Voor alle geinteresseerden in de 'natural way'

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Voor alle geinteresseerden in de 'natural way'

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 21:35

Handig, zo'n lijstje OK dan!

Als mijn portemonnee het toelaat ben ik ook zeker van plan over te stappen op Boomloos Knipoog !

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 10:36

Iedereen bedankt voor de duidelijke en ook goed onderbouwde antwoorden. Het is me allemaal stukken duidelijker nu. Als ik nog eens zelf een zadel aan ga schaffen zal ik boomloos zeker in overweging nemen. Is het trouwens ook toegestaan bij dressuurwedstrijden om met boomloos zadel te rijden?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-06 10:38

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 10:39

_Ella_ schreef:
Is het trouwens ook toegestaan bij dressuurwedstrijden om met boomloos zadel te rijden?

Het moet lijken op een Engels model, maar dat begrip is natuurlijk erg groot Haha!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 10:49

_Ella_ schreef:
Interessant topic, ik denk dat een hoop normals wel nieuwsgierig zijn hiernaar. Mijn vraag: Boomloos? waarom? Is de boom in het zadel zo ongemakkelijk voor een paard? Nog nooit iets van gemerkt namelijk bij de paarden die ik rijd/reed.

Waarom ik op boomloos ben overgegaan?

Ik vond boomloos maar niks, van die vormloze lappen leer.
Ik rij lange tochten, ook vele trektochten en dat leek me dus echt niet goed voor de rug.

Na de zoveelste aanpassingen aan mijn zadels en weer dat het niet pastte (ook mijn op maat aan laten meten Hulsebos)
was ik het zat.

Ik heb 2 koudbloeden, dus erg rond en de breeedste maat confectie was nog te smal voor hen.

Toen kwam er net een nieuw zadel, wel boomloos ,maar met panelen, op de markt. de Startrekk. Dat moest hem worden.

Beiden paarden hebben daar heel goed op gelopen. Trektochten gaan er ook goed op.

Inmiddels is 1 Startrekk vervangen door de Ghost, ja die paarse!! Die lijkt vooralsnog heel erg goed te liggen, maar is nog maar weinig gebruikt.

Wat ik met boomloos wel vind: heel goed naar je evenwicht kijken. Als je uit balans zit, dan krijgt je paard dat terug.

Ik ben zeker niet tegen boomzadels !
Ik denk dat wanneer ze echt goed liggen, de druk veel beter verdeeld wordt. Je hebt een veel groter draagoppervlak met een boomzadel.
MAAR: hoeveel boomzadels liggen er eigenlijk goed??
Dat zijn er niet zo veel.

Verder staan mijn ponies jaar rond buiten. Dus vette wintervacht. En in het voorjaar train ik ze weer om de trektochten aan te kunnen. Kortom, de bespiering verandert nogal eens. De boomloze, flexibele zadels kunnen dit dus goed opvangen. Met een boomzadel was het voor mij dus een probleem om zo het jaar rond te komen.

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 11:43

Antheman schreef:
Wat ik met boomloos wel vind: heel goed naar je evenwicht kijken. Als je uit balans zit, dan krijgt je paard dat terug.

Ik denk dat wanneer ze echt goed liggen, de druk veel beter verdeeld wordt. Je hebt een veel groter draagoppervlak met een boomzadel.

Als ik het dus goed begrijp verdeelt een boomloos zadel dus het gewicht van de ruiter niet? Net als zonder zadel rijden dus? Das dan weer een nadeel. Een zadel heeft imo meer functies dan alleen het comfort van de ruiter.

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 11:58

_Ella_ schreef:
Als ik het dus goed begrijp verdeelt een boomloos zadel dus het gewicht van de ruiter niet? Net als zonder zadel rijden dus? Das dan weer een nadeel. Een zadel heeft imo meer functies dan alleen het comfort van de ruiter.

Je hebt helemaal gelijk dat het zadel meer functies heeft dan het comfort van de ruiter Ja De belangrijkste functie van een zadel is dat het comfort van het paard wordt gewaarborgd. Een belangrijk deel daarvan komt door het verdelen van het gewicht van de ruiter. Een passend boomzadel doet dat altijd beter dan een boomlooszadel, maar binnen het verschijnsel boomloos zijn ook verschillen. Bij de Startrekk bijvoorbeeld heb je panelen die toch een behoorlijk stuk druk verdelen, maar er zijn ook versies boomloos waar drukverdeling niet of nauwelijks aan de orde is. Boomloos is niet helemaal hetzelfde effect als zonder zadel rijden, maar er is een duidelijk risico op lokale druk.
Bedenk ook dat ieder zadel voor- en nadelen heeft, als mensen je alleen de voordelen noemen, ga dan vooral op zoek naar de nadelen, want die zijn er altijd. Daarna aan jou de afweging of de voordelen tegen de nadelen opwegen Knipoog

