met de clicker kan je veel preciezer aangeven "Goed zo! DIT is goed!" het lekkers volgt toch wel...
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Banjer schreef:simpel antwoord: TIMING...
met de clicker kan je veel preciezer aangeven "Goed zo! DIT is goed!" het lekkers volgt toch wel...
Ik heb het me altijd afgevraagd 
Roskur schreef:Maar ik neem niet aan dat je dit met élk paard doet? Als hij nog niet zoveel kent kan je toch niet bijvoorbeeld 6 kunstjes tegelijk aan gaan leren? Dat lijkt me in ieder geval wel verwarrender voor het paard dan als je ze een voor een leert.
Want m'n paard heeft geen enorm lange aandachtsspan, en na meer dan 5 minuten heeft hij het wel gehad. Ik denk dat als je met hem een uur zulk intensief (mentaal dan) werk doet, hij op het laatst heel vervelend zal worden... Natuurlijk neem ik wel de tijd en moeite om lekker rustig aan te kunnen doen, maar toch oefen ik maar een aantal keer en nooit meer dan 2 kunstjes tegelijk die hij nog niet helemaal onder de knie heeft. (degene die hij al wel goed kan wel tussendoor, en vaak als afsluiter ook een die hij al goed kan) Bij hem geld dus wel echt dat je beter 3 x 5 minuten kan oefenen dan een keer een kwartier.
) onmogelijk. Dus zou je (zonder clicker) belonen als je paard weer beneden is. Hierdoor leer je je paard om zo snel mogelijk weer naar beneden te komen en dus laag te steigeren en nauwelijks van de grond te komen. De Clicker kan je wel laten horen op het hoogste punt, die verteld je paard (mits je hem dit geleerd hebt) "dit doe je goed, hier ga je voor beloont worden! kom maar naar beneden!"
) Maar goed, eerst deed ik dan dus ander grondwerk tussendoor, nu oefen ik alleen de paar oefeningen die ik nu kan oefenen, ik wil pas weer 'echt' ervoor gaan als hij 100 % beter is.
Roskur schreef:Ik heb bij Röskur vaak het idee dat hij niet het nut snapt ervan. Alsof hij denkt "je beloont me nu wel omdat ik met mijn hoofd schud, maar waarom zou je in godsnaam willen dat ik met mijn hoofd schud?"
Maar meer dat het raar is dat hij soms zo dom kan kijken bij VD terwijl hij andere dingen wel snel doorheeft. (zo heeft hij dit voorjaar voor het eerst voor de kar gestaan en na één keer neck-reining proberen snapte hij het ook al, binnen een aantal minuten
Hij is nu 18,5 en is voor mij - tot zijn 10e, daarna 5 jaar stilgestaan - eigenlijk alleen op zijn gangen / gangenwedstrijden gereden) Misschien heeft het ook te maken met dat hij een hekel aan wandelen heeft (eens in de zoveel tijd vind ie wel weer genoeg, hij heeft liever dat je erop zit) en daardoor misschien meer zin heeft in nieuwe dingen onder het zadel. Hoewel ik niet het idee heb dat hij de VD stom vind, hij begint het steeds leuker te vinden lijkt wel.
De kunstjes gaan ook steeds sneller, nu hij eenmaal doorheeft dat ik een kunstje van hem vraag. Ik click trouwens wel consequent, ik snap dat ik moet clicken als hij het doen (ik ben ook niet dom
), en heb ook het idee dat dit veel helpt in positieve zin.
Ik heb ook niet het idee dat ik hem verkeerde signalen geef, eigenlijk was ik eerder verbaasd als hij het niet deed, wetend dat hij het wel goed kan.
Maar goed, het gaat wel steeds sneller dus, ik denk dat het wel goed gaat komen, alleen veel geduld.
Voorheen oefende ik tussendoor ook veel andere grondwerkdingen maar die kunnen nu ook niet vanwege de blessure. Vandaar dat ik kort oefen. Ik dacht altijd dat het sowieso beter was om zoals Banjer ergens zei beter 3 x 5 minuten te oefenen ipv één keer heel lang...
Heel veel mensen clicken overigens vaak iets te laat, vandaar dat ik daar al een beetje vanuit ging
Vaak stop ik als ik alle oefeningen een paar keer heb gehad en/of ik merk dat m'n paard's aandacht een beetje aan het wegebben is. Maar als we straks weer meer dingen kunnen oefenen zal het (hopelijk) ook steeds langer worden dat we kunnen oefenen. 
misschien zelfs juist om dat timen, dat snapte ik dus al wel maar ik wist niet precies hoe je het moest laden bijvoorbeeld dus toch maar het boek gelezen
erg knap want ik ben meestal zo van gelijk beginnen en later pas een handleiding lezen
.). En als ik nu lees hoeveel misverstanden er inderdaad over clickeren zijn ben ik daar ook wel blij om.
JoyRider schreef:Ik ga een stomme vraag stellen: wat is nou de toegevoegde waarde van de clicker? Waarom geef je het paard niet gewoon een beloning?

Ben benieuwd!
Banjer schreef:Daarom ben ik geen voorstander van de stem als vervanging voor de click... de clicker geeft ALTIJD hetzelfde geluid, daar klinken geen emoties in door.
Ik heb het geleerd van een kennis en die deed het zo omdat je veel ruiters tijdens het rijden hoort klikken met hun tong, en dat zou tot verwarring kunnen leiden?!
Mijn beloningsclick met mijn tong is heel anders van geluid dan een aansporingsclick met rijden... 
)
(en ja... ik heb lang moeten oefenen om een duidelijke tongclick te kunnen maken...
) Banjer schreef:Amberr_: mijn clicker-click met mijn tong en mijn aansporingsclick tijdens het rijden klinken echt totaal anders... Banjer weet heel goed het verschil...(en ja... ik heb lang moeten oefenen om een duidelijke tongclick te kunnen maken...
)
Max_lover schreef:een klikker kun je altijd gebruiken ja want als je altijd een snoepje is ook niet goed een klikker gebruik je zeg maar dan als belonging inplaats van een snoepje
Je gebruikt een clicker als beloningssignaal, dwz dat er altijd een snoepje volgt na de click. (nadat je je paard hebt geleerd dat click = beloning) Anders valt het effect ervan weg.
(uit ditzelfde topic nog wel, 2e post zelfs
)Citaat:Een vaak voorkomend misverstand is dat je na verloop van de tijd alleen maar hoeft te clicken, en niks lekkers meer te geven... ik trek zelf altijd maar de volgende vergelijking:
De click is je loonstrook, het lekkers is de daadwerkelijke uitbetaling van je salaris... stel dat je baas zegt "Goed gewerkt, hier is je loonstrookje, maar deze keer krijg je je salaris niet uitbetaald"....