ijzers

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Re: ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 00:33

Nog wat gevonden:

Afbeelding

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 00:40

Dan kan ik toch eigenlijk niet achterblijven, hier 2 achterhoeven van poownie. Afbeelding
linkssachter

Afbeelding
Rechtsachter

Ik vraag me af Apple vind je het niet ontzettend irritant dat het ijzers over de stralen heen ligt? Lijkt met uitkrabben zo'n gedoe. Mijn smid knipt ze altijd zo dat de stralen helemaal vrij liggen (zoals op foto te zien Haha!)

Dit was deze zomer de eerste keer dat hij op ijzers stond.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 00:43

bewaar deze foto maar goed en maak elk jaar een nieuwe foto, je zult zien dat nu de straalgroeven buiten de hoefballen uitkomen, maar dat het elk jaar nauwer gaat worden

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 00:44

Ipsilonka, nooit zo op gelet eigenlijk. Op jouw foto's is de straal mooi vrij.

Wat mij wel opvalt bij jouw en mijn foto's is dat onze paawnies ook gewoon lage hielen hebben en niet van die enge hoge zoals je ook wel ziet bij beslagen paarden (en zoals de voorbeeldfoto van Arabesk).

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 00:50

Arabesk schreef:
bewaar deze foto maar goed en maak elk jaar een nieuwe foto, je zult zien dat nu de straalgroeven buiten de hoefballen uitkomen, maar dat het elk jaar nauwer gaat worden

Hij staat elke zomer op ijzers. Nu voor het eerst ook in de winter. En hij wordt traditioneel bekapt. Ik denk niet dat het vlug zal veranderen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 00:58

Het zal wel langzamer gaan doordat hij niet het hele jaar op ijzers staat.

Maak maar foto's elk jaar en we zullen zien.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 01:06

Ik kom om in de hoevenfoto's zie ik nu Haha!.

Eentje vanuit een ander perspectief, je kijkt van rechtsachter naar voor:

Afbeelding

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 01:06

Nammie schreef:
Mijn bekapper is er heilig van overtuigd dat ijzers nooit hoeven , dus ook niet bij bokvoetjes etc.
En ik geloof heilig in mijn bekapper!!!

Ik ben blij, dat mijn oogarts er niet heilig van overtuigd is, dat mensen nooit een bril hoeven te dragen. Knipoog

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 11:08

Ipsilonka schreef:
Arabesk schreef:

Hij staat elke zomer op ijzers. Nu voor het eerst ook in de winter. En hij wordt traditioneel bekapt. Ik denk niet dat het vlug zal veranderen.

er zijn ook nog smeden die hun vak verstaan Ara, en paarden die niet standaard samengeknepen hielen krijgen van ijzers. mijn 21jarige NRPSer is het grootste gedeelte van zijn leven beslagen geweest en hij had altijd lage hielen en een megabrede straal.
een NBer die hem ooit voor me bekapt heeft zei dat zijn hoeven zo in het voorbeeldboekje konden.

na 6 jaar op blote voeten is overigens zijn hoefkwaliteit erg op vooruitgegaan. gesloten witte lijn en geen verbogen wanden (flares) meer.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 11:52

rommulus schreef:
@Nammie zou je dat ook kunnen onderbouwen ???

Ik was zo iemand die altijd maar riep , mijn paard kan niet zonder ijzers!
Zijn achterbenen hebben geen goede stand en daardoor sleten zijn hoeven scheef af.Daarnaast heeft hij nog andere problemen , en word niet meer gereden.
Mijn bekapper was er echt van overtuigd dat mijn paard zonder problemen in de knieen , gewoon blootsvoets door het leven kon...Ikke niet , maar ik had zoiets van , laat maar eens zien dan!Kan er altijd weer ijzers onder zetten als het niet gaat.
Mijn paard staat nu 1,5 jaar zonder hoefijzers , zijn knieen zijn nooit meer op slot gegaan , en zijn hoeven worden nog steeds rechter en rechter!
Ik heb mezelf verdiept in het NB , en heb de cursus gedaan. Dat heeft mij ervan overtuigd dat de problemen die ik heb met mijn paarden , echt zonder ijzers op te lossen zijn.
Ik heb geen ervaring met gebroken hoefbenen , en daar is men ook niet helemaal uit of dat zonder hoefijzers opgelost kan worden , maar zover als ik gelezen heb is dat ook het enige waar men misschien nog een ijzer nodig zou kunnen hebben.
Ik heb teveel voorbeelden gelezen en gezien dat er wel degelijik verbetering , en genezing mogelijk is met NB. Vandaar dat ik wel durf te beweren dat ik geloof in mijn bekapper en NB.

