krachtvoer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Re: krachtvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 22:46

JoviBan schreef:
Dan zou je het woord supplement moeten definiëren. Knipoog
Is bijv. een liksteen een supplement?

Van woordenboek.nl Haha!

sup·ple·ment (het ~, ~en)
1 aanvulling, aanhangsel
2 [wisk.] hoek die samen met een andere hoek een gestrekte hoek vormt
3 [Belg.] toeslag
4 [Belg., niet alg.] extra portie

Aanvulling lijkt mij in dit geval de juiste betekenis. Ik zie een supplement als een aanvulling op het gewone rantsoen. Vitaminepoeders/korrels,en in mijn ogen zijn die koeken hetzelfde maar in een ander jasje, zijn in dat geval een supplement. Een liksteen is ook een aanvulling die het paard zelf naar behoefte kan gebruiken. Dus ja..een aanvulling.

Mijn paard krijgt ook een multi-vitamine en mineralenpoeder. Dit omdat ze vrij weinig krachtvoer krijgt in verhouding tot de arbeid die zij verricht. Die krachtvoergift (,5 kg basis/ 1/3 reformmuesli/ 75 ml olie) is wel genoeg om de energiebehoefte te dekken maar dus niet om de behoefte aan vitamine en mineralen te dekken.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 23:11

Ik geef beide paarden voer van Dodson&Horrell, nl Fiber P en Countrymix. Ik geef voer naar werken: op dagen dat ze weinig tot niets doen krijgen ze een basishoeveelheid van de stalhouder, op werkdagen voer naar werken, en uiteraard "op het oog". Supplementen geef ik niet, in het voer zit alles wat ze nodig hebben. Met één uitzondering: mijn merrie krijgt 10 mg biotine per dag bij. Dat geef ik nu al een jaar of twee. Toen ze wat ouder werd, liep de hoornkwaliteit iets terug, maar dank zij de biotine is dat weer op peil. En als extraatje zijn haar manen daardoor ook wat langer geworden Lachen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 23:23

In principe is alles wat je naast ruwvoer bijvoert, aanvulling, dus supplement. Knipoog

Mijn paarden krijgen - ipv brok - dagelijks een aura of summerfit koek. Ook ligt er altijd een liksteen in de wei. Op dagen waarop mijn merrie en ik gereden hebben, krijgt ze granenmix van me (mijn veulie krijgt dan ook een handje).

In principe is dit allemaal aanvulling. Maar naar mijn weten zijn dit niet de supplementen die Hallebeek bedoelt. Ze bedoelt meer de supplementen zoals ze volop te koop zijn bij de ruitersportzaken, de paardendrogist e.d.. Een poedertje voor dit, wat extra's voor dat, etc..

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 23:31

JoviBan schreef:
Ze bedoelt meer de supplementen zoals ze volop te koop zijn bij de ruitersportzaken, de paardendrogist e.d.. Een poedertje voor dit, wat extra's voor dat, etc..

Ik snap het wel de vitamine E + selenium, de knoflookpoedertjes, zeewiertjes etc Ik heb ook de catalogus van de paardendrogist Knipoog

Tja, om ondoordacht poedertjes te geven onder het mom van: " baat het niet dan schaadt het niet" dan vind ik ook niet zo slim...Niet alle vitamines plassen ze zo weer (alleen de wateroplosbare vitamines?) en een overschot is net zo schadelijk als een tekort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 23:43

Fransje, had je in het andere topic niet twee links geplaatst?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 23:57

JoviBan schreef:
Fransje, had je in het andere topic niet twee links geplaatst?

Ja maar die zijn per ongeluk verwijderd en ze staan nu hier weer (heb alleen de vergelijking tussen koeien en paarden even achterwege gelaten Knipoog )

Kijk maar

fransje23 schreef:

Deze link legt duidelijk uit wat er in voer moet zitten. Bovendien krijg je zo een idee van de energiebehoefte van het paard en hoe je een daar op aangepast rantsoen voor kan berekenen. Het VEP-systeem wat er genoemd wordt is echter inmiddels achterhaald. Het is vervangen door het EW-paard systeem. Daarover kan je hier meer over vinden.

