Bitloos, wat beter: Dually halster of bitloos hoofdstel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

smurf1988

Re: Bitloos, wat beter: Dually halster of bitloos hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 11:27

die van biothane zijn niet zo scherp hoor Knipoog

Tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 11:37

Ik heb zelf de crosslink van Marylot, echt een super ding!
Je kunt hem als crosslink gebruiken, als sidepull, als halster en gewoon hoofdstel Lachen En het mooiste is dat je er geen onderhoud aan hebt Haha!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 18:37

Heeft er iemand een mening over een bosal?.

Dat ding heb ik al een tijdje in mijn hoofd. Want ik vind het touwhalster wel erg scherp/snijden.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 21:15

Een bosal is echt een precisie-ding. Als je er nog nooit mee gereden hebt is het het beste dat je er eerst lessen in neemt. Mijn paardje is vroeger ingereden geweest door iemand die uitsluitend met bosal reed, allemaal goed en wel, maar als je er zelf niet genoeg kennis van hebt lukt het dus niet en kun je ook veel naar de knoppen helpen.

Eens je het goed onder knie hebt is het natuurlijk wel weer een heel fijn ding om mee te werken. Haha!

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 21:17

tesss schreef:
Ik heb zelf de crosslink van Marylot, echt een super ding!
Je kunt hem als crosslink gebruiken, als sidepull, als halster en gewoon hoofdstel Lachen En het mooiste is dat je er geen onderhoud aan hebt Haha!

Die heb ik ook Haha! van bij www.goedhard.nl
en ik ben er supertevreden van Ja

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 21:29

Ik rij met een touwhalster die zowel side-pull als bosal is. De bosal zit tijdens het rijden aan mijn knop van het zadel vast en dus rijd ik hem voornamelijk op side-pull. Maar met het buitenrijden reageert hij op mijn stem en houding als ik iets voorover ga zitten dan gaat hij tempo geven. Ik heb het touwhalster van zeer goede kwaliteit en handwerk uit Tsjechie vandaan. Was ff moeilijk om daar een ruitersportzaak te vinden maar gelukt. Het halster kostte me niet schrikken wel 40 euro Geld, geld! . Absoluut niet duur voor echt handwerk en kwaliteit. Ik kan trouwens de teugels eraf halen die zitten met een haakje vast.Ik ben er zeer tevreden over en mijn paard ook!!! Pling

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 00:45

Ben nu wel erg nieuwsgierig naar jouw topkwaliteit touwhalster uit Tsjechie Lachen FOTOOOO!

(die van Parelli zijn ook 40 euro en 'handgeknoopt', maar jij hebt vast een veel mooiere)

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 11:02

De biothane sidepulls zijn echt niet scherp. De neusriem is heel flexibel en er zit neopreen onder. Ik heb er ook nog een bontje onder

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 16:15

Cowgirl schreef:
Heeft er iemand een mening over een bosal?.

Dat ding heb ik al een tijdje in mijn hoofd. Want ik vind het touwhalster wel erg scherp/snijden.

Wil je een goede hebben moet je diep in de buidel tasten. En een bosal kan ook heel scherp zijn op de paardenneus en voor wondjes zorgen.
En een touwhalster is in verschillende diktes touw te krijgen. Dan kies je toch voor een dikker touw?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 23:19

cardy schreef:
Ik ben van plan om waarschijnlijk bitloos te gaan rijden zo af en toe. Bijv. tijdens buitenritten en als ik niet dressuurmatig rijd.

Waarom wil je af en toe bitloos gaan rijden? Heb je problemen met het bit?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 23:22

Vooral omdat ik het ook leuk vind ter afwisseling. Net zoals daar als staat voor buitenritten en als ik niet dressuurmatig rijd... Dus als ik niet train.. En wil tijdens buitenritten niet steeds in haar mond willen hangen

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 23:27

callippo schreef:
Ben nu wel erg nieuwsgierig naar jouw topkwaliteit touwhalster uit Tsjechie Lachen FOTOOOO!

(die van Parelli zijn ook 40 euro en 'handgeknoopt', maar jij hebt vast een veel mooiere)

Heb er nog ff geen foto van, en ben nog hard aan het bestuderen hoe ik die foto's in mijn profile krijg. Ik heb nl net sinds 3 weken een pc en internet, dus nog een echte beginner. Was eerst tevreden met alleen mijn paardjes en toen kregen we een 2e hands pc en dus ook meteen internet aangeschaft. Ik heb die Parelli halsters ook gezien maar dat zijn alleen halsters en die van mij was helemaal compleet dus met bosal en side-pull. De kwaliteitvan het touw is steviger, die Parelli kan je tot een klein pakketje vouwen en die van mij niet, dikker touw. Ik zal mijn best gaan doen en zodra ik de foto's erin kan doen komen ze in mijn profiel Bloos
Oh ja ik ben nog steeds zeer tevreden met mijn paardjes die zijn niet te vervangen door de pc!!!!!!!!!!! Kwijl

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 00:26

cardy schreef:
Vooral omdat ik het ook leuk vind ter afwisseling. Net zoals daar als staat voor buitenritten en als ik niet dressuurmatig rijd... Dus als ik niet train.. En wil tijdens buitenritten niet steeds in haar mond willen hangen

