Negatief over Boomloze zadels?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

gerritje

Re: Negatief over Boomloze zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 16:14

grappig, ik bedankte ook altijd voor de vodjes. nu heb ik er zelf een. Knipoog

altijd prima passende boomzadels gehad en nu bij mijn niuewe paard lukte dat maar niet. dus ik denk dat het zo verschillend per paard is. ik roep ook niet iedereen aan de boomloze zadels. want als je een passend zadel hebt gewoon lekker op blijven rijden!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 17:27

Haha, "votjes?" ik vind dat nogal ver gaan hoor! En juist de geweldige Startrekk met de panelen, daar werdt mijn gevoelige merrie erg sjaggie van... oren plat en tanden knarsen maar! Zij doet het weer super onder de Torsion, dat votje.... Clown

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 17:36

Waratje schreef:
[ Als andere mensen liever met een boomlooszadel willen werken, best, maar doe inderdaad niet alsof boomloos zo zaligmakend is.

Volgens mij is er niemand hier op Bokt die beweert dat een boomlooszadel zaligmakend is, maar het kan wel een oplossing zijn voor veel paarden met moeilijke ruggen.

Waratje schreef:
[ Als ik kijk naar constructies van boomloos dan is de enige versie die ik op dit moment zou overwegen een Startrekk, met die panelen. Al die "vodjes" met hun pads en inlages bedank ik voor. Maar goed, ik zit dan ook in de comfortabele positie dat ik een bere-comfortabel boomzadel met flexibele panelen heb en dus helemaal niet de behoefte voel om andere zadels uit te proberen (boom of geen boom) Haha!

tsja mijn kieffer lag en zat ook uiterst confortabel, in tegenstelling tot mijn boom-westernzadel. Uiteindelijk was mn kieffer sneller te verkopen dan mn westernzadel zodat ik een boomloos-westernzadel aan kon schaffen (waar ik 7 dagen in de week mee rijdt), heb het met veel pijn in mn hart gedaan omdat ik mn kieffer voor de endurance gebruikte.
Maar nu komt er gewoon nog een Cheyenne voor de endurance bij want het bevalt mij persoonlijk prima en paard loopt er ook super mee.

Overigens leuk weetje: 4 jaar gelden ook al eens boomloos geprobeert (Torsion) en toen vond ik het vreselijk, paard liep er zowat kreupel mee weg. Riep toen ook voor mij geen boomloos zadel, nu 4 jaar later zou ik niet anders meer willen. Haha!

Ach en ik zeg nooit nooit, sta absoluut niet negatief tegenover boomzadels, als ik een passend westernzadel had kunnen vinden tegen een betaalbare prijs dan was die er zeker met boom gekomen, maar helaas een "vodje" kwam eerder op mn pad. Haha!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 17:39

"Vodje" is een uitdrukking uit de tijd dat eigenlijk alleen Torsion een boomloos zadel leverde, binnen de NVVR een vrij gangbare uitdrukking ervoor gebleven. Overigens was dat een soort koosnaampje, want gebruikt door mensen die blij waren met hun Torsion. Haha!

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 17:42

Mijn paard loopt super onder een boomloze Torsion (vodje dus Haha! ).
Maar lang niet onder ELK boomloos zadel.
Het blijft dus net als met een zadel met boom goed testen en goed zoeken naar de pad eronder die geschikt is voor jouw paard.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 17:46

Vippie schreef:
Maar nu komt er gewoon nog een Cheyenne voor de endurance bij want het bevalt mij persoonlijk prima en paard loopt er ook super mee.

Dan hoop ik voor je dat je niet tegen hetzelfde probleem aanloopt met je Cheyenne als Lenneke kreeg met haar BF. Want dan heb je ook spijt dat je je Kieffer verkocht hebt, vrees ik. Ach gut
Voor je westernzadel, misschien een idee om contact op te nemen met bijvoorbeeld Eveline Velthuis van Eurohorse? Die zou hem wellicht voor je kunnen verkopen, doet ze ook voor twee stalgenoten van me (ik weet even niet zeker of zij het zadel aan haar hebben verkocht of in commissie hebben meegegeven).

