Ibbel schreef:Ook aangespannen dressuur houdt in dat je paard opgericht en op de achterhand loopt. Hangen in het tuig, op de voorhand, met alleen maar kracht van achteren vandaan en geen dragen is niet de bedoeling. Bovendien, ik neem niet aan dat jij je paard een mallejan laat trekken met een boomstam van een ton eraan. Zó zwaar hoeft-ie dus ook weer niet te trekken voor een wagen.
Ik heb ook een tegenvraag voor jouw instructeur: waarom worden alle goed te keuren KWPN-hengsten tijdens de 100 dagen proef voor de sleep gezet? Zou dat alleen zijn om hun karakter te testen, of zou dat ook zijn om hun achterhand te ontwikkelen?
Ik weet verder dat sommige springruiters hun paarden aan de longe met een sleep erachter laten werken om hun achterhand sterker te maken. Nou is springen ook geen dressuur, maar alle springruiters beamen dat dressuur de basis is van springen, dus het zal zeker niet averechts werken op de dressuurmatige training van het paard.
en Sjonniej: ik ben het er helemaal mee eens.
het is vooral de manier van rijden die van invloed is.
een bijkomend voordeel van mennen is dat je het paard in zijn totaal beter kan beoordelen, je ziet zijn hele lichaam ipv alleen zijn hals. ideaal om zijn reactie goed te kunnen beoordelen. je kunt het dan wel niet voelen, maar daarom is het ook een goede aanvulling.