Kudde gedrag

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

HippoLogic

Re: Kudde gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 16:53

Paardentango schreef:
Het is misschien erg leuk en interessant om het eens te hebben over kuddegedrag hier. Er zijn diverse interessante obderzoeken gedaan die ons veel informatie opleveren over paarden.

Kun je me helpen? Waar kan ik zulke onderzoeken vinden/nalezen?

Citaat:
Stelling: "Paarden hebben een enorm sterk gevoel voor normen en waarden"

Ik weet het niet. Ik weet niet of dieren normen en waarden hebben. Ik zie wel dat er groepsregels zijn (normen) en dat er consequenties aan hangen als die niet opgevolgd worden. Het maakt daarbij denk ik niet uit of je het over wilde of gedomesticeerde paarden hebt. Er zijn regels en leden van de groep houden zich daar, voor zover ik kan inschatten, aan.

De regels worden wel mede door omstandigheden bepaalt: in een groep merries en meerdere ruinen (die onafhankelijk wel eens uit de groep stappen [de eigenaar komt eraan]) in een afgebakend stuk grond zijn er regels, die voor wilde paarden niet opgaan.

Hebben paarden 'waarden'? Volgens mij is bijna al het gedrag op zelfbehoud gericht. Daarbij zijn wel is er gedrag te bedenken die voor de groep noodzakelijk is, maar dat steunt dan indirect ook het zelfbehoud. Altruisme is de uitzondering.

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 16:55

xyzutu2 schreef:
Paardentango schreef:
Dus wat ik me afvraag, is of jouw beschrijving van een paardenleven op stal wel echt vanuit het paard is gedacht, en niet stiekem geheel vanuit het gemak van de mens?

Ik wil hier nog aan toevoegen dat er een gulden middenweg bestaat. Je bent niet ofwel helemaal voor ofwel helemaal tegen natural (kvind dit trouwens helemaal geen mooie benaming). Bij alles wat ik doe met mijn paarden probeer ik rekening te houden met hun natuurlijke behoeften. Soms moeten we daarin compromissen sluiten zoals ga ik dan wel of niet op wedstrijd? Laad ik mijn paarden op een trailer of laat ik ze gewoon op de weide?
Je eigen gemak moet niet altijd onderdanig zijn aan het gemak van je paard als je maar in je achterhoofd houdt dat onze paarden na eten en drinken het meeste belang hechten aan sociale contacten onderling (volgens meerdere studies aangetoond) en dat ze daardoor ook gelukkiger zijn. Paarden zijn trouwens keien in het verbergen van hun gevoelens dus aan hun ogen alleen kan je onmogelijk afleiden of ze zich wel happy voelen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 16:56

Lizzii schreef:
Voila, vooroordelen dus! Pony's zijn best wel in staat hun warmte kwijt te raken. Zorg alleen voor de nodige cooling down tijdens en na de training.

Mijn paard is werklustiger en frisser als ik geschoren heb. Ik merk dat ze met meer plezier aan het werk is als ze geschoren is dan dat ze niet geschoren is. Ik luister naar mijn paard, doe jij dat ook?

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 17:01

Cassidy schreef:
Lizzii schreef:
Voila, vooroordelen dus! Pony's zijn best wel in staat hun warmte kwijt te raken. Zorg alleen voor de nodige cooling down tijdens en na de training.

Mijn paard is werklustiger en frisser als ik geschoren heb. Ik merk dat ze met meer plezier aan het werk is als ze geschoren is dan dat ze niet geschoren is. Ik luister naar mijn paard, doe jij dat ook?

Dit is volgens mij een denkfout:

Jou paard is wellicht werklustiger omdat hij als hij geschoren is en niet in beweging blijft hij het gewoon koud krijgt. Als ik buiten loop zonder jas bij -5 ga ik ook rennen omdat ik het anders koud krijg.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 17:07

Cassidy schreef:

Sorry, Cassidy, maar bij jouw verhaal krijg ik helemaal niet het gevoel dat je naar je paard luistert. Je luistert eerder naar jezelf, omdat je paard nu waarschijnlijk in jouw ogen beter werkt en dat komt jou beter uit. Een paard vraagt er echt zelf niet om, om geschoren te worden. De natuur zorgt dat hij een vachtje krijgt (zelfs op stal) en sommige mensen komt dat even niet uit en dus; scheren maar. Tja, ieder z'n ding, hoor.......

