boomloos rijden slecht voor je paard???!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

la_chica

Re: boomloos rijden slecht voor je paard???!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 11:20

Bandida schreef:
la_chica schreef:
de verkoopster kreeg een rood hoofd en zij dat ik dus met boomloos zadel rijden mijn paardje kapot maak!
voor hoogstens 1x per week rijden kon het wel maar ik moest volgens haar niet iedere dag met dit zadel rijden want dat zou vreselijk zijn en mensen die er echt het verstand van hebben weten dit wel zei ze.
ik verdeel mijn gewicht niet over zijn rug en ze bleef maar herhalen dat ik mijn pony hieraan echt KAPOT maak.

Zo nu schrik ik toch wel even van de loop van deze 'discussie'. Heb je al eens stil gestaan bij de mogelikheid dat er -los van het feit dat ze misschien bedreigend of onbeleefd over kwam- misschien wel een kern van waarheid zit in wat die dame vertelde? Of dat ze er misschien écht meer van kent dan jou?
Dat je met een boomloos zadel je gewicht niet verdeelt over de rug (ribben dus) van je pony is gewoon waar. Of dat eventueel een probleem is/wordt voor zijn welzijn en gezondheid hangt van verschillende factoren af, en voor een groot stuk van jouw rijgewoontes. Dat onderwerp is al meermaals aan bod gekomen in het 'boomloos rijden topic', en daar is volgens mij een berg info voor je te vinden.
Ik lees (en zag in je profiel) dat je als volwassen persoon met een nog erg jonge Whelsh-c rijdt. Ik ken je rijgewoontes natuurlijk niet, maar mijn advies is om zo voorzichtig mogelijk te zijn met de rug van je paardje het toch eens kritisch te bekijken.

volwassen ben ik mischien wel maar voel me echt nog heel jong hoor! hahaha!! Nagelbijten / Gniffelen
ben 1.58m. 22 jaar en ik weeg net 50kg.
marengo is nu 1.37m en ik rij zo nu en dan even buiten het is eigenlijk meer lekker een wandelingetje wat ik met hem maak zodat hij ook zn beweging op een andere manier krijgt Haha!
beetje stappen en wat draven. veel werk hoeft hij echt nog niet voor mij te doen Knipoog
ik ben altijd heel rustig met hem, hij moet natuurlijk wel luisteren maar dat doet ie meestal meteen.
ik vind dat ik het super met me ventje heb getroffen Bloos

liefs van annika

rianne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 11:29

Wat vervelend dat sta-rho je zadel zo de grond in heeft geboord. Ik heb geen ervaring met zulke zadels dus kan je daar geen advies over geven of het slecht zal zijn.
Mag ik vragen wie dat dan gezegd heeft tegen jou in sta-rho? Ben wel benieuwd. Mag ook over pm hoor.
Ik vraag dit omdat ik normaal juist erg te spreken ben over sta-rho

la_chica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 12:56

rianne1987 schreef:
Wat vervelend dat sta-rho je zadel zo de grond in heeft geboord. Ik heb geen ervaring met zulke zadels dus kan je daar geen advies over geven of het slecht zal zijn.
Mag ik vragen wie dat dan gezegd heeft tegen jou in sta-rho? Ben wel benieuwd. Mag ook over pm hoor.
Ik vraag dit omdat ik normaal juist erg te spreken ben over sta-rho

ehm dat was ik normaal ook!
maar nu dus niet meer Boos!
en ik ben gewoon een trut om me zadeltje zo zwart te laten maken.
moet gewoon wat meer voor mezelf opkomen hihi Tong uitsteken
het was een vrouw met erg lang haar die normaal vreselijk vriendelijk is..

rianne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:58

ok wat vreemd joh.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 13:05

Ik heb er ook aangedacht om een boomloos zadel te nemen. Mijn arabiertje is vrij kort en heeft nauwelijks schoft.
Mijn zadelmaker zegt dat boomloos absoluut geen optie is voor mijn arabier. Hij is er te smal voor.

Ow ja...indianen rijden ook zonder zadel... zag ik net voorbij komen...
Maar hoe oud worden die paarden.... misschien 8of 10...12... Als het beesje niet meer functioneert dat nemen ze gewoon een andere. Wie zegt dat indianen goed bezig waren....
Indianen brengen natuurlijk wel wat meer uren door op hun paard, als de huidige paardeneigenaar.
Voor dat ene uurtje werk wat een paard verricht, zou het volgens mijn niet zoveel uit moeten maken.
Een rit van 160 km daarintegen, dat vind ik wel weer wat anders....