Naz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 12:43

Arabesk schreef:
Afbeelding
het verschil in model tussen een natuurlijke hoef en een beslagen hoef

Misschien moet je als voorbeeld een nette beslagen voet zoeken, en niet eentje die duidelijk te lang is en dus aan bekappen toe is.
Overigens schrik ik van de 'natuurlijke' hoef.

Arabesk schreef:
Ik vraag degene die hier vinden dat hun paard gezonde hoeven heeft óp ijzers, om (links naar) foto's van de zijkant en onderkant hier te plaatsen, zodat we kunnen kijken of de hielen samengeknepen zijn of niet.

Ik zal eens foto's maken van mijn beslagen paard.

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 16:16

Arabesk schreef:

En is dat alleen mét ijzers? Of ook bij TB zonder ijzers? Dat de straalgroeven nauwer worden...

Edit: @ Apple: dat jouw paard zo blijft staan met 1 voet leunend op de grond... dat zou die van mij nou nooit doen.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 17:30

Je kunt zeggen wat je wil, een ijzer doet een hoef nooit goed. Blootsvoets is gewoon het beste, daar zijn de hoeven gewoon voor gemaakt. Je kunt beweren dat een ijzer toch niet zo schadelijk is, maar het is imo altijd schadelijk. Is het niet aan de hoef, dan wel aan de pezen.

Ik vind de ijzer hoeven er opzich niet heel erg uit zien, ik kom ze helaas wel eens slechter tegen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 22:54

op naturals een vraag stellen over ijzers is net zoiets als verwachten dat je huisarts zegt dat roken zo slecht nog niet is....

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 00:35

Zal ik er ook eens een foto tegen aan gooien Haha! Het is geen superkwaliteit want gemaakt met mijn mobiel maar toch wel enigzins zichtbaar.

Deze foto is genomen na 6 weken (een paar dagen later zijn de ijzers eraf gehaald). Nu ik klasse 2 endurance ga starten ga ik Koek gedurende het seizoen (dus van maart tot oktober) voor op beslag (ik ga nu kunststof proberen) zetten. Metname de voorvoeten werden op den duur enigzins gevoelig. Achter blijft ze gewoon op blote voeten. Nu loopt ze trouwens ook op blote voeten.

Afbeelding

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 00:39

Ik ga morgen wel even foto's maken van een 26 jarige pony hier op stal, ze heeft tot haar 18 op ijzers gelopen geloof ik maar staat nu zonder.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 01:18

graag foto;s van de onderkant waarbij de ballen van de hoef ook nog te zien zijn Ja

pomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 02:33

Visconti schreef:
Blootsvoets is gewoon het beste, daar zijn de hoeven gewoon voor gemaakt.

Maar die asfalt en betonnen straten waar de paarden nu op lopen, daar zijn de hoeven toch ook niet voor gemaakt? De mens is toch ook schoenen gaan dragen (of zie ik het nu helemaal verkeerd?)

cabcalor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 02:49

een paard is het enigste huisdier dat we schoenen - onze honden waar we al heel wat kilometers op de harde weg mee zijn gaan wandelen hebben we toch ook niet geschoeiseld (klopt dat woord wel? Knipoog)
... om de redenering maar even door te trekken.

Dat er heel soms hoefijzers nodig zijn, ben ik van overtuigd - ben dus geen lid van die sekte Knipoog

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 02:56

Mijn paard heeft ook ijzers, zodra de hoefsmid over een weekje of 3 komt, ga ik kijken of het mogelijk is de ijzers er onderuit te laten.

