is toch veel te gevaarlijk, ik bedoel, dan heb je toch helemaal geen contrôle over je paard
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Marigold schreef:hé, joviBan, waarom rijd jij eigenlijk bitloos![]()
is toch veel te gevaarlijk, ik bedoel, dan heb je toch helemaal geen contrôle over je paard
Jamezy schreef:Ik rijd bitloos, omdat:
1) Mijn paard beter en vrolijker loopt zonder bit, buiten helemaal
2) Ik het niet nodig vind een bit te gebruiken
3) Je minder hebt om in te vetten![]()
We rijden overigens ook zonder ijzers en binnenkort boomloos. En tegen je stalgenote kun je rustig zeggen dat, als een paard er vandoor wil gaan, hij ook echt wel zal gaan! Bit tussen de kiezen en gaan met die banaan! Maar je kunt er eigenlijk niemand op aankijken… Hebben we immers niet allemaal geleerd ‘hoe het moet’? En ja, daar zit een bit bij… Verder zit het grotendeels tussen je oren. Door het loslaten van het bit geef je je paardje meer vertrouwen en wat je ervoor terug krijgt is onbeschrijfelijk… Laatst kreeg ik de opmerking dat je met bit tenminste nog kunt gaan ‘zagen’ als paardlief op hol is, waarop ik uiteraard antwoordde dat dat niet de manier is waarop ik met mijn paard om wil gaan. Of ik dan liever tegen een boom zit? Ach, als je de one-rein-stop als reflex onder de knie hebt…
Gelukkig hoef ik me niet te verweren, mensen zijn eerder verwonderd… Als ik het hoe en wat uitleg, vooral dat met op hol daar vallen mensen over (maar even serieus; in verhouding, hoe vaak slaat een paard nou op hol? Een bit veranderd daar niets aan – heb al meermaals gehoord over hoeveel rustiger een paard buiten is ZONDER bit!), begrijpen ze het vaak een stuk beter en staan soms in de rij het ook eens met hun eigen paardje te proberen
Je kunt altijd nog aanvoeren dat jij tenminste geen strak ingesnoerd paard nodig hebt, en dat je dat niet nodig vind… Als zij haar paard niet kan houden zonder bit, moet ze misschien eerst haar eigen rijvaardigheid eens onder de loep nemen? Sowieso moet ze het eerst maar eens proberen, alvorens meteen te beginnen gillen over GEVAAR
Citaat:wel hoor ik vaak ja dat kan alleen met haflingers en fjorden hoor!
.
Frederika schreef:kom ik op een gegeven moment een les tegen buiten met een instructie voorop, roept ie eerst kijk uit mensen een hengst!!!!!!! (knap dat je dat ziet van een afstand er hangen geen ballen onder hem) en daarna zegt ie gevaarlijk hoor dat je met een halster rijdt, dus ik zeg tegen die man joh als je er geen verstand van hebt hou dan lekker je mond!!!!!!!! ik kon hem wel wurgen
marleen_usar schreef:De mensen vragen zich niet af hoe het komt dat wij bitloos kunnen rijden, het begint allemaal bij de basis en het vertrouwen.Er zijn mensen die veel wedstrijden rijden en nog hoog ook,maar die kunnen niet zonder bit rijden. Althans dat durven ze niet aan zeggen ze mij dan,ze vinden het onverantwoord.Als hij er dan van door gaat vragen ze dan,dan ben je toch een gevaar? Ik heb een paard die bij angst 4 benen aan de grond zet en geen stap meer doet,en vervolgens weer rustig verder loopt.Ik heb dus een nieuw hoofstel nodig en heb er 1 gezien, nou zeggen ze dan ik zou er weer een bit in hangen. gggggggggrrrrrrr
) Boomloos krijg ik nog weleens oprecht geinteresseerde vragen over.JoviBan schreef:Ik ben om diverse redenen bitloos gaan rijden. Allereerst kreeg ik steeds meer een naar gevoel bij dat bit. Dat stuk ijzer in haar mond, die ze iedere keer weer braaf in haar mond nam, paste niet meer in onze relatie.
(...)
Vanaf toen heb ik besloten dat ik dat werktuig niet meer in de mond van mijn paard wilde.
(...)
Dat is waarom ik bitloos ben gaan rijden. En waarom ik nog steeds bitloos rijd – en absoluut altijd zal blijven doen – is omdat er duidelijk zoveel veranderd is. In haar manier van lopen en bewegen, in mijn manier van rijden, en in onze relatie tijdens het rijden. Er is rust, ontspanning, begrip en elkaar haarfijn aanvoelen en op elkaar inspelen. Ik weet er wel een mooi woord voor: eenheid en harmonie.
)
) maar oeh.. als ik een eigen paardje had, dan zouk t wel weten.. buiten dat me het fijner lijkt voor het paard, vind ik het ook heel mooi (jaja.. het oog wil ook wat
)
)
)
Jennasilver schreef:Voor degene die nog niet bitloos durven of erover nadenken. Mijn kinderen van 8 en 6 rijden ook bitloos ze weten niet beter en zonder problemen. Het is geen fase van overgang gewoon doen. Als je je veiliger voelt in een bak probeer het daar je zal verbaast zijn van het resultaat. Ik denk dat de mensen die fel tegen bitloos rijden geen vertrouwen hebben in hun paard en zichzelf.