Need Help - Dominantie té erg ? Of is het iets anders.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nammie

Re: Need Help - Dominantie té erg ? Of is het iets anders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 10:02

Hallo Faux,

Ik lees net dat je moeder niet helemaal achter je plan staat , jammer...
Wat doe je verder met je paard , ben je erg actief in de sport?
Zou je het erg vinden om je paard een aantal maanden op rust te zetten? 24 uur per dag in de wei , en alleen hooi te eten te geven? Voorlopig een maatje ernaast , en als je merkt dat hij wat rustiger word dan zijn eigen maatje weer introduceren?

Toen ik je verhaal las dacht ik eerst ,hij heeft toch geen kronkel in zijn hoofd? Wat zul je geschrokken zijn!

Wat betreft mijn voorstel , ik weet dat ik makkelijk praten heb...Maar kijk eens wat het teweeg brengt bij je paard...Daar zou ik erg nieuwschierig naar zijn.
Je gaf aan dat je dominantie spelletjes met hem had gedaan , bedoel je bv. de joint up? Sommige paarden kunnen juist daar heel onzeker van worden , omdat ze het liefst dicht bij je willen zijn , en jij stuurt ze weg , weg van jou , weg uit de kudde. Een paard kan zich dan afvragen wat hij fout heeft gedaan , snap je?!
En uiteindelijk mogen ze wel weer bij je komen , maar laat je dat gebeuren op het goede moment?Het kan zijn dat het paard al eerder heeft aangegeven dat hij zich 'overgeeft' als het ware , maar dat jij zijn eerste signalen niet hebt opgevangen. Hier kan een paard erg onzeker van worden...
Ik hoop dat je op wat voorn manier dan ook , je eigen paard weer terug krijgt! Sterkte ermee!!!!

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-06 10:26

Nammie schreef:
Hallo Faux,

Ik lees net dat je moeder niet helemaal achter je plan staat , jammer...
Wat doe je verder met je paard , ben je erg actief in de sport?
Zou je het erg vinden om je paard een aantal maanden op rust te zetten? 24 uur per dag in de wei , en alleen hooi te eten te geven? Voorlopig een maatje ernaast , en als je merkt dat hij wat rustiger word dan zijn eigen maatje weer introduceren?

Toen ik je verhaal las dacht ik eerst ,hij heeft toch geen kronkel in zijn hoofd? Wat zul je geschrokken zijn!

Wat betreft mijn voorstel , ik weet dat ik makkelijk praten heb...Maar kijk eens wat het teweeg brengt bij je paard...Daar zou ik erg nieuwschierig naar zijn.
Je gaf aan dat je dominantie spelletjes met hem had gedaan , bedoel je bv. de joint up? Sommige paarden kunnen juist daar heel onzeker van worden , omdat ze het liefst dicht bij je willen zijn , en jij stuurt ze weg , weg van jou , weg uit de kudde. Een paard kan zich dan afvragen wat hij fout heeft gedaan , snap je?!
En uiteindelijk mogen ze wel weer bij je komen , maar laat je dat gebeuren op het goede moment?Het kan zijn dat het paard al eerder heeft aangegeven dat hij zich 'overgeeft' als het ware , maar dat jij zijn eerste signalen niet hebt opgevangen. Hier kan een paard erg onzeker van worden...
Ik hoop dat je op wat voorn manier dan ook , je eigen paard weer terug krijgt! Sterkte ermee!!!!

Wat ik verder met mijn paard doe, is zo'n 4 tot 5 keer in de week rijden, en dat is op dit moment nog helemaal niet intensief, ivm het feit dat hij onder behandeling staat bij een osteopaat. Je plan over rustgeven ziet er uit als een goed plan, alleen kan ik het helaas niet uitvoeren. Ik krijg dat nóóit gedaan bij mijn moeder. Echt niet. Ik ben zelf ook erg nieuwsgierig naar wat het teweeg brengt..

De dominantie spellen die ik heb gedaan zijn indd een aantal keren een JU in het verleden, maar die zijn helemaal goed verlopen. Ik heb van tevoren allerlei informatie opgezocht en ik ga trouwens NOOIT onvoorbereid aan het werk. Maar een JU heb ik al een tijdje niet gedaan, nu doe ik vooral: Jouw Plaats Is Mijn Plaats, en Voor Elkaar Staan Wachten enz. [ die tweede oefening heet niet zo maar zo noem ik hem haha Tong uitsteken ] En ik doe verder ook Loswerken enz.

