longeervraag

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

XxSultanxX

Re: longeervraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 20:29

als je denkt dat hij pijn heeft bel je tog een DA of wat anders?

hadas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 21:34

ja maar het is niet mijn paard en hoe overtuig ik mensen die er geen verstand van hebben dat hij pijn heeft en dat de DA er bij moet komen?

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 16:47

mischien moet je hun uitlegge van als het paard al pijn heeft en jij hem al door moet trainen dat hij alleen maar meer pijn krijgt...en dat ze hem beter ff voor de zekerheid na moeten laten kijken door de DA.zodat je zeker weet dat het paard geen pijn heeft

hadas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 21:37

nou ben vandaag weer geweest en heb heel wat aan jullie tips gehad. heb hem nu gewoon gelogeert in een afgezette cirkel maar gewoon met halster en zonder lijn. maar nu zit ik met het volgende probleem. hij wil niet stappen!?! alleen maar galoperen en als hij moe word gaat hij drafen. maar stappen ho maar. ze zeggen dat hij dat ook nooit gedaan heeft. toen dacht ik: hij is al moe dus misschien wil hij nu wel stappen aan de logeerlijn. (eerst kon dat niet hij rende keihard weg) maar hij wil niet van me af. of hij gaat weer keihard weg rennen. wat moet ik hier mee? hoe leer ik hem gewoon stappen en op stem reageeren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 17:41

Kun je hem houden als je samen met hem draaft? Naast hem dus aan een halstertouw. Als dat gaat en jullie kunnen samen een overgang maken naar stap kun je daar een commando en aaien aankoppelen.

Praat tegen hem tijdens het longeren, als hij zijn oortjes naar je toe draait luister hij in ieder geval en negeert hij je niet.

Hoe longeer je hem zonder longeerlijn? Met zweep, zeker als ze los zijn reageren ze daar heel heftig op en zal hij dan niet makkelijk gaan stappen als jij nog een zweep in je handen hebt, of je daarnou mee geslagen/opgejaagd hebt ofniet. Sowieso als jij hem op gejaagd hebt gaat hij niet makkelijk stappen.

Normaal lopen aan de longeerlijn hebj e minstens 2 mensen bij nodig. Een iemand die hem longeert, liefst jijzelf, en iemand die aan de buiten kan met hem mee loopt. Al is het op elke hand maar twee rondjes normaal stappen, het is een begin, vraag niet te veel en sluit altijd positief af.

hadas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 20:46

ja ik heb de zweep wel bij me maar dat is voor als hij naar me toe komt kan ik hem weer van me af sturen. maar ik houd de zweep wel laag en achter me zodat ik hem daar niet mee opjaag. of doe ik dat dan wel? veder heb ik hem daar nooit mee geslagen nog. maar hij is er wel mee opgejaagd. dat is me verteld. ik ga ook een boek lezen van Hammert lamstra?!? op bokt heb ik gelezen dat die heel nuttig schijnt te zijn. over longeren.
maar verder moet die andere aan de buitenkant mee lopen? lijkt me gevaarlijk want hij springt ook nogal eens weg (waarom weet ik niet) maar dan kun je beter aan de binnen kant lopen toch? maar reageert een paard wel op je stem dan? ik vraag het me bij hem toch af want ik praat heel erg van 'hooo maar braaf stappen' enz enz maar hij lijkt helemaal niet te reageren. ik denk ook niet dat ik hem kan houden onder het draven als ik naast hem ga lopen aan een halstertouw. maar dat kan ik altijd proberen.
heel erg bedankt!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 14:49

Als hij naar buitenspringt is het handiger iemand aan de binnenkant mee te laten lopen ja. Zo dat hij op de cirkel blijft die de longeerder hem aan geeft te lopen.

Als je hem niet kan houden tijdens het er naast draven zal ik dat voorlopig ook maar niet proberen.

