Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
viola schreef:Been optillen vind ik echt niet kunnen. Als je aan die methode denkt om het steigeren aan te leren heb je nog niet helemaal begrepen waar de vrijheidsdressuur om gaat en ben je nog helemaal niet toe aan het steigeren.
Er zijn genoeg manieren om het aan te leren zonder aan je pony te zitten. Vanuit de schrikreactie zoals je al zegt, maar ook vanuit het op of afstappen van het blok of vanuit de jambette/pas.
Een stap voor stap uitleg zal je ook van mij niet krijgen omdat dat gewoon niet kan. Elk paard is anders en je zal het zelf moeten uitvinden waar jou paard op reageert. Als je dat niet lukt zal je je moeten afvragen of jij of je paard wel aan het steigeren toe zijn.
Sommige paarden zijn ook nooit toe aan een bepaalde oefening.
junior_jody schreef:maar dan heb je wel kans dat je dat kunstje kwijt raakt omdat je vandaaruit het steigeren aanleert
viola schreef:junior_jody schreef:maar dan heb je wel kans dat je dat kunstje kwijt raakt omdat je vandaaruit het steigeren aanleert
Daar moet je dan natuurlijk wel een beetje op letten. Maar is het niet zo dat vrijwel alle 'kunstjes' wel wat te maken hebben met iets anders. Is dat niet het hele idee van het trainen van een dier hem alle verschillen te leren.
junior_jody schreef:viola schreef:Daar moet je dan natuurlijk wel een beetje op letten. Maar is het niet zo dat vrijwel alle 'kunstjes' wel wat te maken hebben met iets anders. Is dat niet het hele idee van het trainen van een dier hem alle verschillen te leren.
maar steigeren is natuurlijk wel iets anders dan dat je bijvoorbeeld door de pas het voetje kan verliezen...
stef schreef:neon, ik ben dan toch echt van mening dat je vriendin een fout met de africhting heeft gemaakt en niet consequent genoeg is geweest
stef schreef:dat jij de pony kent zegt nog niet dat wij de pony kennen en elke pony heeft een individuele benadering nodig.
So you're point is??
bizzybijtje schreef:Nou nou, als er één schaap over de dam is, volgen er meer.
Oftewel: Één negative reactie en daar komen ze weer....
Als zij erom vraagt, kun je ook ántwoorden. Vraagt ze soms of jullie het een goed idee vinden?Nee. Ik ken haar, en ik heb haar al heel vaak zien VD'en, en die pony leert supersnel en ze ríjd er niet eens meer op! Bovendien is Amor heel lief, en trekt ze alleen aandacht, dus ze zal heus niet echt gemeen tegen je gaan doen!
xxxraissaxxx schreef:hooi,
ick heb mijn pony t ook geleerd door zn been tegen zijn buik te duwen en zijn halster omhoog te trekke ( zachtjes:P) en door ja te zeggen later toen die op ja alleen reageerde dee ik mn hand omhoog dan wist die dat die mogt en nu hoef ick alleen mn hand omhoog te doen en steigert hij, hij heeft het nooit onder het rijden gepriobeert en zowel zal die het daarna nooit meer doen je moet gewoon goed consequent blijven, heb hem bv ook geleerd alsiemand teveel op zn kant zit dat die gaat bokken,, dit was meer omdat ik een bijrijdster had en ze wou steeds met zn 2e en dat vind ik zielug dus denk leert die dat maar:P maar als ick er bv opzit met mn kleine neefje of nichtje,, weet die dat die nie moet bokken dus gewoon goed consequent blijven want als ik mn pony zn hoeve uitkrap ofzo gaat hij echt niet steigeren hij weet wanneer het mag en wanneer niet.. hoe heb jij je pony trouwens geleerd met 2 benen naar voren te liggen? want de mijne als ik zn been pak en trek uhm na achter gaat die compliment doen maar hoe ick hem na voren kan laten liggen heb ik geen idee van. en weet iemand hoe je je pony kan laten liggen? of andere leuke dingen groetjes succes verder;)