Paard steigert met longeren/grondwerk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Cindy

Re: Paard steigert met longeren/grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 20:18

Een zweep heb ik trouwens altijd bij me. Die is langer dan een gewoon rijzweepje. Als je met een langgelijnd paard bezig bent is het heel lastig zonder een zweep die lang genoeg is. Met een compacte haflinger minder. Als ik voor haar sta kan ik weinig met haar achterhand, daar zijn mijn armen niet lang genoeg voor, en ik sta tenslotte op maar 2 benen.

Ik werk uiteraard pas met zweep nadat ik er respect voor heb gekregen. Je moet het paard er overal mee aan kunnen raken zonder dat het paard er voor wegdijnst, oren naar achteren legt etc. Mijn paard is gek genoeg heel vergevingsgezind. Hoewel ik haar vroeger genoeg met de zweep heb geslagen, accepteert ze hem nu goed als een deel van mij. Heel apart.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 20:52

@ cindysponys, zou 400-500 kilo paard niet kunnen omdraaien of steigeren als er een mensje aanbungelt?

het eerste waar ik aan denk is een communicatie stoornis. ze begrijpt je niet helemaal, en daar komt bij dat het een vrij dominant paard is. zorg voor een goede leider-kudde verhouding, en probeer te werken aan de signalen die je afgeeft. dit kan volgens de tips die anderen al hebben gegeven.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 20:25

Tuurlijk kan dat. Zou 400-500 kilo paard niet op hol kunnen slaan als je iets in zijn mond doet en daar aan trekt?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 22:11

cindysponys schreef:
Tuurlijk kan dat. Zou 400-500 kilo paard niet op hol kunnen slaan als je iets in zijn mond doet en daar aan trekt?

waar zeg ik dat het indoen van een bit hier uitkomst biedt?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 22:17

eilleen333 schreef:
cindysponys schreef:

waar zeg ik dat het indoen van een bit hier uitkomst biedt?

sorry, zus is wéér vergeten uit te loggen, dit moet dus een post van mij zijn...

Ananasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 23:26

cindysponys schreef:
Hier ben ik het niet mee eens. In mijn ogen is dit niet nodig. Paarden onderling kunnen ook zonder hulpmiddelen (zoals een halstertouw) oplossen wie de leider is, dus waarom zouden wij dat niet kunnen?

Daar ben ik het mee eens. Maar het is wel makkelijke rom de aandacht te houden aan een touw.

Citaat:
At liberty (=los lijkt me, ik heb me nooit goed in Parelli verdiept) is voor mij juist een goede manier om dit soort dingen op te lossen. Aan een halstertouw kan een paard ook niet omdraaien of steigeren.

Dat doet ze juist wel. En ik heb dan niets meer te zeggen.
Op dit moment werk ik ook los (dus zonder touw). En moet zeggen dat er wel vooruitgang in zit. Ik probeer gewoon heel veel af te wisselen, zodat ze niet na kan gaan denken. Af en toe wil ze nog wel uitproberen, maar ik ben haar meestal voor. Ik heb de zweep wel bij me (achter me) zodat ze niet die druk heeft, maar voor mijn eigen veieligheid is die er toch. En nog niet nodig gehad.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 13:02

Dat zeg je niet. Waar zeg ik dat een stokje vasthouden uitkomst bied?

Bit is jouw handig hulpmiddel, zweep is mijn handig hulpmiddel.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 13:08

Je geeft zelf al aan dat je vindt dat je paard onzeker overkomt. Dat zal ook de reden zijn dat ze moeilijk weg te sturen is. Je laten wegsturen geeft veel stress !!!

Mijn ene paard had er ook behoorlijk wat problemen mee in het begin, met het wegsturen. Als ik daar dan "doorheen drukte" ging hij zich enorm hyper gedragen. Het LEEK dan dominant, maar eigenlijk was het gewoon puur onzekerheid. Ze kunnen dan zelfs uit verwarring of angst gaan bokken, of proberen om maar weg te komen van het punt dat verwarring geeft (jij dus, het longeren). Ze kunnen gaan omdraaien en wegrennen.

