Bitloos voor een haflinger?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lauwie_fiet

Re: Bitloos voor een haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 11:34

het ligt er aan hoe sterk je paard is en of je hem dan wel kan houden zonder bit

xxx laura

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 00:57

een paard gaat bitrijk net zo hard aan de kletter als bitloos , paard moet alleen wel wennen aan een andere optoming en wat nu de bedoeling is van de druk die die dan op andere lokatie voelt
sterkte van het paard heeft er weinig mee te maken , eerder de gevoeligheid op de neus , achter de oren etc etc

willekuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 21:44

Wat jij zegt Nicky, heb eergisteren even in het ziekenhuis gelegen, Fries aan de kletter/hol.......na 1,5 Km tegen een boom aan, was NIET te sturen/om te trekken of wat dan ook. Geschrokken van een brommer met kapotte uitlaat pffffff.......

Ik reed bitloos met Monty halster, weet niet meer wat te doen in het vervolg, de vraag van :"had ik bitje ingehad".......had ik m dan nog om kunnen trekken. Krijg nu veel reacties van mederuiters dat je toch altijd nog meer te vertellen hebt MET bit. Ben erg aan het twijfelen nu. Wat is wijsheid? Moet je wel vertellen dat het paard van Ollie voorop liep en als eerste vertrok, weet het niet meer om je eerlijk te zeggen. Gelukkig had ik een cap op en heb ik enkel de boom geraakt met oogkas want mijn cap ving de grootste klap op. Wat hechtingen, blauw oog en een beurs en blauw lichaam en korte checkup en fotoos in het ziekenhuis................wat een geluk!

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 07:53

Je bent vast bont en blauw nu!! beterschap.
Het is niet raar dat als er 1 paard aan de kletter gaat dat de andere mee willen. Dit heeft niets met bitloos of niet bitloos rijden, het gaat hierbij om het kudde gedrag.
Er zijn veel verschillende opvattingen over bitloos wel of niet. Ik kan je wel mijn werkwijze geven.
Ik zou me eerst gaan richten op de kudde. Zodra jij bij je paard in het land komt of stal moet je zorgen dat de paarden je dan als leider gaat zien. Dit kan je middels bepaalde oefeningen creeeren. Dan heb je al 75% gewonnen!!
Hierdoor zal het paard jou gaan vertrouwen en mocht er dan iets engs zijn dan zal hij jou reactie voelen (bv je reageerd niet op een bepaalde angst van hem, dan zal het paard ook niet reageren) en mocht je zelf iets toch eng vinden zal je dat door je ademhaling die veranderd en je houding die anders wordt (gaat rechterop zitten), doorgeven aan je paard en zal deze ook bang reageren.
Ik heb een paardje die bij de vorige eigenaar echt door het lint ging voor alles!!! Eigenlijk wilde ze hem af laten maken omdat hij niet te handhaven was. Nu rij ik hem bitloos en hij is de rustheid zelve. Hij wil overal langs, overheen etc. Alleen door rust en vertrouwen!
Ik denk dat je je eigen beslissing hierin moet nemen waar je je zelf goed bij voelt. Ik zou bitloos verder gaan maar dan moet je wel weer vertrouwen in je paard hebben.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 03:05

jeetje willekus , zal je wel behoorlijk geschrokken zijn
probeer de volgende keer als je een brommer tegen komt (met of zonder bit is om het even ..) net te doen alsof dat dagelijkse kost is , anders heb je kans dat het paard door jouw angst denkt dat het idd een zeer eng wezen is , zo'n brommer..met alle gevolgen van dien

quintusgl schreef:
maar dan moet je wel weer vertrouwen in je paard hebben.

en ook niet onbelangrijk , het paard een blind vertrouwen in jou !
zoals je al omschrijft is het een wisselwerking

het paard vind iets eng en jij als ruiter bevestigd dat of paard merkt van "hey baasje(leider) vind het niet eng ...dus misschien valt het mee"
alleen zoiets bereik je niet in 5 minuten
zoiets gaat tijd inzitten

reed ik maike met stang en ketting (zonder ketting was er geen noodrem) en nu met dubbel gebroken B bitje met leertje , langzaam doch zeker bouwen we af , en heel eerlijk heeft het meeste nu momenteel te maken met wat ik denk minimaal nodig is als noodrem ,
daar ik weet dat ze nu op een strakstalhalster of evt sidepull (ben geen liefhebber van het touw halster )te rijden zou zijn maar de rem op de zit is naar mijn gevoel nog niet bevestigd genoeg ..

