Combinatie enkel ruwvoer en toch regelmatig rijden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Re: Combinatie enkel ruwvoer en toch regelmatig rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 10:57

Eilandje schreef:
Ja ok. Punt is dat op die nieuw stal geen krachtvoer gegeven wordt en dat men er ook niet om staat te springen dat je zelf wat krachtvoer bijgeeft. Als ik zelf zou kunnen kiezen wat mijn paard at, dan gaf ik veel ruwvoer en een beperkte portie krachtvoer. Helaas is het blijkbaar altijd het ene uiterste of het anderste...

Dan heb je op die stal niks te zoeken. Mensen die beweren dat een paard enkel op hooi/gras kan werken zijn net zulke stomme sukkels als mensen die menen dat 5kg krachtvoer noodzaak is en hooi geen enkele waarde heeft.
Als een paard aangeeft meer voedingsstoffen nodig te hebben dan hij op dat moment uit gras of hooi kan halen, dan zul je op een of andere manier moeten bijvoeren. Als dat niet mag van de stalhouder, dan is hij (in NL althans) in overtreding en maakt hij zich schuldig aan dierenmishandeling!!!!
Je moet een dier voorzien van voldoende eten, drinken en schuilmogelijkheid. Los van de wet, is dat gewoon je morele verplichting naar je dier!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 13:10

Ik heb een KWPN-er die in de sport loopt. Die krijgt heel veel ruwvoer, maar wel wat brok/granen bij. Op alleen ruwvoer loopt ze ook wel, maar toch met net iets minder energie.

Met wat bedoel ik iets van 1,5 totaal

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-07 19:07

Bedankt voor jullie antwoorden. Stal in kwestie heeft me ondertussen duidelijk laten verstaan dat krachtvoer niet kan op hun domein, ook niet als je het zelf geeft en dat mensen die niet 100% meegaan in hun ideeën niet welkom zijn als klant. Jammer, want dan houdt het voor mij op en ben ik niet langer geïnteresseerd. Hoe graag ik ook mijn paard meer weidegang en meer ruwvoer zou geven, ik ga mijn paard echt niet huisvesten bij mensen wiens ideeën (gebaseerd op hun persoonlijke ervaring met hun paarden, maar daarom is dat nog niet waar voor elk paard imo) belangrijker zijn dan het welzijn van ieder individueel paard (want ze geven aan dat als een eigenaar op een bepaald moment vindt dat zijn paard toch iets lijkt te missen bij het dieet dat zij aanbieden en daarom toch wat krachtvoer zou willen bijvoeren, dat dat ook dan niet kan op hun terrein). Jammer maar helaas
Laatst bijgewerkt door Eilandje op 08-02-07 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-07 19:08

edit: foutje en ik vind de verwijderknop niet meer Haha!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 19:14

Tjonge, dan zou ik daar ook mijn paard niet hebben willen staan...
Succes met zoeken naar iets anders...

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 11:44

Jammer, dat ze zich op geen enkele manier willen aanpassen.... Groot gelijk dat je daar niet heen wilt.

Ik heb 2 paarden en voer ze ook zoveel mogelijk ruwvoer en ze staan 24/7 buiten met schuilstal. 's zomers staan ze op gras en 's winters krijgen ze hooi en voordroog.

's zomers krijgt Tayga helemaal geen krachtvoer en in de winter 2 x 2 handjes granenmix en dat is meer zodat ze ook wat krijgt dan het nodig is. Terwijl Moos 's zomers 1 schep krijgt en 's winters 2 scheppen per dag. Ze werken beiden ongeveer even hard en leven onder dezelfde omstandigheden. Toch heeft Moos die hoeveelheid krachtvoer wel nodig naast zijn arbeid om goed op gewicht te blijven....

