Bandida schreef:la_chica schreef:de verkoopster kreeg een rood hoofd en zij dat ik dus met boomloos zadel rijden mijn paardje kapot maak!
voor hoogstens 1x per week rijden kon het wel maar ik moest volgens haar niet iedere dag met dit zadel rijden want dat zou vreselijk zijn en mensen die er echt het verstand van hebben weten dit wel zei ze.
ik verdeel mijn gewicht niet over zijn rug en ze bleef maar herhalen dat ik mijn pony hieraan echt KAPOT maak.
Zo nu schrik ik toch wel even van de loop van deze 'discussie'. Heb je al eens stil gestaan bij de mogelikheid dat er -los van het feit dat ze misschien bedreigend of onbeleefd over kwam- misschien wel een kern van waarheid zit in wat die dame vertelde? Of dat ze er misschien écht meer van kent dan jou?
Dat je met een boomloos zadel je gewicht niet verdeelt over de rug (ribben dus) van je pony is gewoon waar. Of dat eventueel een probleem is/wordt voor zijn welzijn en gezondheid hangt van verschillende factoren af, en voor een groot stuk van jouw rijgewoontes. Dat onderwerp is al meermaals aan bod gekomen in het 'boomloos rijden topic', en daar is volgens mij een berg info voor je te vinden.
Ik lees (en zag in je profiel) dat je als volwassen persoon met een nog erg jonge Whelsh-c rijdt. Ik ken je rijgewoontes natuurlijk niet, maar mijn advies is om zo voorzichtig mogelijk te zijn met de rug van je paardje het toch eens kritisch te bekijken.
volwassen ben ik mischien wel maar voel me echt nog heel jong hoor! hahaha!!

ben 1.58m. 22 jaar en ik weeg net 50kg.
marengo is nu 1.37m en ik rij zo nu en dan even buiten het is eigenlijk meer lekker een wandelingetje wat ik met hem maak zodat hij ook zn beweging op een andere manier krijgt

beetje stappen en wat draven. veel werk hoeft hij echt nog niet voor mij te doen

ik ben altijd heel rustig met hem, hij moet natuurlijk wel luisteren maar dat doet ie meestal meteen.
ik vind dat ik het super met me ventje heb getroffen

liefs van annika