Waarom hackamore ????

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

chicopicaro

Re: Waarom hackamore ????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 20:08

Wendy schreef:
fleurbartels schreef:
been en zit.

Tuurlijk, maar als je alleen op been en zit zou rijden, kun je het toch sowieso zonder hoofdstel af?

Helemaal mee eens

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 20:34

Zou een hackemore misschien meer geschikt zijn, dan andere bitloze optomingen, voor een sterk paard dat wel eens door het bit durft te lopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 20:58

Elk paard is sterk. Knipoog

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 21:16

JoviBan schreef:
Elk paard is sterk. Knipoog

Natuurlijk, maar je hebt sterk en je hebt sterk hé. Haha! Mijn eigen paardje luistert eigenlijk vrij goed, heb er dan ook niet veel problemen mee op buitenrit, maar soms ... tja dan komt toch even dat willetje opduiken en dan lijkt het wel of ik helemaal niets in handen heb, maakt niet uit met wat ik dan rijd, bit, sidepull of touwhalster. Bloos

Een hackemore heb ik nog nooit geprobeerd, misschien toch eens doen dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 21:47

Mandyke: zelf ben ik geen fan van een hackamore.

"De rem is de bereidheid van het paard om te stoppen."

Ik zou dus maar niet al te veel vertrouwen hebben in een scherpe inwerking van de optoming. Knipoog

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 23:01

ik heb dus wel een hackamore omdat mijn merrie met bit eigenlijk zelf bepaald wat ze doet.
niet goed, weet ik ook wel.
maar nu met de hackamore is het wel een stuk minder, ik kan haar nu corrigeren, en ze snapt het daardoor ook beter, ik denk dat ze nog niet echt veel gereden is, en ze is al ouder.
het zomaar links of rechtsom gaan kan ik nu inmiddels voorzijn, maar stoppen dat is echt zoiets, als ze niet wil dan doet ze het gewoon niet..
ook niet op de hackamore dus, maar ik merk toch wel dat ze er wel meer respect voor heeft dan voor een bit.
verder valt het me op dat ze zelf haar hoofd door het hoofdstel doet nu met optomen, terwijl ze met bit altijd hoofd weg wou draaien.
wij zitten zoals je kan lezen samen in een leerproces, en de hackamore helpt daarbij echt heel fijn, voor ons allebei.

makol2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 23:30

ik vind het niet goed,
als je echt hard trekt kan je de kaken van je paard breken.

fleurbartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 09:55

Mocht je paard problemen hebben met een bit, is het ook goed om eens een tandarts langs te laten komen. (als je dat nog niet gedaan hebt natuurlijk)

voor iedereen die een keer een hack willen proberen. zeer goed, naar mijn mening is het paard vriendelijker dan een bit. tenzij je het verkeerd gebruikt. dus mocht je er aan willen beginnen, altijd aan iemand vragen die er meer ervaring mee heeft en een keertje kijkt/helpt.

"Tuurlijk, maar als je alleen op been en zit zou rijden, kun je het toch sowieso zonder hoofdstel af?" --> naar mijn idee is rijden een combi van een (zachte) hand, been en zit. Maar wat aangegeven werd dat zijwaarts etc moeilijk zou zijn met een hack en dat is voornamelijk een kwestie van been en zit.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 17:52

Zijwaarts met hack is alleen moeilijk als je jezelf en je paard nog niet goed geleerd hebt om op been en zit en neckreining te sturen.

Hack is een prima optoming , de mensen die een paard ermee pijn doen zouden op datzelfde moment een paard met een bit ook niet bepaald kriebelen zeg maar Knipoog

Bij een prima opgevoed paard heb je in principe geen dwangmiddel (scherpe optoming) nodig , en bitloos heeft een fijne ontspannende werking , paarden reageren daar vaak veel beter op en vinden het enorm prettig om geen rommel in de mond te hebben.

Maar elk paard kan wel eens dwars zijn vanwege schrikje of frissigheid en dan is het feit als je net even wat duidelijker door kunt komen op dat moment , om problemen te voorkomen , en de hack is daar ideaal voor.

Een fijne ruiter laat de hack alleen scherp inwerken op momenten dat het paard er zelf voor kiest om niet op de normale zachte vraag te reageren. Dus dan vraag je het wat duidelijker , fijn als dat kan , vooral buiten met ander verkeer enzo.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 18:35

hoe laat je je paard dan stilstaan, als ze het niet wil, oortjes erop heeft, en echt zelfs door de hack heen loopt?
ze heeft vaker de neiging erg sterk te zijn, wandelen aan gewoon halster dan loopt ze soms ineens zo met me weg, touwhalster gaat wel beter, maar toch.
tijdens het rijden, hoor ik dat op zit op te vangen dan?
(ik wil nog wel op les met haar hoor, lijkt me toch wel verstandig Knipoog )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 20:25

Marigold, dat lijkt me meer een verstandhoudingskwestie tussen jullie. Geen optoming die dat zal 'oplossen'.
Wat in de samenwerking met je paard erg belangrijk is, is o.a. je eigen energie, lichaamshouding, intentie, 'plaatje', gedachten, focus etc. Als jij je paard wilt laten halthouden, dan komt er meer bij kijken dan bijv. alleen een "Ho!" en/of druk op het halster. Knipoog