[AR] arabier voor de kar

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 15:52

Er lopen zeer zeker wel arabieren voor de wagen. Zo'n 4 wielige showwagen bv, hardstikke mooi.
En verpesten?? Whahaha je verpest ze door in te smeren met troep om ze mooi te laten lijken! Misselijk Niet door ze voor de kar te zetten!!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 16:04

Parouscha: je ziet het nooit, dus het hoort niet? Dat vind ik heel kortzichtig geredeneerd. Ieder paard kan leren om aangespannen te lopen, of het nou een Shet, een tuiger of een Arabier is. Dus wat dat betreft ben ik het ook met Anja totaal niet eens.

En zoals iemand anders al zei: de Arabier is een erg sterk ras, waarom anders denk je dat er zoveel Arabieren meelopen in enduranceritten van over de 100 km? Daar moet je zowel sterk voor zijn als uithoudingsvermogen voor hebben, en noem dat maar eens 'niet sterk'.

Arabieren zijn van nature werklustig en je moet ze aan de gang houden. Daarom is afwisseling ook zo goed. En ja, daar past prima 'karrewerk' bij. In een Bit van 2 jaar geleden stond een artikel over de veelzijdigheid van Arabieren: interviews met eigenaren van SGW-Arabieren, Western-Arabieren en ook met iemand die haar drie Arabiertjes ingespannen had lopen.

Niets mis dus met Arabieren voor de kar. Mits het een elegante kar is natuurlijk. Knipoog Tong uitsteken

Maar 'je ziet het nooit dus het hoort niet': nee, dat gaat er bij mij niet in, op geen enkel gebied.

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 11:55

Zeg aan al diegene die beweren dat een arabier alleen maar voor de show bedoeld is............
En het rijden dan van arabieren dan moeten jullie hier ook op tegen zijn.
DUS NIET ZO KORT DOOR DE BOCHT DOEN, ............
Jammer dat er zoveel vooroordelen over arbieren zijn, maar goed dit wordt meestal beweerd door mensen die geen kaas gegeten hebben van arabieren.
Gewoon proberen hoor !!!!!!!!!! Lukt het niet dan houdt het op.
Veel succes

max_4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 11:45

ik heb ook zoveel arabiertjes voor de kar gezien, dus het kan zeker wel, ik wil mijn arabier er ook graag voor laten beleren maar ik weet niet of het wel een goed idee is bij dei van mij, ze is wel verkeersmak maar is heel snel opgefokt en gaat ze lopen dribbelen, ook als ze een karretje voorbij ziet komen . maar als je arabier gewoon rustiger is zou ik het zeker doen.

Nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 13:09

parouscha schreef:
ja hoor gewoon doen niemand houd je tegen.
maar het zijn elegante diertjes die iele beestje stop je neit voor de kar sorry maar daar kan ik me boos over maken!

BTW: zie jij bij het avs wel eens een arabier met een kar er achter nopé!

dus het hoort niet Lips are sealed

En waarom kun jij je er zo boos over maken, zijn koudbloedjes en andere paarden die zwaarder gebouwd zijn dan maar 'goed' voor de kar?
Fijn dan dat ze kunnen showen, kan een koudbloed ook.
Ik vind het absoluut NERGENS op slaan dat arabieren niet voor de kar kunnen, omdat ze te goed zijn!
Wat is er in hemelsnaam mis aan een kar trekken Verward
En weleens gedacht,aan dat paarden eigenlijk nergens goed voor mensen zijn, dat het eigenlijk wilde dieren zijn, dus rijden eigenlijk 'niet goed'
zou zijn.

iig, Je kunt een arabier dus wel degelijk beleren voor de kar.
Als jij dat wilt, dan moet je dat gewoon doen!

Nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 13:31

anja schreef:
doe dan twee span ofzo met 2 mesnjes er in dan is het wel te houden, anders is het echt zielig.
en laat ze dan niet te lang gaan anders zie je dalijk hun ribben

pfff dat je hun ribben ziet, slaat werkelijk NERGENS op. Ja, als je je paard gewoon wat bijvoert, maakt dat geen moer uit hoor.Waarom doen sommige net alsof die beesten geen kracht hebben!
Nou absoluut wel!