Ik heb in principe mijn eigen paard wel, maar die rare dingen in de wei snap ik niet. Scheve mond Daar schrik ik indd flink van. Scheve mond Die stress heeft hij altijd al gehad, dat wil ik graag oplossen. Lachen

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 12:00

Ik zit zelf ook dik in een leerproces ,ik heb een merrie waar ik niets van begreep , en niet snapte waarom ze zo deed zoals ze deed...Ik snap het nog niet allemaal , maar ik ben bezig om de fout bij mezelf te zoeken...
Namkje doet vaak precies wat ik niet bedoel.Ik ben radicaal gestopt met alles wat ik met haar deed , en probeer dat langzaam weer op te bouwen.Nu probeer ik op elk signaal wat ze afgeeft te letten , en het te interpreteren , in de hoop dat ik het goed interpreteer. Ook probeer ik haar met mijn gedachten te sturen , alhoewel , eerlijk gezegd ik daar niet zoveel vertrouwen in heb. Elke keer als ze dan wel iets doet wat ik in gedachten heb , dan denk ik dat het toeval is....Ik denk als dit vaker gebeurd ik er wel meer vertrouwen in krijg.bv. net heb ik de merries in de wei gelaten , Namkje had haar halster nog om. In gedachten , en met focus probeerde ik haar naar me toe te laten komen , en ik probeerde haar te laten zien wat ik van haar wou , het halster afdoen.
Ze was echt net in de wei en zou normaalgesproken echt niet naar me toe komen , maar nu dus wel , en ik kon zo het halster afdoen....Dit soort dingen verbaasd mij keer op keer!Stom dat ik daar niet meer vertrouwen uit haal , maar das mijn leerproces Haha!

Mijn idee naar jou toe was hier een beetje op gebaseerd. Als je kunt zien dat je paard terugveranderd in het paard zoals je het kende , dan zou je kunnen zien waarneer en hoe je paard het kenbaar maakt dat er iets gebeurd waar hij onzeker van word. [Ik denk niet dat het probleem dominatie is....]Beetje vaag , maar dat is waar ik nu ook een beetje mee bezig ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 09:27

Faux schreef:
@ Antheman, als ik voor school nog tijd aan mijn paard ga besteden, moet ik er om half 6 uit, en ik denk niet dat mijn paard er blij mee is als ik zo vroeg kom:= Maargoed. Ik red dat zelf ook niet, ik moet mn slaap hebben. Ben vaak wel tot 's avonds laat bezig met hem. Ik kom thuis uit school en dan zietie me al thuiskomen staatie al te kijken van kom je ? haha.

@ Waratje; dankjewel voor de tip, ik zal eens contact met ze opnemen !

Dat zal geen probleem vormen hoor Haha! . Paarden zijn zo'n 20min per dag in diepe slaap en tussendoor staan ze wel eens een beetje te suffen. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 09:35

mischien wil hij laten zien dat hij de baas is zo van dit is mijn plek en ik ben hier de baas omdat hij van stal is vertrokken daar waren anderen de baas en nu wil hij de baas zijn
correct me if i'm wrong Tong uitsteken

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-06 15:17

*LOL* Je hebt gelijk Miirthe, maar ik red het zélf ook niet. Knipoog

@ Olifant; dat hij wil laten zien dat hij de baas is is duidelijk ja. Maar dat betekent niet dat hij daar in mag doordraaien en anderen zo aan mag vallen. Lachen

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 15:40

Hai,

Je schrijft dat je blij bent dat jullie erbij waren toen Rowygo zich zo als een monster ontpopte....
Misschien (t is maar een idee) is het juist omdat jullie erbij waren?