Een paard kan wel degelijk op je stem reageren, sommige paarden luisteren alleen naar het commando wat er wordt gezegtm andere lopen de hele tijd met hun oren te draaien om het gesprek op te kunnen vangen. En weer anderen gaan helemaal stil staan zodra er een gesprek word gevoerd door de ruiter en een ander persoon.

Als je longeert, hoe doe je dat dan. Kun je beschrijven hoe je te werk gaat?

Neem anders de volgende keer een dressuurzweep mee, die is niet zo lang en er zit geen touw aan waar door hij zich sneller op gejaagd kan voelen. Maar je kan hem wel van je af sturen als hij op je af komt, zorg alleen wel dat hij de zweep goed kan zien dan.

Je vroeg in een ander topic het isbn van da boek. Zet hem hier maar even neer, net zo makkelijk:
ISBN10: 9052106347

Als je bij bol ofzo gewoon op lammert zoekt vind je zijn boeken ook.

hadas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 19:16

haha ik heb echt heel veel aan je tips. probeer mensen ook altijd tips te geven op bokt maar vind het zo moeilijk zo even achter de pc.
hoe ik te werk ga? ik richt me lichaam naar de schouder van het paard. doe me handen uit elkaar dat me lichaam een soort V vormt. verder probeer ik zo veel mogelijk te blijven staan (vind ik moeilijk ben geneigt mee te lopen) en probeer vast contact te hebben met de mond (vind ik ook moeilijk) houd de zweep laag als het moet. en ongeveer een meter a 2 achter het paard gericht (denk beelig dan) en als die van achter meer er onder moet houd ik hem hoger en dichter naar het paard. dat was het geloof ik wel.
waar ik bij het paard oplet (wat ik graag zie, lukt niet altijd) dat hij laag gaat met zijn hoofd en overstapt met zijn benen (hoop dat ik het zo goed zeg) dat hij lekker ontspannen is en regelmatig loopt.
verder ben ik er niet echt een ster in. en vind het ook moeilijk zo even opteschrijven. maar hoop dat je er wat aan hebt! ik ben al bezig met het boek bestellen!! ben benieuwd! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 10:35

Ik snap wat je bedoelt, hoe je het wil omschrijven. Het is opzich een goede methode. Vooral dat je niet mee probeert te lopen. Veel mensen doen dat wel, maar het paard moet werken, en niet jij. Tenminste dat vind ik.
En als je mee gaat lopen is het lastiger om alles te controleren, zijn hoofd houdening enzo.

Opzich is deze manier heel geschikt voor paarden die 'normaal' doen. Gewoon de standaart manier.

En als je los longeert, hoe doe je dat dan?

Hoe is hij met wandelen, gewoon aan de hand stappen, desnoods in de bak? Misschien is het een idee om gewoon eerst een aantal keer in de week een kwatiertje te gaan stappen met hem aan de hand. Af en toe netjes stil staan, figuren lopen aan de hand. Na een aantal keer eens over een balkje heen. Zo kun je de band wat versterken en is hij misschien rustiger als je hem weer wil longeren.
Als het goed gaat kun je aan de hand enge dingen in de bak zetten, dan kunnen jullie elkaar leren vertrouwen. Wel is het handig er voor de zekerheid nog iemand bij te hebben.

Dan kun je hem opnieuw leren longeren. Is er iemand in de buurt die goed kan longeren? Hulp kan nooit kwaad.

[edit] Zie net dat je in Friesland woont. Volgens mij geeft lammert harmstra ook curssen. Meende dat hij ook hier ergens in het noorden woont.