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 12:01

Nog een tip naast die van mij en nicky (volgens mij zitten we aardig op 1 lijn), mocht je weer in een situatie komen waarbij je zelf al het gevoel gaat krijgen dat er iets aankomt wat jij of je paard eng zou KUNNEN gaan vinden. Probeer dat bij jezelf te ontdeken wat je dan doet als reactie. Mijn tip naar mijn lessers is om dan te gaan zingen of neurieen zodat je adenhaling gelijk blijft. Paarden voelen een verandering in je ademhaling nl haarfijn aan.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 12:36

de zing tip werkt ! , doe ik zelfs nog als ik echt twijfel
meestal kijk ik daarbij ook naar een kant waar er niks is ..
iig niet strak op dat wat komen gaat Knipoog

mado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 14:03

Hoi,
Ik rijd mijn haflinger ook met touwhalster! Heb er erg goede ervaringen mee. Hij hing een beetje op het bit, en was erg moeilijk tot stilstand te krijgen. Ik vind zelf met halster veel fijner rijden, omdat hij daar beter op reageert. Ook heeft hij nu , niet zoiets als een bit dat hij tussen z'n tanden kan nemen, als hij op hol slaat. Ik rij ook gewoon in het bos met touwhalster. Hij is er wel een keer vandoor gegaan, maar kreeg hem wel terug. Met bit ging dat minder goed. Als je veel laterale flexie oefent, wordt hij ook soepeler in z'n hals, en geeft hij eerder mee met het ombuigen als hij op hol slaat. Tenminste bij mijn paardje werkt dat wel zo. Het is wel per paard verschillend tuurlijk!

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 18:46

willekuss schreef:
Wat jij zegt Nicky, heb eergisteren even in het ziekenhuis gelegen, Fries aan de kletter/hol.......na 1,5 Km tegen een boom aan, was NIET te sturen/om te trekken of wat dan ook. Geschrokken van een brommer met kapotte uitlaat pffffff.......

Ik reed bitloos met Monty halster, weet niet meer wat te doen in het vervolg, de vraag van :"had ik bitje ingehad".......had ik m dan nog om kunnen trekken. Krijg nu veel reacties van mederuiters dat je toch altijd nog meer te vertellen hebt MET bit. Ben erg aan het twijfelen nu. Wat is wijsheid? Moet je wel vertellen dat het paard van Ollie voorop liep en als eerste vertrok, weet het niet meer om je eerlijk te zeggen. Gelukkig had ik een cap op en heb ik enkel de boom geraakt met oogkas want mijn cap ving de grootste klap op. Wat hechtingen, blauw oog en een beurs en blauw lichaam en korte checkup en fotoos in het ziekenhuis................wat een geluk!

Wat wijs is? Tsja, lastig. Wel iets om over na te denken:

Ruiters die alleen een halster hebben, kunnenhun paard niet dwingen tot stilstand. Je kunt een paard ook bijna geen pijn doen met een halster, met een bit is dwingen denk ik makkelijker. Maar omdat die ruiter die met halster rijdt het paard ook wel graag wil stoppen, ga je een oplossing bedenken, dus je paard zo trainen dat het altijd stopt. Ook met alleen een halster.

Tris_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 19:09

Mag ik vragen voor wat voor bitlooshoofdstel je aan het sparen bent? Het ene hoofdstel is namelijk véél scherper bij de neusriem, en dus minder paardvriendelijk, dan het andere.
Maar wat ze hier ook al allemaal zeggen:
Gewoon doen! en beginnen in de bak/wei, langzaam opbouwen naar buiten toe, zodat je paard ook kan wennen aan de nieuwe rijmethode. Lachen succes.

mevroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 22:07

heej

Ik heb zelf een tinker en een haflinger en ik rij ze beide bitloos. Zoals al in meer reacties te lezen is, kan het bij elk paard als je zelf maar geduldig en geconcentreed bezig bent. en als ze er echt vandoor gaan heb je met bit net zo weinig in je handen dan zonder. gewoon loslaten is het beste dan heb je ze het snelst weer terug. Veel succes ermee