De keren dat hij zo raar begon te doen, waren jullie er toen echt bij, aan de rand van de weide of bij de weg oid of keken jullie uit een raam. Met andere woorden, was hij zich bewust van jouw aanwezigheid?
Vraag jezelf dit eens af, want soms manifesteren paarden hun onvrede over iets heel anders op hun omgeving. En als het misschien onvrede is over iets wat met jou te maken heeft, kan het zo zijn dat hij dit afreageert op andere paarden.
Als bovenstaande waar zou kunnen zijn, weet je in elk geval dat hij niet ineens een monsterlijk paard voor zijn soortgenoten is geworden, maar dat hij jou iets wil vertellen. En daar kun jij dus wat mee. Wat precies, dat zullen kundige mensen op het gebied van paarden-mensen communicatie je wel kunnen vertellen.

Veel succes!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 09:04

Als het lichamelijk op zich verder goed zit (kan je toch alleen in het echt beoordelen) , dan is het misschien gewoon dat hij geestelijk flink gefrustreerd is , daar had Rena ook een handje van , een beetje te gevoelig en te kwetsbaar en daardoor onzeker , zenuwachtig en die frustratie moet er ergens uit...dus draaien / schrikken / onrust / geen zin in andere paarden.

Ik zou eens kritisch kijken naar het voer of je het krachtvoer omlaag kunt brengen. Het dier heeft duidelijk erg veel energie die nu gebruikt wordt om te klieren , dus er mag best wat minder in Knipoog

Ik zou 'm dag en nacht op de wei willen (met schuil-mogelijkheid) zodat hij de hele dag kan lopen en stieren en doen , en dus z'n energie kwijt kan en zich niet hoeft op te vreten om het 1 of ander maar gewoon vrij is om te doen en laten wat die wil. Qua rijden kun je ze het beste ook flink aan het werk zetten op de manier die bij dat paard werkt.

Met Rena moet ik niet stevig in de bak aan het werk gaan ofzo , dat is haar ding niet. Maar als ik daar flink mee naar buiten ga , kilometers vreten , dan is er binnen no-time niks meer van dat schrikkerige over.

- minder krachtvoer
- meer ruwvoer / wei (heeft 'ie alle vrijheid om zichzelf bezig te houden)
- met rijden ook lekker tot rust laten komen.

Niet zitten pushen van je moet dit en dat , maar uitdagen om te werken zodat 'ie een goed gevoel erbij krijgt. Dat kan door lekker te kilometervreten maar ook door hem zelf een goed dressuur rondje te laten lopen waarbij hij de lol ervan inziet om z'n best te doen , en dat je daarvoor een aaitje krijgt. Lekker uitstappen buiten met losse teugel , gewoon allemaal zelf meer plezier en ongedwongenheid en vrijheid aan het dier geven zodat hij zich nergens over kan frustreren eigenlijk.

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 18:30

Ook mijn eerste gedachte was "wat krijgt ie te eten en hoeveel?"
En heeft hij gezelschap op stal of staat hij alleen? Heeft hij iets waar hij zich aan kan optrekken? Kan hij van zich af kijken in de stal, zien wat er om hem heen gebeurd cq. waar eventuele geluiden vandaan komen? Heb je als 'ns muziek aangezet, of hem bepaalde signalen met "rust" leren associeren? Pijn heb je zoals je schrijft al aardig uitgesloten.

Bij de werking van Bachremedies was ik "om" toen ik zelf aan den lijve ervaarde wat Rescue kan doen. Alleen zijn Bachremedies voor zover ik weet alleen zinvol als ondersteuning bij een paard wat een proces in gaat. De Bachremedies kunnen je paard helpen bij het leren anders om te gaan met dingen, maar dan moet het proces om dat te KUNNEN leren ook wel aangeboden worden. Alleen maar die druppeltjes geven en hopen op een wonder leidt niet altijd tot gewenst resultaat......

Ik begrijp dat hij aan huis staat, gezien "dat hij je aan ziet komen" als je van school komt? Heb je al eens aan een loopstal gedacht, zodat hij 24u/pd ZELF kan kiezen of hij op stal gaat of niet? Sommige paarden worden nooit stalpaarden. Ik heb er ook zoeen, en heb me erbij neergelegd. Ze is een absoluut volmaakt geweldig paard, zolang je haar maar niet (een enkel nachtje is geen punt, maar niet structureel) in een box opsluit. Dan wordt ze een monster. En dat kan ik haar gezien haar verleden (ze heeft nogal wat meegemaakt) niet kwalijk nemen.

