clicker + beloning

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Re: clicker + beloning

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 19:32

simpel antwoord: TIMING... Lachen

met de clicker kan je veel preciezer aangeven "Goed zo! DIT is goed!" het lekkers volgt toch wel... Lachen

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 19:34

Banjer schreef:
simpel antwoord: TIMING... Lachen

met de clicker kan je veel preciezer aangeven "Goed zo! DIT is goed!" het lekkers volgt toch wel... Lachen

Klinkt logisch Ja Ik heb het me altijd afgevraagd Haha!

Hoe leer je een paard een compliment geven Banjer? Ze kan al haar hoofd tussen haar benen, maar verder gaat het niet Tong uitsteken

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 19:54

Roskur schreef:
Maar ik neem niet aan dat je dit met élk paard doet? Als hij nog niet zoveel kent kan je toch niet bijvoorbeeld 6 kunstjes tegelijk aan gaan leren? Dat lijkt me in ieder geval wel verwarrender voor het paard dan als je ze een voor een leert.

Want m'n paard heeft geen enorm lange aandachtsspan, en na meer dan 5 minuten heeft hij het wel gehad. Ik denk dat als je met hem een uur zulk intensief (mentaal dan) werk doet, hij op het laatst heel vervelend zal worden... Natuurlijk neem ik wel de tijd en moeite om lekker rustig aan te kunnen doen, maar toch oefen ik maar een aantal keer en nooit meer dan 2 kunstjes tegelijk die hij nog niet helemaal onder de knie heeft. (degene die hij al wel goed kan wel tussendoor, en vaak als afsluiter ook een die hij al goed kan) Bij hem geld dus wel echt dat je beter 3 x 5 minuten kan oefenen dan een keer een kwartier.

Ik werk echt met ieder paard met gemak een 45 tot 60 minuten. Ik leer paarden ook altijd direct een aantal verschillende oefeningentjes aan, namelijk wachten met eten op de click, voorwerp target, hand target, hoofd laag en vaak ook voetjes geven. Ik heb momenteel 2 paarden in training, die kenden in 3 sessies van een uur:
wachten met eten;
hand targetten;
cap targetten;
kusje geven;
beetje buigen;
alle voeten optillen;
schudden;
compliment.

Alles moet natuurlijk nog verbeterd worden, maar ik ben er heel erg voor om je paard zo snel mogelijke meerdere oefeningen aan te leren om meerdere redenen, namelijk:
1. Je kan langer trainen want je kan meer afwisselen waardoor het paard langer geconcentreerd en geinteresseerd blijft.
2. Je paard gaat minder ongevraagde oefeningen doen omdat hij moet afwachten wat hij moet gaan doen.
3. Je kan een ongewenste oefening afkappen zonder boos te worden door een andere oefening te vragen.
4. Je paard blijft alert omdat hij direct geleerd heeft dat er meer dan 1 oefening te leren is.

Zolang je de hulpen duidelijk anders houdt en de oefeningen goed uitlegt dan is het voor je paard niet verwarrend, hooguit voor de trainer.

Joyrider > Het grote voordeel van de clicker is idd timing, ter visualisering; Als je paard moet steigeren is het mooiste punt als 'ie rechtop op zijn achterbenen staat, er op dit moment een snoepje induwen is (mits je geen shetlander hebt Knipoog ) onmogelijk. Dus zou je (zonder clicker) belonen als je paard weer beneden is. Hierdoor leer je je paard om zo snel mogelijk weer naar beneden te komen en dus laag te steigeren en nauwelijks van de grond te komen. De Clicker kan je wel laten horen op het hoogste punt, die verteld je paard (mits je hem dit geleerd hebt) "dit doe je goed, hier ga je voor beloont worden! kom maar naar beneden!"

Het compliment leer je niet met het hoofd tussen de benen... Je kan op dit forum kijken www.vdpraters.8bit.be voor uitleg over het compliment of op mijn site www.amable.nl

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 21:32

Ik heb bij Röskur vaak het idee dat hij niet het nut snapt ervan. Alsof hij denkt "je beloont me nu wel omdat ik met mijn hoofd schud, maar waarom zou je in godsnaam willen dat ik met mijn hoofd schud?" Hij doet het wel, leert het wel, het duurt alleen allemaal wat langer bij hem. Omdat hij van een peesblessure herstellende is oefen ik ook maar een paar, onbelastende dingen met hem op dit moment. 'Vroeger' oefende ik wel vaker langer met tussenpozen van bv wijken voor druk, volgen, stap, draf, halthouden, achterwaarts, los volgen...