Youko

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 22:27

Ik heb hier een plaatje van 2 schimmelarabieren voor een kar, superchic! Als die bommetje van mij wat braver was geweest leek het mij ook leuk om te doen. Hij is trouwens beresterk, alleen heeft hij zijn karakter niet mee. Dus het is wel zo dat zo'n hittepetit niet geschikt is voor het aangespannen werk (had die vrouw in de interview in BIT ook gezegd, dacht ik). Maar ik heb wel superrelaxde Arabieren meegemaakt die daar wel geschikt voor zijn/ waren.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 00:06

(Uit: Bit 66, november 2000)

Tiny Kubbe uit Zunderdorp heeft drie Arabieren, een merrie met haar twee dochters. Twee van de paarden spant ze regelmatig in voor de wagen. (...) 'Het zijn Russen. (...) Ze zijn handzaam met hun 1.53, 1.54 meter schofthoogte. Ze zijn fijn om mee te werken en heel slim.' (...) Tiny vindt niet iedere Arabier geschikt voor het mennen (...) 'maar je kunt ook niet iedere KWPN'er inspannen. Gelukkig gaat het aangespannen werk met mijn paarden heel goed. Ze zijn helemaal verkeersmak, ze geven echt niks om het verkeer. Op de rijtuigendag van de Faculteit heb ik ook met ze gereden. Zo'n optocht gaat uitstekend. Het enige waar ze niet goed in zijn, is even stilstaan. Wachten. Maar verder, marathonwerk en buitenrijden, dat gaat uitstekend.'

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 00:11

Waar blijft het plaatje Youko?? Dan piepen ze vast anders Haha!

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 17:15

ik heb zelf eerst een nylon tuig gebruikt om te 0efenen. ( de punten waar kracht oip komt te staan zijn van leer) heb nog wel liggen, mag je wel overnemen......

Sassje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 17:30

anja, waarom zou je een paard verpesten omdat het voor de kar loopt???
dan zouden er heel wat parden verpest zijn.
als zei bijvoert zie je echt niet hun ribben?
waarom zou een arabier wel hun ribben te zien krijgen en een tuiger niet, ze verrichtten allebei het zelfde werk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 09:27

Afbeelding
Meneer Bakker met zijn arabieren op de cover van de Mensport.
Ik vind het een erg mooie aanspanning.

Nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 09:33

Ik snap ook niet waar die onzin vandaan komt, prachtig, een arabier voor "de kar " (voor ik mensen beledig met hun edele showpaard dat absoluut te goed is)
Hier op de dijk staat ook een prachtig showbeest, met veel temprament. Hij staat voor de kar, en word western bereden.
Prachtig toch?!!

Indiana79

Re: arabier voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 14:29

Dinopino schreef:
Wil mijn arabiertje leren voor het karretje te laten lopen. Moet de spullen nog aanschaffen. Heb geen zin in dure aanschaf wanneer hij er niet voor geschikt is. Waar kan ik het beste meebeginnen. en heeft er iemand ervaring met een arabier aanspannen

Hoi,

Ik heb al een hoop reacties gelezen over het aangespannen rijden met een Arabier. Ik denk dat veel van deze mensen zelf niet over een Arabier beschikken en dus ook niet zomaar kunnen zeggen of dit wel of niet verantwoord is. Ik lees nml. nogal wat negatieve berichten en dat vind ik jammer. Ten eerste iets over mezelf, ik zit al meer dan 10 jaar in de Arabieren en wij hebben er thuis inmiddels 6 stuks staan. Een van deze paarden loopt dus ook aangespannen en dit gaat heel erg goed. Ze loopt voor een sulky en omdat dit zo'n mooi licht karretje is ziet het er heel vlot uit en het gewicht wat zij moet trekken is maar 4 kilo. Met zo iets zou je heel goed kunnen beginnen met jouw paardje en evt. zou je later nog een rijtuigje kunnen aanschaffen. Ik denk dat dat ook heel erg mooi staat met een Arabier ervoor. Je kunt beginnen met het oefenen aan de lange lijnen en later met bijv. een autoband die ze dan vooruit moet trekken. Maar neem er de tijd voor om haar eraan te laten wennen. Ik ga denk ik zelf van de winter nog een van mijn arabieren beleren voor de sulky. Succes verder.
Groetjes, Ran