Dus erg jammer dat ze daar op die stal daar geen rekening mee willen houden. Paarden die meer werken hebben nou eenmaal meer energie nodig en het verschilt ook nog van paard tot paard.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 16:44

Eilandje schreef:
Bedankt voor jullie antwoorden. Stal in kwestie heeft me ondertussen duidelijk laten verstaan dat krachtvoer niet kan op hun domein, ook niet als je het zelf geeft en dat mensen die niet 100% meegaan in hun ideeën niet welkom zijn als klant. Jammer, want dan houdt het voor mij op en ben ik niet langer geïnteresseerd. Hoe graag ik ook mijn paard meer weidegang en meer ruwvoer zou geven, ik ga mijn paard echt niet huisvesten bij mensen wiens ideeën (gebaseerd op hun persoonlijke ervaring met hun paarden, maar daarom is dat nog niet waar voor elk paard imo) belangrijker zijn dan het welzijn van ieder individueel paard (want ze geven aan dat als een eigenaar op een bepaald moment vindt dat zijn paard toch iets lijkt te missen bij het dieet dat zij aanbieden en daarom toch wat krachtvoer zou willen bijvoeren, dat dat ook dan niet kan op hun terrein). Jammer maar helaas

Dat je geen krachtvoer (brok) wil geven, daar kan ik tot op zekere hoogte in meegaan, maar dan moet je echt op een andere manier het paard voorzien van de benodigde voedingsstoffen, op het moment dat blijkt dat ze dat niet meer uit het aangeboden voer kunnen halen. Hoe zien ze dat dan? Daar ben ik wel even benieuwd naar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 16:54

Ik geef les op een stel (7) pony's. Deze staan in de winter 's nachts binnen en overdag buiten, in de zomer dag en nacht op een grote wei. Geen dekens. Deze pony's krijgen, afhankelijk van wat ze nodig hebben, voornamelijk ruwvoer:

Zomer: Niets, wanneer noodzakelijk bijgevoerd met hooi of groente/fruit

Winter: 2x daags een kruiwagen hooi, overdag gras voor zover dat er nog staat, 2x daags afhankelijk van wat ze nodig hebben basisbrok + muesli. En dat loopt uiteen van een handje muesli "voor het idee" tot een kilo basisbrok en een halve kilo muesli (voor een snel te dun wordende KWPN'er).

En daar doen ze het heel goed op Lachen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 19:16

Nouks schreef:
Ik geef les op een stel (7) pony's. Deze staan in de winter 's nachts binnen en overdag buiten, in de zomer dag en nacht op een grote wei. Geen dekens. Deze pony's krijgen, afhankelijk van wat ze nodig hebben, voornamelijk ruwvoer:

Winter: 2x daags een kruiwagen hooi, overdag gras voor zover dat er nog staat, 2x daags afhankelijk van wat ze nodig hebben basisbrok + muesli. En dat loopt uiteen van een handje muesli "voor het idee" tot een kilo basisbrok en een halve kilo muesli (voor een snel te dun wordende KWPN'er).

Hiermee wil je toch hopelijk niet beweren dat daarmee ALLE pony's/paarden dat dan moeten kunnen......??

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 19:22

Als ze geen zware arbeid verrichten moet dat ook wel kunnen. Maar je schrijft zelf al: de KWPN-er moet al basisbrok en muesli bij.

Mijn KWPN-er doet 4-5 x per week middelzware arbeid (ca 30 - 40 minuten galopswerk en standaard draf en stapwerk) en dan heeft ze toch echt iets meer nodig. Ik vind wel dat mensen vaak veel te veel (sport)brok in een paard kieperen dat per dag niet zo veel hoeft te doen. Een uurtje stap, draf en beetje galop moet ieder paard op hooi/gras en wat basisbrok prima kunnen doen. Naarmate je meer verzameling en zwaardere oefeningen vraagt moet je wel met beleid bij gaan voeren. Zo krijgt Lan half sportbrok en half basisbrok als ik het idee heb dat ze wat minder energie heeft (en dan bedoel ik niet dat niet ze staat te huppelen op de plek) en wat moeilijker door het werk heen komt.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 19:27

ikke schreef:
Dat je geen krachtvoer (brok) wil geven, daar kan ik tot op zekere hoogte in meegaan, maar dan moet je echt op een andere manier het paard voorzien van de benodigde voedingsstoffen, op het moment dat blijkt dat ze dat niet meer uit het aangeboden voer kunnen halen. Hoe zien ze dat dan? Daar ben ik wel even benieuwd naar.