Ook heeft hij de neiging om 'een' oefening te doen die hij makkelijk vind of al kent. Ik negeer dit (en ongevraagde oefeningen) wel, en click en beloon ook consequent, maar hij blijft dit vaak proberen. Of half wegkijken als ik iets vraag wat hij al wel kent en het dan pas doen, pas nu na veel keren oefenen snapt hij echt 100 % dat schudden schudden is. Hij kon het al heel lang op alleen stemcommando, maar keek dan half weg en pas na even twijfelen schudde hij, dan vaak heel voorzichtig zodat het nog kon lijken alsof hij het zonder het commando deed voor 't geval het niet goed is. (faalangst ofzo Nagelbijten / Gniffelen) Maar goed, eerst deed ik dan dus ander grondwerk tussendoor, nu oefen ik alleen de paar oefeningen die ik nu kan oefenen, ik wil pas weer 'echt' ervoor gaan als hij 100 % beter is. Ja

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 23:23

Roskur schreef:
Ik heb bij Röskur vaak het idee dat hij niet het nut snapt ervan. Alsof hij denkt "je beloont me nu wel omdat ik met mijn hoofd schud, maar waarom zou je in godsnaam willen dat ik met mijn hoofd schud?"

Let's be honest... Zou een paard dat werkelijk denken? En zou hij dat dan niet ook denken bij het rijden, wijken voor druk, achterwaarts gaan, over een hindernis springen, aan een touwtje met je meelopen enz...? Het zijn toch eigenlijk allemaal aangeleerde kunstjes? Ga bij jezelf te raden of je het zelf eigenlijk geen onzin vindt en dat stiekem een beetje uitstraalt? Of dat je verwacht dat hij gaat twijfelen, het half doet enz.

Verder, zorg dat je met de clicker de oefening afbreekt, click dus nog tijdens het schudden. Want als je altijd daarna clickt, dan click je dus feitelijk voor het hoofd stil houden waardoor hij dus minder of helemaal niet meer gaat schudden.

Het uitvoeren van een oefening die hij wel al kent is logisch, iets nieuws leren is lastig en iets doen wat je al kan is makkelijk en daar verdien je ook snoep mee! Als ik Jauke iets nieuws leer moet ik hem ook regelmatig een halt toe roepen. Omdat hij dan niet snapt wat ik van hem wil (logisch, het is iets nieuws) trekt hij zijn hele truckendoos open want die hand, dat zou wel eens dat, dat, of dat kunnen betekenen, en ze staat daar, dus dan kan ik dat, dat en dat doen, en die zweep, die kan ook dat, dat of dat betekenen. Maw, hij zoekt het eerst in de dingen die hij al kent. Hij kent echter nog een belangrijk commando, de NEE. Zie het als de warm/koud spelletjes van vroeger. Er ligt iets verstopt en als je in de buurt komt roept iedereen warm, ga je er verder vanaf roept iedereen koud. Je clicker is warm, je NEE is koud.

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 15:32

Ik bedoelde het ook niet helemaal letterlijk... Knipoog Maar meer dat het raar is dat hij soms zo dom kan kijken bij VD terwijl hij andere dingen wel snel doorheeft. (zo heeft hij dit voorjaar voor het eerst voor de kar gestaan en na één keer neck-reining proberen snapte hij het ook al, binnen een aantal minuten Rolleyes Hij is nu 18,5 en is voor mij - tot zijn 10e, daarna 5 jaar stilgestaan - eigenlijk alleen op zijn gangen / gangenwedstrijden gereden) Misschien heeft het ook te maken met dat hij een hekel aan wandelen heeft (eens in de zoveel tijd vind ie wel weer genoeg, hij heeft liever dat je erop zit) en daardoor misschien meer zin heeft in nieuwe dingen onder het zadel. Hoewel ik niet het idee heb dat hij de VD stom vind, hij begint het steeds leuker te vinden lijkt wel. Lachen De kunstjes gaan ook steeds sneller, nu hij eenmaal doorheeft dat ik een kunstje van hem vraag. Ik click trouwens wel consequent, ik snap dat ik moet clicken als hij het doen (ik ben ook niet dom Knipoog), en heb ook het idee dat dit veel helpt in positieve zin. Lachen Ik heb ook niet het idee dat ik hem verkeerde signalen geef, eigenlijk was ik eerder verbaasd als hij het niet deed, wetend dat hij het wel goed kan.