Ik zou in elk geval niet gaan meppen, je maakt die onzekerheid dan alleen maar groter!!!! Doe het stap voor stap. Als je paard moeite heeft met het wegsturen, begeleid hem/haar dan met een hand, m.a.w. blijf met 1 hand contact houden met je paard. Dat wordt dus een heel klein rondje hoor (tis moeilijk uitleggen hoe ik het bedoel). Probeer het zo zacht te doen, dat het niet meteen als wegsturen aanvoelt voor je paard.

Zodra je paard 1 stap goed doet, meteen aaien en belonen en even rust geven. Zo stap voor stap opbouwen.

Zo krijg je er veel meer rust in.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 13:31

Ik denk inderdaad dat zoekstalling gelijk heeft.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 01:11

ben ik het ook mee eens. mijn ruin had het ook, heeft lang geduurd voor het longeren goed ging. mijn veulen 'stuur' ik som ook weg, laat hem afstand nemen zeg maar, maar nooit meer dan dat ik nog met een gestrekte hand bij hem kan komen. hij zoekt nl bescherming bij mij, en ik wil hem dat niet verbieden. later bouwen we het wel uit.

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 13:21

Je bent gespiegeld, jij had je dag niet zo en zij kaatste dat terug. Probeer jezelf te trainen om die spiegelwerking andersom te doen. Zelf héél rustig, kalm en zeker zijn. Van te voren de stapjes heel precies bedenken/opschrijven die je die dag wilt gaan doen. Ik heb ook nog een poosje op mijn hand geschreven waar ik op moest letten. Bijvoorbeeld 'fases, actieve houding, niet te lang'

Ik had gisteren ook een 3-jarige voor mijn neus die met de circlinggame op d'r achterbenen ging staan. Zelf héél rustig en beheerst blijven, doodnormaal iets anders gaan doen. Aangezien ik dit paard niet goed ken heb ik d'r achteruit gevraagd, gewoon heel vriendelijk yoyo. Na een poosje was ze weer rustig genoeg en durfde ik haar weer bij me te vragen. Nog een keertje yoyo gedaan, en uiteindelijk naar achteren ge-yo't en vanuit die positie circling game gevraagd. Mocht ze dan gek gaan doen was ze in ieder geval al een stukje bij mij uit de buurt. Dit is 2 keer goedgedaan en toen gestopt.

Hopelijk kan je er wat mee!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 21:09

ik heb denk ik wel een tip voor je span een hele goeie band met hem
en beloon hem overal voor eerst als jij denkt dat hij wil gaan klieren laat je hem een overgang maken geef je hem een koekje steeds grotere stappen voor hij een koekje krijgt is het ook leuk voor je paard

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 00:48

als een paard al 'brutaal' is, kan dat met koekjes geven ook verergeren. je moet een goede leider zijn, dan doet hij het voor jou, en niet voor de koekjes.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 21:24

Wacht even. Je zit op je paard, je paard begint te 'klieren' dus je rijdt een overgang (goed dat je dan probeert op wat anders te focussen), je paard doet braaf de overgang, jij zet hem stil, stapt af, en geeft hem een koekje. Tegen die tijd weet dat paard écht niet dat hij een koekje kreeg omdat hij braaf de overang reed! Lijkt mij.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 23:18

cindysponys schreef:
Wacht even. Je zit op je paard, je paard begint te 'klieren' dus je rijdt een overgang (goed dat je dan probeert op wat anders te focussen), je paard doet braaf de overgang, jij zet hem stil, stapt af, en geeft hem een koekje. Tegen die tijd weet dat paard écht niet dat hij een koekje kreeg omdat hij braaf de overang reed! Lijkt mij.

mee eens. als het op deze manier gedaan wordt legt het paard de link niet tussen het koekje en datgene wat jij wilt belonen. op het moment dat hij het goed doet, zeg je al 'braaf', en meteen na de goede actie geef je een koekje, of nog beter: een lekkere aai/ kroeltje over de hals.