welke trucjes kan je aan een fjordje van 8 maanden leren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

annazemmy

Re: welke trucjes kan je aan een fjordje van 8 maanden leren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 17:11

en kelly ann dat kan ckr wel maar al1 niet op de manier hoe de merrie het doet.

annazemmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 17:13

en tmroets.
ik vraag ook niet om een of ander circuspaard maar gewoon wat dingen wat ik haar kan leren... en ze accepteerd me wel gewoon hoor het bijten en trappen gedeelte hebben we al gehad.. ik zal dat wijken voor druk eens even gaan proberen dankjewel.

groetjes

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 17:17

Wil je ook al op haar gaan rijden als ze 15 maand is ofzo Verward Je kan haar van alles leren als ze 8 maand oud is, Alleen niet veel daarvan is goed!! Zet haar gewoon lekker in de wiede en laat haar opgroeien met haar soortgenootjes!

annazemmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 17:19

uhmm lees ff voordat je iets zet..
ze kan niet in de wei dan heeft ze de volgende dag koorts laat je dr staan longontseking enz enz dat kan ze al1 in de zomer dus ze komt nu wel buiten maar dan in de bak en gewoon elke dag een paar uurtjes hangt van het weer af..

annazemmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 17:21

en dan staat ze in een groep!!!!!

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 17:30

annazemmy schreef:
goh eindelijk eens iemand die er wel verstand van heeft.. en het zelf heeft meegemaakt en niet gewoon maar in het wilde weg gaat raden..

dankjewel cynthia

Elke situatie is per paard en persoon verschillend. Ik zeg ook niet dat jóuw veulen dominant gaat worden, alleen dat dat vaak het probleem is. Inderdaad, de mens moet dan de corrigerende moeder spelen - hoewel andere paarden vaak ook goed zijn in corrigeren en respect leren, ook al is het niet hun eigen veulen - maar helaas zijn veel mensen daar niet toe in staat. Tenslotte zijn veulens schattig en als ze op je springen is dat alleen maar lief als ze nog kleine hummeltjes zijn. Maar later is het niet meer lief. Dat is wat ik probeerde te zeggen; meer in het algemeen, niet specifiek op jouw veulen. Andere paarden kunnen trouwens ook zeker wel de rol van de moeder overnemen, maar als haar gezondheid slecht is en ze niet naar buiten in een groep kan snap ik dat dat ook niet helemaal een optie is (en dan moet je maar net "het paard" vinden wat dit zou kunnen, op stal, in een groep op de wei leren ze van elkaar ook zo veel). Maar als jij denkt dat je daar zelf toe in staat bent, veel succes. Ja

En dat haar gezondheid niet goed is kan ik natuurlijk ook niet ruiken. Knipoog

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 17:32

haar gezondheid is al niet best en dan wil je haar verder ook nog aardig verprutsen??
Het diertje is 8 maanden!! Wat voor kunstjes deed jij toen je 8 Maand oud was Verward

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 17:36

Marjo_x waarom reageer je zo wie zo al op dit topic ze wil alleen maar haar veulen wat dingen leren.. als dat goed gaat mooi toch en een mens is niet te vergelijken met een veulen.. kon jij al lopen toen je 8 maanden oud was??? Dacht het niet..! je kan simpele kunstjes ook wel doen in het gang pad op stal of in een loopstal.. waarom niet...

annazemmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 17:39

jij bent egt dom he zie je niet wat cynthia net schrijft? als je er helemaal niks mee doet worden ze juist dominant tjonge jonge. en dit is bij de meeste flessenveulens zo. dus jij gaat er lkr op et land zetten zodat ze nog slechter wordt dan vervolgens laat je dr lekker staan totdat ze 4 is en mensen als kaboutertjes ziet die ze lkr ken vertrappen??? jaaa tuurlijk..

annazemmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 17:41

en dan nog te bedenken dat je nog niet eens een eigen paard heb..