En ikzelf heb natuurlijk ook nog veel te leren. Maar als hij weer helemaal hersteld is van zijn blessure kunnen we ook wat meer gaan trainen (in de bak), nog even geduld dus. Lachen Maar goed, het gaat wel steeds sneller dus, ik denk dat het wel goed gaat komen, alleen veel geduld. Ja Voorheen oefende ik tussendoor ook veel andere grondwerkdingen maar die kunnen nu ook niet vanwege de blessure. Vandaar dat ik kort oefen. Ik dacht altijd dat het sowieso beter was om zoals Banjer ergens zei beter 3 x 5 minuten te oefenen ipv één keer heel lang... Lachen

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 21:50

Oke, ik heb duidelijk een aantal dingen te lettelijk genomen uit jouw post, dat is het lastige aan typen Knipoog Heel veel mensen clicken overigens vaak iets te laat, vandaar dat ik daar al een beetje vanuit ging Bloos

Op zich is het idd beter om 3 x 5 minuten te oefenen, maar als het lekker gaat is het onzin om na 5 minuten alweer af te breken, of je moet echt geen tijd meer hebben. Want paarden vinden dit vaak super leuk, dus waarom dan snel afbreken? Afwisselen is in mijn ogen wel super belangrijk Lachen

Voor veel paarden geldt overigens dat als ze het vden beter gaan snappen ze ook steeds enthousiaster worden. Een spel wordt ook pas leuk als je de spelregels kent Knipoog

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 00:32

Ja, ik snap je punt inderdaad, als je lekker bezig bent is het inderdaad niet nodig om af te breken. Lachen Vaak stop ik als ik alle oefeningen een paar keer heb gehad en/of ik merk dat m'n paard's aandacht een beetje aan het wegebben is. Maar als we straks weer meer dingen kunnen oefenen zal het (hopelijk) ook steeds langer worden dat we kunnen oefenen. Lachen

Via de computer is het inderdaad lastiger om dingen over te brengen. Ik heb trouwens ook het boek Clickertraining voor paarden (weet niet van wie, bij de slegte voor 5 euro) gelezen voor ik begon omdat ik niet wist hoe ik moest beginnen en het me wel interessant leek (ik weet eigenlijk nieteens meer waarom ik precies iets ermee wilde gaan doen... Verward misschien zelfs juist om dat timen, dat snapte ik dus al wel maar ik wist niet precies hoe je het moest laden bijvoorbeeld dus toch maar het boek gelezen Lachen erg knap want ik ben meestal zo van gelijk beginnen en later pas een handleiding lezen Bloos.). En als ik nu lees hoeveel misverstanden er inderdaad over clickeren zijn ben ik daar ook wel blij om. Lachen

EsmeeF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 11:35

JoyRider schreef:
Ik ga een stomme vraag stellen: wat is nou de toegevoegde waarde van de clicker? Waarom geef je het paard niet gewoon een beloning? Blond

als je alleen maar met beloningen gaat werken, gaat je paard het meer voor de snoepjes doen, en dus niet meer voor het 'werk' zelf..Hiervoor is de clicker. Dat is helemaal geen stomme vraag. In het begin gebruik je clicker+beloning, wanneer hij het kunstje onder de knie heeft ga je het proberen zonder beloning, dus enkel met clicker.. Iedere keer wanneer het dier de clicker hoort, weet hij dat hij het goed doet. Dit is ook een soort beloning dus.. Wel mag de clicker dus énkel gebruikt worden als hij echt vooruitgang boekt, anders heeft het geen zin.. Het is inderdaad goed om de clicker soms wat af te wisselen naar mate hij het beter onder de knie heeft. Hierdoor blijft hij zijn best doet tot hij het geluidje van de clicker hoort, en dus 'beloond' word..

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 18:51

En dat is dus niet waar... Na de clicker volgt altijd een beloning! Je gaat wel minder clicken.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 19:36

precies Amable... Lachen

Charlyb0y: kijk eens naar de vergelijking die ik eerder in dit topic heb gemaakt, over loonstrook en salaris... Knipoog

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 00:20

Ik heb een clicker gekocht: voor de hond, maar die gaat zeker mee naar het paard Ja Ben benieuwd!

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 12:44

Ik doe het niet met een clicker.
Ik zeg gewoon heel duidelijk en trots: "YES"
en dan geef ik de beloning.
Omdat mijn paardje van nature gulzig en opdringerig is, plaats ik de beloning ook heel dicht bij haar borst, zodat ze eerst een stapje naar achter moet zetten.
Nu gaat ze al vanzelf een stapje naar achter voor de beloning te nemen en is ze veel minder gulzig Lachen

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 13:07

houd er rekening mee dat in een stem emoties kunnen doorklinken... als je bv. niet lekker in je vel zit, en je zegt YES, dan voel het paard het toch, het kan in de war raken... "Ze zegt dat ik het goed doe, maar haar stem klinkt alsof ik het niet goed doe... ik begrijp het niet meer"...

