Natural of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

aleida_thijs

Re: Natural of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 16:57

ik bedoel dat het ook nogal met elkaar overeenkomt, net zoals chicopicaro al zei, eigenlijk is alles een grote mix en het gaat erom of je vriendelijk met je paard omgaat of niet. Knipoog

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 00:25

is een beetje vaag om te stellen dat je het een niet met het ander kan combineren... hoezo zou ik op buitenrit mijn paard niet een stukje mogen laten wijken? en hoezo zou ik in de engelse dressuurtraining mijn zweep en teugels niet mogen laten vieren en zo enkele oefeningen te vragen, zonder druk? ik denk juist dat het heel goed is een en ander regelmatig af te wisselen... als het paard er niet onder lijdt, dan zie ik het probleem van combineren niet, houdt het paard tenminste scherp en oplettend en daardoor blijft hij meer 'paard' dan wanneer je jezelf en je paard in een hokje stopt waar jullie niet meer uit mogen, omdat je dan buiten de grenzen van dat hokje treedt... het gaat er toch juist om afwisseling te creëren en zo het paard paard te laten zijn en hem geestelijke stimulans te bieden?!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 08:30

Dressuur(betekent niks meer dan africhting) is eigenlijk heel belangrijk voor een paard.

je traint een paard om jou te dragen en dat het soepel wordt. De graad van africhting hangt af van hoe enthousiast jij bent en hoe je paard je aanbied.

Geen dressuur betekent sloffen op de voorhand en uiteindelijk blessure's.

Of je de dressuur op de parelli doet(pat laat op dvd een mooie piaff zien) of je neemt les bij anky maakt mij niks uit.

'natural' heeft in mijn ogen niks te maken met een boomloos of bitloos hoofdstel.
Een boomloos kan net zo goed drukkingen geven(heb foto's) en een bitloos hoofdstel kan net zo misruikt worden als een hoofdstel met bit. Ik heb immers al wat vragen voorbij zien komen over de scherpte van een touw halster .

Onder (naturla) paard gericht paarden houden versta ik: dier heeft flink de ruimte (minimaal een galopje kunnen trekken), 24 uur per dag kans op ruw voer, in een koppeltje en een schuilhokkie.
Zonder ijzertjes en zonder deken.
Dier heeft een goed passend zadel en een goed zitten hoofdstel om wat correct gebruikt wordt door de ruiter.

Dan ben je goed op weg naar en paardgericht houden.

solovely

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 19:18

Ik begin zelf ook nu te twijfelen over natural of niet, ik zelf heb nog geen eigen paard, wegens school etc.

Maar ben het wel in de toekomst van plan, ik voel me opzich wel thuis bij natural, maar ik weet het nog niet..

Ben meer een "half om half" Knipoog ik ben er zeker ook voor om mijn paard de vrijheid te geven, want het is en blijft een kuddedier, en wil daar graag rekening mee houden Lachen

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 08:25

Citaat:
ik ben er zeker ook voor om mijn paard de vrijheid te geven, want het is en blijft een kuddedier, en wil daar graag rekening mee houden

Dan zet je je paard toch lekker in de groep .

Snap niet dat mensen zich zo graag bij die 'Naturals' willen 'aansluiten' en daarom maar dingen gaan doen die niet bij ze past.

Als jou paard lekker buiten loopt en je wilt graag dressuur rijden dan doe je dat toch.

Niet buiten komen vind ik 10x erger dan dat een paard een dekentje of een ijzertje onder heeft.

chicopicaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 17:37

Cowgirl schreef:
Citaat:

Niet buiten komen vind ik 10x erger dan dat een paard een dekentje of een ijzertje onder heeft.

Helemaal mee eens , ach ik denk dat veel mensen twijfelen omdat sommige mensen er nog niet voldoende van af weten en veel mensen van de oude stempel zijn , en omdat het voor sommige mensen nog volledig onbekend is , ik was laatst met touwhalster aan het rijden komt mijn stal baas verbaasd, 'heeft hij geen hoofdstel aan ? dat kan toch niet ', nou nou ik denk dat ik de komende tijd nogal eens wat mensen kan verbazen.... en een deur open doen naar iets nieuws.