het duizelt me.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sevke

Re: het duizelt me.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 16:11

even off-topic : een shire ? Is dat zo'n wit reuzenbeest ?

chery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 17:05

Ze is niet een echte reus voor een shire, maar groot genoeg voor mij, je hebt ze ook in schimmel, maar die van mij is roan bay.
Maar hier is een foto!!!!
Afbeelding

chery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-06 18:15

Jane is weer helemaal klaar. Dus vandaag erop gezeten,bitloos, maar dat viel nog niet mee, ze is aardig sterk en m.n. rechtsom gaat niet zo makkelijk!! Misschien zijn mijn touwtjes die ik gebruik te dik en glijden ze niet zo makkelijk.
Ik moet heel wat moeite doen om haar hoofd recht vooruit te houden, want ze kijkt nu gewoon alle kanten op!!! gelukkig is ze vrij gehoorzaam, maar wat kan ik hieraan doen??

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 12:03

Hoe goed gaat het grondwerk op een touwhalster?

Buigt ze haar hoofd makkelijk in?
Gaat ze achterwaarts op een lichte druk?
Kun je haar vanaf de zijkant ergens heen sturen?

Wat is het probleems dat ze haar hoofd niet recht vooruit houdt? Misschien heeft ze haar hoofd nodig voor de balans...

Als ik je reactie zo lees, is het probleem niet het type optoming wat je gebruikt, of de dikte van de touwtjes, maar juist de voorbereiding waar het aan ontbreekt.

Mortischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 13:56

Heb je ervaring met bijv. Parelli?
Daarmee leer je je paard alle basisprincipes,en leert hij/zij wijken voor druk.
Op de lichtste aanraking gaan ze dan om of achteruit.
Trekken is niet nodig,je zou met 1 hand kunnen rijden als je dat wil,en toch alle kanten opgaan die jij wil.

ibouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 14:09

wat gaaf shirefan!
echt een mooi paard... net zoals clydesdale woooooow!
ik heb zelf een kruizing gelders. het is echt een snoes, en ik wil ook proberen zonder bit te rijden.
op dit moment doen we rustig aan want ik heb al een tijdje niet gereden.
ik ben nu begonnen met iedere dag even een half uurtje stappen om weer lekker aan elkaar te wennen tijdens het rijden.
ik heb zelf plannen om dit voorjaar haar KI te geven van een clydesdale hengst, maar zoek toch nog even het één en ander erover uit. de bedoeling is dat het veulen mijn paard blijft en niet verhandeld wordt. ik wil graag een lekkere makke lobbes die ook net als zijn moeder mijn allergrootste vriend blijft.
leuk he. nou ik volg je topic want ben erg benieuwd hoe het met jullie gaat!
groetjes!

chery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-06 18:55

Op de grond gaat het redelijk. En leg ik mijn been aan, dan gaat ze ook opzij. Het is ook alles in de gaten willen houden en linksom is het probleem niet. Rechtsom gaat moeilijker. Maar we gaan we gewoon rustig dorr!!

chery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-06 09:51

Gisteren er weer op bitloos, ging eigenlijk best goed, ze is ontspannen. alleen rechtsom blijft een probleem, maar dit was ook moeilijk met bit.
Het valt mij op dat ze zonder bit ook schuimt, een teken dat ze hier dus geen bit voor nodig hebben. maar is schuimen en bitloos rijden een goed teken?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 13:11

Schuimen gaat vanzelf, ook zonder bit, op het moment dat het paard zijn hoofd in een bepaalde houding heeft, worden de speekselklieren gestimuleerd en produceerd het paard meer speeksel (dus meer schuim).

Ik zou beginnen met de fobie voor zwepen, ga Parelli doen, als de friendly game met handen werkt, kun je met de carrot stick gaan werken. Porcupine game zal gaandeweg lichter worden maar dan moet je het vaker meenemen. En vooral: always reward the slightest try...

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 13:25

gaat het al een beetje ik rijd zelf ook bitloos met mijn paard wat veel fijner is ervaar ik.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-06 14:36

Vandaag wilde ze alleen maar snel. Linksom gaat prima, rechtsom minder. Maar zehad errug veel tempo vandaag. Ze was ook een beetje chagerijnig,{dracht}

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 15:29

Heb je de rug en de nek al eens laten nakijken? Een rugprobleem of iets in de nek kan ook de oorzaak zijn voor ongecontroleerd rennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 15:42

Klopt. Rug, nek, hals, slecht passend zadel, teveel druk van de ruiter, er kunnen allerlei oorzaken zijn om in feite 'ergens onderuit te rennen'.
En aangezien dit paard niet (goed) rechtsom kan buigen, zou het een idee zijn om een fysiotherapeut, holistische DA, osteopaat of chiropractor te laten komen.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-06 19:05

ik ga ook een ander zadel proberen. maar dat rennen heeft ze wel vaker, het past bij haar, ze was al chagerijnig, morgen zal het al beter zijn. in dat opzicht kan ik haar al een beetje. Gisteren was het verder wel goed, niet rennerig en rechtsom lukt wel, maar is gewoon moeizamer dan links. elk paard heeft toch zijn goede en slechte kant net als de mens.
het is niet ongecontroleerd rennen wat ze doet, het is snel maar ze is wel goed terug te krijgen. ongecontroleerd noem ik als ze niet te stoppen zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 02:06

