Leidstok

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: Leidstok

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 18:38

het klopt dat een paard meer kracht heeft, maar een mens kan nooit meer kracht zetten dan een mens. ik kan een stick ook breken op een muur. maar vandaar ook de test die we nog gaan uitvoeren met gewicht, zowel op een originele stick als op mijn eigen, om de kracht die ze aankunnen te vergelijken.
er komen dus zowiezo twee echte, in ieder geval één om mee te testen, en nog eentje om mee te werken. ik beweer nergens dat ik zeker weet dat dit projectje gaat slagen, maar ik ben er heus serieus mee bezig en kijk ook verder dan mijn neus lang is. de vraag over de lengte is omdat ik mensen zie werken met verschillende lengtes (op foto's), en op de verkoopsites kon ik die info niet vinden.

daarbij is er een verschil tussen de korte leidstok om mee te rijden en parelli's carrotstick, wat niet wegneemt dat ik wil dat mijn sticks veilig zijn. als je bijv. kijkt naar de korte leidstok waarmee HC bijvoorbeeld rijdt, die dient dan alweer hele andere doelen. ik ben trouwens zowiezo niet van plan om zoveel druk te gebruiken op mijn paarden tot de stok breekt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 19:53

Het is niet de kracht die in dit geval de uitslag kan geven, maar de richting van die kracht. En daar zijn natuurlijke materialen soms minder stevig in dan je eigenlijk zou verwachten.

Voor de rest trek ik me ook uit deze discussie terug. Je bent gewaarschuwd, en ik hoop dat je het licht gaat zien voordat er echte ongelukken gebeuren.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 20:20

Zonde eigenlijk dat je zo'n luxe stick gaat maken van een breekbaar materiaal. Het hoeft niet eens zo zeer stuk te gaan terwijl jij hem vast hebt, maar als je hem per ongeluk op de grond laat vallen en je paard staat erop, dan is alle werk in 1 klap weg Boos! Da's ook zonde.

Zelf knutselen is hardstikke leuk, ik maak ook regelmatig nieuwe dingetjes en soms zit daar dan iets bij wat zo handig is dat het verkocht kan worden.

Echte ongelukken zie ik er niet gauw mee gebeuren, maar het is wel zonde als je zoveel tijd steekt in iets wat maar kort meegaat. Zou wel mooi zijn voor op een show trouwens: een suede stick Lachen Lekker natural in elk geval Knipoog
Hmm, eens kijken of ik nog een reep suede heb liggen, in mooi blauw ofzo Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 20:34

daar heb je wel gelijk in... nou ja, we zullen eerst maar eens kijken hoe het materiaal zich houdt bij druk etc, en in hoeverre het nu daadwerkelijk geschikt is. ik moet zeggen dat ik op bepaalde punten aan het twijfelen gebracht ben, en ga daarom alles nog even een keer extra doormeten. hoewel ik er, behalve bij bijv. splinteren, geen gevaar in zie. daarom wordt de stok ook bekleed, maar kennelijk is het niet mogelijk hier om mensen duidelijk te maken dat een bestaand product ook prima functionerend nagemaakt kan worden, ook al is dat dan door de handen van een leek.

ik ga ermee bezig, het resultaat zet ik hier nog wel op. als het even kan, zal ik een exemplaar opsturen naar een NH trainer en daar de mening van vragen.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 16:24

Ach, ik heb ook ooit een carrot-stick uit elkaar gehaald om te zien hoe die gemaakt waren. En nu verkoop ik mijn 'zelf-gemaakte' sticks en worden ze door anderen ineens gezien als 'het bestaande product' dat weer nagemaakt wordt Haha!

Ben erg benieuwd naar het resultaat van de suede stick, kun je toevallig ook fotootjes maken van hoe het er tot nu toe uitziet?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 22:56

prima hoor! ik heb eea getest, en ze kunnen pas gebruikt worden als we op een zeker niveau zitten, een flinke fase 4 red je er niet mee denk ik. tot nu toe is het nog niet zo spectaculair, twee stokken van 12 mm dik in de lak. de derde laag zit erop, ik wil ze 100% strak hebben. wellicht gaat er nog een laag polyester overheen voor de stevigheid, maar voorlopig eerst maar de lak voor elkaar. ik kan maar één laag per dag doen, anders wordt de kwaliteit minder. de lak die ik gebruik is een jachtlak, en die wordt zo hard als beton, maar het drogen duurt wel erg lang, zéker voor het te schuren en opnieuw te lakken is...
ik zal het effe bijhouden met foto's, wellicht interessant, hihi!

spokie79Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 14:43

Merrieveulen, ik ben wel benieuwd wat het resultaat is. Plaats je heir foto's?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 14:14

ja hoor dat is goed. ze staan nu in de vijfde laklaag, de eerste onverdunde. ik gebruik voor deze lagen ook een ander soort lak, die eerste trok in en geeft dus ook enigszins stevigheid, maar deze lak is echt om te coaten. eiken is het, dus de stokken worden nu ook iets donkerder.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 18:17

Interessante en veelzeggende gedachtengangen over de 'leidstok' hier.

Allereerst is het géén wortelstok en is het gebruik anders.
PNH is wijken voor druk, R-, ik werk met R+ en communiceer alleen via de basis-afspraak 'wijken' met de richting van de aanraking mee. Dat aanraken kan perfect met de vinger of de rijstok als verlenging daarvan.
Ook kan je 'richting' aangeven met de vinge en...

Als je meer dan fase 1, hooguit uitzonderingsgewijs fase 2, nodig hebt ben je er niet aan toe.

Het is in niet meer dan een verlengde vinger.
Je kan er 'de deur' mee open en dicht doen en door aanraking cues geven.

Zie het als een écht stijve linaire 'zweep' die niet vaag is door buigen en niet kan zwiepen.
Het is zowel bij grondwerk als bij het rijden een veel verfijnder hulpmiddel dan zowel de wortelstok als de zeep.
Wellicht een opnieuw uitgevonden doch beslist beter wiel. Door de grote ecuyers werd het ook graag gebruikt en heette het 'poincon'.

Ik rij er jaarlijks een paar duizend kilometer mee zonder optoming.
Ik heb er twee van lichtgewicht konisch metaal en een antieke van hout. De zwaartse is slechts 200 gram. De antieke is het prettigste.

Veel succes.

HC

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 00:19

bedankt HC, dat is ook wat ik bedoelde. ik kwam ook op het idee na die foto met uitleg over jouw stok gezien te hebben. en meer dan fase twee hebben mijn twee jongsten zowiezo niet nodig. Faram is wat minder gevoelig.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 09:20

merrieveulen schreef:
bedankt HC, dat is ook wat ik bedoelde. ik kwam ook op het idee na die foto met uitleg over jouw stok gezien te hebben. en meer dan fase twee hebben mijn twee jongsten zowiezo niet nodig. Faram is wat minder gevoelig.

Voor ons is fase 1 al de tweede stap en zeken met de leidstok geef ik 99% van de aanwijzingen zonder aanraking, met fase 0 Knipoog

HC

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 18:30

ik doe dat een beetje, maar zonder stok nog, mijn stokwerk ligt even stil... schiet niet zo op. ik gebruik dan handgebaren, en dat wil ook best aardig al.