[AR] thuis de sterren van de hemel lopen, wedstrijd...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Napie

Re: thuis de sterren van de hemel lopen, wedstrijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 14:30

Ik herken het wel maar ik weet dat het meer met mezelf te maken heeft als met de pony's. Ik wordt altijd (extreem) nerveus voor een wedstrijd en haal me alle vreselijke scenario's voor ogen die je maar kan bedenken. Mijn humeur wordt er ook niet beter van en ineens ga ik dingen heel anders doen als thuis. Dat hebben die beesten direct door en lopen daardoor ook anders (want het zal wel heel spannend zijn zo aan vrouwtje te voelen).
Ga bij jezelf (en anderen die je goed kennen) na of je anders reageert als anders.

fransie

Woonplaats: Selfkant Wehr (net over de grens bij Sittard in Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 14:46

ja dat kan ook

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 16:13

Ik denk dat je helemaal niet verkeerd voert.
Mijn shetten kregen voor de marathon (dus op zaterdagavond) een handje brok. Verder deden ze het maar met hooi en gras. Bij een eendaagse kregen ze niks extra's omdat ik geen dressuur kan rijden met een springende pony.
Als ze de dagen erna sloom waren kregen ze nog een handje net zo lang tot ze hersteld waren.
Over de weidegang, gewoon lekker in de wei laten staan. Ik maakte zelfs op wedstrijd een klein weitje zodat ze lekker wat rond konden scharrelen.

Nee hoor, voeren is bij een shet helemaal niet zo ingewikkeld. Je geeft eerder te veel als te weinig.

cavellino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 00:10

Even een reactie op een eerder bericht

Wanneer de marathon niet loopt moet je nagaan of je ten eerste genoeg conditie in de pony hebt zitten en verder moeten ze dressuurmatig al op een redelijk niveau lopen willen ze de marathon in een vlot tempo lopen
Voor een paard is voltes draaien namelijk veel zwaarder dan recht uit lopen. Voltes oefenen van groot naar klein en andersom en links en rechts om is een goede oefening. Met jonge paarden eerst in stap en dan opbouwen. Goed opletten dat ze goede stelling aannemen.

Een shetlander hoef je inderdaad niet te overvoeren maar let wel op dat de ene pony de andere niet is. Sommige pony's hebben wel krachtvoer nodig om die pit uit te stralen.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 01:54

