bitloos aan de teugel

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Evaxxx

Re: bitloos aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 21:17

en wat doet hij dan naar zijn paarden

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 21:18

staat op de vorige pagina, Alexander nevzorov en verder is google je beste vriend

Evaxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 21:20

Billy schreef:
staat op de vorige pagina, Alexander nevzorov en verder is google je beste vriend

hahaha. geen zin in een lang verhaal te typen zeker? :D

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 21:23

Nope, en ik geloof dat iedereen zelf met google overweg kan

Evaxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 21:24

Billy schreef:
Nope, en ik geloof dat iedereen zelf met google overweg kan

ik kan anders toch niks inden dat hij onaardig is.

MabuPets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 21:26

Ik heb zelf mijn vorige paard met enkel een kaptoom gereden en vond haar vele malen fijner te rijden dan met een bit.

Natuurlijk moeten ze wennen dat er geen druk meer word gegeven in de mond maar het gaat ook om stelling, paard niet laten hangen op de binnen schouder, veel overgangen rijden en figuren (waarbij de stelling opnieuw belangrijk is). En ik heb nooit moeite hoeven doen voor het nageven of oprichting het kwam door deze oefeningen vanzelf ;)

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 21:26

rakmon123 schreef:
Tuurlijk is het met bit makkelijker omdat je paard dan hartstikke zeer doet in zijn mond dan moet hij wel nageven.

Die man op de foto doet het duidelijk met liefde voor paarden!

Een paard valt niet onder dwang nageeflijk te rijden. Een bit betekent niet meteen dat je het paard zeer doet. Ik denk dat je eerst de bovenstaande reacties wat beter had moeten doorlezen, want daar staat letterlijk in uitgelegd wat nageeflijkheid is, hoe je het kunt bereiken en wat voor een rol het bit in nageeflijkheid speelt. ;)

@Evaxxx dan moet je beter zoeken denk ik zo...

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 21:29

rakmon123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 21:42

silverdapple schreef:
rakmon123 schreef:
Tuurlijk is het met bit makkelijker omdat je paard dan hartstikke zeer doet in zijn mond dan moet hij wel nageven.

Die man op de foto doet het duidelijk met liefde voor paarden!

Een paard valt niet onder dwang nageeflijk te rijden. Een bit betekent niet meteen dat je het paard zeer doet. Ik denk dat je eerst de bovenstaande reacties wat beter had moeten doorlezen, want daar staat letterlijk in uitgelegd wat nageeflijkheid is, hoe je het kunt bereiken en wat voor een rol het bit in nageeflijkheid speelt. ;)

@Evaxxx dan moet je beter zoeken denk ik zo...

Nou kijk dan maar eens naar deze, https://m.youtube.com/watch?v=AOKMewVCMHY

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 21:50

Je moet vooral ook erg goed op je zit kunnen rijden, dus voorwaarts en terug louter op zit, en zonder ophouding met de teugels.

Je ziet ook vaak dat mensen die goed western kunnen rijden met een losse teugel (na heel veel oefening ;) ) ook met neckrope verzameld kunnen rijden.

Verwacht niet dat je zo even bitloos kunt laten nageven, dat gevoel moet je door veel rijden ontwikkelen.

sharinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 17:13

Knap hoor

PeterBezemer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 18:19

Ik probeer altijd zo weinig mogelijk met de teugels te doen, meer met evenwicht, been, etc. Met alleen touwtje omde hals gaat ook prima, belangrijk is dat je je booschap voor het paard goed weet over te brengen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 18:47

Afbeelding

Oh ja! Nevzorov met zijn bitloze rijerij.

Ik geloof eerlijk gezegd niet zo in het bitloos nageven. Het kan zeker, maar de krulletjes die je bij nevzorov en honza blaha (?) ziet zijn gewoon niet natuurlijk en aangeleerd. Voor het beeld wellicht.

MightyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 19:42

Ik rij zelf ook Bitloos maar wij sturen met gewichtverplaatsing en benen. Wij vragen stelling met de benen en geven met de hand enkel aan. Wij zitten dus verder nooit in de mond. Daarom lopen ze bij ons bitloos en zelfs zonder hoofdstel aan de teugel. (wij rijden western) Hieronder is er een foto van. Met western heb je verder ook nooit druk in de mond.

Afbeelding

Met bit rijden we zo altijd lange teugel.

Afbeelding

Maar bitloos gewoon aan de teugel lopen kan prima. als je paard gewoon ontspannen is en lekker door zijn lijf loopt vind hij of zij zelf ook dat dat fijner loopt :)

bruja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 09:31

Bizzybijtje schreef:
[ Afbeelding ]

Ik geloof eerlijk gezegd niet zo in het bitloos nageven. Het kan zeker, maar de krulletjes die je bij nevzorov en honza blaha (?) ziet zijn gewoon niet natuurlijk en aangeleerd. Voor het beeld wellicht.

dat is dezelfde man? ...... ;(
is hij zo'n oplichter of is dit heel toevallig een vreselijk onhandelbaar paard waar hij toevallig even op zat en die nu ook netjes zonder hoofdstel loopt...?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 09:42

Wat denk je zelf ..........

