stilstaan bij longeren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

OoappeloO

Re: stilstaan bij longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 18:17

Jezus zegh, die doen aan conditie training zeg ! Tong uitsteken

Sloetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 14:31

ja je kunt het beste blijven staan je kunt wel iets mee lopen maar ik zou niet gouw de hele bak rond lopen:P

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 01:36

Bij een jong paard zet ik een circel af zodat ze niet aan mijn hand kunnen gaan hangen. Zeker omdat ik aan een halster ermee begin.
Later longeer ik ze wel in de grote bak maar blijf redelijk op mijn plaats staan zodat we verbinding kunnen houden. Ik heb altijd de longe over het hoofd heen en ze leren al snel terug te komen op mijn stem en kneepjes met mijn vingers tot aan halthouden op de circel aan toe. Net als onder het zadel dus. Willen ze wel een keer aan de haal gaan dan krijgen halen ze het bit op en leren direct dat ze dit niet nog een keer moeten doen. Wel moet je hierna duidelijk even nageven of even laten halthouden om de druk van het bit af te halen.
Ik verander wel eens van plaats om de bak niet teveel te belasten maar loop dan door naar de volgende volte en blijf daar weer staan.

Sikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 20:57

Als je iets wilt weten over longeren moet je eens kijken in het boek van Lammert Haanstra. Op de beurs Paard & Passie in Groningen gaat hij geloof ik ook demonstraties geven, misschien kan je hem dan ook vragen. Hij geeft trouwesn ook regelmatig lezingen in maneges. Volgens mij zegt hij altijd dat je zoveel mogelijk op dezelfde plaats moet blijven, het paard moet jou gehoorzamen en als je naar het paard toekomt denkt het dat het jou de baas is.
Succes

jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 12:25

Haai daar, ik heb lessen gehad en een cursus gevolgd van Lammert Haanstra.. en je moet inderdaad zo stil mogenlijk blijven staan. ook je hand zo veel mogenlijk stil houden en de druk gelijk houden... je moet het namenlijk als een kind dat aan de hand van mijn moeder in de speeltuin over een evenwichtsbalk loopt, het kind moet zijn balans vinden en heeft daarblij een klein beetje steun nodig in de hand van zijn moeder. dit is precies het zelfde met longeren, je paard moet zijn balans vinden en heeft daar steun voor nodig in jou hand. Daarom is het ook van belang dat de druk constant blijft, ga maar na, als je op een evenwichtsbalk loopt en degene die jou hand vast heeft trekt opeens of laat opeens los dan raak jij uit balans.

Het is dus erg belangrijk dat je stil rustig en op gelijke afstand van je paard staat. Stil blijvenstaan dus in t midden van je longeercirkel.

groetjes

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 12:29

bij het longeren sta ik nooit helemaal stil ik maak altyd een rondje van een meter doorsnede..
want als ik om me eigen as draai dan word ik duizelig Tong uitsteken

_Svadie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-07 14:06

k laat 1 voet altijd staan en die andere voet loopt er zeg maar omheen :p

Alinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 14:17

Ik loop ook mee in een kleine cirkel, anders wordt ik namelijk ontzettend duizelig Lachen

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 23:01

Ik wordt ook weleens duizelig maar alleen bij mij appaloosa. Dan krijg ik allemaal vlekken voor mijn ogen. Bij de bruine heb ik er geen last van.

Unfaithful

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 16:37

Ik loop ook altijd mee in een klein rondje Haha! Helemaal stilstaan kan ik niet, haha.

Lynn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 18:21

Het beste is om ongeveer om je eigen as te draaien, maar je mag natuurlijk bijv bij de galop iets daar buiten lopen,
maar niet zo van dat je helemaal met het paard meeloopt.. dat is volgens mij niet de bedoleing Tong uitsteken