met touwhalster in de trailer ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

HummerTime

Re: met touwhalster in de trailer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 14:33

Cassidy schreef:
Aha, aversie tegen normale halsters komt omdat je zelf slechte ervaringen hebt. Mag ik vragen: hoe oud was het halster en hoe stevig was het?

Halsters heb ik in alle soorten, vormen, maten en prijsklasses/kwaliteit.

Paste het halster goed??? (Snap niet hoe ie onder zijn oksels kan komen)
Was ie correct vastgezet? (halstertouw niet veel te lang of zo???)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 14:33

@Gipsyboy: Dat jij dat risico nu wel durft te nemen met je paard hoeft nog niet te betekenen dat het ook meteen veilig is ook al is er nog nooit iets gebeurt. Een ongeluk zit in een klein hoekje en een touwhalster kan dingen alleen maar verergeren. Omdat het gewoon niet zal breken omdat er geen metalen stukken aan een touwhalster zitten die evt zouden kunnen breken bij erge druk. Daarintegen heeft een normaal halster wel metalen stukken die zullen bezwijken onder de druk van het hangen.

Daarbij snap ik ook nog iets niet (is ook een vraag voor TS). Als er op de verpakking staat dat je je paard niet mag vastzetten aan een touwhalster. Waarom zou je dat dan toch wel doen?

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 14:34

BitchyWitchy schreef:
gipsyboy schreef:
nou ik zou geen 1 reden weten waarom niet en ik doe het dan ook al jaren.
met zoon gewoon halster heb ik super slechte ervaringen. (kort) paard in vrachtwagen en doet iets en hele halster zit in zijn oiksel naar utrecht en weet ik hoe veel maanden revalideren.
en ontiegelijk groot litteken.
nou geef mij maar touwhalster altijd en overal ook geen sherpe dingen aan (metaal, pinnetjes enzo)

Prima toch... *zucht*

Doe wat je wilt, negeer de fabrikant en de ervaringsdeskundigen, Wat weten die er immers van??

Het is jouw paard, jouw verantwoording.......

kijk ook is wat er allemaal gebeurd met die andere halsters.
en ik heb nmog nooit wat meegemaakt met een touwhalster en al genoeg met een gewoon halster en heb ook op manege gewerkt
daar is ook zat gebeurd

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 14:40

Tuurlijk gebeurt er vaker iets met een gewoon halster gipsyboy....

Nogal logisch. Iedereen gebruikt een gewoon halster om zijn paard vast te zetten, nou ja behalve jij dan. Dus als er iets gebeurt met een halster, is het statistisch gezien ook vaker met een gewoon halster dan met een touwhalster...

Als 99 paarden met een gewoon halster op de trailer staan of anders vastgezet worden, en maar 1 met een touwhalster, dan is de kans dat er iets gebeurt met een gewoon halster toch groter???

borrie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 14:41

@gipsyboy: Ik zit nu zo'n 15 jaar in de paarden heb nog nooit iets meegemaakt met een gewoon halster. en al vaak genoeg gezien dat er dingen met touwhalsters gebeuren omdat mensen hun paard eraan vast zetten.
Jij hebt iets tegen gewone halsters dat is je goed recht. maar dat hoeft niet te betekenen dat we het er mee eens zijn. het staat niet voor niks groot op de verpakking en in boeken. dat je een paard er niet mee vast mag zetten. heb een keer iemand bij mij op sta gezien die zette der paard vast met een be-nice halster ik heb meteen dat paard los gemaakt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 14:44

gipsyboy schreef:
kijk ook is wat er allemaal gebeurd met die andere halsters.
en ik heb nmog nooit wat meegemaakt met een touwhalster en al genoeg met een gewoon halster en heb ook op manege gewerkt
daar is ook zat gebeurd

Op maneges is er natuurlijk altijd voor ieder paard een goed passend halster, een halster dat heel is en van heel degelijke kwaliteit. Clown

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 14:48

Cassidy schreef:
Aha, aversie tegen normale halsters komt omdat je zelf slechte ervaringen hebt. Mag ik vragen: hoe oud was het halster en hoe stevig was het?

Halsters heb ik in alle soorten, vormen, maten en prijsklasses/kwaliteit.

het was een bijna nieuw leren halster
goed kwaliteit

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 14:49

*vraagt zich nog steeds af hoe een halster achter de oksel terecht kan komen...*

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 14:51

Vraagt zich af hoeveel leren halsters er op maneges zijn....

Katoo71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 14:57

zo dat zijn heel wat reactie's, ik snap wat jullie bedoelen hoor ik ga gewoon even een ander halster halen en doe die over mijn touwhalster die ik er dan in de trailer weer af haal , bedankt voor jullie reactie's !

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 14:59

Katoo71 schreef:
zo dat zijn heel wat reactie's, ik snap wat jullie bedoelen hoor ik ga gewoon even een ander halster halen en doe die over mijn touwhalster die ik er dan in de trailer weer af haal , bedankt voor jullie reactie's !

