Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Nadya schreef:Zijn er hier veel mensen die van met bit rijden naar bitloos rijden overgegaan zijn? Hoe ging dat? En zijn er mensen die hun paarden bitloos ingereden hebben? En dat zijn blijven doen of toch overgegaan zijn op bit of het afwisselen? En hoe gaat het met dressuur rijden e.d. of rijden jullie vooral recreatief? Daar ben ik wel benieuwd naar..... Ik wil zelf veel buitenritten gaan maken, maar ook wat klassieke dressuur gaan doen thuis in de bak om mijn paardje te gymnastiseren.
Yuma schreef:Een paard onrijden zonder bit kan prima. Eerst het grondwerk goed op orde hebben, paard goed voorbereiden en hupsakee. De onerein stop oefen je uiteraard eerst op de grond en daar begin je direct mee als je op je paard zit.
JoviBan schreef:Yuma schreef:Een paard onrijden zonder bit kan prima. Eerst het grondwerk goed op orde hebben, paard goed voorbereiden en hupsakee. De onerein stop oefen je uiteraard eerst op de grond en daar begin je direct mee als je op je paard zit.
Hiermee zou je impliceren dat een bit een rem is. En dat je zonder bit de ors nodig hebt.
Daar ben ik het dus nièt mee eens.
merrieveulen schreef:precies. het bit is eigenlijk uitgevonden om paarden voor de kar te kunnen sturen, voor die tijd bestonden ze niet eens. en ooit is toch het eerste paard getemd, en toen bestond ijzer etc volgens mij nog niet eens in bewerkbare vorm.
Isis_Ywen schreef:
Hier spreekt voorstander van bitloos, maar volgens mij werd er vroeger, dus ver voor de uitvinding van de wagen, wel degelijk met bit gereden.
Geen metaal uiteraard, maar van bot, en ook van pezen en dunne touwtjes werden bitten gemaakt. Ook bij de indianen.
(bron: het paard, het bit, en de ruiter)
laetitia schreef:In mijn ogen kan een touwhalster nog veel meer schade aanrichten dan een bit ivm scherpe inwerking... ervaringen?
laetitia schreef:In mijn ogen kan een touwhalster nog veel meer schade aanrichten dan een bit ivm scherpe inwerking... ervaringen?