En mijn paard is niet minder fris en werklustig (en hij is echt een actieveling, hoor) door zijn wintervacht trouwens en die staat zelfs het hele jaar door buiten. Hij is zelfs een stuk actiever dan 's zomers. Clown

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 17:13

Lizzii schreef:
Jou paard is wellicht werklustiger omdat hij als hij geschoren is en niet in beweging blijft hij het gewoon koud krijgt. Als ik buiten loop zonder jas bij -5 ga ik ook rennen omdat ik het anders koud krijg.

Mijn paard staat in de zomer met een zomervacht buiten, bij temperaturen rond de 10 - 15 graden, als het even tegenzit.
In de winter krijgt mijn paard een wintervacht en staat evengoed met 10 graden (en dan in een box).
Voordeel als ze geschoren zijn met dit soort temperaturen zoals we die deze winter hebben, is dat ik als ik haar scheer kan beslissen om er een deken af te halen, wat je met een 10 graden en een wintervacht niet kunt doen.

Overigens heeft mijn oudere merrie (geimporteerd uit Canada) het zo snel niet zo koud, die is daar heel andere temperaturen gewend. Haar dochter van inmiddels 5 jaar, geboren in Nederland is een heel ander verhaal.

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 17:18

[quote="Cassidy"]

Mijn paard staat in de zomer met een zomervacht buiten, bij temperaturen rond de 10 - 15 graden, als het even tegenzit.

Als het even tegenzit? Wist je dat paarden of ze nu uit Canada komen, Nederland of België het liefst getijen bij temperaturen rond 10 graden! (ook wetenschappelijk aangetoond). Net dan gaan mensen er vaak een deken opgooien.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 17:58

Dus 10 graden met zomervacht en zonder deken, en 10 graden met wintervacht en zonder deken is in jou ogen hetzelfde?

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 23:16

Het lijkt me zinloos om oneindig door te bomen over wanneer een paard een deken op moet en wanneer niet. Het feit dat je hierop zo reageert is een mooi bewijs dat wij mensen telkens weer deze denkfouten maken. Paarden zijn paarden, geen mensen. En paarden hebben erg veel behoefte aan contact met soortgenoten. Het zijn kuddedieren die elkaar steeds weer opzoeken en die jarenlange vriendschappen onderhouden. Hoe hechter een kudde hoe meer veulens er geboren worden en hoe beter ze opgroeien.
Ik weet niet of er daar al een onderzoek naar gedaan is, maar het lijkt me sterk dat gedomesticeerde paarden zelfs beter zouden presteren als we hiermee wat meer rekening zouden houden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 11:10

Lizzii schreef:

FOUT! VEEL pony's zijn in staat hun warmte kwijt te kunnen met wintervacht, maar er zijn er ook een flink aantal die met een wintervacht niet meer goed uit de voeten kunnen. Ja, ze kunnen een rondje keutelen in de bak of in het bos, maar een serieuze buitenrit met veel draf of een forse dressuurtraining in een (binnen-)bak is dan een heel ander verhaal. Er zijn zelfs pony's die niet eens meer normaal kunnen draven met wintervacht, maar na een paar stappen draf al moeten stoppen om uit te hijgen en dat is niet gebrek aan conditie, maar een teveel aan haar. Er is behoorlijk wat verschil tussen de individuele paarden en pony's en het is je verantwoordelijkheid als eigenaar/berijder om te zorgen dat het individuele paard KAN doen wat er van gevraagd wordt.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-07 11:57

Is het dan echt wel erg verstandig om een paard in het zweet te werken, vooral in de winter als de vacht zo dik is en mensen niet willen scheren en/of een deen opdoen. Zou je dan in de winter je paard misschien minder lange reprises geven, en bv eerder en langer stappen?
Een beetje zweet is niet erg, maar en drijfnat paard. Hardop vraag ik me af wat het nut is van 'in het zweet' rijden (in de winter).