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 00:02

De haf krijgt nu in het winterseizoen (overdag wei, 's nachts op stal) wel wat brokken... ongeveer 1/2 brok en 1/2 muesli.. maar dit is meer voor het lekker en omdat mijn andere pony wel brokken krijgt (om aan te komen).. 's Zomers krijgt ze vrijwel geen brok, hoogstens een handje na het rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 00:08

fransje23 schreef:
Ja maar die zijn per ongeluk verwijderd en ze staan nu hier weer (heb alleen de vergelijking tussen koeien en paarden even achterwege gelaten Knipoog )

Ah, dank je! De tweede link onder 'hier' had ik over 't hoofd gezien. Bloos

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 12:04

Ben wel benieuwd of er ook mensen zijn die echt uitsluitend ruwvoer, evt met suplement, geven.
Want tot nu toe geeft iedereen aan dat er wél krachtvoer in gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 12:12

Dan de vraag: wat is krachtvoer? Voor mij bijv. is dat brok, en dat krijgen mijn paarden niet (meer).

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 12:18

JoviBan schreef:
Dan de vraag: wat is krachtvoer? Voor mij bijv. is dat brok, en dat krijgen mijn paarden niet (meer).

krachtvoer is voor mij biks, maar ook het spul wat ik zelf voer: ijslandse brokjes. Haver, of andere granen vind ik ook krachtvoer.
De summerfit/aura koeken vind ik net zo goed brokken.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 12:23

Mijn merrie van 3 1/2 kreeg eigenlijk alleen een handje muesli na het werken en dan afgestemd op de hoeveelheid verricht werk. Ik merkte dat ze toch wat weinig energie had en ben nu toch weer iets meer gaan bijvoeren.
Ze krijgen nu 2x per dag wat lucerne met een halve schep muesli. Ze krijgt dus nu iets minder dan een kilo per dag en dat gaat perfect. Ze krijgen uiteraard ook vrijwel onbeperkt hooi.

Afhankelijk van de hoeveelheid krachtvoer die ze krijgt vul ik aan met summerfit. Momenteel dus een kwart koek per dag.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 13:24

Cowgirl schreef:
Mijnes krijgen momenteel 3/4 schep havens basis brok. Maar ik wil over gaan op die ijsco brokjes.(mits deze weer verkrijgbaar zijn bij ranzijn).

Vorige week hadden ze het wel! (en anders heeft Kuijper in Stompetoren het ook altijd)

Pablo staat momenteel op Hartog Balance (1/4 schep 2 x per dag) Hartog Concept (nog geen 1/4 schep 2 x per dag). En een stuk of 7 penen. Als de zak concept op is komt er geen nieuwe concept. Hij word er veel te heet van (jaja, mijn fjordenbaal Tong uitsteken ) Misschien dan toch weer een deel Liga, maar daar word hij snel vet van... Lastig hoor, het hele voer verhaal!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 14:05

JoviBan schreef:

Krachtvoer zijn eigelijk alle granen en andere producten die je voert waar veel energie in zit. In welke vorm dan ook: Olie, muesli, brok etc.

Hartog voer ik niet (meer) i.v.m de toevoeging van E 324: Ethoxiquine. Daar is op Bokt al het één en ander over te vinden....
Oa hier:
[VMR] NAV "schone brok"
[WN] merk voer,juist voor quarters!
In mijn muesli zit schijnbaar een beetje E 320: Butylhydroxyanisol (BHA) enE 321: Butylhydroxytolueen (BHT). Ook niet ideaal maar omdat het ook voor menselijke consumptie geschikt is, inmijn ogen, iets minder schadelijk. de sublibrok schijnt helemaal schoon te zijn.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 17:35

Subli ponybrok is erg fijn Ja
Overigens verschilt het toch per soort voer qua energie. Zo is de energie die ik voer erg energie laag, zonder haver en met weinig eiwitten. Ook brok als ijlanderbrok lijkt me ook energie-laag. Misschien dat als je het vergelijkt met ruwvoer dat er inderdaad veel energie in zit...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 17:56

Berdien schreef:
Misschien dat als je het vergelijkt met ruwvoer dat er inderdaad veel energie in zit...

