Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
sliertje schreef:Zouden jullie mee willen werken aan mijn onderzoek m.b.t. NH voor mijn eindscriptie door onderstaande enquete in te vullen? Alvast bedankt!
Enquête eindscriptie Marijke Wolting m.b.t. Natural Horsemanship. (NH)
NH is een geweldloze manier van omgaan met paarden waarin lichaamstaal centraal staat.
Deze enquête heeft betrekking op mijn eindscriptie en uw antwoorden zullen gebruikt worden voor het eindresultaat van mijn onderzoek.
Leeftijd: 17 jaar
1. Wat is het eerste wat in u opkomt als u aan NH denkt?
Aan vanmiddag, dat ik weer leuk bezig kan zijn samen met mijn paardje.
of aan hoe leuk we bezig zijn geweest deze dag.
2. Heeft u ervaring met NH? (zo niet ga naar vraag 7.)
Ik ben begonnen met de methode van Parelli, en vind het heel erg leuk. Maar ik ben nog niet echt heel goed, het kan altijd beter!
2. Hoe bent u met NH in aanraking gekomen?
Internet.
Ik heb hier en daar wat opgepikt over natural horsemanship, echt enthousiast ben ik geworden toen ik het ging op zoeken op internet en filmpjes zag.
3. Hoe denkt u dat men in het algemeen over NH denkt?
Positief/ negatief/ sceptisch.
Ik denk gewoon ongeïntresseerd. Ik probeer de mensen in mijn omgeving geïntresseerd te krijgen, en dat lukt aardig tot nu toe.
4. Hoe reageert uw paard op NH?
Wanneer ik een dag lekker met mijn paard heb 'geparelliet' is hij de dag erna zo uit het land te vissen. Dan staat hij voor aan. Maar als ik eerder een keertje had 'gedressuurd' was hij niet uit het land te krijgen. Het leek me een heel goed idee om wat aan mijn manier van dressuren te veranderen. Alles moet ontspannen, anders kun je beter niks met hem doen. Dit lijkt me toch wel een duidelijk voorbeeld om weer te geven van wat hij van NH vind.
5. Hoe reageert uw omgeving op het toepassen van NH?
mijn ouders vinden het niks. Naar hun mening is het onzinnig, een paard moet volgen hun 'werken' (vertaling: als het maar aan de teugel lopen is, of over een hindernis knallen) om zijn energie kwijt te raken. De buren heb ik overtuigd en zij parelliën nu ook.
6. Was dit in het beginstadium van uw ervaring anders dan nu?
(Reageren mensen uit uw omgeving anders nu ze meer bekend zijn met NH door uw toedoen?)
Hmm ik denk dat wat ik nu doe nog steeds wel het beginstadium kunnen noemen. 9Maar over 3 jaar zeg ik dat misschien ook nog wel om dat je dan weer andere dingen ziet die ik nog niet kan) maar de reactie van mijn ouders is iniedergeval nog niet anders.
7. Denkt u dat NH een (grote) toekomst heeft binnen de paardenhouderij?
Hmm, nee.
Het zal zijn ups en downs kennen. Ik denk dat iedereen wel overal iets van op pikt, maar of ze het allemaal NH willen noemen betwijfel ik.
8. Hoe komt het denkt u, dat er mensen zijn die NH raar vinden?
Het is anders. Als jij op een manege zo leer is het lastig om zus te verstaan.
9. Denkt u dat NH door iedereen die met paarden omgaat, toepasbaar is?
Voor iedereen die er open voor wilt staan ja.
Hartelijk dank voor het invullen van deze enquête.
Vriendelijke groet,
Marijke Wolting.
Hijken, Drenthe.