[AR] Mennen zonder koetsiersbewijs?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ibalia

Re: Mennen zonder koetsiersbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 14:06

BD: Ik ben het ook met je eens.
Laten we eens beginnen met het correct aanspannen van een paard.
Dit zou al vele ongelukken kunnen voorkomen.

Hoe ga ik om met mijn paard tijdens een stop? Net zo iets. Dus niet het hoofdstel afdoen terwijl het paar verder nog ingespannen staat. Ik weet het, dat doet niemand maar hoe vaak gaat het niet op deze manier fout.

Ik heb het geluk gehad om alles te kunnen leren van een zeer ervaren iemand die vroeger altijd met paarden gewerkt heeft. Maar ik ben ook naar de KB-cursus gegaan. Ik heb examen gedaan met mijn eigen pony. Er was maar 1 man die ook met mijn pony kon/durfde te mennen. En dat terwijl Jorrit nergens voor schrikt of wegspringt maar het is wel een wakkere welsh.

Dus ben ik het zeker eens met de stelling dat het KB-examen strenger moet worden en de eisen hoger moeten liggen.

Vroeger waren er veel mensen die van jongsaf aan al in de paarden zaten. Tegenwoordig zijn er veel mensen die op later leeftdij beginnen met paarden. Hardstikke leuk natuurlijk maar ze hebben geen snars verstand van een paard. Voor deze mensen is elke cursus mbt paardenhouderij erg verstandig..

belgikske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 00:01

hetkoetsiersbeweis geeft een basis om op te werken.
mar het is geen beweis van het kunnen, maar gun wel de mensen die minder begaafd zijn in de theorie de kans een mooie hoby op een veilige en betaalbare manier uit te voeren .
en dit zonder er een geldkloperrij ervan te maken.want dan maken we er weer een elite sport van alleen voor mensen met veel geld! maak het kb-exaam gewoon duidelijk voor iedereen.
en zorg ook dat de buitenwereld (dus mensen zonder paarden ) snappen wat ruitersport meer is .......

xMnOn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 22:43

het is niet verplicht, maar wel veiliger.

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 13:35

ik heb het ook niet ik heb hoop geleerd van iemand die het alle jaren doet en zelf wel kb heeft van 1 en meer span
het is bassis en als waren heb je er geen drol aan als je de bassis al hebt

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 13:39

miriamrocky schreef:
ik heb het ook niet ik heb hoop geleerd van iemand die het alle jaren doet en zelf wel kb heeft van 1 en meer span

En nu in het ABN?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 13:53

BlackDevils schreef:
miriamrocky schreef:

En nu in het ABN?

Nee joh is mijn onuitputtelijke bron voor de taalbloopers.. Haha! Haha!

naomi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 18:44

Ik denk dat het wel belangrijk is dat je even uitzoek of je wel verzekerd bent als je met een verzorgpaard ment. Iedere eigenaar heeft zijn paarden waarschijnlijk wel in de WA verzekering, maar is die ook geldig als derde met het paard de weg op gaan?

Ik heb namelijk verhalen gehoord dat dit niet zo is, en daarom mag mijn verzorgster alleen op eigen terrein mennen totdat ze haar koetsiersbewijs heeft.

Ik ben wel heel nieuwschierig of iemand dit weet.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 13:33

Ik heb ook nog nooit gemend en ga daar dit voorjaar mee beginnen, met les dan, met mijn eigen paard en wagen. Hier in Duitsland mag je zonder koetsiersbewijs overal rijden al is het door hartje Munchen. Maar ik woon op het platte land. Ik heb een verzekering afgesloten inclusief mennen en wagen en wa voor paard. Ik mag dan zonder bewijs prive mennen en ben verzekerd. Ik mag het niet als werk doen en ook niet met een grote huifkar erachter voor geld en met veel personen. Waar die grens ligt weet ik niet. Ik weet niet of ik mijn koetsiersbewijs ga halen, ligt er aan wat ik van plan ben. Nu is het puur voor leuke recreatietochtjes en dan vind ik het niet nodig zolang ik maar lang genoeg les heb gehad volgens de instructeur en mijn paard volledig betrouwbaar is, en we verzekerd zijn is het voor mij goed.

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 00:14

ik les,als het weer het toe laat om de week 1 uur prive,bij Christiaan Provoost.
mijn fjord was in het begin niet gemakkelijk voor de wagen,parkeerde zichzelf graag tegen een boom,als hij geeb zin had om te luisteren.
had er niet aan moeten denken,dat ik hier "groen" mee aan de slag te gaan,en met groen,heb ik het over mijzelf.
ik leer in die privelessen veel,maar wil toch nog een keer de cursus,of iig het examen afleggen,gewoon als toetsing van mijn kennis,en kijken hoever wij als combinatie nu zijn.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 20:41

Ik heb dus op 16 december mijn koetsiersbewijs gehaald. Dat was echt een lachertje.
Ik ben 1 x linksaf gegaan, moest een linksomkeert maken op de weg en op het laatst een paar pasjes achteruit, dat ging gelukkig goed want dat hadden we nog nooit gedaan.
Al met al hebben we per persoon nog geen 10 minuten examen gedaan. Ik heb het koetsiersbewijs nu dan wel op zak maar ik kan nu echt niet zeggen dat ik kan mennen.
Dat bewijs pakken ze me niet meer af of ik moet meer dan 50 km te hard gaan en dat zie ik niet gebeuren.
Ik ga nu echt niet met het gevoel van "ik kan mennen" de weg op.
Dat examen stelde totaal helemaal niks voor.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 20:53

Gezien je onderschrift ben je er wel trots op!
Tja, met autorijden is het ook zo. Je rijd voor je examen ook tig lessen, daarna moet je in 20 minuten je kunsten vertonen en daarna begint het echte werk pas als je met een auto zonder dubbele bediening de weg uit gaat.