In een kudde of groep gaat een paard pas zo zweten als het langdruig achterna wordt gezeten door iets. Terwijl die paarden toch een uitstekende conditie hebben, zonder dat ze rondje na rondje moeten draven. Paarden in het wild hebben meer beweging dan de boxpaarden die we kennen. Zou die informatie ook iets opleveren om over na te denken?
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 03-02-07 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 12:04

Mijn paard heeft een aardig dikke wintervacht en kan prima draven en galopperen zonder drijfnat te worden, hoor. Ik rij nog niet op hem, maar werk wel veel op de grond met hem om juist zijn conditie op te bouwen. En in het land rent hij ook regelmatig, hij is nogal speels met z'n weidegenootjes. Misschien zweet 'ie juist minder snel, omdat hij het hele jaar door buiten staat???

In de toekomst blijft hij buiten (hij is een echt buitenpaardje), dus 's winters zal het vooral veel stappen worden (als ik al ga rijden 's winters). Vind ik helemaal niet erg, ik vind stappen heerlijk. En ik geniet (net als hijzelf) van zijn vrijheid buiten. Ik vind het heel belangrijk dat hij als paard leeft tussen de andere paarden, in een kudde, lekker buiten. Rijden, trainen, samen dingen ondernemen, hartstikke fijn, zolang hij vooral maar kan leven, zoals 'ie in het wild ook had kunnen leven. Daar streef ik zoveel mogelijk naar en ik zou zo graag willen dat meer mensen daar ietsje meer hun best voor zouden doen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 14:35

Paardentango schreef:
Is het dan echt wel erg verstandig om een paard in het zweet te werken, vooral in de winter als de vacht zo dik is en mensen niet willen scheren en/of een deen opdoen. Zou je dan in de winter je paard misschien minder lange reprises geven, en bv eerder en langer stappen?
Een beetje zweet is niet erg, maar en drijfnat paard. Hardop vraag ik me af wat het nut is van 'in het zweet' rijden (in de winter).

Pony uit mijn voorbeeld kwam niet in het zweet, maar raakte gewoon door de warmte bevangen. Die kan niet eens in het zweet gereden worden voordat ze moet uithijgen. Flinke streep scheren onder de hals doet dan wonderen.
In het zweet rijden op zich heeft geen "nut", een goede lichamelijke training wèl, ook in de winter.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-07 11:43

De definitie van domesticeren is nou niet bepaald lief en vriendelijk, gewoon zakelijk. Vooral het laatste puntje roept vragen op: Het dier moet weten dat de MENS de baas is. Nou en daar gaat het nog wel eens niet helemaal naar wens. We fokken al eeuwen paarden, hebben ze helemaal aangepast naar onze wensen, en ze geschikt gemaakt om bij ons te leven. Over voeding en huisvesting is veel geschreven en er wordt nog veel meer over geschreven ook, want we zijn er nog lang niet over uit.

Blijkbaar zijn we nog steeds niet in staat om de basisnatuur van een paard dermate te beinvloeden dat het paard minder overeenkomsten heeft met zijn voorvaderen en nog steeds neigt naar zijn basisgedrag.

Na Machteld van Dierendonck haar werk weten we dat paarden dieren zijn die in het gezelschap van anderen moeten en willen zijn, eigenlijk geen nieuws maar als je het zo beschreven ziet staan denk je, he ja. Toch weten velen dat er veel paarden zijn die zich prima hebben aangepast. We weten dat paarden eigenlijk uitermate tevreden zouden zijn als er voor de bozen een paddock of ruimte zou zijn waar ze even kunnen 'luchten', kiezen of ze binnen of buiten willen staan. Sociale contacten, hoe doen we dat? Een half jaar in een box en een half jaar in de wei met soortgenoten.

Hoe zit dat nou, ligt de oplossing van veel problemen zo veel dichterbij en kijken we te ver en te ingewikkeld. Scheren of niet scheren, in sommige gevallen in het belang van het paard en zijn werk heel erg verstandig om te doen, in andere gevallen geen noodzaak.
Hoe gaat dat bij jullie, hoe geef je jouw paard wat het nodig is, of hoe denk je jouw paard te geven wat het nodig heeft?

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-07 17:51

Sommige berichten maken me zo enorm verdrietig, als we het hebben over normen en waarden... zo hier de motivatie van het O.M.
Een uitspraak die ik vaak doe is: "De natuur houdt op zodra er een hekje omheen staat"

Lees zelf maar: http://www.trouw.nl/laatstenieuws/ln_bi ... _Friesland

Verantwoordelijkheden..... zucht....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 18:09

Lizzii schreef:
Het lijkt me zinloos om oneindig door te bomen over wanneer een paard een deken op moet en wanneer niet. Het feit dat je hierop zo reageert is een mooi bewijs dat wij mensen telkens weer deze denkfouten maken.