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 12:04

_Ella_ schreef:
Antheman schreef:

Je loopt sneller risico op puntbelasting. De vormloze lappen als Barefoot en Randolls hebben naar mijn mening een slechte stijgbeugelophanging. Doe je heel rustig aan, en je weegt bijna niks, zal er niks aan de hand zijn.
Ik ben geen vlieggewicht ,maar ook niet dik. Maar ik vraag wel veel aan mijn ponies.
Het gewicht wordt wel verdeeld, maar met name rond de billen en dijen. Heb je een panelen boomlooszadel, wordt dit uiteraard beter verdeeld dat een lap die gewoon op de rug ligt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-06 13:36

ja die stijgbeugelophanging is om te huilen van de BF's. Voor je eigen veiligheid moet je eigenlijk ook al meteen veiligheidsbeugels aanschaffen, want de beugelriemen kunnen niet losschieten zoals bij een gewoon zadel.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 15:27

Hmm. Ik ga misschien binnenkort dat testzadel aanvragen.. Lachen Lijkt me superinteressant en ben zo nieuwsgierig hoe mijn paard er op reageerd ! Heb die site van waar dat kan eens doorgelezen en ben overtuigd. Nu mijn moeder nog. Vork Paard is nog altijd van haar. Clown

Nog een vraag van mijn kant:

Er word gezegd [ zoals ook jouw onderschrift Arabesk ] dat het het beste is om je paard zoveel mogelijk buiten te hebben, liefst 24/7 met een schuilstal. [ en nee, ik scheer niet iedereen over één kam maar even algemeen genomen, tuurlijk zijn er uitzonderingen van mensen die er anders over denken ] Ik ben het er wel mee eens dat het het beste is om een paard zo véél mogelijk buiten te zetten. Het "probleem" is alleen, mijn paard is het zat na een tijdje buiten staan. Als hij zo'n 3/4 uur buiten heeft gestaan dan wil hij er echt uit. Staat te draaien bij het hek, en hinnikt keihard zodra hij iemand ziet, zovan; haaaal me binnen nu ! Dit is erger met slechter weer.. Is dit een geval van; tsja, uitzondering, hij staat gewoon liever binnen ?
of iets wat hij nog aan moet wennen ? [ ookal probeer ik het al vrij lang ] ? Of een andere verklaring ?

Ik denk zelf dat het gewoon zo is dat hij het lekker vind om op stal te staan, en niet te lang buiten wil. Maar als ik hem dan dus best veel op stal heb staan, word ik dan als 'slecht' gezien door 'naturals' ? We hebben overigens vrij ruime boxen, maarja, buiten zou beter zijn toch ? Maar wat als hij het gewoon niet wil ?

Ik vraag me dus af of jullie er een andere verklaring voor hebben dan ; hij houdt er gewoonweg niet van om lang buiten te staan.
En of de echte 'natural' het dan als een 'fout' van mij ziet dat ik hem veel binnen heb staan ?

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 15:31

staat hij ook met andere paarden buiten? of staat hij alleen..

Ik heb trouwens ook een vraagje.. waar je een degelijk goedkoop bitloos hoofdstel kan kopen.. (mag ook met hackamore zijn)

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 15:35

KhOuuvnnj0uu; Misschien is een touwhalster een idee ? Die zijn goedkoper dan goedkoop Knipoog Als je een echt hoofdstel wilt is op internet van alles te vinden. Ook op bokt; Klik hier. Succes.

Als antwoord op je vraag: hij staat alleen, omdat hij andere paarden aanvalt, achternarent, bijt en trapt tot OF wij ertussen zijn gesprongen OF de ander in de sloot ligt of iets dergelijks.. Scheve mond Er is één paard waar hij wel mee kan staan, en dat gaan we binnenkort weer proberen. [ die is een tijdje weggeweest. Dus voorzichtig proberen of het nog steeds kan ]

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 15:38

ja of je moet een heel dominant paard bij hem zetten Scheve mond

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 15:42

khOuuvnnjOuu schreef:
ja of je moet een heel dominant paard bij hem zetten Scheve mond

