storm op komst..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: storm op komst..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 17:52

Hmm, moet zeggen dat ik met die storm en dit herfstweer toch wel erg blij ben dat mijn vz-paardjes (die ook 24/7 buiten staan) iig een grote schuilstal hebben met een dik pak stro om in te staan. Het is dan ook een heel leuk gezicht dat zodra het begint te regenen ze alle 6 met flinke pas erin naar binnen lopen Clown

jodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 22:26

Mijn paard die sleurde me mee naar stal Haha!
Hij ging meteen liggen rollen in zijn stal, en tevreden knorrend zijn hooi op eten.
Dan is het wel duidelijk denk ik Tong uitsteken

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 23:55

Die van mij heeft me nog nooit meegesleurd naar stal, behalve toen ze op de wei bij de toenmalige stalhouder geen eten kreeg dus de hele dag honger stond te lijden in de wei.
Nu krijgt ze eten in de wei, gaat ook heerlijk rollen, kan niet vast komen te liggen, en is gewoon happy Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 09:52

Nee, ik maak me echt totaal geen zorgen. Heb een paard die als ze de keuze heeft tussen schuilen en niet; der kont de wind toekeert en vrolijk verder graast.

Katoo71

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 15:35

IK baal altijd als het weer vroeger donker is omdat dan de paarden "van mijzelf "naar binnen moeten, onzin eigenlijk want op stal is het ook donker.
En als het regent ren ik naar buiten om ze binnen te zetten en dan krijg ik ze niet want ze willen niet.
Ik denk dat de mens het paard te erg als "mens"ziet zovan ik vind dit niet leuk dus zal jij het ook wel zo vinden.
Ik laat nu lekker buiten tot een uur of negen en dan nog willen ze soms niet eens.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 16:17

Ik heb totaal geen medelijden met Auk Bloos Hij kan zo gaan schuilen als hij wil, dat hij dat niet doet, nouja, zijn eigen beslissing!

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 18:22

Even een vraagje, als er geen schuilstal is, kan een paard dan met regen en wind sneeuw ijzel enzo wel buiten staan??? (24/7)

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 20:17

Anouar heeft ook geen schuilstal. Vorige week (maandag) kwam ik een keer in de stromende regen, het regende al uren achter elkaar flink hard en Anouar stond midden in de wei alsof er niks aan de hand was, hij was wat aan het eten en keek heel vreemd op toen ik volledig gehuld in regenpak aan kwam.

n_atas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 20:22

ik slaap ook altijd slecht hoor als het zulke rotweer is en mn paard die buiten staat
maar ze wilt zelf niet eens op stal, ze weigerd erin te gaan

dus dan maar lekker 24/7 buiten, denk idd ook dat het meer aan ons zelf ligt..
wij maken ons zorgen, maar denk dat de meeste paarden toch wel het liefst buiten staan

en die van mij heeft ook schuilstalletje, duss

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 21:18

Roosjesgat schreef:
Even een vraagje, als er geen schuilstal is, kan een paard dan met regen en wind sneeuw ijzel enzo wel buiten staan??? (24/7)

Het kan wel vanuit het paard gezien, het is maar hoe je er zelf over denkt. Sommige mensen vinden het niet nodig, anderen weer wel. Paarden die het nooit hebben gehad zullen het denk ik ook niet missen en er dus geen behoefte aan hebben. Zoals ik hierboven al heb gezegd, ik ken dus paarden die een schuilstal hebben en daar dan ook uitgebreid gebruik van maken. Zij hebben vooral 's nachts in de winter behoefte om naar binnen te gaan en dan komen ze er ook 's ochtends pas weer uit. Dat is helemaal hun eigen keuze, als ze willen kunnen ze ook buiten gaan staan maar dat willen ze gewoonweg niet. Zeker niet als het regent, maar wel hun koppies allemaal naar buiten steken of er al beter weer aan komt Vork Maar er zijn ook paarden die het totaal niet erg vinden om buiten te staan met de regen en de kou. Maar voor mijn persoonlijke gemoedsrust geef ik toch altijd de voorkeur aan een schuilstal zodat ze iig nog een keuze hebben mocht het weer eens echt rotweer worden Bloos.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 10:14

Hoe kijken jullie aan tegen de berichten van paarden met atypische myopathie (goed geschreven?) Iets wat In Engeland, Duitsland, Belgie en sinds dit jaar ook in Nederland voorkomt na een storm in het najaaar met flinke temperatuur daling. Dit is alleen nog maar gezien bij paarden die 24/7 buiten staan?

Ik ben geen natural maar dat soort berichten zouden mij meer verontrusten dan het weer opzich. (waar een paard inderdaad gewoon tegen kan)

Even voor de goede orde dit is niet als kritiek bedoeld op het feit dat jullie je paard lekker het hele jaar buiten hebben staan maar als serieuze vraag.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 13:28

Dat vindt ik dus wel eng... ik zou dan zelf onderzoeken in welke periode maand dit verschijnsel begint en dan zou ik ze terug zetten naar alleen overdag buiten. Als het 24/7 te gevaarlijk is.

Ik merk het aan mijn verzorgaarden die hebben 3 maanden dag en nacht buiten gestaan en nu net andersom... want de eigenaar wil ze niet in het land hebben. Als ik zou weten waar de ziekte doorkwam en het was niet schadelijk op bepaalde grondsoorten bijvoorbeeld klei... dan had ik ze wel degelijk buiten gehouden plus bijgevoerd. Maar dan gaat het hier om fokmerries waar niet meer op gereden wordt. En ook zo voor de jonge paarden. Mits het kan.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 14:57

Tolstoj schreef:
Hoe kijken jullie aan tegen de berichten van paarden met atypische myopathie (goed geschreven?) Iets wat In Engeland, Duitsland, Belgie en sinds dit jaar ook in Nederland voorkomt na een storm in het najaaar met flinke temperatuur daling. Dit is alleen nog maar gezien bij paarden die 24/7 buiten staan?

