lichtrijden op boomloos zadel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lermy

Re: lichtrijden op boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 13:59

Ik heb geleerd licht te rijden vanuit de knieen, dan heb je de stijgbeugels niet nodig. Hoort dat niet zo? Of heb ik het altijd "verkeerd" geleerd?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 13:59

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 14:03

Lermy schreef:
Ik heb geleerd licht te rijden vanuit de knieen, dan heb je de stijgbeugels niet nodig. Hoort dat niet zo? Of heb ik het altijd "verkeerd" geleerd?

Al te krampachtig is ook niet goed.
Van belang is dat je meegaat met de beweging van het paard. Dat je in balans zit...dus de hakken enigszins onder je achterwerk, zodat je vanzelf en zonder krachtsinspanning met de beweging van het paard mee omhoog kan gaan. De mensen die zich omhoog moeten worstelen en daarbij een halve meter uit het zadel komen, zijn altijd achter de beweging van het paard... grote kans op neerploffen en veel te veel gewicht in de beugels.
Je helpt je paard ook enorm met verende beugels. Die zijn er van verschillende merken...zoals oa. EZride beugels en op de site van www.greendistance.nl staan hele mooie beugels met ingebouwd veersysteem.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 14:10

Ik heb flexrides, die veren ook

Lermy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 14:15

Dat bedoel ik ook Buitenzinnig, ik laat me door de beweging van het paard omhoog veren en steun daarbij alleen op mijn knieen om de beweging af te maken. Ik heb alleen een lichte druk op de beugels.
Daarom snapte ik eigenlijk niet waarom sommige paarden drukplekken van de beugelophanging krijgen, die heb ik bij mijn paarden nooit gezien.
Maar ik snap ook dat bij endurance ritten de beugels haast noodzakelijk zijn.
Bedankt voor de uitleg!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 14:20

Lermy schreef:
Dat bedoel ik ook Buitenzinnig, ik laat me door de beweging van het paard omhoog veren en steun daarbij alleen op mijn knieen om de beweging af te maken. Ik heb alleen een lichte druk op de beugels.
Daarom snapte ik eigenlijk niet waarom sommige paarden drukplekken van de beugelophanging krijgen, die heb ik bij mijn paarden nooit gezien.
Maar ik snap ook dat bij endurance ritten de beugels haast noodzakelijk zijn.
Bedankt voor de uitleg!

Oudere mensen en mensen met gewrichtspoblemen zijn er ook heel blij mee Lachen
Lenneke...er zijn een heleboel schokdempende en verende stijgbeugels.....ik heb er even 2 genoemd die beiden een ander principe hebben.
Misschien moet er - naast een "boomloos rijden topic" met (bijna) alle boomloze zadels op een rij, ook een topic over beugels gestart worden??? Cool

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 14:23

Ik heb veiligheids beugels,met elastiek.
(als je eraf valt veren die ook mee...) Clown

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 14:27

Sorry hoor Bloos

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 14:37

Huertecilla schreef:
Tinkerloos schreef:
Je zegt het al: langdurig lichtrijden..
Dus niet op een rit van 3 uur,maar echt lange ritten,zoals bij de endurance.
(wat Lenneke dus doet)

euh... is dat niet NET een verkoopargument VOOR boomloos altijd?! Dat endurance?? Ik raak nu in verwarring Clown

HC
Ik zeg dat het problemen KAN geven op lange ritten,niet dat dat per definitie ook zo IS.
Kijk nog even naar de vraag van de TS,die heeft het zinnetje vet gedukt staan,en vroeg zich af waarom dat zo is:

Mazzel-meid schreef:
- Dit type boomloos zadel wordt vaak gebruikt als endurancezadel. Langdurig lichtrijden kan de rug echter teveel belasten.

dat vetgedrukte is nieuw voor mij, waarom zou dat de rug teveel belasten?? Met een goede pad eronder moet de drukverdeling toch goed zijn. Anders kan ik dat zadel de deur wel uit doen...
Wie weet daar meer over?
Ik geef als antwoord dat dat op lange ritten kan gebeuren,en dat is per paard ook verschillend.
Ligt aan de bouw van het paard,(dun of dik,veel of juist weinig bespiering enz..) en aan de ruiter.
Rij je endurance en zit je veel door,of rij je juist veel licht.
Sta je de hele rit in de beugels,of belast je ze minimaal.
Dat speelt allemaal mee.
Er zijn een boel endurance ruiters die juist heel tevreden zijn met hun boomloosje.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 14:43

Lenneke_ schreef:
Sorry hoor Bloos

Bejje mal!!! Heel goed om jouw systeem even te noemen Ja
Misschien toch een goed topc??? "welke beugels gebruik jij en waarom"