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 16:18

Citaat:
maar het zijn elegante diertjes die iele beestje stop je neit voor de kar

Haha! Haha! Nou moet ik toch wel heel even heel erg hard lachen }>

Uhhh hoe zit het dan met de welsh pony? de New Forest?
Zijn toch ook sjieke dieren die vaak voor aanspaningen gebruikt wordt.
Maar ja je bent pas 13 he, nog niet zoveel ervaring Haha! }>

mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 21:26

zonde!

om zo'n lux en elegant dier voor zo'n kar te gebruiken!

daar moeten soms echt karrehitten voor!

Nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 21:34

mini schreef:
zonde!

Nou hou jij je Lips are sealed !!
Helemaal niet zonde, WAT VERPEST JE IN HEMELSNAAM DAN?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 23:26

mini schreef:
zonde!

Heb je bovenstaande foto niet gezien, ik vind het een super chique aanspanning.
Leg mij maar eens uit wat daar zonde aan is.

p.s dhr. Bakker rijdt nationaal met zijn aanspanning.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 01:02

'Karrehitten'? Wat zijn dat? Verward

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 22:53

Ik snap die hele discussie niet van een kind begrijp ik?
Aangespannen rijden is een fantastische sport ik doe het beide en ben vant weekend geslaagd voor mijn tweespan koetsiersbewijs!
Arabieren zijn met hun temperament en intelligentie en wil om te werken vaak juist uitstekend om aangespannen te worden! In principe kun je ieder beestej aanspannen rijden en vaak is het mits je goed ment zker niet verkeerd voor t paardje! Knipoog

Merel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-02 16:35

Ja, wij hebben ook ooit eens een arabier te beleren gehad. Ik had 'm onder zadel en Roelof zette hem voor de kar, ben trouwens benieuwd waar deze gebleven is:
vosje/naam:Karimh/zoon van Krimh/had 1 of meer witte voetjes
Wel heeft deze meerdere malen gelegen voor de kar, dan schaarde ie weer eens en kwam ik zonder commando al weer aandraven, om op de hals te zitten. ZO kon Roelof 'm uitspannen, lieten hem opstaan en bogen de kar recht en hup, er direkt weer voor, en maar laten lopen.
Doe wel voorzichtig hoor! Dat geld niet alleen voor een arabier, maar voor alle rassen, het is iets wat sommige paarden niet kan schelen en andere juist wel.
WIj hebben bv ook een lompe belg gehad die als ie begon te lopen niet meer te houden was, gewoonweg lomp! Deze liep gewoon dwars door de omheining heen, meerde malen!!!!!!! Is uiteindelijk ook gelukt.
Vakmanschap is bij het mennen(lees vooral beleren) wel op z'n plaats.
Succes!!!!!!!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 13:57

Gisteren deed er een Arabier mee in de rubriek Aanspanningen tijdens de endurance over de Holterberg. Ik heb 'm niet gezien omdat ik zelf ook meereed, maar ik hoorde van diverse mensen dat het een prachtig gezicht was. Ze hebben de rit ook in een goede tijd volbracht. Altijd leuk, een niet-standaard tuigpaard in een aanspanning!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 18:05

anja schreef:
ontopic:je moet het zelf weten maar je verpest je arabiertje wel hoor!!!!

Ik heb nog nooit zo'n onzin gehoord. Ik zag in je profiel dat je pas 13 bent, en volgens mij heb je er ook helemaal geen verstand van. Ik zeg niet dat ik dat wel heb, maar als ik het niet weet, zeg ik gewoon niets. Dus je er niets van weet, hou dan gewoon je mond.

