Wat is er erg aan een boom?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Re: Wat is er erg aan een boom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 18:08

mina had precies dezelfde plekken
ik zal eens zien of ik die foto's nog terugvind.
edit: helaas geen foto's teruggevonden, maar ze komen overeen met jouw beschrijving
na een maand rust en nieuwe pad waaren de witte haren trouwens weer weg.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 18:37

Ik denk niet dat er nog bruine haren terug komen
De plekken zijn helemaal kaal geweest.
Ik maak er morgen wel een foto van

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 19:49

Ben benieuwd naar de foto.

Maar wie heeft antwoord op mijn vraag hoe zo'n zadel de druk dan goed verdeeld?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 19:57

Citaat:
Ik heb een jaar boomloos gereden, maar ben nu weer op zoek naar een zadel met boom. Nu we meer en intensiever rijden heeft Anouar flinke drukplekken gekregen bij de beugelophaning en mijn zitbeenknobbels.
Ik zou d'r morgen eens een foto van maken

Ik ben dus niet de enige.

Mijn inlages zijn vervangen door dubbele...wellicht te laat vandaar de drukplekken.
Ik mag aannemen dat drukplekken na 3 maanden wel genezen zijn en dat alleen de witte haren tot de rui nog zichtbaar zijn.

Ik heb nu dubbele inlages en het zadel voelde wel beter aan. Maar omdat ik vanwege mijn rug niet veel rijd(2x per week hooguit een uurtje) is het niet echt goed te testen.

Bij mij zitten de drukkingen idd op de plaats van de beugelophangingen.(ga de foto ff opzoeken)

Afbeelding

Hier nog in de zomervacht...inmiddels zijn de haren langer en de witte plekken 2x zo groot. Ziet er dus niet uit. Mijn fjord heeft ze ook alleen iets minder erg.

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 20:53

Lenneke_ schreef:
Bij drukplekken op de schouder heb ik altijd een beetje vraagtekens. Het is namelijk de bedoeling dat je het zadel achter de schouder legt zodat de schouders alle vrijheid hebben.

Ik had het over drukplekken BIJ de schouder, niet op. Het is mij volledig bekend dat de schouder vrij moet liggen. Overigens kwam bij dit paard (erg schuine schouder) het boomloze ding inderdaad iets over het schouderblad heen, omdat verder naar achteren ook niet kon. Met andere woorden: het past hem niet. Vandaar ook exit boomloos zadel en tot zover "boomloos past elk paard"! Vork (Paard heeft nu een passend dressuurzadel MET boom op en dat werkt goed voor hem)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 21:08

Santos_ schreef:

door de inlages.
boomloos verdeelt uiteraard niet zo goed als met boom, want hoe zachter de vulling hoe minder verdeling.
bv een kussen verdeelt minder goed dan een plank.
ik geloof dat de inlages uit een schuim gemaakt zijn die wel soepel en flexibel zijn, maar wel enigszins hun vorm behouden (dikte vooral)
maar daar kan pmarena je wel meer over vertellen.
boomloos verdeelt de druk dus met behulp van de inlages in de pad.
ik persoonlijk gebruik liever de physiopad, dikkere inlages, betere bescherming, en je zit net iets hoger dan met een gewone grandeurpad
zadel schuift nog minder dan met de grandeur, en de ruggegraat blijft beter vrij.
je boomloos zadel is nog maar de helft, je pad is even belangrijk!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 10:58

Santos_ schreef:

Dat doe je zelf.

Het gewicht wordt over je kont en je bovenbenen verdeeld.

Daarom is het van uiterst belang dat je in evenwicht rijdt. Zit je scheef, dan krijgt je paard dat direct door. Bij een zadel met een boom, voelt je paard dit veel minder.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 11:12

Dat ging bij ons denk ik ook problemen geven. Tijdens de training of een wedstrijd draaf en galopeer ik het overgrote deel (in de wedstrijd stap ik vaak maar 1 tot 1,5 km), waarbij ik de meest van tijd in de beugels sta (blijf wel lichtrijden, maar ga niet helemaal op m'n kont zitten) Daarbij komt dat ik niet zo heel erg veel spek op m'n kont en bovenbenen heb Bloos

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 11:21

Niet l ullig bedoeld, maar de beugelophanging van Barefoot is nu eenmaal behoorlijk kwetsbaar!!

Als je zulke intensieve dingen vraagt als een endurance wedstrijd, en je wilt (of moet) boomloos rijden, kies dan voor een zadel met panelen aan de onderkant. Daar is ook steeds meer keus in. Trekker heeft dit geloof ik nu ook, Shetfan had op Naturals een foto geplaatst, was een mooi zadel.