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 13:19

pfieuwww wat een verhalen....ik ga volgende week naar starho ben normaal ook altijd wel erg te spreken over hun Bloos ik ga wel voor een zadel met boom kijken maar wil voor mn pony eigenlijk een boomloos.....hihi ik zal het balletje eens opgooien als ik er ben...ben wel benieuwd wat ze dan zeggen Lachen

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 14:07

Ik rij al een dik jaar boomloos mijn paard heeft absloluut geen problemen opgelopen hierdoor. De druk wordt anders verdeeld dan met een boomzadel dat klopt wel. De schade die een niet goed passend boomzadel aanricht kan ook enorm zijn. Ik vind het nogal zwart wit om te zeggen dat je je paard kapot rijd en ben benieuwd waar dit op gebaseerd wordt. Bij boomloosrijden is het gewoon van belang dat je bij het zadel een hele goede drukverdelende pad hebt. Er wordt op hoog niveau in de endurance ook boomloos gereden dat zegt denk ik wel wat over de drukverdeling. Kijk vooral naar wat bij jou paard het beste werkt. Bij de een is dat boomloos en bij de ander met boom.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 14:21

Jeannine schreef:
Ow ja...indianen rijden ook zonder zadel... zag ik net voorbij komen...
Maar hoe oud worden die paarden.... misschien 8of 10...12... Als het beesje niet meer functioneert dat nemen ze gewoon een andere. Wie zegt dat indianen goed bezig waren....
Indianen brengen natuurlijk wel wat meer uren door op hun paard, als de huidige paardeneigenaar.

Ik vraag me toch even af waar je deze informatie vandaan haalt? Lijkt me niet echt gebaseerd op gegronde feiten.
Sowieso is 'indianen'een nogal breed begrip.
Bij de Sioux bijvoorbeeld, was het paard een heilig dier dat volgens de legende door de goden aan de Sioux indianen was gegeven, onder voorbehoud dat zij de paarden nooit zouden slaan of op een andere manier pijn zouden doen.
Ik denk dus dat ze waarschijnlijk wel iets beter bezig waren dan jij doet voorkomen.

Ontopic:

Ik heb zelf geen ervaring met boomloos maar ben wel van plan om ook zo'n zadel aan te schaffen (als ik het geld bij elkaar heb geschraapt Bloos ).
Ik heb er redelijk wat over gelezen en info ingewonnen bij mensen die er wel mee rijden.
Zodoende heb ik vaak het volgende advies gekregen:
Boomloos rijden is niet slecht en kan in principe geen kwaad voor het paard ( mist er idd een pad met inlages onder het zadel ligt). De grote 'maar' echter: je moet je paard rustig de tijd geven om aan het zadel te wennen, omdat sommige rugspieren op een andere manier belast kunnen worden. Geef het paard dis de tijd om deze spieren te trainen.
(Dit geldt overigens ook voor zonder zadel of met barebackpad rijden; de paardenrug moet de tijd hebben om zich aan de verandering aan te passen).
Of het wel of niet verstandig is om met een jong paard over te gaan op boomloos, ligt vooral aan de manier van trainen en hoe vaak en hoe lang je rijdt.

la_chica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 16:24

vera23 schreef:
pfieuwww wat een verhalen....ik ga volgende week naar starho ben normaal ook altijd wel erg te spreken over hun Bloos ik ga wel voor een zadel met boom kijken maar wil voor mn pony eigenlijk een boomloos.....hihi ik zal het balletje eens opgooien als ik er ben...ben wel benieuwd wat ze dan zeggen Lachen

go vera go vera Go jij! Go jij!

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 18:14

Ik wil ook niet alle indianen over een kam scheren hoor Clown

Ben niet de enige die dit denkt hoor Haha!

Dat indianen zonder zadel reden, geen dressuur reden dat geloof ik wel. Alleen dat indianen 20 jaar lang op een en het zelfde paard reden en dat ze paarden na een aantal jaar afschreven omdat hun rug het niet meer deed, is niet uitgesloten. Het feit dát ze het doen, maakt niet dat het niet slecht is.

