Steigeren ... maar hoe??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: Steigeren ... maar hoe??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 11:14

als je het ze consequent leert gebruiken ze het niet tegen je, als een paard het tegen je zou gebruiken heb je toch echt iets niet goed gedaan met aanleren *valt weer in herhaling*

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 11:55

Persoonlijk vind ik dat een paard eerst alle oefeningen naar de grond toe moet kennen voor je ze omhoog vraagt. Ik ben dan ook niet echt onder de indruk van je lijstje. Ik mis daarin het knielen en het liggen voor je aan het steigeren begint.

Mirte_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-06 12:01

viola schreef:
Been optillen vind ik echt niet kunnen. Als je aan die methode denkt om het steigeren aan te leren heb je nog niet helemaal begrepen waar de vrijheidsdressuur om gaat en ben je nog helemaal niet toe aan het steigeren.
Er zijn genoeg manieren om het aan te leren zonder aan je pony te zitten. Vanuit de schrikreactie zoals je al zegt, maar ook vanuit het op of afstappen van het blok of vanuit de jambette/pas.
Een stap voor stap uitleg zal je ook van mij niet krijgen omdat dat gewoon niet kan. Elk paard is anders en je zal het zelf moeten uitvinden waar jou paard op reageert. Als je dat niet lukt zal je je moeten afvragen of jij of je paard wel aan het steigeren toe zijn.
Sommige paarden zijn ook nooit toe aan een bepaalde oefening.

maar dan heb je wel kans dat je dat kunstje kwijt raakt omdat je vandaaruit het steigeren aanleert

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 12:03

@ malouuu; Reageert jouw pony nu op 'ja' dan? Lijkt me niet echt handig..

Payal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 12:07

het optillen van het been is geen goede manier om je paard steigeren aan te leren. je staat erg dicht op je paard (gevaarlijk!) en je paard gaat hierdoor compliment (als je hem dit hebt aangeleerd) en hoevenkrabben met elkaar verwarren. Stel je wilt je paard zijn hoeven uitkrabben en hij gaat opeens steigeren! niet echt handig dus Knipoog
een goede manier om het aan te leren is via het plateau. je verhoogt het plateau zodanig dat je paard een spongetje met beide benen moet maken om eraf te komen. Zodra je paard iets omhoog komt click je met je clicker. je moet ook een goed commando verzinnen, niet iets dat iedereen toevallig kan gebruiken. 'X' is bijvoorbeeld een goede. Niemand zal langs je paard komen en opeens 'X' roepen. Tenzij hij een paard heeft dat zo heet, maar dat lijkt me niet waarschijnlijk Knipoog

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 12:14

junior_jody schreef:
maar dan heb je wel kans dat je dat kunstje kwijt raakt omdat je vandaaruit het steigeren aanleert

Daar moet je dan natuurlijk wel een beetje op letten. Maar is het niet zo dat vrijwel alle 'kunstjes' wel wat te maken hebben met iets anders. Is dat niet het hele idee van het trainen van een dier hem alle verschillen te leren.

Mirte_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-06 12:20

viola schreef:
junior_jody schreef:

Daar moet je dan natuurlijk wel een beetje op letten. Maar is het niet zo dat vrijwel alle 'kunstjes' wel wat te maken hebben met iets anders. Is dat niet het hele idee van het trainen van een dier hem alle verschillen te leren.

maar steigeren is natuurlijk wel iets anders dan dat je bijvoorbeeld door de pas het voetje kan verliezen...

renske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 12:39

Ik weet intussen al hoe ik het me paard wil aanleren. Maar voor commando vind ik die X wel een hele goede! Want ik zocht nog naar een goed woord, maar dat is inderdaad een vreemde en dus een goede lijkt me!

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 13:33

junior_jody schreef:
viola schreef:

maar steigeren is natuurlijk wel iets anders dan dat je bijvoorbeeld door de pas het voetje kan verliezen...

Daarom is steigeren ook een oefening voor de gevorderde trainen en paard

Winxz_Bas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 20:31

ja dat is waar

xoxsannexox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 18:04

Vandaag heb ik mijn pony leren steigeren op commando! In 1x begreep ze het en kon ze het steeds op commando! Had niet verwacht dat het zo snel zou gaan.!

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 18:08

zeker door ook ze been op te trekken

xoxsannexox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 18:43

Nee niet door haar been op te trekken! Dat zou denk anders ook te zwaar zijn! Een haf weegt niet zo ligt:p

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 20:28

in 1 dag?
ben benieuwd hoe....

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 02:08

Hey,

Met alle respect meid, leer het je verzorgpony's niet aan... het gaat vaker mis dan dat het goed gaat... en als het mis gaat, gaat het meestal goed mis...

En een paard af te leren om te steigeren is echt ontzettend moeilijk. Een vriendin van me had eens een verzorgpaard, het paard haar eigenaresse vond het ook een intens leuk plan om het beest te leren steigeren. Alles leuk en wel, ging ook allemaal prima, totdat dat paard door kreeg dat als ze gewoon steigerde zonder het gevraagd werd ze onder het werk uit kon komen. Dit werd van kwaad tot erger omdat hier ook weer niet goed mee omgegaan werd, op een gegeven moment kreeg die vrouw dat paard niet eens meer van het erf af. Uiteindelijk kwam de dag dat de eigenaresse er niet meer op durfde...