Al 'ns aan endurance gedacht, zowel om hem dapperder te maken als om hem stoom af te laten blazen? Sommige paarden komen boven de 60km pas tot rust Tong uitsteken Die vervelen zich te pletter, barsten van de energie, en zetten dat om in allerlei niet-zinvol gedrag wat bijvoorbeeld lijkt op "bangigheid". Misschien als je hem werk te doen geeft waar hij zowel fysiek als mentaal behoorlijk aan de sjouw moet, is ie de tijd dat hij op stal staat blij dat ie kan rusten. De meeste energieke jonge paarden bij ons die voor het eerst mee op concours zijn geweest, moet je daarna de tijd geven bij te komen, die vallen na hun voer acuut in slaap op stal om alles te verwerken!
Sommige paarden worden heel onzeker van teveel energie, omdat ze in feite constant door zichzelf uit balans worden gehaald. En die combi is heel erg lastig. Sommige paarden worden lijfelijk hyperactief, omdat ze mentaal te weinig prikkels krijgen aangeboden. Hoe vaak moet hij ECHT ergens over nadenken in het werk wat je hem laat doen?
Of misschien is zoiets als TREC ook wel wat voor jullie? Een goede combinatie van "na moeten denken" en lichamelijke energie kwijt kunnen. Be creative! Er spreekt wel heel veel liefde en aandacht voor je paard uit je mail, dus ik hoop voor je dat hij op den duur hanteerbaar stalgedrag gaat vertonen als dat voor jou belangrijk is.... Nogmaals, ik vind het niet belangrijk meer, bij mijn merrie heb ik me er gewoon bij neergelegd, en de omstandigheden zo gemaakt dat ze NIET in een gesloten box hoeft als het niet perse absoluut strikt noodzakelijk is. Erbij vertellend, het heeft een maand geduurd voor ze ECHT geloofde dat ze naar believen de loopstal in en uit kon, zonder dat iemand een deur dicht zou gooien als ze erin stond..... Zo'n hekel heeft ze aan dichte stallen.....
Toen ze eenmaal 24/7 buiten stond toen ik haar gekocht had een paar jaar geleden, werd het van een zenuwwrak ook heel snel een hanteerbaar paard.

Succes!
Licorne

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 18:35

Heel erg bedankt allemaal, dat ten eerste.

Het gaat de laatste weekjes al steeds beter ! Hij is verbazend veel rustiger en raad eens; zijn voer is flink omlaag gegaan, en hij krijgt ipv biks, melasse vrije muesli ! Verder staat hij zov'e'el mogelijk buiten [ lees; van half 9 's ochtends tot 10 uur/ half 11 's avonds. ] Ik ga het in de gaten houden, mocht het nóg niet helemaal goed gaan ga ik nog meer van jullie tips in overweging nemen . Lachen Heel erg bedankt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 20:44

licorne schreef:
Alleen zijn Bachremedies voor zover ik weet alleen zinvol als ondersteuning bij een paard wat een proces in gaat. De Bachremedies kunnen je paard helpen bij het leren anders om te gaan met dingen, maar dan moet het proces om dat te KUNNEN leren ook wel aangeboden worden. Alleen maar die druppeltjes geven en hopen op een wonder leidt niet altijd tot gewenst resultaat......

Klopt helemaal.
Bach remedies werken ondersteunend in het proces waar jij en/of je paard in zit (en dus niet 'genezend' of 'opheffend').
Daarbij is het niet zo simpel om een remedie te kiezen op basis van wat summiere informatie. Wanneer je zelf een remedie kiest, gebeurt dat op basis van je eigen beeld en gevoel bij je paard en dan is het vaak lastig om objectief naar je paard te kijken en te kunnen beoordelen wat er werkelijk speelt.
Als eigenaar kun je je paard bijv. onzeker vinden, maar het kan heel goed zijn dat je paard niet onzeker is maar dat deze onzekerheid een uiting is van iets veel diepers (bijv. een bepaalde angst voor iets, en wat voor sóórt angst is dat dan, en waar komt deze vandaan), of is deze onzekerheid van de eigenaar (het paard is immers je spiegel).
Dus het beste is om een Bach remedie advies in te winnen van iemand die kennis heeft van de remedies en thuis is in het adviseren hierin (de juiste vragen weet te stellen e.d.).