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 23:49

pfff nou ik heb vandaag op een boomloos zadel gereden ..het zal wel heel erg wennen zijn maar zo voor de 1e keer was het echt rampzalig!! Lachen Bloos

Haha voor mn paard is het niks maarmisschien voor mn pony wel dus dat gaan we nog even uitproberen Lachen

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 08:55

morelia schreef:
De druk wordt anders verdeeld dan met een boomzadel dat klopt wel. De schade die een niet goed passend boomzadel aanricht kan ook enorm zijn.

De vergelijking met een slecht passend boomzadel komt steeds terug in dit soort discussies, maar het is een non-argument. Boom of boomloos, je hoort er als ruiter voor te zorgen dat het goed past, punt, meer is het niet. Dat dat niet altijd makkelijk is, is een ander verhaal, maar er zijn zo ontelbaar veel mogelijkheden tegenwoordig dat het een kwestie van blijven zoeken/passen (en ja, misschien ook wel centen) is.

Oh, en 'indianen' reden niet systematisch zonder zadel, dat doen ze alleen in de films Knipoog

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 14:41

Wat een onzin vertelde die vrouw! Ik vraag me af waar zij zich op baseert!
Natuurlijk denk je daar op die moment niet aan, maar eigenlijk had je best eens gevraagd waarop zij zich baseert en of ze dat ook kan aantonen dat het zo'n slecht zadel is...

Ik heb ook ooit zo'n verkoper gehad die zei dat zulke zadels slecht waren en heb toen rustig gevraagd of hij ook kon onderbouwen waarom, want hij had deze zadels thans wel in zijn winkel liggen. Hij antwoordde mij: nouja je rijdt je paard naar de verdoemenis ermee.
Dit vind ik geen onderbouwd argument. Als ik bij een zadelmaker/verkoper kom wil ik meer weten dan: je rijdt je paard kapot.

Ik heb dan alsnog een randoll's gekocht. Heb mijn zadel ondertussen al een dik jaar. Heb er een fjord en een warmbloed zadelmak mee gemaakt, ik rij er twee keer per week mee op die fjord (inrijden), en één keer per week mee op een oud warmbloedpaardje waar maar heel weinig zadels op passen vanwege de ingevallen rug wat overigens niet komt door het rijden, maar eerder door het niet rijden (verzwakking van de rugspieren door ouderdom, ze is nl 33 jaar oud)

Ik heb een pad met inlages en afhankelijk van het paard in kwestie gebruik ik enkele of dubbele inlages.

Ik mag dus wel zeggen dat ik weet waarover ik praat! Boomloze zadels zijn geen oplossing voor elk paard of elke ruiter. Maar iedereen over 1 kam scheren en zeggen dat ze hun paard mishandelen vind 'k toch zeer verregaand!

Wedgwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 17:41

nee zolang het boomloze zadel goed past en jij ermee overweg kan, is er niks aan de hand.

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 17:47

als een boomloos zadel de rug van een paard kapot maakt kunnen de western ruiters ook hun spullen wel pakken
want een westernzadel is tog ook boomloos ?

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 18:27

kreeg ik ook een keer te horen, maar toen ik vroeg waar die info vandaan kwam bleek dat mevrouw de verkoopster het "van horen zeggen" had... Rolleyes
moet wel zeggen dat ze het me op een normale manier vertelde en zeker niet aanvallend was (was overigens niet bij die winkel waar jij werd uitgekafferd!)

staat buiten kijf dat boomloos niet perfect is, maar mét boom is dat ook niet...
je moet je iig geen zorgen maken om de rug van je pony zolang je netjes boomloos rijd (dus met de nodige benodigdheden, dekje schoon houdt,...)

la_chica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-06 18:57

nouh dan moet het geloof ik allemaal wel goed komen met mijn ponypaardje.
ben van plan volgend jaar ook een gewoon zadel erbij te kopen waar ik dan normaal mee in de bak kan gaan rijden.
maar daar laat ik wel iemand bij komen om te passen.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 19:11

__KELLY schreef:
als een boomloos zadel de rug van een paard kapot maakt kunnen de western ruiters ook hun spullen wel pakken
want een westernzadel is tog ook boomloos ?

Nee hoor verre van dat, in een traditioneel westernzadel zit gewoon een boom.

Echter er zijn ook boomloze westernzadels van barefoot en Bob Marshal maar die zijn er nog niet zo lang.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 19:31

la_chica schreef:
ben van plan volgend jaar ook een gewoon zadel erbij te kopen waar ik dan normaal mee in de bak kan gaan rijden.