Bij deze trek ik me daarom terug uit deze discussie, omdat we er inderdaad weer eens niet uitkomen. Zoals wij de paarden houden is het niet natuurlijk, dat wij de paarden berijden en aan het werk zetten, dagelijks aan het werk zetten, zowel in de zomer als in de winter is niet natuurlijk, dat we ze een scheren, een deken opdoen, en noodgedwongen in een box zetten is niet natuurlijk.
En nu weet ik ook weer waarom ik mijn neus zo zelden op het Naturals forum laat zien.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 18:20

Paardentango; ik denk inderdaad dat ik mijn uiterste best doe om mijn paard zoveel mogelijk te 'geven' om hem happy te maken. Ik verdiep me graag in wat een paard nodig heeft; o.a. veel beweging, sociale contacten, ruimte, rust, een goede verzorging, goed voer e.d. Mijn paardje staat op een zeer groot stuk land (met bomen, struiken, brede sloten, geen prikkeldraad), waarbij hij het hele jaar door kan samenzijn met z'n kuddegenootjes. Ik wil hem daar het liefst voor altijd laten staan, omdat ik dagelijks zie hoe hij vriendschappen sluit en onderhoudt met bepaalde paarden uit die kudde en omdat ik zie hoe hij zich thuis voelt op die plek. En zoals het nu is, blijft dat ook nog heel lang zo (moest hem eerst verhuizen 's winters, gelukkig kan hij nu lekker alsnog blijven). Het is jammer dat het overgrote deel van alle kuddegenoten 's winters naar binnen gaat, dus ik kijk alweer reikhalzend uit naar het voorjaar, dat ze allemaal weer naar buiten mogen. Op (een 23/7) stal zie ik over het algemeen toch hele 'andere' paarden staan qua mentale uitstraling en ik hoor ook regelmatig over diverse kwaaltjes. Hoe komt dat toch?

Toen ik de beslissing had genomen om een paard aan te schaffen heb ik me meteen bedacht hoe ik hem zou willen houden en dat ik hem het liefst zoveel mogelijk 'natuurlijk' hou. En daar ook mijn paard op uitgezocht, al klinkt dat alsof ik heel lang om me heen gekeken heb en Sam juist het eerste en enige paard is geweest, die ik bezichtigd heb (omdat ik meteen verliefd was op hem, er was meteen een 'klik' tussen ons). Ik ben ook meteen gaan zoeken naar een fijne plek voor hem en gelukkig vond ik dat uiteindelijk dichter bij huis dan ik had gedacht.

Mijn paard is nog erg jong, moet alles nog leren. Dus wat is er mooier om dat op een paardvriendelijke manier te doen? Om samen die vertrouwensband op te bouwen, de training rustig op te bouwen en straks bitloos en boomloos te gaan rijden. Niet elke dag, hoor, en ook afgewisseld met grondwerk, wandelen e.d. Ik denk mijn paard te geven wat 'ie echt nodig heeft en als ik hem zo zie staan in het land of aan het werk zie of zie hoe we met elkaar zijn, dan denk ik dat het echt goed gaat zo. Hij is kerngezond en speels, wie nog tips heeft, graag, want ik wil graag alles weten en leren om mijn paard een zo'n fijn mogelijke 'gedomesticeerd' leven te geven.

Mijn paard vertrouwt mij al zijn begeleider, ik domineer hem nergens in, maar ben wel zo duidelijk mogelijk. Hij weet wat hij aan me heeft en daarom geeft hij mij zijn vertrouwen.

