bitloos inrijden..ze verklaren me voor gek

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

smurf1988

Re: bitloos inrijden..ze verklaren me voor gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 21:24

Het lijkt dat er veel riempjes aanzitten maar dat komt omdat het eigenlijk 3 hoofdstellen in één zijn. Dus er kunnen heel veel riempjes af.

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 21:04

Ik rijdt mijn paard ook bitloos in. Nooit geen problemen gehad. Zorgen dat je blijft luisteren naar je paard, ook als je erop zit.
Dan blijf je, over het algemeen, protest voor.

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 21:08

hey!

ik vind het echt supper dat je het aan durft! je vertrouwd jou paard en dat zal je paard voelen.. als het goed is heb jij wel vaker bitloos gereden (ander doe je dit denk niet Knipoog) en je paard heeft dus niks om tegen te vechten.. aangezien hij aan het zadel al goed gewend is en aan de ruiter! ik vind het super dat je dat doet!!! je ben een persoon met vertrouwen in haar paard!!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 21:27

Nou ik ga de uitdaging aan hoor! Ik heb zelf nog nooit bitloos gereden maar wil geen bit in de mond van mijn paard hangen. Aangezien we allebei samen 'starten' met het beleren moeten we goed naar elkaar luisteren en met een boomloos zadel kunnen we elkaar goed aanvoelen.

Vandaag met halstertje over de hei gewandeld en hij loopt echt heel keurig achter mij aan, als hij iets eng vindt dan blaast hij wat maar loopt er gewoon langs (blijkbaar vertrouwd hij erg op mensen). Zelfs de enge witte koeien op de hei waren voor hem geen probleem! Hij liep er supercool langs haha.

Bitloos moet dus echt lukken met dit schatje van een paard.

Ik ben een bitloos hoofdstel tegen gekomen van bitloosrijden.nl van Cook.

Ze zijn erg prijzig, en ze zeggen dat ze bij een ophouding druk geven over het hele hoofd en niet alleen op de neus.

Heeft iemand ervaring met deze optoming?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 23:43

nee, maar wel met het eenvoudige bitloze hoofdstel van de ruitersportshop.com. bevalt mij erg goed, lekker makkelijk, goede discriminatie van de hulpen, en duidelijk voor het paard.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 12:53

Ik ga mijn veulen ook bitloos inrijden.
Bitloos inrijden is al eeuwen oud,ouder nog dan inrijden met bit.
De indianen hadden ook nooit een bit,en ook geen zadel,en die kwamen overal met hun paarden! Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 22:01

precies. het bit is eigenlijk uitgevonden om paarden voor de kar te kunnen sturen, voor die tijd bestonden ze niet eens. en ooit is toch het eerste paard getemd, en toen bestond ijzer etc volgens mij nog niet eens in bewerkbare vorm.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 22:39

Ik vraag me echt af waarom mensen dan toch per se met een bit willen rijden. Ik vind het zo paardonvriendelijk (zullen wel weer wat mensen over me heen vallen, jammer dan, ik denk er nou eenmaal zo over Clown ). Het lijkt me heerlijk om straks bitloos met mijn paardje overal heen te kunnen gaan. Samen lekker helemaal 'vrij' de hei op, het bos in, geweldig!! Haha!

Zijn er hier veel mensen die van met bit rijden naar bitloos rijden overgegaan zijn? Hoe ging dat? En zijn er mensen die hun paarden bitloos ingereden hebben? En dat zijn blijven doen of toch overgegaan zijn op bit of het afwisselen? En hoe gaat het met dressuur rijden e.d. of rijden jullie vooral recreatief? Daar ben ik wel benieuwd naar..... Ik wil zelf veel buitenritten gaan maken, maar ook wat klassieke dressuur gaan doen thuis in de bak om mijn paardje te gymnastiseren.

Yuma

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 22:48

Een paard onrijden zonder bit kan prima. Eerst het grondwerk goed op orde hebben, paard goed voorbereiden en hupsakee. De onerein stop oefen je uiteraard eerst op de grond en daar begin je direct mee als je op je paard zit. Indien je je grondwerk er goed in heb zitten, dan gaat het bij wijze van spreken als vanzelf. Jonge paarden die tanden wisselen zitten sowieso niet echt op een bit te wachten. Ik gebruik gewoon een touwhalster met een leadrope eraan geknoopt. Ik heb ook een parelli touwhalster met touwteugels en ik vind het prima gaan. Heb mijn hengst ook zo beleerd.

Later heb ik er een bit in gehangen om fijnere communicatie te kunnen bewerkstelligen. Ik kan niet zeggen dat het op touwhalster minder goed ging dan op bit. Juist niet, zeker in de wisselperiode is met bit rijden gewoon niet prettig.