Ze geloven niet dat dat voor sommige paarden niet genoeg zal zijn... Het gaat trouwens niet alleen om brok, maar alles met granen in, want een voer als Equifyt (granenmengeling zonder ballaststoffen zoals melasse) mag ook niet, omdat paarden geen granen zouden kunnen verteren. Ze geven dus hooi, stro en dan nog ruwvoer van een Duits merk, en dat is volgens hen voldoende voor ieder paard, ook paarden die meermaals per week werken. Volgens mij gaat dat dus wel degelijk niet zomaar op voor ieder paard. Heeft bijgevolg tot een hele discussie per mail geleid en ze blijven er bij dat de kans nul is dat er onder hun toekomstige pensionpaarden paarden zullen bij zijn die meer dan dat nodig hebben, en bijvoeren mag niet op hun terrein Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 20:54

Nou ik wens ze veel succes. Dat betekent dat ze het met koudbloeden moeten doen. Of paarden die echt helemaal niet lopen. Alle andere rassen trekken dat niet als ze ook nog iets van meer doen dan een bosritje per week.

En voor de duidelijkheid: ik ben als sportruiter zeer sober van voeren, maar geen van mijn paarden trok het daarop.

Als ander voorbeeld: ik heb een enorm grote KWPN-er van nu vier jaar. Die kon de hele dag eten op een goede wei met goed gras. Maar zonder bijvoer viel hij af omdat hij in de periode dat hij in de groei was enorm veel energie nodig had om te groeien. Die moest echt bijgevoerd worden.

Ben benieuwd wat ze gaan doen met hun principes als een paard staat te vermageren waar ze bij staan.

Ik ben zeker geen voorstander van de enorme hoeveelheden brok die op sommige stallen in paarden wordt gekieperd. Maar deze mensen slaan door naar de andere kant.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 11:47

Ik ben ook een sobere voerder, onze paarden krijgen ca. halve schep granenmix per dag met wat vitaminen/mineralentoevoeging. Goede kwaliteit hooi, goede kwaliteit voordroogkuil en goede kwaliteit luzerne. We rijden TREC wedstrijden met afstanden tot zo'n 50 km, en verder wat dressuurmatig in de bak. Onze paarden doen het hier prima op, zullen misschien ook nog zonder die granen kunnen, het paard van een vriendin en weidegenoot die practisch hetzelfde werk doet en het zelfde ruwvoerrantsoen krijgt heeft echter een paar kilo krachtvoer nodig om op gewicht en in in condititie te blijven.

Ik vind het erg kortzichtig van deze mensen dat ze alle paarden over een kam scheren en niet naar de behoefte van het individuele paard kijken, waarschijnlijk baseren ze hun "kennis" alleen maar op wat ervaringen met hun eigen paarden en hebben ze ergens eens wat gelezen.
Ik ben van mening dat als je je paard op alleen ruwvoer wil houden, je ook moet laten analyseren of er wel voldoen vitamines en mineralen in he ruwvoer zitten.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 16:06

Ik vind het vreemd dat ze ook geen granen willen voeren.
Met het argument dat paarden het niet "kunnen" verteren...

Ze zullen het goed moeten kauwen, maar dan kunnen ze het toch echt wel verteren...
Paarden eten ruwvoer, de zaden van dat ruwvoer zijn granen...
stro is de plantenstengel van verschillende graansoorten (tarwe, rogge, haver) in de natuur zullen de paarden echt niet de zaden hebben laten liggen... Net als mais, dat eten ze ook van de stengels af. grove grassoorten en kruiden hebben toch ook zaden
Natuurlijk is een overdaad aan granen niet goed, net als een overdaad aan gras of kuil of erg voedingsrijk hooi, teveel wortelen of appels enz.

