Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Arabesk schreef:bewaar deze foto maar goed en maak elk jaar een nieuwe foto, je zult zien dat nu de straalgroeven buiten de hoefballen uitkomen, maar dat het elk jaar nauwer gaat worden
Nammie schreef:Mijn bekapper is er heilig van overtuigd dat ijzers nooit hoeven , dus ook niet bij bokvoetjes etc.
En ik geloof heilig in mijn bekapper!!!
Ipsilonka schreef:Arabesk schreef:bewaar deze foto maar goed en maak elk jaar een nieuwe foto, je zult zien dat nu de straalgroeven buiten de hoefballen uitkomen, maar dat het elk jaar nauwer gaat worden
Hij staat elke zomer op ijzers. Nu voor het eerst ook in de winter. En hij wordt traditioneel bekapt. Ik denk niet dat het vlug zal veranderen.
rommulus schreef:@Nammie zou je dat ook kunnen onderbouwen ???
Arabesk schreef:
het verschil in model tussen een natuurlijke hoef en een beslagen hoef
Arabesk schreef:Ik vraag degene die hier vinden dat hun paard gezonde hoeven heeft óp ijzers, om (links naar) foto's van de zijkant en onderkant hier te plaatsen, zodat we kunnen kijken of de hielen samengeknepen zijn of niet.
Arabesk schreef:bewaar deze foto maar goed en maak elk jaar een nieuwe foto, je zult zien dat nu de straalgroeven buiten de hoefballen uitkomen, maar dat het elk jaar nauwer gaat worden
Visconti schreef:Blootsvoets is gewoon het beste, daar zijn de hoeven gewoon voor gemaakt.
pomelo schreef:Visconti schreef:Blootsvoets is gewoon het beste, daar zijn de hoeven gewoon voor gemaakt.
Maar die asfalt en betonnen straten waar de paarden nu op lopen, daar zijn de hoeven toch ook niet voor gemaakt? De mens is toch ook schoenen gaan dragen (of zie ik het nu helemaal verkeerd?)
Visconti
Uit de oorspronkelijke leefgebieden waar de paarden vandaan kwamen waren er nog veel zwaardere bodems voor de hoef dan asfalt. Zelfs mensen met goede wandelschoenen konden er niet lopen, maar paarden wel.
De bodem in Nederland is heel zacht, er komen hier van oorsprong ook geen wilde paarden voor. Daarom word er ook een natuurlijke slijtage na gebootst. Asfalt moet dus voor een goed getrainde en correct bekapte hoef geen enkel probleem zijn.
[/quote]
[quote="cabcalor schreef:een paard is het enigste huisdier dat we schoenen - onze honden waar we al heel wat kilometers op de harde weg mee zijn gaan wandelen hebben we toch ook niet geschoeiseld (klopt dat woord wel?)
... om de redenering maar even door te trekken.
Dat er heel soms hoefijzers nodig zijn, ben ik van overtuigd - ben dus geen lid van die sekte
Esperanza schreef:Ik heb nu kunststof beslag. En mijn NB hoefsmid beloofd me dat hij er hele mooie voeten van gaat krijgen.