[AR] Kan dit of niet?????

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

__KELLY

Re: Kan dit of niet?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 16:14

Ik ben zelf ook net 15 en vind dat iemand van 14 als ze verantwoordelijks gevoel heb best af en toe een ritje met die kar kan maken. Ik spreek uit ervaring want bij mij is er ook nog nooit wat fout gegaan.
Maar ik zie soms ook wel eens van die kinderen van ook jaar of 13/14 hier bij ons voor die crossen de hele weg over en dan vallen ze en gaan ze laggen en die shets gaan er van door zulke meiden zou ik dan dus niet op pad laten gaan met het karretje.
Maar als ze gewoon echt netjes met het karretje rijden en niet tot van die grappen in staat zijn zou ik ze wel op pad durven laten gaan.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 16:40

Citaat:
Nee, hier ben ik het totaal niet mee eens! Ik ben zelf ook 14 en ik ging van af mijn 11de al met een shet hengst de weg op, die wel eens wou wegschieten, of ergens overdreven op wou reageren. Als je gewoon rustig blijft en het beestje goed kent kan er niet zo super veel gebeuren. Sinds een jaar heb ik nu een nrpsXarabier.. Die vind vanalles eng, wil snel wegschieten, maar ik vertrouw haar. Ik weet dat ze weg kan schieten, maar dat ze wel bij me blijft. Ze blijft niet eindeloos rennen (als ik dr nog op zit) Ik maak soms wel een buitenrit met een vriendin ofzo, en heb ik mijn hoofd er ook niet bij. Gewoon lekker kletsen enz. Als ze dan wegschiet pak ik haar gewoon weer op en is er niks meer aan de hand. Als ik weet dat ze iets eng vind ofzo trek ik me daar (bijna) niks van aan. Dan weet zij dat ik het eng vind, reageert zij dr ook meer op. Maar op dat moment ben ik wel een klein beetje alerter. Maar even terug op het topic, Ik zou eerst een paar keer mee gaan. Ik zou ze vertellen wat de risico's zijn en als ze die verantwoording op zich durven te nemen moet je ze het voral laten doen! Wel even een mobieltje mee voor de zekerheid en goede afspraken maken natuurlijk!
Maar dat is dan TE paard. Ik ben zelf ook 14 en ik rijd ook op een paard die moeilijk te houden is. (Voor mij althans.) Misschien heb ik te overdreven gereageert, maar dat is mijn gevoel. Misschien ook vanwege dat ik in België NOOIT of TE NIMMER een kind van 14 of twee kinderen van 14 met een kar heb zien rijden op de weg. Ik vertrouw mijn paard ook, meer dan ik ooit een paard heb vertrouwt trouwens!

Aangezien het een veilige weg is, zijn er misschien inderdaad niet zo veel problemen, als ik zeg, maar het lijkt me niet dat die meiden telkens, en telkens en telkens opnieuw het zelfde weggetje willen gaan afleggen! Ik zeg nogmaals: dit is m'n persoonlijke mening. Een shet blijft een shet. Misschien heeft de TS een echt vertrouwbare shet, maar dan nog, het shettenkarakter blijft er in niet waar Lachen En ik weet hoe lastig dat kan zijn! Maar goed iedere shet verschilt inderdaad wel...

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 19:45

__KELLY schreef:
Ik ben zelf ook net 15 en vind dat iemand van 14 als ze verantwoordelijks gevoel heb best af en toe een ritje met die kar kan maken. Ik spreek uit ervaring want bij mij is er ook nog nooit wat fout gegaan.
Maar ik zie soms ook wel eens van die kinderen van ook jaar of 13/14 hier bij ons voor die crossen de hele weg over en dan vallen ze en gaan ze laggen en die shets gaan er van door zulke meiden zou ik dan dus niet op pad laten gaan met het karretje.
Maar als ze gewoon echt netjes met het karretje rijden en niet tot van die grappen in staat zijn zou ik ze wel op pad durven laten gaan.