Ik bedoel inderdaad in vergelijking met ruwvoer. De energiewardes van de verschillende voederemiddelen kunnen erg verschillen. Bij een paard die veel energie verbruikt kun je het beste een brok met veel energie voeren. De hoeveelheid brok kan dan kleiner zijn dan bij een voer met minder energie.

gollempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 18:56

wauw wat een informatie! super zeg!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 19:26

Mijn pony krijgt alleen ruwvoer, behalve als mijn paard slobber krijgt, dan krijgt hij ook een beetje.
Mijn paard krijgt naast ruwvoer max 1 schep brok en 1,5 schep graan ( 5 granenmix en kentucky lite van havens)
Dat krachtvoer krijgt ze alleen in het crossseizoen. Anders krijgt ze een 1/2 biks en 3/4 graan. Ze krijgt wel 3 scheppen lucerne en veel kuil/hooi.
daarnaast krijgen ze zeewier, zonder zeewier gaan ze zand eten en een liksteen moeten ze niet

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 10:44

Antheman schreef:
Ben wel benieuwd of er ook mensen zijn die echt uitsluitend ruwvoer, evt met suplement, geven.
Want tot nu toe geeft iedereen aan dat er wél krachtvoer in gaat.

Die van mij krijgt enkel hooi en voordroog, met om de paar dagen wat Pavo Vital ('Vitamines en mineralen bij een lage krachtvoergift'). Werken of niet werken, hij krijgt altijd hetzelfde.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 12:44

Dat van die E-nummers enzo daar had ik echt nog nooit van gehoord (voer word nog weer lastiger) Weet iemand of die stoffen ook in Equiral zitten?

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 13:04

Die stoffen zitten in praktisch elk merk voer. Je moet echt even goed checken waar het niet in zit. Ik las gisteren in de hoefslag dat er onderzoek is gedaan naar het voeren van paarden op meer dan 200 manages en pensionstallen in Brabant. Hieruit bleek dat al deze paarden te veel vitamines binnen kregen ten p zichte van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid. Vooral vitamine B12 geloof ik waar 4 keer de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid overschreden werd. @fransje23 Butylhydroxytolueen (BHT) is overigens niet geschikt voor menselijke consumptie. Zelf voer ik onbeperkt ruwvoer en daarnaast gebroken spelt wat ik bij een molenaar haal. Op een gegeven moment merkte ik aan mijn paard dat ze vrij snel moe werd tijdens het werk en daarom geef ik nu een volledig supplement door de spelt. In de zomer als er weer volop gras gegeten kan worden hou ik daar weer mee op.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 13:32

Maar zijn ze verplicht het op de verpakking te zetten?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 14:11

morelia schreef:
@fransje23 Butylhydroxytolueen (BHT) is overigens niet geschikt voor menselijke consumptie.

Volgens de site van Wageningen Universiteit wel? Al staat er wel dat het gebruik in de komende jaren terug gedrongen zal worden.

Die linken die ik gaf zijn trouwens vrij oude topics. Misschien is het inmiddels aangepast door de diverse voerfabrikanten.

Die Ethoxiquine stond voorheen bij Hartog inderdaad gewoon op het etiket. Niet alle fabrikanten doen/ deden dat.

Rosaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 14:41

Ik geef mijn 3,5- jarige ook elke dag een beetje krachtvoer.
Hij krijgt 's morgens en 's avonds 1/4 kg Mijten gerstemix met een flinke schep Hartog lucerne (en nog wat worteltjes).
Voor de rest krijgt hij ruwvoer in de vorm van hooi. Ik geef ook niet altijd dezelfde hoeveelheid hooi. Soms hebben we bruiner hooi met veel minder voedingswaarde, daar geef ik hem dan meer van; nu hebben we weer redelijk groen hooi, en daar voer ik toch iets minder van (nu zo'n 8kg per dag) omdat hij anders last van zijn darmen krijgt.

Mijten is een natuurlijk voer zonder chemische additieven en bevat dus ook geen BHA, BHT of Ethoxiquine.
Het bevat (spijtig genoeg) wel melasse, maar dat neem ik er dan maar bij. Ik heb (nav die melasse) even overwogen de Pavo Nature's Best te voeren, maar als je dan het verschil ziet (en ruikt!) met de Mijten, neen, geef mij maar Mijten!

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 11:20

Grappig zo zie je maar weer dat er veel verschillende informatie voorhanden is over BHT. Volgens een site ( ga even zoeken of ik hem nog kan vinden ) mag BHT sinds 1996 niet meer gebruikt worden voor menselijke consumtie gezien het kankerverwekkend zou zijn. Ik heb zelf ook een tijdje fabrikanten gemaild om te vragen of het gebruikt werd in het voer. Vele waarvan het niet op de verpakking vermeld stond gebruikten het wel. Overigens misschien niet direct een reden tot grote zorgen aangezien de hoeveelheden die gebruikt worden wellicht zo laag zijn dat het geen nadelig effect heeft. Of hier echt onderzoek naar is gedaan weet ik niet.