Is het dan nodig om haar in haar mond te hangen tijdens een buitenrit? Kan hoor, sommige paarden worden wat overdreven enthousiast met een buitenrit, kun je verschillende dingen mee doen:
Vaker buitenrijden kan helpen, dan kunnen ze een stuk looplust kwijt, ander bit kan helpen, om duidelijker binnen te komen, bitloos kan vaak ook goed werken, maar om een goede keuze te maken moet je enig idee hebben wat dan het beste effect zou kunnen hebben en daarvoor moet je dus inzicht hebben in de werking van de verschillende bitloze optomingen en de aard van je paard.
Als je paard gewoon goed aan de hulpen staat en je bitloos niet als complete vervanging wilt van je optoming, kun je het simpelst een touwhalster nemen en kijken hoe dat voor je werkt. Ze zijn vrij goedkoop, ze zijn voor simpele hulpen goed zat (rem en richting om het even kort door de bocht te benoemen), maar dressuren gaat er niet mee. Let wel op dat je er rekening mee houdt dat een touwhalster vrij scherp kan zijn op de neus.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 16:15

Hoi,

Ik vraag me af...... er zijn hier een aantal mensen heel tevreden met de nep voest van de ruitershop. Ik heb hem ook, maar ik vnd de release heel slecht. Hebben jullie dat niet ??

Groetjes,

Maris

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 01:46

callippo schreef:

Ja hoor de foto's zijn er:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En wat vind je ervan?

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 09:44

mooi touwhalster! zit hij alleen niet een beetje strak? Nagelbijten / Gniffelen

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 11:31

Maris schreef:
Hoi,

Ik vraag me af...... er zijn hier een aantal mensen heel tevreden met de nep voest van de ruitershop. Ik heb hem ook, maar ik vnd de release heel slecht. Hebben jullie dat niet ??

Groetjes,

Maris

Nee, dat heb ik niet. Hij gaat inderdaad niet helemaal "los" hij blijft altijd licht "aan" zitten, maar het verschil tussen echt druk en geen druk is zeker een cm of wat en dat schuift ook gewoon weer terug. Nu moet ik er wel bij vermelden dat ik bar weinig trek en misschien dat ik daarom geen last heb van de release. Ik denk persoonlijk wel dat het mooier zou los laten als die onderste leertjes van biothane zouden zijn, maar de rest zou ik gewoon van leer willen, vooral de neusriem ligt zo mooi en is zo zacht en breed..

faiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 13:11

Visconti schreef:

Valt toch wel mee? Hij staat ermee te eten dus zit er m.i. genoeg ruimte tussen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 13:30

Ik vind ook dat ie erg strak zit.

faiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 16:32

faiz schreef:
Visconti schreef:

Valt toch wel mee? Hij staat ermee te eten dus zit er m.i. genoeg ruimte tussen

By the way, bovenstaande is de reactie van IJP zelf (via mijn computer geplaatst), ik hou me hier buiten Clown

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 17:20

By the way, bovenstaande is de reactie van IJP zelf (via mijn computer geplaatst), ik hou me hier buiten Clown[/quote]

Ja mensen, faiz heeft gelijk ik zat bij haar op de pc en moest ff reageren, ze wist er echt niets van dat ik het deed!
Op het moment van de foto stond hij te eten en had net zijn kaken van elkaar af. Als hij zijn mond dicht heeft zit hij echt niet te strak. Ik was alleen en had dus ff niemand die zijn hoofd omhoog kon houden, en 1 +1=2 dan ga je als paard natuurlijk staan eten. Ik kan je verzekeren dat als hij zijn mond dicht heeft dat de touwen onder zijn kaken langs los hangen. Daarbij als jullie naar de knoop kijken waar het halster vast zit dan zie je dat deze nog een heel stuk kan zakken. Ik doe dit niet lager omdat hij dan m.i. meer op het einde van zijn neusbeen zit, wat naar mijn idee nooit lekker kan zitten. Nogmaals ik rijd hem met de bosal hangend in een boog, die vast zit aan mijn knop en met de side-pull ook losjes in een boog. Hij reageert op mijn houding en stem en zit ik er dus niet aan. Hij heeft mij nog niet laten merken dat hij het zo niet prettig vindt.

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 20:29

Ik heb vandaag gemeten over de strakte als hij zijn mond dicht heeft: er kan een vuist tussen zijn kaken en de touwen die daar zitten, dus m.i. echt niet te strak! Het is met mijn eigen vuist en die is zo'n 8 cm hoog. Ik heb dus gemeten tussen de touwen en het bot, dus niet zijn keel wat je sommige mensen ook wel ziet doen met het meten van de keelriem *LOL*

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 13:17

Visconti schreef:
Ik ben van beide niet zo weg. Dr cook snappen veel paarden niet, en het touw van het monty halster is best scherp. Ik zou persoonlijk voor een andere optoming gaan Ja

toch raar dat ik met een dr. cook -nepper al 4 verschillende paarden gereden heb en allemaal snappen ze het zo. Ik heb zelfs oefenparcoursen ermee gesprongen.
Het Dually halster is niet echt scherp, maar je moet wel weten hoe je er mee om moet gaan. Ik vind het niet iets om mee te rijden.

ralph30

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 13:02

Hallo samen,

Wij rijden onze paarden met het dr. cook hoofdstel en ze zijn allemaal een stuk rustiger met het hoofd geworden. Vooral onze andalusier is er flink op vooruit gegaan....

Ik zou dus voor het Dr. Cook hoofdstel gaan. Heb je al eens gekeken op de website van dr. cook?

http://www.bitlessbridle.com

Gravity

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 15:50