Ontopic: Op een stal waar mijn verzorgpaard stond, stond ook een arabier en die werd regelmatig aangespannen gereden. Het was een hele lieve, rustige arabier en ik ken natuurlijk het karakter van jouw paard niet, maar dat kan je natuurlijk zelf heel goed beoordelen. Maar arabieren staan bekend om hun veelzijdigheid, en daar hoort aangespannen zeker bij. Veel plezier met je arabiertje.

Ozzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 23:09

Als ik die reacties hier lees zie ik dat er hier nogal wat mensen zijn die er dus echt de ballen verstand van hebben.... Het zouden alleen maar showpaarden zijn, en ze zouden het niet aankunnen... Mag ik even lachen?
Zoals al eerder gezegd zijn arabieren juist heel veelzijdige paarden en enorm sterk voor van die ranke beestjes... Iets vooruit trekken is trouwens minder belastend dan (intensief) rijden. Paarden worden niet voor niets meestal eerder beleerd voor de kar dan onder het zadel.
En als een arabiertje geen kar kan trekken dan is mijn shetlander voor de kar helemaal dierenmishandeling... Of dacht je dat een shet (die je wel vaak voor de kar ziet en waar niemand iets van zegt) van +/- 1 meter sterker is dan een arabier van zeg 1.50?
Dus lekker doen met je arabiertje als het gaat en je vooral nix aantrekken van de "experts" hier....

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 13:22

mammasan schreef:
Alle negatieve berichten die ik hier lees zijn die van mensen die zelf een arabier hebben? Of van mensen die er zo af en toe een voorbij zien komen?

Zoals al eerder gezegd: Het arabische ras is een van de meest veelzijdige rassen ter wereld: noem mij maar eens een ras dat gebruikt wordt voor: rennen, dressuur, springen, cross, show, aangespannen, western en endurance. Ik denk niet dat er veel te vinden zijn.

Dat hete is ook onzin. Alles ligt eraan hoe je met het paard omgaat, natuurlijk heb je een aantal heel hete paarden maar die heb je in alle soorten en maten. Net zo als er een aantal heel rustige zijn. Misschien dat een arabier wat gevoeliger is en daarom wat minder flegmatiek. De eigenaar/verzorgen is vaak degene die het verschil uitmaakt.
Gelukkig weten de "echte" arabieren mensen met wat voor fantastish ras dit is en kunnen deze paarden wel waarderen.

Om even terug te komen op het beleren. Mijn vriendin heeft haar avs ruin onder het tuig. Met een mooie antieke koets erachter ziet het er echt fantastich uit.

In het najaar als de endurance en dresuurwedstrijden een beetje stil liggen komt een paardenman bij ons uit de buurt langs om mijn arabier te beleren. Ondanks dat het absoluut geen dooie is ben ik ervan overtuigd dat hij in het voorjaar braaf in het tuig loopt.

Ik ben op vakantie geweest in Egypte, daar lopen honderden koetsen met arabieren ervoor, fantastisch om te zien.

Even off-toppic: Helemaal mee eens! Al die vooroordelen altijd maar weer over volbloed arabieren. Een arabier is een heel veelzijdig paard wat erg leergierig is en moet zich niet gaan vervelen dus zorg voor afwisseling. Volbloed arabieren hebben vaak de naam dat ze druk, heet, onhandelbaar en gek zijn maar dat ligt voor een groot gedeelte aan hun opvoeding en aan hun baasje. Mijn volbloed arabier is hartstikke lief en meestal rustig en relaxed met rijden maar bij wedstrijden etc. wordt hij wat heter (wedstrijddrang) en gaat zich dan ook uitsloven en showen maar het is een kwestie van hem opvangen en goed aanvoelen.

On toppic: Ik zou het gewoon gaan proberen om je arabier te beleren.. why not, als jullie er beiden plezier in hebben en het gaat lekker. Een arabier kan echt wel tegen een stootje hoor Haha!