Nieuw paardje is hoefbevangen geweest...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

Re: Nieuw paardje is hoefbevangen geweest...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-07 16:12

Over 5 weken komt de NB'er weer en dan gaat hij kijken hoe het dan is.

Ik heb hem idd niet rontgenologisch laten keuren, maar om nou te zeggen dat ik nalatig ben geweest vind ik wat ver gaan.
Dus iedereen die een paard alleen klinisch laat keuren is nalatig?
Kunnen ze dus net zo goed die keuring afschaffen want het geeft je dus geen recht.

Ookal is hij hoefbevangen geweest Fahkir gaat niet meer weg! Zeker niet naar de vorige eigenaar waar hij opgesloten stond in een klein kaal donker hok,zonder daglicht maar wel met trailies. Een van de andere arabjes die hij had staan van 17 jaar oud deed hij naar een manege...(maar het ging hem wel erg aan het hart hoor...!!)
terwijl dat beestje al die jaren van zijn dochter is geweest.

Hij staat nu lekker buiten overdag, en krijgt amper krachtvoer (een handje 's ochtends en een handje 's avonds) en heb de appels eruit gehaald (ja die gaf ik wel als lekkernij!).

Hij is verder niet dik, meer juist heel erg rank. Je kan zijn ribben voelen.

Ik zal even een foto van het lieve beest plaatsen:
Afbeelding

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 18:20

Je paardje is vast heel blij met z'n nieuwe baasje Lachen
Ik zou gewoon even foto's laten maken. Ik heb vorig jaar zelf een mobiele rontgen geregeld. Je hoeft geen digitale foto's te laten maken, de ouderwetse rontgen is goed genoeg van kwaliteit hiervoor.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 00:05

er zijn wel meer mensen die hun paard voor aankoop niet röntgenologisch hebben laten keuren. ik heb er zelf twee die ik nog geeneens klinisch heb laten keuren. de prijs was er ook naar.

Laetitia, het is een leuk paardje zo te zien. als ik het verhaal over hem zo lees dan is hij bepaald niet goed verzorgd geweest. en zijn hoeven vast ook niet.

als je er perse geld aan kwijt wilt, laat foto's maken. zo niet, is het ook geen probleem.

wat doe je nu eigenlijk met hem. wandelen? longeren?

als hij aan de dunne kant is zou ik hem niet te weinig voeren. er zijn speciale voersoorten voor paarden die hoefbevangen (geweest) zijn. bijvoorbeeld Marstall Vito, of Speedibeet van Dodson & Horrel en nog andere. die kun je veilig voeren.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 08:15

Safe & sound heet dat spul van Dodson toch Jackie?

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 10:47

ja dat ook. maar Speedibeet is bietenpulp brok zonder melasse. http://www.speedi-beet.com/

naar mijn smaak mogen er bij Fahkir wel wat kilotjes bij

@Laetitia: heb je al wat aan zijn gebit laten doen??

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-07 14:23

Ik heb de DA naar hem laten kijken, wormenonderzoek (hij had er behoorlijk veel), tanden (zijn allemaal in orde, alleen schat de DA hem een stuk ouder dan dat hij is, maar Fahkir tandenknarst veel. vooral als hij gefrustreerd raakt of geirriteerd is), body (zit goed in zijn body, is niet te dun. Het is echt zijn bouw) en hij is geent. Over 2 weken moet hij nog een keer geent worden (basisenting) dus dan laat ik de DA ook even kijken naar zijn gangen. Mocht hij het niet goed vinden, laat ik een foto maken.

Ik wandel heel veel met hem (door het bos, over de hei) en ik doe veel grondwerk (heb ook les) . Hij is wonderingswaardig wel heel netjes opgevoed!

Ik ga in april beginnen met inrijden, dan kennen we elkaar wat beter.

Ik voerde hem wat maismeel bij maar ben ermee gestopt omdat ik heb gehoord dat graanproducten niet goed zijn voor paarden die aanleg hebben om hoefbevangen te raken.

Ik ga eens kijken naar Speedibeet. Halen ze daar voldoende mineralen en vitamines uit?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 18:01

laetitia schreef:
Ik heb hem idd niet rontgenologisch laten keuren, maar om nou te zeggen dat ik nalatig ben geweest vind ik wat ver gaan.
Dus iedereen die een paard alleen klinisch laat keuren is nalatig?
Kunnen ze dus net zo goed die keuring afschaffen want het geeft je dus geen recht.

Nee je bent absoluut niet nalatig als je geen foto's laat maken. Mijn eigen gefokte paard heb ik helemaal niet laten keuren. Maar als iemand denkt dat hij hoefbevangen is geweest zou ik dat zeker willen weten. Daarom zei ik in mijn vorige post alsnog foto's te maken. Ook omdat hij al eerder afgekeurd zou zijn geweest.(of heb ik het nu mis?) Maar ik wil absoluut niet de indruk wekken dat jij nalatig bent geweest.

edit: Ik lees al dat je de DA laat kijken. Lijkt me prima. Ik denk dat het wel mee zal vallen. succes.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 13:17

FF ter info: vrijdag gaat de hoef op de foto...

