Hoe naar beneden rijden alleen met halstertje?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Re: Hoe naar beneden rijden alleen met halstertje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 13:57

Anya schreef:
Optillen van de teugel betekent al contact met het bit.

Euh, dat hoéft niet. Hangt van de geometrie van de optoming af. Het kan heel goed dat het 'optillen' juist een voorwaarse cue is doordat er minder gewicht aan het bit komt te hangen.
Het is verder irrelevant omdat er helemaal geen kontakt met het bit hoéft te zijn. 'Aanleuning' kan je ook definieëren als figuurlijk kontakt met het totaal aan communicatiemanieren waar de ruiter van gebruik maakt.

Overigens ontgaat míj het nut van het 'naar beneden rijden' en al helemaal door middel van een beperking aan de voorzijde.

HC

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 14:00

Eh optillen is allereerst een cue voor let op er gaat wat gebeuren. bijvoorbeeld: sturen (het blijft neckreining) Voorwaars is met been of zit. Verder til je de teugels op om je paard recht te maken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 14:13

Hoe kom je dáár bij Anya?
Teugel géven = voorwaardse cue, 'deur open'.
Zoals ik schrijf is het van de geometrie afhankelijk wat er gebeurt bij teugels optillen. Bij western zijn er aardig wat bitten met een verrassend complexe geometrie. Verschillende hebben in de aanvang een fase waarin door teugelgewicht in de hand te nemen druk op het bit mínder wordt. Dat is reflexmatig een 'Gó' en het zou verstandig zijn om op die basis de cues te geven. De ruiter moet de werking dan echter wel kennen. Ja, het zal in de meeste gevallen niet gebruikt worden en het paard aangeleerd worden deze cue te negeren en het teugel opheffen als 'opletten' op te vatten.

HC

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 14:22

Hoe kom je erbij dat dat zo is HC.
Volgens mij rij ik western, en jij niet. Optillen is iets anders als handen naar voren (jouw Go). Ga eerst even een jaartje of wat les nemen bij diverse westerninstructeurs. En kom dan eens terug. Neckreining is een specifieke wijze van rijden en los van het bit (kan ook met een halstertje of met een snafflebitje) is dat de wijze van rijden. As simple as that. Enige afwijking is het gebruik van romalreins waar je meer on the bit mag rijden.

Verder ga ik deze discussie met jou niet aan. Oh ja teugelgewicht in de hand nemen en druk minder.. ja dat kan. Als mensen met belachelijk verzwaarde teugels rijden om alsnog stiekum bitdruk te hebben en tijdens wedstrijden toch mooie doorhangende teugels te hebben voor het plaatje. Dit gaat echt niet op met normale werkteugels.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 14:52

Anya schreef:
Dit gaat echt niet op met normale werkteugels.

Ook 100 gram is 100 gram en zeker aan een bit wat op zeg 2 cm² rust.

Je hoeft er ook helemaal niet over in discussie Anya. ik verschil niet met je van 'mening' hoor Haha! De geometrie van sommige bitten ís zo en dat er zelden rekening mee wordt gehouden geef je zelf al aan Knipoog
Dat is verder niets unieks voor western en bij 'barok', 'klassiek' niet anders.

Maarreh, terug naar een touwhalster.
Hoe vér de teugel er aan doorhangt is niet relevant, het is de hoevéélheid teugel die hangt welke weegt. Het gewicht hangt voor de helft in je hand, voor de helft aan het halster. Nu til jij die teugels op, en zoals Parelli voorschrijft, netjes wat naar vóren met je hand.
Of je er gebruík van maakt is twee, maar wat je doét is de deur open zetten aan de voorzijde.

Je kan hier een mega-licht verzamelsignaal van maken.
Je geeft 'voorwaards' door teugelgewicht in de hand te nemen.
Draai nu je hand naar binnen en je néémt daardoor teugel.
Je vraagt 'go' aan de achterhand en zegt 'ho' tegen de voorkant.
Dat is bijvoorbeeld hoe de grootmeesters in de renaissance het bit met de zwaartekracht aan de teugels bespeelden Knipoog
Met een halsring werkt het helaas zo niet Haha!

HC

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 15:05

Het verschil is HC dat je ook je teugels optilt als je helemaal niet voorwaarts wilt. Maar je paard recht wilt maken. Op wil laten letten omdat je een spin in wilt. Of achterwaarts wilt (dan geef je de teugelhulp (miniem voor achterwaarts) en de rest is weer zit en been. Ook voor de spin til je op, stuurt even de spin in en tegelijk open je je been, gaat op het spilbeen zitten (iets) en voila een spin. Dan vraag ik dus geen voorwaarts. Ik vraag zowel achterwaarts als in de spin een voorwaarste beweging, maar dat is wat anders. Die hand naar voren komt er wel bij in de roll back. Dan vraag ik een directe keertwending op de achterhand en weg in galop (samen met galopshulp gaat dan wel de hand naar voren). En ik kan ook nog optillen om de schouder te liften bijvoorbeeld. Of optillen om paard in combi met been weer op de achterhand te zetten.
Kortom: optillen of hand naar voren zijn heel verschillende hulpen. En het kan natuurlijk altijd anders. Ook bij westernruiters. Ik kan Lan ook wel leren om te wisselen door aan haar linker/of rechteroor te trekken. Maar dat is onpraktisch. Daarom dus die subtiele verschillen van optillen en hand naar voren.

Jouw draai van de hand wordt overigens bij neckreiners vooral gebruikt om de vraag naar stelling te ondersteunen (wordt 1 teugel miniem korter).