Weten of een paard klaar is voor de marathon is niet zo moeilijk te bepalen.
Maak een rit van zeg 2,5uur Duivel . We nemen een route van ca 20 km. Op 3/4 van de rit moet een terreuin zitten waar je een beetje hindernisachtig kunt rijden. Begin met 15 minuten los te stappen. Vervolgens ga je aandraven. Lekker tempo aanhouden, paard of ponie niet tegen de top aanrijden maar net er onder. Af en toe dan draaf je eens iets harder, een minuut of zo, lekker naar voren, eens zien hoe hard ie kan draven. Wel zorgen dat de aanleuning goed blijft. Netjes stelling en buiging blijven lopen, bij een span, niet af laten disselen of dringen tegen elkaar. Zo draaf je dan voor ruim een half uurtje. Hierbij heb je dat wegdraven een keer of 3 gedaan.
Nu ga je over tot de stap. lekker een kwartiertje lekker vlot doorstappen. denk er aan, teugels niet losgooien, netjes ondersteunen en aanleuning houden. Paard niet laten lummelen voor de kar of om zich heen laten loeren.
Nadat je dit gedaan hebt ben je halverwege je rit en je paard en jij hebt een pauze verdient Ach gut . Hij mag lekker uitpuffen, eventueel met een dekentje eroverheen. Jij en je maatje (die gaat op dat soort ritjes natuurlijk mee) mogen nu de meegebrachte versnaperingen. In de meeste gevallen is koffie wel een goede keuze met eventueel een koek of boterham erbij. Mocht je voor de koffie ook nog suikerklontjes meegenomen hebben dan mag je je paard er daar ook best 1 van geven. Heb ook stiekem wel een een klein flesje bij me Knipoog , voor de echt koude dagen, maar het is beter het paard hierbij niet mee te laten delen (blijft er niks voor ons over Haha! ).
Na een kwartiertje hebben wij het wel op en bles is ook wel weer op adem. Spullen weer in de kast en gaan. Ff 5 minuten stappen om weer een beetje los te komen en we draven weer aan. weer een lekker tempotjenet iets boven een ontspannen drafje maar niet voluit. Na een kwartiertje komen we onze eerste uitdaging al wel tegen. Kunnen een paar bomen zijn of anderzins, maar we gaan even onze wendbaarheid testen. Rustig beginnen, kijken hoe het voelt en wat hij en jij aankunt. Gaat het lekker dan kun je je tempo opvoeren. Zorgen dat je veel verschillende wendingen rijdt en telkens stukken echt aanzetten en weer terug. Vervolgens rij je weer gewoon verder met je route. Na een minuut of 5 komt de 2e uitdaging. Nu weet je van de eerste keer wat jullie kunnen en dat ga je nu weer doen. Meteen voluit links rechts, voluit vooruit, en weer terug. Een minuut lang. Zit je op een mooie zandweg dan kun je ook wel eens kijken hoe hard die knol nu van je kan. Lekker voluit, plat op en voor de kar, de wind striemt door je ogen, het zand onder zijn hoeven vandaan komt in je mond. Heerlijk....
Zo rijd je ruim een een half uur lang. hierbij heb je ene keer of 7 het voorgaande beschreven gedaan. Je paardje is nu als het goed is lekker warm en je kunt voelen dat ie een beetje moe is.Wanneer hij echt terug valt ben je te ver gegaan. Het is heel belangrijk hiervoor te waken. NOOIT OVERVRAGEN. Ze moeten altijd het idee houden dat ze het kunnen. Doordat je continu contact blijft houden kun je dat heel goed voelen. Wanneer je voelt dat je hem niet echt meer aan het bit kunt rijden moet je iets gas terug nemen. Het laatste kwartiertje draaf je gewoon onspanen, lekker drafje wat ie zelf fijn vind. Hierbij komt hij al voor een groot gedeelte op adem. Als je dan de laatste 2 kilometer naar huis hebt gestapt dus ook een kwartier of 20 minutenben zowel jij als je paard voldaan van de rit, kun je hem lekker uitspannen en verzorgen. Hierna mag je met je maat er nog een op drinken en kun je de dingen bespreken wat goed ging en wat niet, hoe mooi, koud, warm, nat, stoffig, gaaf,eng het was en de laatste roddels uitwisselen.

Wanneer u dit thuis uit kunt voeren is er geen een reden waarom u geen goeie marathon zou kunnen rijden. Het paard moet het aankunnen, u weet wat u kunt verwachten in de wedstrijd en uw groom weet ook wat hem te doen staat.

Bovenstaande is bedoeld voor flegmatieke paarden. Voor hete paarden is het ook goed om ook op conditie te trainen, maar zul je veel meer aan de ontspanning moeten werken.
Ik ga er wel vanuit dat u uw paard volledig onder controle hebt en u niet verder gaat dan u en uw paard aankan.
Bij twijfel; niet doen!

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 22:25

Kun jij geen boek schrijven Haha!

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 01:00

Albertine_N schreef:
Kun jij geen boek schrijven Haha!

Misschien wel.... Haha!

Henry

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 22:56

ik heb ook een keer zo'n pony gehad. ik wou tog rustig blijven met de zweep omdat het er niet uitziet als je haar tijdens de dressuurproef een goedharde tik geeft. Dus reed ik een keer in de marathon en ze begon eigenwijs te worden en een spelletje met me te spelen. dus net voor de waterhindernis heb ik haar 3 meppen gegeven met de zweep. Daar schrok ze tog wel even van. Nu kan ik haar gewoon weer rustig aantikken en ze reageert er gewoon spr op