Ik heb ook wel een paard in training gehad, die ik juist van bit naar touwhalster heb omgezet. Paard was gewoon een beetje verknalt op het bit zal ik maar zeggen. Een tijd lang op touwhalstertje gereden en het paard werd beduidend rustiger in het hoofd. Vaak ligt de oplossing niet in een zwaarder bit, maar juist in minder bit, of zelfs helemaal geen.

Kortom: Ik ben er wel een fan van bitloos rijden. Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 23:00

ik heb de mijne met bit ingereden, maar de eerste keer erop was zonder. ik liet hem grazen in de berm en ben erop geklommen, zo simpel als wat. de basis en het vertrouwen was goed, maakt niet uit wat ik doe, het is (bijna) allemaal goed. extreme dingen gaan niet perfect, zo is mijn oudste paard soms bang voor vrachtwagens, maar alleen als ik erop zit, en er niemand bij is. hij vindt het prettig iemand naast hem te hebben.
een paar jaar terug heb ik mijn eerste bitloze hoofdstel gekocht, daarvoor reed ik regelmatig met een stal- of touwhalster.
mijn merrie (NMPRS, zie foto's in profiel met ruitertje) is zonder bit bereden. echt ingereden zou ik haar niet willen noemen, ze is in haar leven maar twee keer echt bereden. maar het was wel bitloos, ze houdt niet van het bit. met mennen had ik er wel een bit in, maar ik ga van de zomer (als we verder gaan met beleren) kijken hoe dat anders kan, omdat ze zo'n hekel heeft aan het bit. het is een uitzonderlijk gevoelige pony, dus ik wil een passende oplossing voor haar.

ik rijd met mijn paard zowel bitloos als met bit, ik merk eigenlijk geen verschil.
verder heb ik een hengsteveulen, ALS hij groot genoeg wordt voor mij om op te stappen, wil ik hem inrijden zonder hoofdstel en zadel, hooguit met een halsring. goed, buiten zou ik er dan wel een touwhalstertje omhangen voor evt. noodgevallen...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 23:07

Klinkt allemaal erg mooi.... Ik ben blij dat er steeds meer mensen zo gaan denken!! Echt super!! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 23:08

Nadya schreef:
Zijn er hier veel mensen die van met bit rijden naar bitloos rijden overgegaan zijn? Hoe ging dat? En zijn er mensen die hun paarden bitloos ingereden hebben? En dat zijn blijven doen of toch overgegaan zijn op bit of het afwisselen? En hoe gaat het met dressuur rijden e.d. of rijden jullie vooral recreatief? Daar ben ik wel benieuwd naar..... Ik wil zelf veel buitenritten gaan maken, maar ook wat klassieke dressuur gaan doen thuis in de bak om mijn paardje te gymnastiseren.

Ik ben iemand die overgestapt is. In de tijd daarvoor deed ik steeds vaker tijdens het rijden vanaf haar rug het hoofdstel (met bit) eraf. En 'voor de leuk' reed ik weleens met halster, of halstertouw om de hals, of met niks. En op een gegeven moment ben ik met een bitloos hoofdstel gaan rijden en een bit komt er sindsdien ook niet meer in.
Afgelopen zomer heb ik een halsring gekocht en daar wil ik ook meer mee gaan rijden.

Mijn veulen ga ik t.z.t. ook bitloos inrijden en bij haar komt er geen bit in.

Ik rijd zowel dressuurmatig in de bak als buitenritten.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 23:12

Echt heel erg leuk te horen, Joviban. Al die ervaringen van jullie doen me echt uitkijken naar de tijd dat ik mijn paardje bitloos in ga rijden. Dat duurt nog even, maar toch..... Die van mij is best eigenwijs op zijn tijd (en wat puberaal, hihihi) en wat onbehouwen, maar hij is een schat van een pony, zit geen kwaad in en onze vertrouwensband is helemaal goed. Dus ik heb er alle vertrouwen in!! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 23:14

Yuma schreef:
Een paard onrijden zonder bit kan prima. Eerst het grondwerk goed op orde hebben, paard goed voorbereiden en hupsakee. De onerein stop oefen je uiteraard eerst op de grond en daar begin je direct mee als je op je paard zit.

Hiermee zou je impliceren dat een bit een rem is. En dat je zonder bit de ors nodig hebt.
Daar ben ik het dus nièt mee eens. Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 23:26

JoviBan schreef:
Yuma schreef:
Een paard onrijden zonder bit kan prima. Eerst het grondwerk goed op orde hebben, paard goed voorbereiden en hupsakee. De onerein stop oefen je uiteraard eerst op de grond en daar begin je direct mee als je op je paard zit.

Hiermee zou je impliceren dat een bit een rem is. En dat je zonder bit de ors nodig hebt.
Daar ben ik het dus nièt mee eens. Knipoog

zo kwam het op mij ook een beetje over... de ORS is een prima middel, maar het maakt imo geen verschil voor het rijden met of zonder bit.