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 18:44

Waratje, omdat één persoon tegen één probleem aanloopt met een bepaald zadel wil niet zeggen dat iedereen dat probleem gaat krijgen. Ik heb ook al aardig wat Endurance trainings en wedstrijd kilometers achter de rug op mijn Torsion, met succes mag ik zeggen. Maar, ik heb wel een Skito pad met vilt eronder.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 20:47

Ik weet nu van twee gevallen, onafhankelijk van elkaar, dat bij een Barefoot dit probleem op kan treden. Dit gebeurt kennelijk bij heftiger belasting dan gewone recreatie, zeg maar als je voorbij klasse 1 endurance gaat. De Cheyenne is ook een Barefoot, vandaar mijn zorg hierover op termijn als Vippie ook grotere afstanden ermee gaat rijden.
Torsion zit net weer anders in elkaar.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 20:58

Waratje schreef:
Vippie schreef:

Dan hoop ik voor je dat je niet tegen hetzelfde probleem aanloopt met je Cheyenne als Lenneke kreeg met haar BF. Want dan heb je ook spijt dat je je Kieffer verkocht hebt, vrees ik. Ach gut
Voor je westernzadel, misschien een idee om contact op te nemen met bijvoorbeeld Eveline Velthuis van Eurohorse? Die zou hem wellicht voor je kunnen verkopen, doet ze ook voor twee stalgenoten van me (ik weet even niet zeker of zij het zadel aan haar hebben verkocht of in commissie hebben meegegeven).

Westernzadel is inmidels allang verkocht hoor, heb mn BFtje al weer even, en rij er ook endurance mee (maar heb ruzie met de knop vandaar een cheyenne erbij) en ik heb nergens last van.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 21:02

Waratje schreef:
Ik weet nu van twee gevallen, onafhankelijk van elkaar, dat bij een Barefoot dit probleem op kan treden. Dit gebeurt kennelijk bij heftiger belasting dan gewone recreatie, zeg maar als je voorbij klasse 1 endurance gaat. De Cheyenne is ook een Barefoot, vandaar mijn zorg hierover op termijn als Vippie ook grotere afstanden ermee gaat rijden.
Torsion zit net weer anders in elkaar.

Verschil zal hem grotendeels in de pad zitten, ik rij met een westernpad dus heb geen last van drukplekken naast de ruggegraat omdat deze de druk beter verdeeld dan de grandeur. Zoveel mensen zoveel zadels en evenzoveel klachten. Iedereen gebruikt wat hem past. Haha!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 21:09

Misschien zit er ook wel verschil in ras (roep maar wat hoor)
Anouar kreeg al witte haren op z'n neus omdat hij tijdens de trektocht at met de neusriem vast. Ik heb dit wel vaker gehoord bij arabieren.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 21:42

Dat is ook zeker zo Lenneke, elk paard is weer anders, zelfs binnen het ras. Zoals al vaker gezegd is in dit topic, niet voor iedere combinatie zal hetzelfde werken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 00:15

Sommige paarden krijgen al witte plekken van normale dekjes die in ruitjes doorgestikt zijn...de stiksels zijn dan al te ruw... beenbeschermers / dekens / halsters noem maar op , alles geeft witte plekken , strepen en lijntjes... dan kun je je paard helemaal inpakken in schaap of natural worden Tong uitsteken

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 16:42

Da's dan een natural die tevreden is met naar het paard kijken, neem ik aan. Want de meeste "naturals" hebben toch wel iets aan het hoofd geknupt en iets op de rug gelegd als ze gaan rijden en heb je bij zulke paarden toch meteen weer witte toestanden. Schimmels hebben dan toch nog hun voordelen..... Clown (nee, die van mij is bruin, lekker onopvallend in de modder, slechts een minimale hoeveelheid wit aan wat voeten en dat kun je met modder goed camoufleren Haha! )

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 16:48

Ik heb onlangs een boomlooszadel van iemand geleend om het eens uit te testen.
Na een 'proefritje' met het zadel ben ik erg blij dat ik een dresuurzadel heb en geen boomlooszadel.
Ik vind de boomloze zadels mooi en de zit is prima! Het nadeel van een boomlooszadel vind ik de (knie)wrongen. Ik mistte de 'stevige dressuurwrong', maar misschien heeft dat te maken met wat ik gewend ben. Bij het boomloze zadel had ik weinig tot geen steun met mijn bovenbeen, waardoor ik mijn onderbeen niet goed stil kon houden (misschien een rijtechnisch gebrek van mij?) Hierdoor draaide ik mijn tenen erg naar buiten en kreeg ik last van mijn knieen. Na de buitenrit was ik een ervaring rijker, maar ik ben er wel uit dat ik geen boomlooszadel ga kopen.