Dat lijkt mij nou eigenlijk geen slim idee. Scheve mond No offense hoor, maar het enige paard waar hij dus mee samen kan is juist zo onderdanig als wat. Echt een watje. En ookal zou het wél een goed idee zijn, [ als iemand met goede argumenten komt Clown ] ik denk nl. dat ze gaan vechten dan, waar haal ik dat paard vandaan. Clown Hebben we niet zo even hier op stal staan nl.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 15:50

ja maar gewoon echt heeeeeel erg dominant dat hij misschien niets meer durft.. Clown mijn pony was op de manege (was manegepony) echt een sul.. altijd beetje onderdanig.. toen is ze verhuist en kon ze met alle paarden opschieten en nu staat ze weer ergens anders en ze is zo vals als het maar zijn kan.. als ze bij mijn bijrijdpaard staat.. de hele tijd fiepen alsof ze hengstig is.. (niet dus) alleen als hij al naar haar kijkt.. met de voorbenen slaan.. als ze naar buiten gaat gelijk hinniken en roepen van jaaa vriendjes .. en is ze er bij in de buurt met de staart slaan oren in de nek .. (ja de rest vind het net zo min goed daar niet van, maar ze staan niet bijelkaar.. ze staan naast elkaar) iemand hier een oplossing voor Schijnheilig

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 16:44

Bedankt iedereen voor de uitleg. Conclusie is eigenlijk dat het aanschaffen van een zadel iets is wat met zorg moet gebeuren, en het soort zadel heel paardafhankelijk (nieuw woord Knipoog ) is. Maar dit was het natuurlijk ook al als je puur naar boomzadels keek... Vooral voor paarden met rugproblemen (zoals het paard van mac) kan boomloos een uitkomst zijn, en boomloos is altijd beter dan een slechtpassend boomzadel. Maar een goedpassend boomzadel verdeelt de druk weer beter dan een boomloos zadel. Klopt?
Maar oke, nu we toch bezig zijn, zag ik in de beginpost ook biksloos staan. Hier had ik nog nooit van gehoord. Geen biks? Wat voer je dan? Alleen hooi? Ook als je dagelijks op je paard rijdt?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-06 16:51

ja ik voer alleen hooi en een half pavo summerfit koekje voor de vitamines en mineralen.

je moet wel meer hooi geven, het liefst 24.7 aanbod

ik rij best grote afstanden met mijn arab, dagelijks zo'n 5 km en in het weekend soms wel tot zo'n 20 km

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 16:53

Mijn paard krijgt twee keer per dag een halve beker mix (eigenlijk alleen omdat-ie het zo lekker vindt), en voor de rest wortelen en heel veel hooi. Doet het er super op. Ik rij wel niet elke dag even intensief. O ja, een mineralenblok heeft hij ook.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-06 16:54

oja de liksteen was ik ook nog ff vergeten, die heb ik gewoon op een paaltje in de wei gemonteerd

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 17:02

@ faux: geef jij je paard te eten zodra ie op stal komt?? dan zou het wel eens kunnen zijn dat ie daar zin in heeft... probeer eens om een keer in de wei te voeren, misschien wilt ie dan langer blijven staan? En anders eens kijken of je je paard misschien 2 keer naar buiten kunt doen (als je daar tijd voor hebt), dan kan ie tussendoor ff op stal, en daarna weer lekker naar buiten.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 17:04

Mijn knollie krijgt Pavo Liga.
Is net zoiets als die koeken,maar dan in brok vorm.
(ze krijgt het omdat ze een veulen aan haar zij heeft,anders kreeg ze alleen grag en kuil)

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 17:14

_angela_ schreef:
@ faux: geef jij je paard te eten zodra ie op stal komt?? dan zou het wel eens kunnen zijn dat ie daar zin in heeft... probeer eens om een keer in de wei te voeren, misschien wilt ie dan langer blijven staan? En anders eens kijken of je je paard misschien 2 keer naar buiten kunt doen (als je daar tijd voor hebt), dan kan ie tussendoor ff op stal, en daarna weer lekker naar buiten.

Meestal gaan ze pas naar binnen met voeren ja. Ja Dat zou het best eens kunnen zijn. Ik ga zoiezo overleggen over een schuilstalletje in de wei en dan indd af en toe daar voeren Knipoog Bedankt allemaal, Arabesk ook voor je PB. Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-06 17:22

geen dank Bloos

een mens wordt creatief door de jaren heen Knipoog

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 18:20

_Ella_ schreef:
en boomloos is altijd beter dan een slechtpassend boomzadel. Maar een goedpassend boomzadel verdeelt de druk weer beter dan een boomloos zadel. Klopt?

Nee, klopt niet helemaal. Slecht passend boomloos kan zelfs slechter zijn dan slecht (maar minder slecht) passend boomzadel, maar andersom kan natuurlijk ook. Slecht passend is altijd slecht, boom of geen boom. Passend boomzadel verdeelt inderdaad de druk beter dan een (passend) boomloos zadel.

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 18:25

Arabesk schreef:
ja ik voer alleen hooi en een half pavo summerfit koekje voor de vitamines en mineralen.

De Aura koeken van Pavo zijn in samenstelling zo goed als gelijk aan de Summerfit, maar wel een stukkie goedkoper. Ze zitten wel in een grotere verpakking.