Ik heb het nare idee dat ik nooit op hem zal kunnen rijden omdat ik vind dat hij niet lekker loopt en ik wil het onzekere voor het zekere en er absoluut niet op als hij pijn of last heeft.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 14:14

Misschien ben je ook wel wat geneigd om hem niet lekker te zien lopen na de informatie van je bekapper? Ben zelf ook wel eens wat onzeker geweest en dan ging ik dingen zien. Goed dus ook om een foto te laten maken dan weet je zeker wat er wel of niet aan de hand is. Ik ben wel benieuwd naar de uitslag! Succes.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 14:27

Ik kan niet direct zien of hij hoefbevangen is geweest, wel valt me het bekappen op! Alsof ze in het wilde weg hebben zitten snijden, ze hebben zelfs de steunsels weggehaald, er zijn verschillende plaatsen te zien waar wel erg veel weggehaald is ( rode lijnen) en ik vind hem er niet helemaal lekker op staan. Misschien eens een andere bekapper?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 18:18

mmm heb hem juist laten bekappen door een hele gerenommeerde!!!! Juist omdat ik wil dat alles goed komt...

Hij is alom bekend en heeft diverse certificaten...AANHCP gecertificeerd.

Hij heeft trouwens alleen gevijld, wellicht is het door de vorige bekapper gedaan toen hij nog niet van mij was?

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 16:23

Altijd maar weer knap om een hoefbeen kanteling zonder rontgenfoto's te kunnen vastellen!!Heeft jouw bekapper rontgenogen??

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 16:31

Is hij ondertussen al op de foto geweest?
Ik ben erg benieuwd naar de uitslag.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 17:26

ben ook benieuwd

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 17:32

@laetitia: ik ben erg benieuwd hoe de foto's zijn?
Ik hoop voor je dat alles in orde is, ben benieuwd!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 18:13

Hij liep maandag ineens behoorlijk kreupel. Dinsdag is de dierenarts geweest.

Die heeft na lang onderzoek het volgende vastgesteld:

Flinke kneuzingen op de zolen. Dit is veroorzaakt doordat hij enige weken geleden ervandoor is gegaan tijdens een wandeling en over de weg is gaan rennen.

Hij heeft zeer platte zolen, met zeer weinig vering.
Beide voorhoeven lopen wijd uit, kan hoefbevangenheid zijn geweest maar ze denkt eerder aan verwaarlozing.

Haar advies luidde:
niet te kort bekappen, proberen hoeven zo te krijgen dat hij op de draagwand gaat lopen ipv de zolen
en hoefijzers.

Dit gaat tegen mijn ideeen in. Vandaag is er een traditionele smid geweest om een oordeel te vellen (ik was er zelf niet bij, het is de smid van de stal). Ik bel hem vanavond op om te vragen wat zijn conclusie en advies is.

Verder heb ik mijn eigen NB; er gemaild met het verhaal.

Ijzers begin ik niet aan, desnoods hoefschoenen.

Het feit dat hij dus zo slecht liep/loopt komt door die kneuzingen. Hij staat zo plat dat hij er continu belasting en druk op heeft....

Eerst moeten de kneuzingen helemaal helen en de vorm van de hoeven moeten weer in orde komen. Dit vraagt veel geduld maar dat geeft niet, Fahkir is het waard.

Het is alleen zo moeilijk te beslissen wat juist is! TB en NB staan soms zo lijnrecht tegenover elkaar en op stal vinden ze dat ik naar het advies van de DA moet luisteren en dus aan de ijzers moet.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 00:13

ik ben het met je DA eens en denk ook aan verwaarlosing. je bekapper is mij bekend en te kort bekappen is iets wat hij 200 % zeker nooit doet.

hoefschoenen zijn zeker aan te raden. vraag je bekapper om easyboot epics met inlegzolen (comfort pads). die kun je bekijken op www.easycareinc.com. deze zijn in verschillende uitvoeringen te verkrijgen. zacht, medium en hard. ze zijn ongeveer 1 cm dik. heb er net zelf een paar aangeschaft om uit te proberen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 11:52

Ik heb al eerder gereageerd over de staat van de hoeven en het ontbreken van steunsels. Zelf (maar dat is persoonlijk) heb ik meer slechts dan goeds gezien van nbers en ik ben er dus redelijk sceptisch over. Waarom probeer je het niet met ijzers? Er is altijd een weg terug!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-07 15:23

@caira: zolang hij geen ijzers hoeft ga ik er niet aan beginnen...ijzers belemmeren de werking van de hoeven en ik wil er niet zomaar ijzers onderhangen. Daarnaast krijgt je paard behoorlijke schokken te verwerken in zijn pezen als hij op ijzers moet lopen.

Als het met een hoefschoen opgelost kan worden kies ik daar liever voor, alleen vertelde vandaag weer iemand van stal dat je daar ook voor moet uitkijken. Als de hoef groeit tussen het bekappen door kan de schoen geen goede vorm meer zijn voor de hoef.

De traditionele smid vertelde gister dat hij geen reden zag tot hoefbevangenheid, misschien een milde vorm maar meer niet. Hij zei dat ik me geen zorgen hoef te maken en hem uiteindelijk gewoon kan gaan beleren en berijden. Als hij gevoelig blijft op zijn zolen dan eventueel ijzers. Maar hij zag er nu geen reden toe.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 16:16

had de dierenarts geen foto gemaakt dan?
ik zou ookal zei de dierenarts dat het niet nodig was,
toch het zekere voor het onzekere nemen en wat foto's laten schieten Knipoog

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 10:05

Caira schreef:
Ik heb al eerder gereageerd over de staat van de hoeven en het ontbreken van steunsels. Zelf (maar dat is persoonlijk) heb ik meer slechts dan goeds gezien van nbers en ik ben er dus redelijk sceptisch over. Waarom probeer je het niet met ijzers? Er is altijd een weg terug!

met de weg terug is ze nu net bezig. zonder ijzers. goed bekappen is belangrijker dan ijzers eronder te slaan. de hoeven zullen eerst een goede vorm moeten krijgen. dan kun je altijd nog beslissen of je wel of geen ijzers eronder laat timmeren.