Dribbel_24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 20:55

Ik heb geen koetsiersbewijs en men ook gewoon op de weg.

Harvest_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 19:30

volgens mij mag het wel, ik men ook gewoon op de weg zonder koetsiersbewijs en de politie heeft zig er nog nooit mee bemoeit Tong uitsteken
Volgend jaar ga ik mn bewijs halen Haha!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 20:09

Even terug lezen voor je antwoord geeft
Er is al aangegeven dat je zonder koetsiersbewijs de weg op mag.
De discussie heeft zich nu verlegd naar de zin en onzin van dit bewijs

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 21:36

Je mag ook wel zonder koetsiersbewijs de weg op als je maar oppast dat je geen brokken maakt want dan zou de verzekering wel eens heel moeilijk gaan doen. Want als het op betalen aankomt zijn ze allemaal hetzelfde. Het gaat altijd om geld. Zorg ervoor dat je goed verzekerd bent en dat bij je WA verzekering staat geschreven dat je ook aangespannen rijdt.(Heb ik ook van onze verzekeringsadviseur hoor).
Als je het koetsiersbewijs hebt ben je vis dat bewijs extra WA-verzekerd.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 21:44

Je bent gewoon verzekerd via je WA verzekering tijdens het mennen. Met of zonder koetsiersbewijs. Volgens mij weet mijn verzekeringmaatschappij niet eens wat het is.
De verzekering van het KB stelt niets voor omdat je eigen wa verzekering gewoon alles dekt.

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 23:21

ja dus je koetsiersbewijs is alleen leuk voor het begin kwa verzekering maakt het niks uit ( nog )

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 03:08

Dit stukje staat op de site van de KNHS.

Ruiter- en Koetsiersbewijs
Houders van een geldig Ruiter- en Koetsiersbewijs zijn verzekerd tegen schade (wettelijke aansprakelijkheid) toegebracht aan derden tijdens een recreatieve rit (inclusief op- en afzadelen c.q. in- en uitspannen) voor maximaal € 750.000 per geval met een maximum van 1,5 miljoen euro per jaar. De verzekering gaat in op het moment dat de kandidaat is geslaagd voor het examen. Los van de schuldvraag betaalt de WA-verzekering altijd de schade aan derden uit.
De ruiter- of koetsiersbewijshouder hoeft bij schade slechts het schadeformulier zo compleet mogelijk in te vullen en voor de rest word alles buiten hem of haar afgewikkeld. Dus geen rompslomp meer.
Landeigenaren zijn er zeker van dat schade's die zijn veroorzaakt op hun terrein door mensen met een ruiter- en/of koetsiersbewijs te allen tijde betaald worden.

MelinaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 11:28

oke,
dus als ik een eigen zeer uitgebreide WA verzekering heb, met rechtsbijstand voor oa verkeer (waar aangespannen (even speciaal geinformeerd) ook ondervalt), een ruiterbewijs en een Kb bewijs , nou dan kan het toch niet meer mis gaan,

maar eh,dan betaal ik dus 3 verzekeringen die alledrie het zelfde doen.
En waarbij je eigen WA verzekering ten alle tijde als 1ste wordt aangesproken, oke het uitkeren van die verzekering duurt inderdaad langer dan bij het rb of kb, maar uitkeren doet die wel, want als je een rb of kb hebt en die betalen uit, verhalen die het weer op je WA,
Het gaat er bij het rb of kb alleen om dat de landeigenaren kunnen ZIEN aan je rb of kb dat je verzekerd ben,( je kunt misschien ook met je WA polis op zak gaat rijden Haha! ), en dat is voor de landeigenaar een stuk zekerheid.

En zo heb ik het gevoel dat me een poot wordt uit gedraaid, raar he Verdrietig

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 11:43

In bep. delen van Nederland moet je idd je KB kunnen laten zien.

Waarom een poot uitgedraaid, je heb neem ik aan toch de meeste basisdingen geleerd.
Op wedstrijden moeten wij onze wa verzekeringsbewijs laten zien, met daarin de mededeling dat het rijden van wedstrijden is meeverzekerd.
Die nemen met het KB bewijs geen genoegen.

Het halen van het KB bewijs is voor velen toch een nuttige aanvulling voor het mennen.

Ik heb het in iedergeval met veel plezier toendertijd gedaan..

MelinaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 11:56

Citaat:
Waarom een poot uitgedraaid, je heb neem ik aan toch de meeste basisdingen geleerd.

zoals al eerder aangegeven...........het gaat me niet om de CURSUS of het EXAMEN, maar puur om dat geklooid met die verzekering die aan het rb en kb hangen,
en om die andere dingen die ik "krijg" bij zo'n bewijs waar ik niet om gevraagd heb en zeker dus ook niet voor wil betalen.
IK WIL GEWOON ALLEEN MAAR ZO"N BEWIJS NET ALS MIJN RIJBEWIJS,