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 17:42

annazemmy schreef:
goh eindelijk eens iemand die er wel verstand van heeft.. en het zelf heeft meegemaakt en niet gewoon maar in het wilde weg gaat raden..

dankjewel cynthia

Dat iemand het met je eens is wil nog niet zeggen dat je gelijk hebt.
2 mensen samen kunnen ook heel onverantwoord bezig zijn.

annazemmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 17:45

neejj de rest is slim joh die laat ze maar gewoon een beetje lopen dat soort veulens en dan na 4 jaar vinden ze het zoooooo vreemd dat ze hun paard naar de slacht kenne brengen omdat ie levensgevaarlijk is,,

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 17:46

haha alsof je bij aankoop van een paard ook een hoop paardenverstand krijgt ..
Volgens mij heb jij geen flauw idee wat je allemaal wel niet kapot kan maken bij zo'n jong diertje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 17:46

Kan je wel normaal typen. Met komma's, punten en hoofdletters?

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 17:49

annazemmy schreef:
en dan nog te bedenken dat je nog niet eens een eigen paard heb..

Als je gaat schelden in dit topic zal het gauw gesloten worden. Jij vraagt om tips om een 8 maanden oud paard kunstjes te leren, als het overgrote deel van de mensen zegt dat dit niet verstandig is, waarom zou je er dan wel mee doorgaan en je vastklampen aan één of twee personen die het wel met je eens zijn?
Laat het paardje gewoon lekker vrij spelen met de rest van de paarden en bemoei je er zo weinig mogelijk mee, een veulen van 8 maanden moet eerst leren voetjes geven en te wijken voor druk, hoewel je hier zelfs nog een paar maandjes mee kunt wachten..

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 18:19

annazemmy schreef:
neejj de rest is slim joh die laat ze maar gewoon een beetje lopen dat soort veulens en dan na 4 jaar vinden ze het zoooooo vreemd dat ze hun paard naar de slacht kenne brengen omdat ie levensgevaarlijk is,,

Jammer, ik had net de indruk dat je het een beetje snapte. Rolleyes Blijkbaar niet dus. Vind het jammer dat je gelijk mensen moet gaan uitjouwen. Vooral dat 'je hebt nieteens een eigen paard' vind ik een beetje een domme opmerking. Het feit of je een eigen paard hebt heeft IMO niks te maken met verstand ergens vanaf hebben. Clown Win de loterij en je kan zoveel paarden kopen als je wil, dus dan weet je er blijkbaar alles vanaf want je hebt een paar 100 paarden. Clown (in jouw theorie)

Ik denk persoonlijk dat ook een paard wat een half jaar bij z'n moeder is gebleven en daarna op stal gezet word ook niet zoveel respect over zal hebben na 4 jaar. Niet alleen moeders leert het diertje wat, ook andere paarden om hem/haar heen doen dit en daarom vind ik een gevarieerde kudde een goed idee, zo pikken ze allemaal van elkaar wat op en leren ze hoe een kudde functioneert, respect voor elkaar, enz... (mijn 19jarige paard leert ook af en toe nog wat erbij als hij nieuwe paarden ontmoet... Nagelbijten / Gniffelen)

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 21:39

Voor wat betreft het 'moederschap' 8 maanden is een mooie leeftijd om af te spenen Knipoog

annazemmy schreef:

Mijn ervaring is eigenlijk andersom. Een paard dat zo uit de groep komt kent z'n eigen taal prima. En wij mensen kunnen daar prima op in spelen.
Natuurlijk moet een jong dier weten wat het is om in mensenhanden te zijn. En ze moeten van jongs af aan zeker ook leren dat wij het hier voor het zeggen hebben. Ja, en als ze jong zijn kan dat inderdaad makkelijker dan wanneer ze al groot en (te) sterk zijn.
Een veulen moet voor ons aan de kant gaan (wijken voor druk) kunnen stilstaan (op commando), netjes meelopen aan de hand, voetjes geven. Maar dan houdt het een eind op.

Ja, je zou haar de spaanse pas/kusjes/apporteren/knielen kunnen leren, Zal ze nog leuk vinden en waarschijnlijk goed oppikken ook. Mijn idee is dat ze er later niet makkelijker van worden, eerder een stuk gecompliceerder of ronduit vervelend.