Maar om nou mensen krachtvoer helemaal te verbieden...
Dat vind ik te ver gaan...
Sommige paarden hebben meer nodig aan energie om veel/langdurig of zwaar werk te kunnen doen...

Een paard in de natuur stapt hoofdzakelijk en draaft af en toe een klein stukje of trekt even een kort sprintje... Een uur intensief draven en galoperen of zelfs lange afstanden rijden in hoger tempo geeft bij sommige paarden al snel extra energie/voedingsbehoefte.

Voor licht-recreatief werk en niet te lange buitenritten kunnen de meeste paarden wel zonder krachtvoer. Maar dan zul je alsnog rekening moeten houden met voldoende vitaminen en mineralen en vooral aan het einde van de winter zakken die waarden in het ruwvoer ook beduidend terug...

Paarden in de natuur bouwen meestal in de zomer een reserve op, waar ze gedurende de winter op in kunnen teren, aan het eind zien ze er dan soms erg slecht uit en hebben weinig energiereserve meer over en zo krijg je ook dat zwakke dieren ziek worden of ten prooi vallen aan roofdieren.

Maar bij ons leven de paarden niet meer op die manier in de natuur en wij willen en zo evenwichtig mogelijk gewicht en conditietoestand en geen risico op tekorten in vitaminen en mineralen...

Maar goed, je hoeft je paard er niet te stallen.

Ik voer zeer weinig krachtvoer, en dan het liefst ook geen brok, maar zal nooit iemand, die bij mij zijn paard neer zet, die keuze afdwingen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 17:35

ikke schreef:
[***] schreef:

Hiermee wil je toch hopelijk niet beweren dat daarmee ALLE pony's/paarden dat dan moeten kunnen......??

Dat beweer ik ook niet. Mijn eigen paardje vreet ook 2,5 kilo sportbrok op een dag en ik weet zeker dat die het niet trekt op enkel ruwvoer.

Ik zeg alleen dat wij dus, ondanks dat we vrij natural zijn met de dieren in houden, dekens, voer, op de wei etc, wél per paard bekijken wat ze nodig hebben. Dat er dus ook één staat die 2 kilo basisbrok (plus nog muesli, wat groente/fruit/brood regelmatig en veel hooi) vreet per dag. Want dat heeft 'ie nodig. En dat staat ook heel duidelijk in mijn post.

Mijn punt: voornamelijk ruwvoer kan prima en is ook prima, maar er moet wél per paard worden gekeken of het genoeg is voor het dier. En wanneer dit niet zo blijkt te zijn, moet het ook kunnen dat dit paard met krachtvoer wordt bijgevoerd.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-07 17:42

joyce B schreef:
Maar goed, je hoeft je paard er niet te stallen.

Tuurlijk niet, maar het idee van veel weidegang en veel ruwvoer sprak me wel aan, dus vind het allemaal wel een beetje jammer. Ben namelijk al jaren op zoek naar een pensionstal die die twee zaken biedt. Ik mag niet klagen van mijn huidige stal, verre van, want alles is er altijd in orde en netjes en mijn paard wordt er heel goed verzorgd, en t.o.v. andere pensionstallen is er daar ook veel weidegang, maar nog altijd een stuk minder dan ik zou willen als ik zou kunnen kiezen, en als ik het zelf in handen had zou ik mijn paard toch ook wel anders voederen (nl. minder krachtvoer en meer ruwvoer). Ik was dus in eerste instantie heel enthousiast, maar uiteindelijk heb ik er een naar gevoel van gekregen, want ik was dus niet welkom als ik mijn paard niet volledig van het krachtvoer afhaalde. En dat wil ik dus niet, want als mijn paard dan blijkt niet toe te komen met alleen ruwvoer wil ik de mogelijkheid hebben krachtvoer bij te geven.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 16:13

Of jouw paard genoeg heeft aan ruwvoer hangt helemaal van je paard af.Brok is een krachtvoer, en wat het zelf al zegt zit er extra kracht in voor een paard die moet presteren!!