Je kunt wel roepen dat de natuur ophoudt, zodra er een hekje omheen staat, maar ik vind dat veel te zwart/wit gedacht. Je kunt wel je uiterste best doen om je paard zoveel mogelijk tegemoet te komen in zijn natuur en behoeften. Er zit nogal een groot verschil in je paard 'opsluiten' met dagelijks een uurtje beweging en voer op gezette tijden of je paard de vrijheid te geven om hem te laten rennen, spelen, eten wanneer hij wil, vriendschappen afsluiten met andere paarden en hem met zo min mogelijk tierelantijntjes te trainen (bitloos, boomloos e.d.). Ieder zijn ding, hoor, maar je er is nog wel een tussenweg, vind ik.
En ik vind dat ik daar zelf echt mijn uiterste best voor doe (en ik sta altijd open voor nog meer verbetering op dit vlak). Ik krijg er een fysiek en mentaal gezond en gelukkig paard voor terug, elke dag weer. En als iemand dat in twijfel trekt, kom maar eens bij ons kijken. Haha!;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 18:22

Nadya schreef:
Paardentango; ik denk inderdaad dat ik mijn uiterste best doe om mijn paard zoveel mogelijk te 'geven' om hem happy te maken. Ik verdiep me graag in wat een paard nodig heeft; o.a. veel beweging, sociale contacten, ruimte, rust, een goede verzorging, goed voer e.d. Mijn paardje staat op een zeer groot stuk land (met bomen, struiken, brede sloten, geen prikkeldraad), waarbij hij het hele jaar door kan samenzijn met z'n kuddegenootjes. Ik wil hem daar het liefst voor altijd laten staan, omdat ik dagelijks zie hoe hij vriendschappen sluit en onderhoudt met bepaalde paarden uit die kudde en omdat ik zie hoe hij zich thuis voelt op die plek. En zoals het nu is, blijft dat ook nog heel lang zo (moest hem eerst verhuizen 's winters, gelukkig kan hij nu lekker alsnog blijven). Het is jammer dat het overgrote deel van alle kuddegenoten 's winters naar binnen gaat, dus ik kijk alweer reikhalzend uit naar het voorjaar, dat ze allemaal weer naar buiten mogen. Op (een 23/7) stal zie ik over het algemeen toch hele 'andere' paarden staan qua mentale uitstraling en ik hoor ook regelmatig over diverse kwaaltjes. Hoe komt dat toch?

Toen ik de beslissing had genomen om een paard aan te schaffen heb ik me meteen bedacht hoe ik hem zou willen houden en dat ik hem het liefst zoveel mogelijk 'natuurlijk' hou. En daar ook mijn paard op uitgezocht, al klinkt dat alsof ik heel lang om me heen gekeken heb en Sam juist het eerste en enige paard is geweest, die ik bezichtigd heb (omdat ik meteen verliefd was op hem, er was meteen een 'klik' tussen ons). Ik ben ook meteen gaan zoeken naar een fijne plek voor hem en gelukkig vond ik dat uiteindelijk dichter bij huis dan ik had gedacht.

Mijn paard is nog erg jong, moet alles nog leren. Dus wat is er mooier om dat op een paardvriendelijke manier te doen? Om samen die vertrouwensband op te bouwen, de training rustig op te bouwen en straks bitloos en boomloos te gaan rijden. Niet elke dag, hoor, en ook afgewisseld met grondwerk, wandelen e.d. Ik denk mijn paard te geven wat 'ie echt nodig heeft en als ik hem zo zie staan in het land of aan het werk zie of zie hoe we met elkaar zijn, dan denk ik dat het echt goed gaat zo. Hij is kerngezond en speels, wie nog tips heeft, graag, want ik wil graag alles weten en leren om mijn paard een zo'n fijn mogelijke 'gedomesticeerd' leven te geven.

Mijn paard vertrouwt mij al zijn begeleider, ik domineer hem nergens in, maar ben wel zo duidelijk mogelijk. Hij weet wat hij aan me heeft en daarom geeft hij mij zijn vertrouwen.

Je kunt wel roepen dat de natuur ophoudt, zodra er een hekje omheen staat, maar ik vind dat veel te zwart/wit gedacht. Je kunt wel je uiterste best doen om je paard zoveel mogelijk tegemoet te komen in zijn natuur en behoeften. Er zit nogal een groot verschil in je paard 'opsluiten' met dagelijks een uurtje beweging en voer op gezette tijden of je paard de vrijheid te geven om hem te laten rennen, spelen, eten wanneer hij wil, vriendschappen afsluiten met andere paarden en hem met zo min mogelijk tierelantijntjes te trainen (bitloos, boomloos e.d.). Ieder zijn ding, hoor, maar er is nog wel een tussenweg, vind ik.
En ik doe daar zelf echt mijn uiterste best voor (en ik sta altijd open voor nog meer verbetering op dit vlak). Ik krijg er een fysiek en mentaal gezond en gelukkig paard voor terug, elke dag weer. En als iemand dat in twijfel trekt, kom maar eens bij ons kijken. Haha!;)