Als je paardje zo'n slechte weerstand heeft zou ik eens kijken of er niet een manier is om die op te bouwen. Jonge paarden die een poos in het wild hebben gelopen in de bergen blijken oersterke beestjes. Hier in nederland hebben we dan geen bergen, maar juist door buiten te zijn, in een grote groep andere paarden te staan, en redelijk sober te leven. Bouwt het immuunsysteen zich op. Ik zou eens overleggen met je veearts hoe je dit het beste aan kunt pakken.

Het is goed dat je paardje nu al buiten komt met wat soortgenootjes, het is prima dat je dit paardje wat mee wilt geven voor de toekomst. Dit, en wat ik al eerder er over heb gezegd, is mijn advies, hopelijk pik je er wat van mee bij het op laten groeien van je veulentje.
Laatst bijgewerkt door Kelly_ann op 18-01-07 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 21:54

Ik ga helemaal met Kelly_ann mee! En ik hoop ook dat je van de gegeven adviezen hier wat op zal pikken en mee zal nemen...

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 23:36

Waarom krijg je het advies om er nu nog niet mee te beginnen, heb je daar over na gedacht?

Een volwassen paard kan zich slechts 20 minuten concetreren, alleen in de tijd dat ze zich kunnen concentreren kunnen ze leren. Bij een veulen is deze tijd vele malen korter, hierdoor heb je minder tijd om ze dingen te leren en derhalve kun je ze dus beter dingen de dingen leren die echt nodig zijn.

Zit je op school? Ben je wel eens moe na een hele dag leren? Dat kan toch niet? je zit toch alleen maar? Waar ben je dan moe van? Je hebt je spieren niet hoeven gebruiken, toch? Leren kost energie, heeeeel veel energie. Energie die jouw paardje nodig heeft om de wereld om zich heen te verkennen, om sterk te worden en om netjes met jou te leren om gaan.

Verder is het voor een jong paard veel moeilijker om te onderscheiden wat wel en niet mag, juist met vd, als je paard zo dichtbij staat en veel snoep krijgt is het heel belangrijk dat hij dat onderscheid goed weet te maken. Daarom is het voor jezelf ook veiliger om met een ouder paard te werken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 14:42

amable, bespaar je de moeite, jij hebt er ongetwijfeld ook geen verstand van, want alleen mensen die haar vertellen wat ze wíl horen hebben er verstand van.
Argumenten als: jij hebt nog geeneens een eigen paard (alsof dat wat zegt) zeggen mij genoeg.

Meid, ga lekker met je 8 maandenoud flessenveulen trainen. Verwen hem lekker, want hij is zo zielig wat hij is een flessenveulen (owh sorry, zij....)
Ik spreek je over een jaar of 2 wel weer...
"mijn fjord loopt door me heen"
"mijn fjord heeft geen respect voor mij"

etc etc etc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 14:44

niks gelezen als titel

truucje
voetjes geven
Truucje halster aan en af doen
5 min wandelen 2x in de maand (niet meer en langer)
truucje overal aan mogen raken

En dan de grootste truuc, paardje heerlijk bij andere in de wei Ja

En meer kan nog niet bij een peuterje

Vind je dat jammer, had je een paard van 6 moeten kopen.
Zo simpel werkt het Lachen

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 16:55

Ik sluit me helemaal aan bij de laatste paar reacties! Ja

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 13:24

lindsey ik ben zeker niet onverandwoord bezig. Ik weet precies wat wel en niet kan, maar Anna vroeg of jullie tips hadden voor simpele trucjes, ze vraagt niet wat voor hoge school trucjes ze moet gaan doen. Het diertje is waarschijnlijk als het weer goed is buiten. En in der daad ieder paard is anders, misschien werkt het bij die van haar juist heel goed, en die van een ander juist weer niet.

Kortom Anna wil alleen maar wat simpele trucjes aan haar veulen leren, niet rare over de kop dingen enz.

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 22:12

Ook simpele trucjes zijn niet goed voor een veulen van 8 maand, dit beestje zal genoeg energie moeten besteden aan de grondbeginselen zoals wijken voor druk, voetje geven etc..

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 20:53

LauraMc dat kan ze al..