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 16:56

mijn testzadel is nu onderweg na mij..ook een chayenne..ben benieuwt wat ik ervan vind...ook ik ben dressuur gewent met een vaste zit...ik heb dit zadel besteld omdat ik een ander zadel zoek voor mijn poony,ik ben helemaal geen boomloos freak,maar ga het toch proberen,mede door de reacties van medebokkers

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:00

Ik heb een Sensation treeless Saddle.
Die heeft wél kniewrongen.
Dat 1 type boomloos zadel je niet bevalt hoeft niet te betekenen dat ze allemaal maar niets zijn, toch?!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:01

Na een ritje kan je ook niet zeggen wat je er van vind, is mijn mening

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:18

Lenneke_ schreef:
Na een ritje kan je ook niet zeggen wat je er van vind, is mijn mening

Misschien niet, maar als je er na die eerste rit met zere knieën afkomt, kan ik me voorstellen dat je niet intensief verder wil testen Knipoog (en dat heeft niet zoveel met boom of boomloos te maken)

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 10:30

Begrijp mij goed; Ik ben zeker niet negatief over boomloze zadels. Ik hoor van veel mensen om mij heen alleen maar positieve reacties over boomloze zadels. Maar zelf zou ik gewoon niet zo'n zadel aanschaffen, omdat ik mijn dressuurzadel beter vind zitten.

gerritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 14:36

never change a winning team

dus als het nu goed gaat met hoe je te paard gaat, met boom of boomloos, met of zonder ijzers, met of wat dan ook, gewoon niet veranderen als het goed gaat.

gaat het niet goed, ga dan opzoek naar wat wel bij jou en je paard past.

voor ons is dat een boomlooszadel geworden. of dat nu natural is of niet, voor mij gewoon de oplossing nu voor mijn paard. dat verder gewoon onder een deken staat en op ijzers... dus volgens velen niet zo natural....

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 16:25

Ik heb een chayenne barefoot testzadel gehad en dat was echt niks, ik had het opgelegd en ik ging er op zitten.Ik voelde me helemaal klem zitten en mijn paard werd mega druk.Ik kwam ergens op een site een torsion boomloos zadel tegen, maar ik wil eigenlijk zo,n zadel eerst uit testen.Iemand enig idee of dat dat mogelijk is?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 17:11

Als je helemaal klem zit heb je gewoon een maat te klein....dat zul je ook hebben als je je huidige zadel in een te kleine maat zou proberen , dus om daar nu meteen alle Barefoots voor af te wijzen is wel een beetje overdreven hoor Tong uitsteken

Sowieso als je een testzadel hebt (in de goede maat) , zou je hem minimaal een week zo vaak mogelijk moeten gebruiken , zonder tussendoor nog een ander zadel te gebruiken.

Pas dan kun je eerlijk een mening vormen over hoe het zit.

Ga je bvb. over van een zadel met flinke wrongen naar een zadel zonder wrong , dan zul je in het begin op dat zadel zonder wrong duidelijk merken dat je geen steun hebt en je benen erg wiebelig zijn. Bij de meeste mensen is het na een ween dan al zo dat ze geeneens meer merken dat er geen wrongen zijn , ze zijn het al gewend. Sturen ze dan het testzadel weer door en gaan ze weer op hun eigen zadel de volgende dag , dan schrikken ze zich rot hoe onhandig en krampachtig wijdbeens ze ineens zitten met die enorme wrongen Tong uitsteken

Er zijn zoveel verschillende versies boomloos. Aardig wat verschillende merken die elk hun eigen verschillende types hebben in verschillende maten , en elk van die zadels geeft een ander gevoel. Ook maakt het nog bij elk model verschil of je een oudere of een nieuwere versie hebt , er veranderd nog wel eens wat. Ofwel elk zadel kan een totaal ander gevoel geven. Bovendien is het dan ook weer met een andere pad al snel een heel ander gevoel. Dus om al het boomloos meteen af te schrijven als je 1 of 2 zadels geprobeerd hebt is misschien best een gemiste kans omdat een net iets ander boomloos setje misschien wel ideaal voor je was.

Net zoals bij boomzadels. Heb je een boomzadel dat niet lekker zit dan schrijf je toch ook niet meteen alle boomzadels af , of zelfs maar dat ene merk Verward
Je weet dat dat merk nog heel veel andere soorten / maten e.d. heeft dus die kun je ook nog prima proberen als je je ideale zadel nog niet gevonden hebt Lachen

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 17:41

Slotje, topic is een half jaar oud.