Daarom ben ik geen voorstander van de stem als vervanging voor de click... de clicker geeft ALTIJD hetzelfde geluid, daar klinken geen emoties in door.

Bonitobol: dat stapje achteruit laten doen is helemaal goed... maar dat moet sowieso bij de clickertraining... Lachen

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 13:08

Banjer schreef:
Daarom ben ik geen voorstander van de stem als vervanging voor de click... de clicker geeft ALTIJD hetzelfde geluid, daar klinken geen emoties in door.

Behalve als je handschoen er tussen komt Bloos

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 13:10

@banjer: ah dankje Lachen Ik heb het geleerd van een kennis en die deed het zo omdat je veel ruiters tijdens het rijden hoort klikken met hun tong, en dat zou tot verwarring kunnen leiden?!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 19:11

ligt eraan of je een goede beloningsclick met je tong kan maken, of niet... Haha! Mijn beloningsclick met mijn tong is heel anders van geluid dan een aansporingsclick met rijden... Lachen

(ik gebruik de tongclick als ik mijn clicker niet bij me heb en spontaan het idee krijg om een training te doen... Haha! )

Amberr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 19:48

klikken met je tong lijkt mij niet het optimale, maar als je het in andere gevallen (tijdens het rijden) niet zomaar gebruikt, zou het net zo goed moeten werken toch Knipoog

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 16:44

Amberr_: mijn clicker-click met mijn tong en mijn aansporingsclick tijdens het rijden klinken echt totaal anders... Banjer weet heel goed het verschil... Lachen (en ja... ik heb lang moeten oefenen om een duidelijke tongclick te kunnen maken... Haha! )

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 20:16

Jauke kent het verschil tussen de tongclick voor clickertraining, het clicken ter aansporing en het kusgeluidje als commando voor kus ook feilloos hoor!

Amberr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 21:08

Banjer schreef:
Amberr_: mijn clicker-click met mijn tong en mijn aansporingsclick tijdens het rijden klinken echt totaal anders... Banjer weet heel goed het verschil... Lachen (en ja... ik heb lang moeten oefenen om een duidelijke tongclick te kunnen maken... Haha! )

in dat geval, is het denk ik toch wel handig. je hebt je "klicker" in ieder geval altijd bij je! Pling

EsmeeF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 22:33

Poeh, toch nog best ingewikkeld allemaal, die vrijheidsdressuur! Ik moet ook nog maar zien wanneer ik eraan toe kom moet ik zeggen. Heb het momenteel érrug druk met school (heb aanstaande week meteen 6 proefwerken) en ook de andere paarden & vriendinnen eisen veel tijd, vooral op dit moment. Ik kijk het gewoon even rustig af, en kijk even wanneer ik de 'tijd' heb om er rustig aan mee te beginnen Lachen

Lotuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 18:48

Je kan ook ipv altijd een snoepje te geven ook eens aaien dan weer is een snoepje geven..

mathilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 21:47

een klikker kun je altijd gebruiken ja want als je altijd een snoepje is ook niet goed een klikker gebruik je zeg maar dan als belonging inplaats van een snoepje

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 02:03

Max_lover schreef:
een klikker kun je altijd gebruiken ja want als je altijd een snoepje is ook niet goed een klikker gebruik je zeg maar dan als belonging inplaats van een snoepje

En dat is dus niet zo. Volgens mij is dit ook al eerder in dit topic aan bod geweest. Verward Je gebruikt een clicker als beloningssignaal, dwz dat er altijd een snoepje volgt na de click. (nadat je je paard hebt geleerd dat click = beloning) Anders valt het effect ervan weg.

Banjer heeft een hele mooie vergelijking met loonstrookjes en salaris hierover, heb hem even voor je opgezocht. Haha! (uit ditzelfde topic nog wel, 2e post zelfs Clown)

Citaat:
Een vaak voorkomend misverstand is dat je na verloop van de tijd alleen maar hoeft te clicken, en niks lekkers meer te geven... ik trek zelf altijd maar de volgende vergelijking:

De click is je loonstrook, het lekkers is de daadwerkelijke uitbetaling van je salaris... stel dat je baas zegt "Goed gewerkt, hier is je loonstrookje, maar deze keer krijg je je salaris niet uitbetaald".... Knipoog

Lees anders dit topic eens terug of andere topics over clickeren. Lachen