Ik heb het paard nu 3 weken en ondervind alleen maar hinder van de ijzers.
Hij staat nog niet uberlang op ijzers aangezien hij pas 3 is.
Hij heeft allerlei wondjes op zijn voetjes van de ijzers ( ja dat komt ook mede met rijden omdat hij zijn voeten niet optild Clown ) en hij glijd héél erg op stenen. Verder rijdt ik normaal niet op de weg en rijdt geen wedstrijden dus stiften heb ik niet nodig.

ik zal eens kijken of ik een beetje een duidelijk foto heb, denk het niet overigens Lachen

áh, hier toch een beetje een duidelijke.
Het is wel een in het zand genomen maar misschien duidelijk genoeg Lachen

Afbeelding

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 12:19

pomelo schreef:
Visconti schreef:
Blootsvoets is gewoon het beste, daar zijn de hoeven gewoon voor gemaakt.

Maar die asfalt en betonnen straten waar de paarden nu op lopen, daar zijn de hoeven toch ook niet voor gemaakt? De mens is toch ook schoenen gaan dragen (of zie ik het nu helemaal verkeerd?)

Uit de oorspronkelijke leefgebieden waar de paarden vandaan kwamen waren er nog veel zwaardere bodems voor de hoef dan asfalt. Zelfs mensen met goede wandelschoenen konden er niet lopen, maar paarden wel.

De bodem in Nederland is heel zacht, er komen hier van oorsprong ook geen wilde paarden voor. Daarom word er ook een natuurlijke slijtage na gebootst. Asfalt moet dus voor een goed getrainde en correct bekapte hoef geen enkel probleem zijn.

pomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 12:28

Visconti
Uit de oorspronkelijke leefgebieden waar de paarden vandaan kwamen waren er nog veel zwaardere bodems voor de hoef dan asfalt. Zelfs mensen met goede wandelschoenen konden er niet lopen, maar paarden wel.
De bodem in Nederland is heel zacht, er komen hier van oorsprong ook geen wilde paarden voor. Daarom word er ook een natuurlijke slijtage na gebootst. Asfalt moet dus voor een goed getrainde en correct bekapte hoef geen enkel probleem zijn.
[/quote]

[quote="cabcalor schreef:
een paard is het enigste huisdier dat we schoenen - onze honden waar we al heel wat kilometers op de harde weg mee zijn gaan wandelen hebben we toch ook niet geschoeiseld (klopt dat woord wel? Knipoog)
... om de redenering maar even door te trekken.

Dat er heel soms hoefijzers nodig zijn, ben ik van overtuigd - ben dus geen lid van die sekte Knipoog

OK, bedankt (dacht al dat het niet echt klopte Tong uitsteken ) dat klinkt logisch (waarom kwam ik er dan niet op ?? Schijnheilig )
Euh, geschoeiseld Scheve mond ... Naja, ik snap wat je wil zeggen Haha!

Edit: dit ziet er heel raar uit, maar ik krijg het niet goed Nagelbijten / Gniffelen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 13:08

Hoefschóenen zijn daarom ook een hele mooie oplossing voor paarden in de overgangsfase van ijzers naar ijzerloos.

Wij hebben toch ook geen plankjes onder onze voeten gebonden?

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 15:00

Ja, maar hoefschoenen bevallen gewoon niet iedereen. Ik heb die Easyboots geprobeerd. Ik had echt het idee dat het super zou gaan. Ze pasten prima. Maar bij iedere rit verloor ik er wel 1. Misschien had ik ook nog andere merken moeten proberen, maar ik ga niet al die merken kopen en uitproberen. (ben geen sinterklaas)

Ik heb nu kunststof beslag. En mijn NB hoefsmid beloofd me dat hij er hele mooie voeten van gaat krijgen. Mijn paard had nl enkele samengeknepen en zielige straaltjes. Ik kan nu al (na ruim 4 weken) zien dat hij hele mooie voeten gaat krijgen. De stralen knappen echt op. Ben er van overtuigd dat die voeten echt beter gaan worden en harder gaan groeien zoals mijn hoefsmid beloofd. Het is gewoon een kwestie van tijd.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 17:14

Esperanza schreef:
Ik heb nu kunststof beslag. En mijn NB hoefsmid beloofd me dat hij er hele mooie voeten van gaat krijgen.

Een NB smid die kunsstof eronder slaat? Cool
Interessant!