[AR] tegen elkaar aan plakken in het tweespan

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Re: tegen elkaar aan plakken in het tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 13:35

manie schreef:
Even off-topic.
Ibbel kun je misschien uitleggen wat er intussen tijd is veranderd?
viewtopic.php?f=25&t=624491&p=17061464&hilit=moderator+ar#p17061464

(vervelend hè dat ik een geheugen als van een olifant heb en de zoekfunctie goed werkt....)

Mijn mening is niet hetzelfde als die van het modteam.
Het feit dat die mening er wel degelijk is binnen het modteam, en dat mijn persoonlijk mening is dat het voornamelijk ruwe bolster-blanke pit gedrag is, maakt dat ik mijn best doe het hier af en toe bij te sturen. Als jullie daar nou aan mee willen werken, komt het misschien nog wel eens goed met AR.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 13:46

Albertine_N schreef:
Dan ben je nog niet door de wol geverfd Ibbel...

Kennelijk ben ik erg naief dan. Dat iemand zo idioot kan zijn om serieus te adviseren iets scherpers dan een borstel te gebruiken, kwam bij mij niet op. Weer wat geleerd dus.

Ik vond de tip 'een borstel gebruiken' overigens niet zo vreemd. Er zijn ook bitringen met borsteltjes die je gewoon in iedere winkel kunt kopen om een paard af te leren 1 kant van het bit vast te pakken / naar 1 kant te trekken. Dat dat symptoombestrijding is, weet ik ook, maar dat het een hulpmiddel kan zijn terwijl je tegelijkertijd het probleem aan de basis structureel gaat oplossen, lijkt me duidelijk.

Het idee: maak het het paard onaangenaam iets te doen, terwijl je hem tegelijkertijd structureel leert hoe het anders moet, is in feite de basis van alle africhting. Beloning en straf.

Dat je daarbij ook de kanttekening moet maken dat je IEDER hulpmiddel alleen maar moet gebruiken als je weet hoe, is ook duidelijk. Dat geldt voor alles en iedereen, en daarbij vind ik wel dat je iedere bokker in z'n waarde moet laten, en er in principe van uit moet gaan dat iedereen zelf weet wat-ie kan en niet kan, en welk hulpmiddel hij of zij wel of niet denk te kunnen hanteren.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 13:46

Maar goed - nogmaals het verzoek om met goede, paardvriendelijke en door een relatieve leek te gebruiken adviezen te komen, en deze discussie (moeten door professionele menners gebruikte - misschien wel dubieuze - tips op een openbaar forum als bokt worden gezet?) eventueel in een ander topic verder uit te spitten. Op zich is het nl best een interessante discussie, maar in dit topic is het off-topic, en het zou jammer zijn voor de TS als daardoor dit topic wordt gesloten.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 19:33

Staalborstel werkt niet, die gaat vol zitten met haar. Het staat wel stoer om het zo te melden Haha!
Gebruik bij de pony die hangt, behalve de spanleidsels, een paar enkelspanleidsels en rij hem daar op, maak de disselriem bij de pony zo los mogelijk en stuur hem los van de boom. Ga je andere pony niet pesten door de leidsels te vergespen, dan wordt de ellende alleen maar groter.
Verder is hangen vaak een conditiekwestie. Dus gewoon meer trainen i.p.v. crossen.

cavellino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 23:34

Het hangen heeft niets met conditie te maken.

Het is een echte ponykwaal.

Ik zou gewoon beter of anders gaan longeren
Opletten of de pony aan beide kanten evenveel druk pakt.

enkelspan rijden helpt ook.

De tips van speciale bitten is best maar meestal ligt de fout bij de menner en moet hij of zij haar rijgedrag gewoon bijstellen of gewoon nog veel leren.

Ook kan het een stukje spanning bij een pony zijn.

Het langzaam rijden waar ik het over had is inderdaad beter voor de balans
Maar het wordt ook zat gebruikt om tijdens de proef te verdoezelen dat een pony bijvoorbeeld over de schouder valt. Ik heb het dan over een zeer langzaam tempo

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 14:17

Albert schreef:
Staalborstel werkt niet, die gaat vol zitten met haar. Het staat wel stoer om het zo te melden Haha!

Met wat voor beer heb jij dat uitgeprobeerd Haha!

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 18:57

1) is het misschien mogelijk dat je de disselriemen te strak hebt, zodat ze genoodzaakt zijn (met hun voorhand) tegen de boom te lopen. ook is het dan heel lastig voor ze om stelling en buiging aan te nemen, doordat ze hun lichaam moeilijk kunnen buigen in de juiste richting.

2) omspannen is een idee, het kan soms helpen. zelf rijd ik mijn pony's op de plek waar ik ze vast heb als ik ze samen uit de wei haal. hahah

3) heeeeeel veel longeren.

4) enkelspantraining. leer ze vooral te reageren op het gebruik van de zweep op de plek waar normaal het been van de ruiter ligt bij het rijden van stelling.