Met panelen eronder, is de beugelophanging gewoon veel minder kwetsbaar.
En nu weet ik dat dat jij, Lenneke een boomzadel zoekt hoor. Maar dit zet ik er meer bij voor de meelezers.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 11:55

Citaat:
Daarom is het van uiterst belang dat je in evenwicht rijdt. Zit je scheef, dan krijgt je paard dat direct door. Bij een zadel met een boom, voelt je paard dit veel minder.

Niet alleen ruiters zijn scheef ook elk paard heeft zijn goede en slechte kant. Dus scheef.

Ik geloof niet dat een boomzadel dit probleem vermindert er zit immers meer gewicht aan de ene kant dan aan de andere kant. En aangezien een paard een vliegje voelt zittten zal een paard ook elke verandering van gewicht voelen en op reageren. Kunst is aan de ruiter dit op te merken en te corrigeren.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 11:58

In september stond er een heel mooi artikel over in de 'cap' (ik denk belgisch tijdschrift). Daaruit bleek ook dat boomloos niet voor elk paard(en ruiter!) geschikt is.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 12:01

Toen ik mijn barefoot kocht , en dat is nu zo'n 3 jaar geleden, werd er door boomloos rijden al gezegd dat boomloos niet voor elk paard geschikt zou zijn.

Ik hoop dus niet dat iedereen nou gaat zeggen " ja maar het zou op elk paard passen".

Ik heb zelf ook mensen advies gegeven en bij sommige ook gezegd dat een boomloos niet op hun paard zou passen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 14:11

Anouar z'n rug
Afbeelding

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 15:07

Wow dat ziet er behoorlijk erg uit. Erg jammer. Scheve mond
Boomloos leek me wel heel leuk en lekker rijden, maar ik denk niet dat ik het nog ga doen..

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 17:37

een boom kan de bewegingen beperken. maar je boomloze zadel moet wel goed liggen. zoals hierboven beschreven staat is een boomloos zadel niet altijd even goed. er zijn goede maar dus ook wat mindere reacties over.

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 18:00

Santos_ schreef:
Boomloos leek me wel heel leuk en lekker rijden, maar ik denk niet dat ik het nog ga doen..

Omdat het bij die niet goed gegaan is?
Bij anderen wel.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 18:08

Santos_ schreef:

Even een reactie hierop. Boomzadel kunnen dit ook veroorzaken, kijk maar:
Afbeelding

Het is wat moeilijk te zien op zo'n lichte vacht, maar er zitten toch echt grote plekken.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 19:31

Natuurlijk kunnen boomzadels dit ook veroorzaken, ik zeg ook niet dat dat niet zo is

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 19:47

Mijn haflinger heeft ze tot nu toe van elk zadel dat ik gehad heb gekregen Extreme duivel

Ik heb zo'n 6 zadels gehad in 13 jaar. hele dure tot hele goedkope, wel gepaste en geen gepaste.
Van boomloos tot met boom, van engels tot western.

gerritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 13:01

Lenneke_ schreef:
Anouar z'n rug
Afbeelding

dat ziet er niet best uit. wanneer is dat ontstaan? had je niets gemerkt dan, dit moeten toch flinke plekken geweest zijn??

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 13:03

ik had er bij mina ook niks van gemerkt hoor
ja, bij het aansingelen, maar dat doet ze nu ook weer (dracht, ik hou haar rug heel goedi n de gaten nu)
maar onder het rijden, geen sikkepit
tot ik witte plekken zag verschijnen, en dan viel mijne euro...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 13:05

Plekken werden ineens kaal. Daarvoor heb ik nooit wat gemerkt, er was niks te zien, z'n rug was niet gevoelig en ik merkte ook niks met rijden. Toen de kale plekken waren heb ik wel de DA laten komen. Anouar heeft vorig jaar last van z'n rug gehad, dus ik wilde dat hij weer even nagekeken werd. Gelukkig was z'n rug nog helemaal in orde en heeft hij hier niks aan over gehouden, behalve de witte haren dan.

_steef_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 20:51

@Lenneke_

Welke pad had jij er onder? De physio?

Of heb ik daar overheengelezen? Verward

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 21:04

Een symphanova met dubbele inlages. Inlages waren nog helemaal goed, niet ingedeukt ofzo

gerritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 12:56

schrik toch wel een beetje, maar alles extra goed in de gaten houden. ik rij nu nml. met haf dekje met dubbele inlages. het zal uiteraard ook verschillen per paard, net zoals met boomzadels. maar zulkde foto's maken je toch wel weer extra attent.