Zelf heb ik kwpn merrie die niet zonder kan!!Ze valt nu al af en krijgt ook nog eens onbeperkt goed kwaliteit hooi. verder krijgt ze 2x daags 1 kg Equiral stud en daardoor heen 1 ltr lucerne van Hartog(dit is ruwvoer, daardoor kauwt ze beter op haar brok waardoor er meer speeksel wordt aangemaakt).na de training krijgt ze 1/2 kg brok en 1 ltr meusli pavo kruidenmelange.Ik train 4-6 uur per week dressuur op L/M niveau. Nog valt ze af na een zware training.Ik moet er echt tegen voeren dat ze op gwicht blijft.

Daarentegen hebik nog een kwpn'er die ik sober moet voeren. wel extra krachtvoer, hij loopt immers Z maar niet onbeperkt hooi, lees; wel voldoende.Hij zou het onbeperkt ruwvoer te dik worden en zonderkrachtvoer niet de prestaties kunnen leveren.

Vind het persoonlijk niet eerlijk tegenover je paard om zoveel te eisen van een training en dan de voeding zo sober te laten.
Ben het wel met je eens dat ze voldoende en vaak ruwvoer moeten hebben van goede kwaliteit!

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 19:18

Er staat een mooi artikel in de bit van maart...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 00:01

en waar gaat dat artikel over? (heb geen abo op de Bit...)

@eilandje: Overigens heel logisch dat die manier van paarden houden je aanspreekt en het je wel wat leek, maar mensen die zo rigide zijn in hun overtuigingen, daar is het lastig mee overleggen als je het een keertje oneens bent... En als je dan geen zeggenschap hebt over wat je wilt en mag doen met je eigen paard... Dan is het ook voor mij (uit ervaring gezegd) niet de juiste plek...
Jammer maar helaas...

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 11:59

Het heet: "Ik geef mijn paard geen..."
En dan daaronder de uitleg van geen haver, geen ruwvoer, geen biks etc. En waarom dat wel of niet goed is. Geen krachtvoer is geen probleem bij paarden die maar een paar uur werken (en 1 uur rijden per dag is niet veel). Geen ruwvoer kan de dood van je paard betekenen.
Er staat ook ergens een topic van een fries met en slokdarmverstopping. Die mag op het moment alleen slobber en geen ruwvoer ivm irritatie van de slokdarm...Ik hoop dat dat niet te lang gaat duren.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 18:57

Ook in slobber kunnen goede voedingsvezels zitten hoor...
Kijk maar naar al die speciale ontbijtvezeldrankjes bij mensen, daar zitten toch ook vezels en gemalen granen in?

Zo kunnen in slobber veel zemelen zitten wat heel goed is voor de darmwerking, maar doordat het zachter "voorbewerk" is, spaart het misschien de slokdarm... Dat is toch het belangrijke van ruwvoer (naast speekselproduktie) De vezels?
Alleen tegen de verveling werkt het natuurlijk niet mee...

Het is kiezen naar de beste oplossing als je een (medisch) probleem tegen komt...

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 20:01

In het artikel van Bit stond iets over teveel zetmeel, dat zou ook niet goed zijn... zal het eens opzoeken.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 22:00

koolhydraten misschien?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 09:21

Waarschijnlijk wel... zetmeel heeft dezelfde uitwerking als suikers om het maar eens simpel te zeggen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 09:24

@e-horse. Er stond 1 uur per dag normaal werken is niet veel.
In het artikel stond echter geen bechrijving van wat normaal werken is. Meestal zie ik zelf dan heel veel stap, wat draf en vijf minuten maximaal galop.

Mijn paard loopt echter ongeveer drie kwartier (trainingdeel) en daar zit heel erg veel galopswerk bij. Dan is wat bijvoer in de vorm van brok echt nodig.