Ik ben geen natural maar dat soort berichten zouden mij meer verontrusten dan het weer opzich. (waar een paard inderdaad gewoon tegen kan)

Even voor de goede orde dit is niet als kritiek bedoeld op het feit dat jullie je paard lekker het hele jaar buiten hebben staan maar als serieuze vraag.

H E E L vervelend natuurlijk voor diegene die het overkomen zijn.

Maar ik schrik er niet van. Verander ook mijn beleid niet.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 15:03

Jennyxx schreef:
Ik snap dat je een beetje ongerust bent. 24/7 buiten kan prima, maar dan wel met een schuilstal! In de natuur zijn de paarden ook altijd buiten, maar dan schuilen ze wel onder rotsen en dergelijke. En dat vergeten sommige mensen weleens. Die zetten hun paard swinters dag en nacht buiten zonder schuilstal. En da's wel een beetje zielig....

Incorrect. Een wild paard zou nooit en te nimmer ergens gaan schuilen. Paarden zijn van zichzelf clausterfobisch, en dat heeft een goede reden. Want de plekken waar ze mogelijk zouden kunnen schuilen, schuilen meestal de roofdieren ook. Daarom heeft de natuur paarden stormproof gemaakt Knipoog

ibouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 15:10

nou wat ik eens meegemaakt heb!

ik ging bij de dieren van mijn buurvrouw kijken omdat er bliksem aan kwam...
ik met de auto door het land(zonder rijbewijs), want kon de sleutel van de trekker niet vinden.

enorme bliksems joh!dus ik schuilen in hun hokje, en ondertussen zag ik haar paard steeds staan, en was als de dood dat ie geraakt werd....

nou het paard stond gewoon !!midden!! in de wei, op rust. maakte zich helemaal niet druk. en ondertussen inslaan overal.

later hoorde ik dat daar de stoppen eruit lagen... Clown brrrrr

dus volgens mij valt het in de praktijk nogal mee, maarjah ik weet hoe het voelt. echt niet leuk.

doei!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 15:27

Heb m'n paard nu ook al bijna een jaar continu op de weide staan, met twee inloopstallen erop. Dan heb ik ook dikwijls van: och god m'n beesties, die gaan NOOIT in die stal staan van zichzelf!!!

Dan ga ik in de gietende stortregen kijken, liggen de paardjes kurkdroog op het stro Clown en ben ik ondertussen wel lekker zeiknat Haha!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 23:40

Er is weer storm op komst Vork Nou ja, storm, voor zondag voorspellen ze veel regen en wind.
Het mag van mij wel eens echt winter gaan worden, ik ben die regen en die hoge temperaturen zat

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:18

ja maar mensen van een storm krijgt je paardje niks hoor... ze zijn zo gemaakt dat ze daar wel tegen kunnen. zeker de sobere rassen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 22:04

Zaina schreef:
ja maar mensen van een storm krijgt je paardje niks hoor... ze zijn zo gemaakt dat ze daar wel tegen kunnen. zeker de sobere rassen

Goh Slapen

Fairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 22:09

Wordt er ook iemand wakker. Haha!

Nee, met wat regen en wind maak ik me niet echt zorgen om Layla. Alleen zware windstoten heb ik haar toch het liefst in de stal, mede doordat ze geen schuilstal in 't weiland heeft. Ja

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 22:14

Volgens mij is het ook wat ze gewend zijn. Ja

Ze kunnen bij ons vanuit stal zo de paddock in en staldeuren staan dan open (als de wind er niet in staat teminste). Mijn vorige paard stond gewoon buiten, regen of geen regen, deken of geen deken erbij op. Hij had eerder claustrofobische neigingen Nagelbijten / Gniffelen

Mijn huidige paard komt volgens mij van stal waar hij veel binnen heeft gestaan en luxe bak zonder plassen heeft gehad want hij vind het een draaaamaaaaa.
Zodra het spatje regent en hij ziet je staat hij bij het hek van de wei om naar stal te mogen. Echter tegenwoordig als ze in de paddock staan en het regent blijven ze al buiten staan ipv hard naar binnen te rennen.

Ik maak me dus geen zorgen meer omdat hij meestal toch wel naar binnen gaat Clown
En zo niet, dan zal hij zelf wel het beste weten of hij er van smelt of niet Haha! Haha! Haha!
Dus vertrouw ik maar op hem Knipoog

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 22:22

Anouar staat gewoon vrolijk midden in de wie, terwijl hij beschutting kan zoeken onder de bomen en tegen de koeienstal (hoekje waar ze uit de wind staan) Hij staat daar alsof het stralend weer is

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 11:14

Lenneke_ schreef:
Zaina schreef:

Goh Slapen

ja ehh jullie voeren hier een discussie over hoor. Slim

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 19:46

Een schuilstal heb ik niet, helaas. Maar wel een wei van een paar ha, leuke weidegenotes en aan 2 kanten houtwallen met bomen dus natuurlijke beschutting. En een ven in het land zodat ze altijd vers drinkwater hebben want er is een put geslagen. Op het "strandje" van dat ven liggen ze volgens mij altijd te rollen; gelukkig heb ik geen tinker met veel wit Lachen

Maar ook met storm maak ik me geen zorgen, paarden waaien niet weg....