dat er bij jou nooit wat fout is gegaan betekend niet dat er niks fout KAN gaan! bij iedereen kan het fout gaan. en jou situatie is niet te vergelijken met een ander.

mijn ervaring is dat ze denken dat ze verantwoordelijkheids gevoel hebben, maar zich daar in tegen niet bewust zijn van het gevaar en van de gevolgen. het is meer een questie van lef bij hun.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 19:48

xElienx schreef:
mijn ervaring is dat ze denken dat ze verantwoordelijkheids gevoel hebben, maar zich daar in tegen niet bewust zijn van het gevaar en van de gevolgen. het is meer een questie van lef bij hun.
Volgens mij hebben we daar laatst met jou ook nog een discussie over gehad Knipoog

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 20:20

BlackDevils schreef:
xElienx schreef:
Volgens mij hebben we daar laatst met jou ook nog een discussie over gehad Knipoog

met mij?
haha zou best kunnen Knipoog

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 23:15

Ik vraag me wel af wat het besluti van de TS zal worden .. Pling Lachen

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 23:21

het is en blijft ts eigen beslissing wat dus als gevolg heeft dat als er wat gebeurt zei verantwoordelijk blijft
als jij de meisjes vertrouwd en het voelt bij jou okee om ze te laten gaan moet je dat abs. doen maar ga de eerste keren wel mee en kijk wat er goed of fout gaat
spreek ze op de foutjes aan en vertel ze wat ze goed doen
kijk wat ze ermee doen
en als het voor jou dan nog steeds goed voelt om ze te laten gaan : doen

cindy69

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 23:29

is het niet zo dat op het moment dat je met paard/pony en wagen de weg opgaat, je verplicht bent om je koetsiersbewijs te hebben.
zo niet en mocht er iets gebeuren de verzekering problemen maakt

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 23:31

cindy69 schreef:
is het niet zo dat op het moment dat je met paard/pony en wagen de weg opgaat, je verplicht bent om je koetsiersbewijs te hebben.
NEE, daar zijn al vele topycs over

cindy69

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 23:37

wat veel mensen niet weten is dat je wel verpicht bent om een ruiterrijbewijs te hebben op het moment dat je buiten ritten maakt, of dat er iemand bij is die het heeft.
het word alleen zelden gecontroleerd.

cindy69

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 23:54

sorry maar ik heb gezien dat ook het ruiterbewijs nog niet overal verplicht is ookal begrijp ik dat niet.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 02:26

cindy69 schreef:
sorry maar ik heb gezien dat ook het ruiterbewijs nog niet overal verplicht is ookal begrijp ik dat niet.
Dat is nog een understatement. Koetsiersbewijs is bijna nergens verplicht (sommige parken daargelaten).

Joyvita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 02:33

Doen, als je vertrouwen hebt in die meiden vind ik dat je dat ook moet tonen.

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 14:05

SOET schreef:
Ik vraag me wel af wat het besluti van de TS zal worden .. Pling Lachen

Dit jaar gaan we goed oefenen en dan gaan ze volgend jaar zelfstandig met haar de weg op.
We gaan verschillende routes rijden zodat ze niet altijd het zelfde rondje hoeven te rijden.

Ze zullen haar dan door en door kennen omdat ze als het even kan 2 á 3 x in de week gaan oefenen met haar.

Weet iemand of je met een eigen aanspanning ( let op ik bedoel dit SHETJE EN DEZE KAR) het koetsierbewijs kan halen?

Ik heb namelijk bij 2 instanties geinformeerd ik kon wel met haar de lessen volgen maar niet het examen doen daarvoor moet je met een grotere aanspanning de weg op.
Aangezien ik dit niet van plan ben (ga alleen met haar de weg op) vind ik het zonde van het geld om dan de lessen te volgen.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 15:49

Jap kan Ja
(mits jou aanspanning aan alle eisen van het KB voldoet)
Stokmaat heeft daar niets mee te maken maar bv wel dat er 3 personen op jou wagen kunnen zitten.