Weke en diepe (middelste) straalgroeven door modderweide

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

polly2

Re: Weke en diepe (middelste) straalgroeven door modderweide

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 15:36

ellepel schreef:
ik teerde vroeger ook altijd,ik kwam veel bij een boer die de paarden in te natte stallen hadden...en weet wat paardenplas met hoeven kan doen...pff da's nog erger dan modder...
ik maakte gewoon de boel droog, teer er op en echt nooit last gehad van nare bijwerkingen.
t teren deed ik maar 1x per drie dagen, is mij ook verteld dat je t niet vaker mag doen..

enne idd qua voeding moet je dan wel goed zitten

De ammoniak in de urine kan rotstraal veroorzaken.
Alleen vochtigheid door modder eigenlijk niet of nauwelijks.
heb je een combi van die twee: dus een paard dat overdag in de modder staan en verweekte stralen heeft en 's nachts staat hij in een vieze met urine en mest doordrenkte stal....dan hou je maar vast. Daar komt rotstraalellende van!

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 15:39

*zet even een stipje*
Die van mij staat niet eens buiten en heeft er al last van, alleen maar vóór. Stal is keurig droog, en volgens de smid heeft hij ook geen last van rotstraal oid. Wij zijn aan het wandelen wegens een zware peesblessure achter, en als het asfalt een beetje bobbelig is, loopt meneer al te hinkepinken.

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 15:39

Laatst bijgewerkt door Lancome op 10-01-07 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 15:42

Hm, met dat probleem zit ik dus wel een beetje. In de schuilstal mesten ze momenteel veel omdat ze veel binnenstaan, maar daar is geen verlichting en hij staat achter in de wei dus ik kan er ook niet makkelijk met een kruiwagen komen nu het zo'n blubberbende is Scheve mond . Dus als ik na mijn werk kom kan ik die stal niet uitmesten. Dat doe ik nu 1 a 2x per week (op mijn vrije middag en in het weekend).

Met rijden hou ik er dus wel rekening mee. Hij loopt trouwens op kiezelpaden nog steeds als een speer hoor, geweldige hoeven wat dat betreft. Alleen de paden waar echt keien liggen en waar hij normaal ook probleemloos overheen draaft moet ik nu vermijden. Dat doe ik dus ook. Ben alleen bang dat het evt weker wordt en dat hij er evt kreupel van zou kunnen worden. Maar daar zal ik wel niet zo bang voor hoeven te zijn als ik nu ben Clown

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 15:46

Is het niet mogelijk jouw stalling/weidegang te veranderen/verbeteren?

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 15:50

Mijn hoefsmid adviseert op de hoeven bij nattige bodem elke dag aan de binnen- en de buitenkant in te vetten met (olijf)olie. Dat zorgt er voor dat het vocht niet in de hoeven kan trekken. Mijn paard had eerst ook zulke stralen, en nu niet meer. Gewoon een grote fles van de Aldi of zo werkt prima.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 15:51

Nee helaas niet. Ik ben al heel blij met de schuilstal van 3 bij 7 meter en de betonnen platen vooraan bij de voerbak. Aan de wei zelf is verder niet veel te doen. Misschien zou ik naast vlas ook een laag stro in de schuilstal kunnen gooien om het extra droog te houden daar. Hij is alleen wel aan de hele voorkant open, dus met deze wind waait het er misschien wel net zo hard uit Nagelbijten / Gniffelen
En misschien is het ook zo erg niet als ik nu denk, maar ik ben bang dus dat als het nog weken zo blijft regenen het wel erger wordt. Gewoon omdat het zo helemaal geen kans krijgt om te drogen. Wat mij betreft mag het wel even gaan vriezen Knipoog

Ik ga gewoon wat proberen met eg.zalf ed. Of droog weer bestellen, maar ik denk dat ik met het eerste meer succes heb Clown

combo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 19:19

Hoi Djilan,

Isk heeft dit ook en doordat ik hoof and sool hardener heb gebruikt is het al stukken beter.
http://www.ruiterplezier.nl/nl/dept_29.html

Ook teer ik het af en toe. Wel voor het teren goed schoon en droog maken met een handdoek. Dan haal je mogelijke troep weg. Voorzichtig met de hoevenkrabber in de handdoek door de gleuf gaan werkt goed. Is het te diep dan toch met watjes werken. Gelukkig hoef ik dit niet want het is maar minimaal. Ik heb ook hoef en zool van de paardendrogist. Gebruik dus meerdere dingen eigenlijk Bloos

Verder is mijn smid van mening dat bijna alle paarden er wel ooit mee te maken zullen krijgen, en door dat het nu extreem nat is, is het momenteel erger.

Succes Floor

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 19:25

Fijn he, je paard 24/7 buiten Nagelbijten / Gniffelen Buiten dat die bagger slecht is voor paardenhoeven heb je in de zomer ook niets meer aan je weiland want dan hou je een knollenveld over. Zet m gewoon lekker in een droge stal en overdag in een droge paddock.

En nu nog even iemand plagen Extreme duivel Met een ijzertje kun je ook gewoon op die paadjes lopen.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 20:59

Ja, dat is fijn Ja . Op de modder na vind ik het nl helemaal super en hij ook. Hij is zijn hele leven al op deze manier gehouden en daar ben ik blij om.
Ik weet niet waar jij in deze tijd van het jaar een droge paddock wil vinden trouwens Verward En op stal zetten doe ik ook liever niet. Nu heeft hij zelf de keuze of hij wel of niet in de stal wil staan.