Als ze ongewenst gaan rennen (harder dan jij wilt) moet je ingrijpen. Duidelijk maken dat ze het tempo moet lopen dat jij wilt. Ga terug naar de stap als ze draaft of galoppeerd, bepaal zelf het tempo, draaf of galoppeer daarna weer beheersd aan. Zet haar desnoods op een kleine cirkel, leer haar de one rein stop aan, en ook als ze makkelijk terug te nemen is: jij bepaalt het tempo, niet zij.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-06 09:36

Ja natuurlijk, ik laat haar haar gang ook niet gaan, want ze is veel sterker dan ik ben. Het is niet zo dat ik haar laat gaan. Als ik in het bos rij, dan mag ze op een lang bospad even gaan, maar als ik zeg het is genoeg, dan is het genoeg.
Maar dan luistert ze ook wel naar mijn stem, dan zeg ik zacht en laag; Hé!!!.
Dat zit er vanaf het begin al in gebakken en daar reageert ze goed op, maar gisteren bleef ze gewoon een beetje klooien, dat is zo'n dag dat ze er geen zin in heeft.
Dan moet ze alles wel doen wat ik van haar vraag, ook al zal het in de stap zijn, doe ik dat niet, dan begint ze de volgende keer gewoon weer precies hetzelfde!!!
Dit gedrag heeft ze gewoon 1x in de zoveel tijd, dan moet ze weer even weten waar ze aan toe is en dan is het weer klaar voor een hele tijd.
Dit had ik ook wel verwacht hoor, ik ben met wat nieuws begonnen en dan probeert ze het even.
Hier komen weook wel weer doorheen.

Maar even off topic, ik mag hier graag lezen over bitloos, boomloos en NH. Maar wat mij opvalt is net zoals in mijn andere topic over het gapen, dat er gelijk aan iets erg wordt gedacht wat ze wel niet kan mankeren, ik krijg een hele opsomming over me heen, wat er allemaal verkeerd kan zijn, terwijl ik duidelijk aangeef dat ze het wel vaker heeft en zoals bij dat gapen dat verder geen raar gedrag vertoont.
Het is een paard met een apart karakter, toen ik haar kreeg wist i niet eens of ik wel achter haar kon staan, zo'n chagerijnig en zuur was ze. Nu kan ik onder haar door kruipen als ik wil. Wat ik wil zeggen, als ze echt niet lekker is ofzo, dan merk ik dat echt wel, ik heb wel vaker paarden gezien en gehad met een rugprobleem en hou teveel van onze paarden om ze door te laten lopen met pijn o.i.d.
Ik vind het gewoon jammer dat er gelijk aan zoiets wordt gedacht. Een paard heeft zijn dag ook gewoon eens niet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 11:46

Maar dan vraag ik me ook weer af waarom je zulke topics start als je er zeker van bent dat het niet ernstig is, en op korte termijn op te lossen valt of weer verdwijnt. Op grond van de symptomen die in een bericht worden omschreven gaan de lezers alle dingen opsommen die in hun ogen de reden zouden kunnen zijn voor dat gedrag, en soms kan dat heel extreem uitpakken...maar dat is dan puur voor de volledigheid. Als je dat soort dingen niet wilt horen moet je zulke topics niet starten, makkelijk zat.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 13:51

Het rennen kan ook betekenen dat ze uit balans is en daardoor in paniek raakt en dus steeds te snel gaat. Bij mijn paard was dit ook een probleem waardoor ze zelfs niet zuiver liep rechtsvoor. Door oefenen aan de hand met buigen en door het rechtrichten (wordt door een kenner gedaan) loopt ze weer zuiver en is ze nu rustig doordat ze veel beter in balans is.
Ik heb altijd moeite met uitspraken als: ze heeft vandaag geen zin, of ze kliert of noem maar op...da's een menselijke redenering en meestal is er een totaal andere reden voor dit gedrag.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-06 17:31

Voor alle duidelijkheid, dit topic heb ik geopend om meer te weten te komen over NH. Bitloos rijden en misschien in de toekomst boomloos komt daarbij. Het zijn gewoon een soort updates die ik geef, ook omdat er gevraagd werd hoe het nu ging met bitloos rijden.
Het is niet zo dat ik geen kritiek kan verdragen, maar ik vind gewoon dat er snel wordt geroepen, waarschijnlijk heeft ze daar last van.
Ik ben vandaag dus weer gaan rijden, alleen heb ik het hoofdstel anders gemaakt, door zelf wat te spitten over bitloze optomingen. Ik had dus eerst een glad touw over de oren en dan kruislings naar onderen bij de neusriem. Dit heb ik veranderd, het loopt nu niet meer over de oren, maar alleen achter de neusriem kruislings en ze was super te gebruiken vandaag. Het is allemaal even wennen voor haar en mij, maar ik ben over de voortgang van vandaag super te spreken. Nu was rechts direkt lekker los en was ze links in het begin wat moeilijker, maar dat werd steeds beter en op het laatst was ze aan beiden kanten makkelijk.
Ze was al anders in haar gedrag toen ik haar van stal pakte, ze was direkt aanhalig en stond weer veel te gapen, iets wat ze gisteren dus niet deed.
Over vandaag heb ik dus een goed gevoel.