Hahaha....... verstandig besluit!

chicopicaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 15:26

BitchyWitchy schreef:
*vraagt zich nog steeds af hoe een halster achter de oksel terecht kan komen...*

hmmzz vraag ik me inderdaad ook af.. volgens mij is dit gewoon een eigenwijs iemand die graag een beetje in opstand komt voor aandacht ofzo , ik kan t me effuh niet voorstellen en vastzetten aan een touwhalster zou ikk ook zeker niet doen. je zet je paard ook niet vast aan zn hoofdstel dan kunnen er ook ongelukken gebeuren....

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 02:43

apart, want leren halsters zouden juist erg geschikt moeten zijn voor op de trailer, aangezien ze het snelst knappen van allemaal. volgens mij heeft zo'n beetje iedereen hier wel geleerd dat je een paard nooit vastzet aan een touwhalster, dus ook niet in de trailer. het verhoogt de kans op beschadigingen in de nek (atlas), dus denk daar maar eens over na. dat er één keer een ongeluk gebeurt met een stalhalster wil nog niet zeggen dat je beter een touwhalster kunt gebruiken.

@ TS, prima dat je toch voor een gewoon halster gaat, is wel zo veilig, mocht er iets voorvallen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 04:17

Katoo71 schreef:

heeeel erg fijn (vooral voor het paard ..indien,,)
het staat echt niet voor niets op de verpakking Knipoog
touwhalsters zijn NIET geschikt om een paard mee vast te zetten !

Katoo71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 08:51

Ze is vervoerd hoor ! ik heb haar met mijn touwhalster geladen en in de trailer een gewoon halster omgedaan, het was de tweede keer dat ze op de trailer stond en ze liep me keurig achterna.

Bedankt nog iedereen.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 10:34

Katoo71 schreef:
Ze is vervoerd hoor ! ik heb haar met mijn touwhalster geladen en in de trailer een gewoon halster omgedaan, het was de tweede keer dat ze op de trailer stond en ze liep me keurig achterna.

Bedankt nog iedereen.

OK dan!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 01:11

super!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 22:01

Ik vraag me gewoon af; als je zo'n aversie tegen een halster hebt, om wat voor reden dan ook, is een halsband dan ook een optie?

ik ken een paard die zich gemakkelijk aan een halsband vast laat zetten maar in verzet gaat als je haar aan een halster vastzet.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 12:07

een halsband is beter dan welk halster dan ook, mits goed bevestigd. de meeste mensen hangen hem nl achter de oren (atlas, laatste nekwervels en schedelbasis), maar hij hoor zo'n 10-15 cm daaronder te liggen. door de betere flexibiliteit van dat gedeelte van de hals geeft ie beter mee, dus minder kans op letsel. ook is het paard op die plek soepeler, en er zal dus minder 'stijve' druk op komen als hij wel trekt. nadeel ervan is, dat een paard zich er vrij gemakkelijk in kan verstikken als ie van de benen gaat. ook daarom is het zaak de halsband lager te bevestigen (in feite dus gewoon wat losser laten en omlaag laten zakken), zodat die losjes zit en makkelijker af kan gaan.

je ziet ze ook wel in gebruik om ponies te laten grazen aan een touw (stik), ook daarvoor zijn ze prima geschikt, maar alleen in combinatie met een halster. op de trailer is een halsriem zowiezo aan te raden, je doet dan het halstertouw DOOR de halsterring, en daarna een stuk lager in een lus om de hals. dit vermindert de kans op letsel en ongelukken, en de meeste paarden zetten minder kracht erop als het drukpunt in de hals zit ipv in de nek.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 15:34

Boeiend!
Mijn paard heeft een keer zitten klieren op de trailer (ruzie om het laatste hooi) en heeft toen de trailerketting kapot getrokken. Het uiteinde is toen tegen haar lip geknald waardoor ze een paar gemene wondjes in haar lip had.
Zou je dat met die halsbandconstructie kunnen voorkomen?
(nb ik gebruik geen ketting meer maar een touw)

mado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 14:06

Ik zou m'n paard nooit met een touwhalster vastzetten! Zeker niet in de trailer! Is niet voor niets tegen gewaarschuwd dat je dat niet moet doen!

Katoo71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-07 14:27

Daar was ik al achter .

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 21:24

beantsje schreef:
Boeiend!
Mijn paard heeft een keer zitten klieren op de trailer (ruzie om het laatste hooi) en heeft toen de trailerketting kapot getrokken. Het uiteinde is toen tegen haar lip geknald waardoor ze een paar gemene wondjes in haar lip had.

och een paard van mij heeft ooit de ketting met borgbout en al los getrokken

als je alle als alsjes gaat bekijken ..
het is maar net dat wat het eerste het begeeft ..

zucht

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 00:18

beantsje schreef:
Boeiend!

nou en of dat kan. de halsriem constructie is één van de veiligsten, het stelt je paard nooit vrij van enig letsel, maar kan bijv. nekletsel voorkomen. gebruik wel een touw zonder sluitingen, dus gewoon een vaste lus die niet kan schuiven, het touw het liefst uit één stuk.

angel25

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 00:44

Misschien moeten ze het maar 'touwhoofdstel' gaan noemen. Dan overweegt niemand het meer om het paard aan een touwhalster vast te zetten Knipoog