Plan niet te veel in het voren wanneer je een zadel voor je jonge paard gaat kopen. In je profiel staat dat je een drie jaar oude welsh cob hebt, ik kan je vertellen dat die nog dramatisch zal veranderen. Ik vind drie trouwens wat vroeg om al te rijden, welsh cobs zijn laat. Onze welsh cob is in ieder geval fors veranderd het afgelopen jaar (hij is nu vier) en zo te zien is hij nog echt niet klaar met ontwikkelen. Wij hebben nu ook een zadel erop liggen (rijden nog niet) waarvan we niet verwachten dat het hem uiteindelijk zal blijven passen. Voor nu is het goed, als het niet goed meer past komt er een ander zadel en misschien uiteindelijk nog wel weer een ander. Een geleende boomloze beviel niet zo.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 19:33

met een boomloosje kan je ook perfect in de bak rijden hoor! Ik rij dressuur met mijn randoll's. Heb er wel engelse stijgbeugels en stijgbeugelriemen aangehangen om in de bak te rijden.

En het is wel zoals hierboven gezegd wordt: je paardje gaat nog veel veranderen van bouw. Als je echt van plan bent om een goed passend zadel te kopen zou'k dat pas doen tegen dat je paardje 5 à 6 jaar oud is.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 19:35

willeke_nijs schreef:
En het is wel zoals hierboven gezegd wordt: je paardje gaat nog veel veranderen van bouw. Als je echt van plan bent om een goed passend zadel te kopen zou'k dat pas doen tegen dat je paardje 5 à 6 jaar oud is.

Ja, maar houdt wel in de tussentijd de rug en schouders goed in de gaten......

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 19:41

Ik heb gisteren een Barefoot Arizona gekocht via bokt, en die zou ik niet kopen als ik dacht dat het slecht voor mijn paard zou zijn! Haha!

la_chica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-06 20:08

Waratje schreef:
la_chica schreef:

Plan niet te veel in het voren wanneer je een zadel voor je jonge paard gaat kopen. In je profiel staat dat je een drie jaar oude welsh cob hebt, ik kan je vertellen dat die nog dramatisch zal veranderen. Ik vind drie trouwens wat vroeg om al te rijden, welsh cobs zijn laat. Onze welsh cob is in ieder geval fors veranderd het afgelopen jaar (hij is nu vier) en zo te zien is hij nog echt niet klaar met ontwikkelen. Wij hebben nu ook een zadel erop liggen (rijden nog niet) waarvan we niet verwachten dat het hem uiteindelijk zal blijven passen. Voor nu is het goed, als het niet goed meer past komt er een ander zadel en misschien uiteindelijk nog wel weer een ander. Een geleende boomloze beviel niet zo.

ik rij mijn pony zo af en toe en hij is nu inderdaad flink aan het worden.
hij is nu 3.5 geweest en een zadel kopen zal ik nu nog ff niet doen omdat mijn boomloze nu ook zoiezo goed ligt.
ik rij niet dagelijks maar 1x in de week en soms alleen aan de wandel.
daar gaat komende tijd wel wat verandering in komen maar ik heb geen haast.
hij is jong dus kan ik alles op het gemakje doen zonder hem ermee te verpesten.

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 11:32

hallo allen,

nou ik had verteld dat ik even polshoogte zou nemen over wat ze idd van dat boomloos rijden vinden bij starho Bloos

Ze raden het idd af....als je niet te zwaar bent en 1x in de week rijd ofzo vinden ze het geen probleem ...maar als je er vaker mee rijdt vertelde ze me idd dat je je paard er mee de vernieling in rijd Bloos

ook vertelde ze...dat ze in de vroegere tijd zijn begonnen met 2 plankjes op het paard zn rug te leggen voor de verdeling van het gewicht omdat ze merkte dat het paard slechter werd na langere tijd zonder iets erop te rijden...en van daaruit het zadel is onstaan met boom.....

Verders ben ik wel super tevreden over ze want ze hebben me weer goed geholpen gister Lachen

la_chica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 18:15

tjah dat vond ik ook altijd maar goed ze geven je wel een zwaar schuldgevoel tegen over je paard of pony en dat vind ik niet netjes.
je moet iedereen in zn waarde laten, toch?
maar goed...

ik heb nog steeds mn fenders die te lang zijn voor mn benen dus heb niet echt gereden.
ben nog bezig om aan dressuur beugelriemen en beugels te komen en mn fenders kwijt te raken.