Die vriendin van me ging toen dat beest rijden, nou geloof mij, het paard heeft meer op zn achterpoten gestaan dan op zijn vier benen. Uiteindelijke resultaat: paard flikkert om met ruiter erop! De rest bespaar ik je... maar geloof mij maar als ik zeg dat het verhaal geen happy end heeft...

Ik wil hiermee niet zeggen dat ik je incapabel vind om een paard een dergelijk "truukje" aan te leren, daar kan ik absoluut niet over oordelen want ik ken je niet, en weet niets van je ervaring met paarden en vrijheidsdressuur af. Maar die vrouw die het paard uit bovenstaande tekst heeft leren steigeren, was er ook heilig van overtuigd dat zij dat wel kon...

Ik ben zelf ook bezig met vrijheidsdressuur, en pieker er niet over om op dit moment mijn paard te leren steigeren. Ookal vertrouw ik mijn paard echt, het blijft een gevaarlijk iets om aan te leren, want hoe snel doe je niet per ongeluk iets waarvan het paard denkt dat er iets van hem gevraagd wordt? Als hij op zo'n moment gaat zoeken naar iets dat hij moet doen, kan het maar beter geen steigeren zijn. Want er komt een moment waarop jij of een ander er niet op rekent dat je paard de lucht in gaat. En dat is het punt waar de ongelukken gebeuren...

Dus ookal heb je een paard waarvan je zeker weet (voorzover je iets zeker kunt weten met betrekking tot levende wezens) dat het geen misbruik zou gaan maken van het steigeren, dan kan het nog misgaan doordat het paard door een miscommunicatie per ongeluk steigert.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 11:11

neon, ik ben dan toch echt van mening dat je vriendin een fout met de africhting heeft gemaakt en niet consequent genoeg is geweest

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 17:11

stef schreef:
neon, ik ben dan toch echt van mening dat je vriendin een fout met de africhting heeft gemaakt en niet consequent genoeg is geweest

Je meent het Clown dat is precies hetgeen wat ik vertelde... ik heb dat hier op het forum gezet omdat deze mensen ook er heilig van overtuigd waren dat zij dit wel konden! Nou blijkbaar niet... mensen overschatten zichzelf nogal graag, dat blijkt wel weer uit dit praktijkvoorbeeld...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 21:23

Nou nou, als er één schaap over de dam is, volgen er meer.
Oftewel: Één negative reactie en daar komen ze weer....
Als zij erom vraagt, kun je ook ántwoorden. Vraagt ze soms of jullie het een goed idee vinden?Nee. Ik ken haar, en ik heb haar al heel vaak zien VD'en, en die pony leert supersnel en ze ríjd er niet eens meer op! Bovendien is Amor heel lief, en trekt ze alleen aandacht, dus ze zal heus niet echt gemeen tegen je gaan doen!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 23:32

dat jij de pony kent zegt nog niet dat wij de pony kennen en elke pony heeft een individuele benadering nodig.
So you're point is??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 09:14

stef schreef:
dat jij de pony kent zegt nog niet dat wij de pony kennen en elke pony heeft een individuele benadering nodig.
So you're point is??

Dat de pony bijna nooit 'gemeen' tegen je doet, ze houd meer van dat ze áándacht krijgt.
En als ze dat heeft zal ze heus niet gaan steigeren...Het compliment doet ze toch ook niet als je haar ziet ofzo Clown
En iedereen zit er maar over bezig dat ze gaat steigeren als je erop gaat rijden, maar niemand rijd erop, alleen VD, en we hebben nog niet eens foto's van álles.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 09:23

dat verandert nog steeds niks aan dat elke pony een individuele benadering nodig heeft die je niet zomaar 123 op internet kan zetten

xxxraissaxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 15:25

hooi,

ick heb mijn pony t ook geleerd door zn been tegen zijn buik te duwen en zijn halster omhoog te trekke ( zachtjes:P) en door ja te zeggen later toen die op ja alleen reageerde dee ik mn hand omhoog dan wist die dat die mogt en nu hoef ick alleen mn hand omhoog te doen en steigert hij, hij heeft het nooit onder het rijden gepriobeert en zowel zal die het daarna nooit meer doen je moet gewoon goed consequent blijven, heb hem bv ook geleerd alsiemand teveel op zn kant zit dat die gaat bokken,, dit was meer omdat ik een bijrijdster had en ze wou steeds met zn 2e en dat vind ik zielug dus denk leert die dat maar:P maar als ick er bv opzit met mn kleine neefje of nichtje,, weet die dat die nie moet bokken dus gewoon goed consequent blijven want als ik mn pony zn hoeve uitkrap ofzo gaat hij echt niet steigeren hij weet wanneer het mag en wanneer niet.. hoe heb jij je pony trouwens geleerd met 2 benen naar voren te liggen? want de mijne als ik zn been pak en trek uhm na achter gaat die compliment doen maar hoe ick hem na voren kan laten liggen heb ik geen idee van. en weet iemand hoe je je pony kan laten liggen? of andere leuke dingen groetjes succes verder;)