hadas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 11:16

okay zou wel duur zijn die curssen of niet? aan de hand lopen is hij verder braaf. als ik hem van de bak naar de stal en zo. hij loop braaf achter mij en is niet dominant ofzo.
los longeren doe ik het zelfde als vast longeren. en aan de hand wat in en uit stappen. vind ik toch wel belangrijk!
maar hoe lang denk jij dat het duurt voor ik er op kan? zoals je misschien wel begrepen hebt ik verzorg hem voor mensen die er zelf niks voor doen en bang voor hem zijn. maar ik wil naar het rijden toe werken. ik wil eerst conditie enzo opbouwen. maar volgens mij duurt het nog een hele tijd! verder weet ik ook niet echt wat ik aan die mensen heb en wat ik er nou mee moet. want die mensen hebben gewoon een paard omdat het goed moet staan in de buurt. ze hebben er helemaal geen verstand van. en dat vind ik niet helemaal kloppen. heb een beetje het idee dat ik troep aan het ruimen ben en als het dan straks weer helemaal goed gaat dat ik dan weer weg kan gaan.
wat vind jij hier van?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 11:32

Hebben ze kinderen of zelf ambitie op er op te klimmen? Misschien zou je eens kunnen vragen wat de bedoelingen zijn. Tenzij je zelf heb gevraagt of je voor hem mag zorgen. Dan lijkt het een beetje raar natuurlijk. Knipoog
Maat het is altijd fijn om een aantal afspraken achter de hand te hebben. En als je zie niet zo erg vertrouwt in het na komen daar van, zet ze dan op papier.

Conditie opbouwen kan ook prima onder het zadel. Als hij echt heel erg slecht is begin je gewoon met om de dag 10/20 minuten stappen. Waar je steeds wat meer draf aan toevoegt. Steeds om en om, 2 min draven, en weer op adem stappen enzo.

Als jij het vertrouwd om er op te stappen kun je dat best doen. Of je nou aan de longeerlijn 20 minuten stapt en draaft of onder het zadel.

hadas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 11:50

ze willen gewoon iemand die er op komt rijden. die vrouw zou er zelf wel op willen maar die durft dat niet. ze hebben kinderen maar die zijn nog net iets te jong. na wat ik heb gezien de eerste keer met longeren (zie vraag helemaal als eerste) dan vertrouw ik hem voorlopig ook nog niet zo onder het zadel. ze hebben de raarste verhalen over hem toen er half jaar terug nog een andere meid op reed 1 keer in de week. na ander half jaar kon hij nog net galoperen.(of was het een half jaar?!? zal nog even na vragen) en ze had altijd heel veel problemen met opstappen. en als ze dan opstapte verkramte hij helemaal onder het zadel. wat zou dat zijn? angst of pijn? heb wel gedrukt op de rug maar hij reageerde er niet pijnlijk tot helemaal niet op. maar het duurde in iedergeval allemaal heeelll lang! misschien gewoon een beetje dom paard? maar ik kan straks wel proberen om onder het longeren het zadel er op te leggen kijken hoe die daar op reageert. hij heeft ook echt een super slechte conditie. maar dat komt allemaal wel. hij is ook super dik (voel zijn ribben bijna niet meer) valt hij nu ook vanzelf af? wat denk jij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 12:04

Wat krijgt hij te eten? Als je in het begin met regelmaat longeert zal het redelijk snel gaan, het begin te minste. Het vet word uit eindelijk vervangen door spieren.

Als je het nog niet vertrouwt moet je het zeker niet doen, gewoon wachten dan tot je het wel vertrouwd.

Mocht je echt denken dat hij ergens pijn heeft, in Harkema zit een geweldige fysiotherapeut die mij en mijn paard ook heel erg geholpen hebben. Hij komt ook op locatie, mocht je interrese hebben kan ik kijken of ik ergens zijn nummer weer kan vinden.

Als je op stapt via een beugel gaat er veel gewicht op een kant hangen. Het kan best zijn dat hij toch last van zijn rug heeft. Galoperen kan elk paard, onder het zadel is het moeilijk. Zeker als je je evenwicht niet kan vinden, of je de bochten niet goed kan maken door dat je rug stijf is. Hoe dat hij dat tijdens het longeren? Het kan ook best dat het zadel op gevoelige spieren drukt, wat zeer doet en dat hij daarom niet makkelijk gallopeert.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-07 19:01