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-07 18:38

Voor een discussie de 'verkeerde kant' op gaat, lees en begrijp goed wat er staat. De visie van Paardentango is zeker niet om alle paarden in een soort van 'menselijk gemaakte natuur' te gaan zetten, oh nee, dat is niet wat er staat of op welke manier dan ook bedoeld wordt. Helaas is niet iedereen in staat de paarden te kunnen geven wat bv Nadya vertelt. De kwaaltjes die ze benoemt zijn ook erg interessant, want daar zit verschil in ja. Daar is onderzoek over gedaan. Het stukje over duidelijkheid spreekt me b.v. ook erg aan, dat is een ander uitgangspunt dan het inmiddels 'vertrouwde' dominatieverhaal, of de roofdier-prooidier theorie. Duidelijkheid dus. Interressant !

Het is wel de bedoeling om goed te, leren, kijken naar wat jouw paard nodig heeft. Er zijn geen vaste regels, juist niet. Cassidy vertelt over het scheren van haar paard, is daar bezwaar tegen? Het paard wordt aangepast aan het doel, paarden zijn er tegenwoordig voor ons plezier.

De visie van Paardentango is om met Nuchter Hollands verstand te kijken naar iedere individuele situatie, en niet jezelf te dwingen hokjes te maken. We hebben ze gevangen, en we hebben ze genomen, en nu moeten we er voor zorgen ook.
Dat en alleen dat is de term: "De natuur houdt op zodra er een hekje omheen staat".
Goed lezen alsjeblieft, laten we deze discussie interessant houden en respectvol met elkaar om blijven gaan.

Samen weten we vast een heleboel te vertellen over paarden.
Gewoon, gezellig babbelen en een beetje verder nadenken, maar wel goed lezen .... !

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 19:12

Ik wil graag heel goed lezen, hoor, Paardentango. Knipoog

Maar waar ik het persoonlijk niet mee eens ben (het is mijn manier niet in elk geval) is dat mensen paarden voor HUN plezier houden. Misschien is dat het verschil; ik wil mijn paard ook een plezierig leven geven. Het gaat niet alleen maar om mijn plezier, snap je? En ik probeer dus zoveel mogelijk mijn paard tegemoet te komen in een plezierig leven voor hem. En dat mis ik bij zoveel mensen met paarden (en diverse andere in gevangenschap gehouden dieren). Het gaat vaak voornamelijk maar om het rijden, de prestatie, de 'buitenkant', e.d. en daar doe ikzelf liever niet aan mee. Het hebben van een paard is in mijn ogen heel wat meer.

En ik weet dat er mensen niet in staat zijn hun paard de dingen te geven of ermee te doen wat ik wel probeer te doen, bij mijn paard. Maar is het dan zo raar dat ik me dan afvraag of die mensen wel dieren als paarden moeten houden dan? Ik wil er niemand mee in het harnas jagen, hoor, maar zal dat wel weer doen natuurlijk. Clown;)

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-07 19:15

Dat is dus denk ik precies waar het nou juist om gaat, allemaal verschillende doelen, alleen je bewust zijn dat je met een levend dier te maken hebt.

Een paard, een persoonlijkheid.

Er op zitten doen ze al eeuwen, en waarom niet ook, ze zijn er uitermate geschikt voor. Net als velen vind ook in een buiterit een groot plezier op de rug van een paard, terwijl ik ook had kunnen fietsen. Het leukste is nog dat het paard er ook lol in heeft, vrolijk is en lekker weer 'thuis' komt, in het omheidende 'huis'. Knipoog

Rutger_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 20:29

Paardentango schreef:
De natuur is weg, dat noemen we ook wel het dier is gedomesticeerd.

Was het niet het karakter/natuur van het paard waardoor we het konden domesticeren Knipoog

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-07 20:54

Kijk maar eens op Przewalski, dat is de stamvader van ons paard. Bovendien GODDANK is dit paard op de valreep in de 50-er jaren ontdekt en niet zo lang geleden uitgezet om dit ras te behouden.
Mooie verhalen van bijzondere mensen !