Isis_Ywen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 10:20

merrieveulen schreef:
precies. het bit is eigenlijk uitgevonden om paarden voor de kar te kunnen sturen, voor die tijd bestonden ze niet eens. en ooit is toch het eerste paard getemd, en toen bestond ijzer etc volgens mij nog niet eens in bewerkbare vorm.

Hier spreekt voorstander van bitloos, maar volgens mij werd er vroeger, dus ver voor de uitvinding van de wagen, wel degelijk met bit gereden.
Geen metaal uiteraard, maar van bot, en ook van pezen en dunne touwtjes werden bitten gemaakt. Ook bij de indianen.
(bron: het paard, het bit, en de ruiter)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 10:47

Isis_Ywen schreef:

Hier spreekt voorstander van bitloos, maar volgens mij werd er vroeger, dus ver voor de uitvinding van de wagen, wel degelijk met bit gereden.
Geen metaal uiteraard, maar van bot, en ook van pezen en dunne touwtjes werden bitten gemaakt. Ook bij de indianen.
(bron: het paard, het bit, en de ruiter)

goh, dat wist ik niet... ik heb altijd geleerd (ergens gelezen, ook eoa paardenvakblad) dat het bit juist voor de wagen pas gebruikt werd... grappig.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 11:12

Ik heb het ook bitloos gedaan. Mijn pony heeft zelfs nog nooit een bit gedragen! Echt geen probleem! Heel veel succes en plezier.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 11:20

het kan makkelijk zonder bit!
Echt onzin dat je er percee een bit in moet hangen; als je paard niet gewend is aan een bit, dan zal het ook niet gelijk stoppen met wat dan ook, als je eraan trekt; hij kent immers de bedoeling niet!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 11:27

In mijn ogen kan een touwhalster nog veel meer schade aanrichten dan een bit ivm scherpe inwerking... ervaringen?

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 11:43

een touwhalster is ook wel wat anders dan een bitlooshoofdstel.
Touwhalster zou ik ook niet snel doen nee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 12:04

laetitia schreef:
In mijn ogen kan een touwhalster nog veel meer schade aanrichten dan een bit ivm scherpe inwerking... ervaringen?

Welke van de twee meer schade kan aanrichten dan de ander, zou een wellus-nietus kunnen worden. Beide kunnen scherp inwerken en pijn doen. Knipoog

Zelf vind ik een touwhalster trouwens niet zo geschikt om mee te rijden. Kiezen voor bitloos was/is voor mij kiezen voor vriendelijker.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 12:14

laetitia schreef:

Een vriendin van mij heeft haar paard met touwhalster (wel met een bontje op de neusriem) ingereden. En van tevoren goed grondwerk gedaan met touwhalster, zodat het paard al prima reageerde met heel weinig druk. Ik denk dat als je om kan gaan met een touwhalster, je paard er ook mee hebt leren omgaan, het best wel kan, hoor. Je mag nooit hard trekken e.d., maar dat is ook niet de bedoeling van een touwhalster. Ik denk dat de bedoeling meer is dat het paard het halster vrijwel niet voelt, maar met subtiele druk heeft geleerd te stoppen of naar links of rechts te gaan (of achteruit e.d.). En dat leer je hem het liefst al vanaf de grond.
Ik heb zelf nog geen idee wat ik echt ga gebruiken. Ik denk ook dat je het e.e.a. uit moet proberen om te kijken wat werkt voor jou en je paard. En dat is bij elke combinatie weer anders......

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 13:00

Ik rij al jaren met touwhalster.
Het is zo scherp als jij zelf wil.
Maar dat is met een bit net zo natuurlijk.
Het is de hand van de ruiter...

Maar ik rij met touwhalster omdat ik een bit niet in een paarden mond vind passen,dat hoort daar niet.
En ik heb wel meerdere bitloze hoofdstellen geprobeerd,maar ze loopt het lekkerst (lees: ontspannen) op een touwhalster.
Je moet per paard uitvinden wat het beste werkt,en dat kan echt per paard verschillen.

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 13:07

Ik vind het goed dat je er zo over na wilt denken en echt de beste manier wilt zoeken voor jou en je paard!

Ik ben zelf dressuurruiter en rij dan ook gewoon met bit, wil je ook geen advies gaan geven over al dan niet bitloos. Maar in je beginpost vind ik de reden die je vriendin aanvoert voor het rijden met bit wel heel vreemd!
Ik denk dat een bitje eventueel steigeren en bokken niet tegengaat namelijk. Immers als je net begint met rijden weet het paard nog helemaal niet wat hij met het bit moet doen, is het dus in die zin ook nog niet echt een rem of een stuur. Dus dan maakt het imo helemaal niet uit of je er eerst een bit inhangt, of eerst een zadel indoet en erop gaat zitten. Dus volgens mij val je er met of zonder bit niet sneller/minder snel af hoor.

Veel succes met je paardje, klinkt alsof het wel goedkomt!