hadas schreef:
ze willen gewoon iemand die er op komt rijden. die vrouw zou er zelf wel op willen maar die durft dat niet. ze hebben kinderen maar die zijn nog net iets te jong. na wat ik heb gezien de eerste keer met longeren (zie vraag helemaal als eerste) dan vertrouw ik hem voorlopig ook nog niet zo onder het zadel. ze hebben de raarste verhalen over hem toen er half jaar terug nog een andere meid op reed 1 keer in de week. na ander half jaar kon hij nog net galoperen.(of was het een half jaar?!? zal nog even na vragen) en ze had altijd heel veel problemen met opstappen. en als ze dan opstapte verkramte hij helemaal onder het zadel. wat zou dat zijn? angst of pijn? heb wel gedrukt op de rug maar hij reageerde er niet pijnlijk tot helemaal niet op. maar het duurde in iedergeval allemaal heeelll lang! misschien gewoon een beetje dom paard? maar ik kan straks wel proberen om onder het longeren het zadel er op te leggen kijken hoe die daar op reageert. hij heeft ook echt een super slechte conditie. maar dat komt allemaal wel. hij is ook super dik (voel zijn ribben bijna niet meer) valt hij nu ook vanzelf af? wat denk jij?

haai hadas Tong uitsteken
als je straks al toe bent aan het rijden (later dan he Knipoog )
dan moet je marieke ff vragen,ik heb namelijk ook opstap problemen gehad.
en zij heeft mij goed geholpen.
maar voordat je dat doet zal ik het ff met de mensen overleggen of de DA ff naar ze rug wil kijken voor de zekerheid Lachen

suc6

hadas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 19:41

ja bedankt sultan!!:D zal ik proberen maar denk dat het nog wel zowiezo een maand duurt voor dat ik er op kan!!
galoperen onder het logeren doet hij heel kort en stijf en hoofd hoog omhoog!! en aan de andere kant gaat hij helemaal slecht door de bochten. heb het zadel nog niet gezien. maar zou inderdaad wel kunnen dat het zadel niet helemaal goed is! maar hij heeft ook alle vrijheid onder het longeren want ik doe het nu gewoon los alleen stappen doe ik vast samen met iemand. hoevaak denk je dat ik nu heen kan gaan. wil eigelijk wel vaak heen even door pakken maar om nu opeens van half jaar stil staan naar bijna elke dag lijkt me ook niet alles. hij moet het ook leuk blijven vinden en lijkt me ook niet goed voor conditie opbouwen.
verder krijgt hij halfe maat beker gras brokjes per dag geloof ik en voldoende hooi! en dan zo dat hij geen honger zal krijgen want dat vinden ze zielig.
waar kan ik verder info vinden over grondwerk enzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 20:00

Zal kijken of ik ergens een goede link kan vinden over grondwerk. In het boek van lammert staat volgens mij ook wel wat.

Bedoelde niet zozeer dat het zadel verkeerd ligt, (kan ook natuurlijk) maar dat hij door zere spieren en druk hier ook niet goed kan lopen. Opzich kun je wel elke dag heen, maar elke dag longeren lijkt me niet zo'n goed idee. Misschien af en toe alleen wandelen of poetsen. Krijgen jullie wel weer een goede band.

Je zou over een week of twee wel om de dag kunnen longeren. Heel licht, maar als hij snel verveeld is kan hij juist weer vervelender worden. Aan de andere kant, van 1 of twee keer per week longeren word hij ook niet slanker/krijgt hij ook geen betere conditie.

hadas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 20:40

ja zo. heeft dus een beetje 2 kanten wel vaak longeren voor beter coditie en slanker. maar aan de andere kant vind hij het dan misschien vervelend..
ik heb al wel op de rug gedrukt maar daar reageert hij dus bijna niet op. dus denk dat hij niet echt last heeft van zijn rug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 10:53

hadas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 14:49

okay ik heb het gelezen bedankt!
zou vandaag wel heen willen maar kan niet met die sneeuw. als het morgen wel weer kan ga ik gewoon niet naar school. wil graag paardrijden!!!