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 09:52

Die piaffe van de vorige pagina kan gewoon vanaf de grond aangeleerd worden en vervolgens gezien worden al trucje wat er met een zweepje uit te rijden. Niemand weet exact hoe de paarden van deze man getraind worden behalve hij zelf natuurlijk. Ik denk dat het een stuk interessanter is voor de meeste mensen om te leren omgaan met het bit:).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 00:42

bruja schreef:
Bizzybijtje schreef:
[ Afbeelding ]

dat is dezelfde man? ...... ;(
is hij zo'n oplichter of is dit heel toevallig een vreselijk onhandelbaar paard waar hij toevallig even op zat en die nu ook netjes zonder hoofdstel loopt...?

http://i171.photobucket.com/albums/u307 ... orov-6.jpg

http://www.ljplus.ru/img3/s/h/sheva_vet ... zorov1.jpg

http://static.squarespace.com/static/50 ... RIAN3.jpeg

https://encrypted-tbn3.gstatic.com/imag ... hHRtL6AOZV

http://www.ljplus.ru/img3/s/h/sheva_vet ... zorov4.jpg

http://www.ljplus.ru/img3/s/h/sheva_solafide/nev2.jpg

Helaas.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 23:04

Dit is denk ik wel een leuke om te laten zien. Ik heb de hele mastery thuis en het is best wel indrukwekkend.
Gaat natuurlijk wel over de eerste stappen van iets aanleren, maar het resultaat is mooi.

Dus, ja, natuurlijk kan dit zonder bit aangeleerd worden.

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 23:11

rakmon123 schreef:

Van dat filmpje klopt geen zak.. Ze zeggen daar dat het bit in het gehemelte prikt en dat kan helemaal niet.. Dat kan alleen als je de teugels naar onder trekt en aangezien je OP een paard zit kan dat niet.. Er wordt gewoon uitgegaan van een ruiter met een harde hand.

louiisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 11:40

:j het moet te doen zijn hoor ! misschien lessen ? en dan zorgen dat je paard ook in de achterhand lekker loopt

rakmon123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 11:51

Sorry hoor maar paarden gaan juist nageefelijk lopen voor ontspanning in de rug, niet omdat het wel of niet een bit in heeft. Mijn haf kan ook nagefelijk en ik rij hem bitloos. Ik heb hem dat nooit aangeleerd maar gewoon op hulpen geprobeerd, nou zijn vorige eigenaren hebben dat ook absoluut niet aan geleerd.

Kortom mijn pony loopt nagefelijk op mijn hulpen en niet om dat hem dat is aangeleerd.
Dus het kan gewoon een pony bitloos laten nageven. En ik vindt dat veel prettiger voor het paard.

rakmon123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 11:52

Elinex304 schreef:
rakmon123 schreef:

Van dat filmpje klopt geen zak.. Ze zeggen daar dat het bit in het gehemelte prikt en dat kan helemaal niet.. Dat kan alleen als je de teugels naar onder trekt en aangezien je OP een paard zit kan dat niet.. Er wordt gewoon uitgegaan van een ruiter met een harde hand.

Dat is echt niet waar het bit kan zeker in het gehemelte prikken, maakt niet met wel of geen harde hand.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 12:11

Het is jammer dat dit soort dingen altijd verzanden in een bit is niet slecht, bit is wel slecht discussie.
Dit gaat niet zozeer over is een bit slecht of niet, als een bit met zorg gebruikt wordt is het niet slecht, maar zonder bit is ook niet slecht. Men denkt teveel dat men beperkt wordt door geen bit te hebben, dat is niet waar.

We hebben het hier over een natuurlijke houding voor een paard, gezond bewegen. Dat zit gewoon allemaal al in het paard, we moeten het paard alleen helpen dat eruit te krijgen en netjes op vraag te doen. Daar zijn verschillende manieren voor die allemaal werken.

Kan je bitloos aan de teugel aanleren? Het antwoord is een volle ja, zonder enige twijfel. Het is gewoon maar een bepaalde houding en een bepaalde manier van bewegen, die dan ook nog eens erg fijn is als ze eenmaal die plek hebben gevonden, fijn voor hun, fijn voor ons.
Ik snap vooral niet zo goed waarom mensen denken dat dit niet kan. Waarom kan je wel je paard sturen zonder bit(zonder teugels zelfs), waarom kan je wel remmen zonder bit(zonder teugels), achteruit, zijwaarts, hoofd laag vragen, been verder onderbrengen en al dat andere, maar zou dit ineens niet kunnen? Waarom zou je alles in de houding en beweging van een paard kunnen aanleren zonder bit en dit niet?

Verara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 12:16

Over het spanning afkauwen op het bit, dat doen mijn twee meisjes ook meer dan prima bitloos. Nu weten die twee niet beter, die hebben nog nooit een bit ingehad :D
Maar ook mijn haf, die altijd met redelijk zware bitten gereden is voordat hij bij mij kwam, omdat hij weet dat hij sterk is, schuimt en knabbelt bitloos dat het een lust is, in de bak. En dan is hij ook prima verzameld te rijden.
Heeft bij hem wel een poos gekost, om de omschakeling te maken. En om hem aan zijn verstand te peuteren dat ik zijn stang niet nodig heb om hem "de baas te kunnen".
Buiten is hij nog altijd niet bitloos te rijden, daar gebruik ik nu een dubbelgebroken trens. Daar heeft hij het idee nodig dat er dwang vanuit het bit kan komen, schijnbaar. Bitloos zoekt hij dan steeds mijn hand, de begrenzing op. Met bit loopt hij aan een los teugeltje...