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 15:40

bizzybijtje schreef:
Nou nou, als er één schaap over de dam is, volgen er meer.
Oftewel: Één negative reactie en daar komen ze weer....
Als zij erom vraagt, kun je ook ántwoorden. Vraagt ze soms of jullie het een goed idee vinden?Nee. Ik ken haar, en ik heb haar al heel vaak zien VD'en, en die pony leert supersnel en ze ríjd er niet eens meer op! Bovendien is Amor heel lief, en trekt ze alleen aandacht, dus ze zal heus niet echt gemeen tegen je gaan doen!

Punt 1: Ik denk dat de topic startster capabel genoeg is om zelf te reageren op de berichten die ze op haar topic krijgt...

Punt 2: De enige reden waarom dat er in jouw ogen "negatieve" reacties op komen is om dat meisje wat dit wil gaan doen toch nog een keer extra te laten denken aan de gevolgen die het zou kunnen hebben... als ze na al deze verhalen nog steeds meent dat het een goed idee is dan moet ze dat zeker doen, en kan ze gebruik maken van de tips die mensen hier gegeven hebben over hoe ze het zou kunnen aanleren...

Punt 3: Nog even iets over het excuus: ze rijdt er niet meer op, zij niet nee, maar wordt deze pony misschien ooit wel nog verkocht, en dan wel bereden? Dus de eigenaar zal zelf moeten beslissen of ze het al dan niet verantwoord vind om de pony dit soort dingen te leren. Een pony die kan steigeren op commando die later in de handen van een kind terecht komt kan grote gevolgen hebben...

Punt 4: Jij schrijft: Als zij erom vraagt, kun je ook ántwoorden. Vraagt ze soms of jullie het een goed idee vinden? Nee...

Briljant meid... dus omdat ze alleen maar vraagt hoe ze haar paard iets moet aanleren en verder niets over eventuele gevolgen betekend dat dan maar gewoon dat iedereen verder zijn/haar mond moet houden? Als ik hier het volgende post: ik wil graag dat mijn paard op commando van een brug af in het kanaal springt, en ik vraag advies over hoe ik hem dat het best moet duidelijk maken. Moet dan iedereen zn mond dan maar houden over het feit dat een dergelijk idee levensgevaarlijk is omdat ik niets vraag over de eventuele neveneffecten van een dergelijk kunstje?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 16:49

xxxraissaxxx schreef:
hooi,

ick heb mijn pony t ook geleerd door zn been tegen zijn buik te duwen en zijn halster omhoog te trekke ( zachtjes:P) en door ja te zeggen later toen die op ja alleen reageerde dee ik mn hand omhoog dan wist die dat die mogt en nu hoef ick alleen mn hand omhoog te doen en steigert hij, hij heeft het nooit onder het rijden gepriobeert en zowel zal die het daarna nooit meer doen je moet gewoon goed consequent blijven, heb hem bv ook geleerd alsiemand teveel op zn kant zit dat die gaat bokken,, dit was meer omdat ik een bijrijdster had en ze wou steeds met zn 2e en dat vind ik zielug dus denk leert die dat maar:P maar als ick er bv opzit met mn kleine neefje of nichtje,, weet die dat die nie moet bokken dus gewoon goed consequent blijven want als ik mn pony zn hoeve uitkrap ofzo gaat hij echt niet steigeren hij weet wanneer het mag en wanneer niet.. hoe heb jij je pony trouwens geleerd met 2 benen naar voren te liggen? want de mijne als ik zn been pak en trek uhm na achter gaat die compliment doen maar hoe ick hem na voren kan laten liggen heb ik geen idee van. en weet iemand hoe je je pony kan laten liggen? of andere leuke dingen groetjes succes verder;)

In navolging op Neon Knipoog

Punt 1: Doe wat aan je schrijven! De shift knop is voor hoofdletters.

Punt 2: Een pony leer je niet steigeren door hem aan een been op te tillen

Punt 3: Bij vrijheidsdressuur worden er geen benen naar achteren getrokken

Punt 4: Ok, je pony steigert nu als je je hand omhoog doet. Leuk, haal je straks een keer een pluk haar uit je gezicht, staat je pony overeind. Of je zwaait even iemand uit, pony op zijn achterbenen....
Slapen

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 17:37

Lol Stef heb ik je geïnspireerd Haha!

Steigeren aanleren op het commando een hand omhoog is inderdaad geen strak plan... hierdoor ontstaan de befaamde miscommunicaties... omdat het echt niet de bedoeling is dat je paard iedere keer de lucht in gaat zodra er ook maar naar iemand gezwaaid wordt of iets dergelijks... hoevaak komen er geen kindjes zwaaiend en wel op een paard afgerend... als je dan toch zo nodig een paard wilt leren steigeren gebruik dan een commando dat hij zeer duidelijk zal gaan herkennen...