En de stalhouder zaait van het voorjaar gewoon bij, dus dat komt wel goed. Ze hoeven daarnaast niet van het gras te leven, ze krijgen het hele jaar door hooi en voordroog bijgevoerd. Dus dat de wei stukgelopen wordt interesseert me nog het minst. En ijzers om over stenige paden te lopen heb ik niet nodig als je goed hebt gelezen. Als er al (kunststof) beslag onder komt is dat hopelijk pas in 2008 als ik klasse II ga starten. Tot die tijd hoop ik hem lekker op blote voeten te kunnen houden.

Floor, die hoof&sool harderner hebben ze bij de agradi ook geloof ik. Bij Isk bevalt dat dus goed? Thanks! Ik haal gewoon ook wat verschillende dingen in huis. Heb ik het niet nodig ook prima, maar ik heb het liever wel dan niet Knipoog

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 21:11

P.s nou ben ik op zich helemaal niet tegen ijzers, maar om ze er alleen hiervoor onder te laten slaan terwijl mijn paard verder super hoeven heeft gaat me echt wat te ver...

sjuutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 22:01

Djilan schreef:
Ik kon er geen topic over vinden, dus vandaar dat ik er 1 hier open.

Mijn paard staat dus 24/7 in de wei. De laatste weken is die wei bijna helemaal een flinke modderbende waar ze op sommige stukken tot de kogels wegzakken. Ze hebben 2 droge plekken: schuilstal (met vlasbodem) en voerplaats (betonnen platen).
Toch merk ik dat zijn middelste straalgroeven en hoefballen erg week zijn geworden en vooral bij de achterhoeven de overgang middelste groeve naar hoefballen behoorlijk diep en gevoelig als ik met de hoevenkrabber wil controleren op steentjes ed. De gewone straalgroeven en de rest van de hoef zien er trouwens prima uit Lachen

Als ik met hem over asfalt rij merk ik niets aan hem, maar stenige paden loopt hij nu wel iets gevoeliger dan een paar weken terug. Ik spuit nu voor een buitenrit een formalineoplossing op de onderkant van zijn hoeven om ze wat uit te laten harden, maar ik heb niet het idee dat het voldoende helpt omdat hij daarna die modderzooi weer ingaat Scheve mond

Hebben meer mensen dit gemerkt bij hun paarden en zo ja, wat doen jullie eraan?

Hoi Djilan,

Ja, dat heeft Kiran ook. Die staat ook 24/7 buiten, weliswaar niet in de modder momenteel maar wel in een zachte wei met hier en daar wat waterplasjes erop. Tis in elk geval erg nat.

Ik merk dat de hoeven ook zachter zijn dan normaal (merk het bij het vijlen) en bij Kiran zijn de hoefballen ook erg zacht en lijkt het net of laat het "eelt" laagje wat los. Bij het buiten wandelen wat wij dagelijks doen (km of 2 over de straat) merk ik sinds een dag of 3 dat hij ook wat gevoeliger is op de straat en uit zichzelf in de berm gaat lopen. Nu moet hij juist vanwege zijn (nog lichte) blesure op straat lopen 2 x daags 10 minuten....

Ik heb nog geen oplossing, heb nu besloten het stappen op straat niet meer 2 keer per dag te doen maar 1 keer...

Dus, ik volg dit topic want misschien zit er ook voor ons een oplossing bij.

Gr. Susan

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 22:22

Hoi Djilan,

Hier heb ik er eigenlijk geen last van dat de stralen week worden.
Maar mijn heren staan op het voerstuk na, droog.
Verder lopen ze niet in hun eigen urine.

Hoef en Zool helpt de hoef harder en minder gevoelig maken. Maar ik vraag me wel af of dat in deze natte periode wel helpt.

Mijn ponies lopen soms ook iets gevoelig op de steentjes als het drijfnat is geweest. Ik moet zeggen dat ik het nog niet gemerkt heb.
Zelf doe ik er niks aan, ik weet dat het weer droger wordt Clown
Paden die ze echt vervelend vinden, mijd ik dan. Of we pakken de berm ofzo.

Mijn weidegenoten teren wat af overigens. Allemaal op ijzers.
Dat doe ik niet, want je weet nooit wat eronder zit en of je de boel dan afsluit.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 13:01

Er zijn ook soort profieltegels waar gras doorheen kan groeien, maar waardoor paarden de bodem niet kapot trappen.
En dus niet met hun voeten in de modder zakken.(Jackie van bokt heeft een looproute in haar paddock gemaakt , en de paarden staan daar liever op, dan in de blubber)

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 12:09

Er is van Hipposol een spul in spuitbus(niet milieuvriendelijk) dat een soort van coating legt. Het is desinfecterend en vocht regulerend,ik gebruik het wel eens om paarden die van de ijzers afgaan,de oude nagelgaten te ontsmetten en te beschermen tegen indringen van vocht&vuil,ook te gebruiken met de behandeling van rotstraal.Het lijkt een beetje op M.L wat ze in de holle ruimtes van auto's spuiten,qua substantie.
Misschien is dat wat? Succes!

martine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 00:13

Hier bij ons in Belgie, is het op onze weide ook een modderpoel. En mijn arabiertje is sinds verleden week ook gevoelig. Op het harde loopt zij ook goed, maar op ander terrein loopt ze niet echt rad. Ik wijt het ook aan een wekere zool, en haar hoefballen zijn erg gevoelig. Ik gebruik nu van Cavalor Dry feet en hoop dat het wat beter wordt. Als het maar vlug droger wordt ....

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 10:07

Mijn paarden staan helaas ook in de modder... maar ik moet zeggen dat ik totaal geen gevoeligheid heb, ik stap en draaf nog gewoon op de weg en merk geen verschil met normaal?

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 12:17

Maar staan s'nachts waarschijnlijk op stal?Dat kan voldoende zijn om de voeten te laten drogen en dus harder blijven.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 13:53

Jep, snachts inderdaad op stal!