Als mijn portemonnee het toelaat ben ik ook zeker van plan over te stappen op Boomloos
! Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
! _Ella_ schreef:Is het trouwens ook toegestaan bij dressuurwedstrijden om met boomloos zadel te rijden?
_Ella_ schreef:Interessant topic, ik denk dat een hoop normals wel nieuwsgierig zijn hiernaar. Mijn vraag: Boomloos? waarom? Is de boom in het zadel zo ongemakkelijk voor een paard? Nog nooit iets van gemerkt namelijk bij de paarden die ik rijd/reed.
Antheman schreef:Wat ik met boomloos wel vind: heel goed naar je evenwicht kijken. Als je uit balans zit, dan krijgt je paard dat terug.
Ik ben zeker niet tegen boomzadels !
Ik denk dat wanneer ze echt goed liggen, de druk veel beter verdeeld wordt. Je hebt een veel groter draagoppervlak met een boomzadel.
MAAR: hoeveel boomzadels liggen er eigenlijk goed??
Dat zijn er niet zo veel.
_Ella_ schreef:Als ik het dus goed begrijp verdeelt een boomloos zadel dus het gewicht van de ruiter niet? Net als zonder zadel rijden dus? Das dan weer een nadeel. Een zadel heeft imo meer functies dan alleen het comfort van de ruiter.
De belangrijkste functie van een zadel is dat het comfort van het paard wordt gewaarborgd. Een belangrijk deel daarvan komt door het verdelen van het gewicht van de ruiter. Een passend boomzadel doet dat altijd beter dan een boomlooszadel, maar binnen het verschijnsel boomloos zijn ook verschillen. Bij de Startrekk bijvoorbeeld heb je panelen die toch een behoorlijk stuk druk verdelen, maar er zijn ook versies boomloos waar drukverdeling niet of nauwelijks aan de orde is. Boomloos is niet helemaal hetzelfde effect als zonder zadel rijden, maar er is een duidelijk risico op lokale druk.
_Ella_ schreef:Antheman schreef:Wat ik met boomloos wel vind: heel goed naar je evenwicht kijken. Als je uit balans zit, dan krijgt je paard dat terug.
Ik ben zeker niet tegen boomzadels !
Ik denk dat wanneer ze echt goed liggen, de druk veel beter verdeeld wordt. Je hebt een veel groter draagoppervlak met een boomzadel.
MAAR: hoeveel boomzadels liggen er eigenlijk goed??
Dat zijn er niet zo veel.
Als ik het dus goed begrijp verdeelt een boomloos zadel dus het gewicht van de ruiter niet? Net als zonder zadel rijden dus? Das dan weer een nadeel. Een zadel heeft imo meer functies dan alleen het comfort van de ruiter.
Lijkt me superinteressant en ben zo nieuwsgierig hoe mijn paard er op reageerd ! Heb die site van waar dat kan eens doorgelezen en ben overtuigd. Nu mijn moeder nog.
Paard is nog altijd van haar. 
Als je een echt hoofdstel wilt is op internet van alles te vinden. Ook op bokt; Klik hier. Succes.
Er is één paard waar hij wel mee kan staan, en dat gaan we binnenkort weer proberen. [ die is een tijdje weggeweest. Dus voorzichtig proberen of het nog steeds kan ]
khOuuvnnjOuu schreef:ja of je moet een heel dominant paard bij hem zetten
No offense hoor, maar het enige paard waar hij dus mee samen kan is juist zo onderdanig als wat. Echt een watje. En ookal zou het wél een goed idee zijn, [ als iemand met goede argumenten komt
] ik denk nl. dat ze gaan vechten dan, waar haal ik dat paard vandaan.
Hebben we niet zo even hier op stal staan nl.
mijn pony was op de manege (was manegepony) echt een sul.. altijd beetje onderdanig.. toen is ze verhuist en kon ze met alle paarden opschieten en nu staat ze weer ergens anders en ze is zo vals als het maar zijn kan.. als ze bij mijn bijrijdpaard staat.. de hele tijd fiepen alsof ze hengstig is.. (niet dus) alleen als hij al naar haar kijkt.. met de voorbenen slaan.. als ze naar buiten gaat gelijk hinniken en roepen van jaaa vriendjes .. en is ze er bij in de buurt met de staart slaan oren in de nek .. (ja de rest vind het net zo min goed daar niet van, maar ze staan niet bijelkaar.. ze staan naast elkaar) iemand hier een oplossing voor
) is. Maar dit was het natuurlijk ook al als je puur naar boomzadels keek... Vooral voor paarden met rugproblemen (zoals het paard van mac) kan boomloos een uitkomst zijn, en boomloos is altijd beter dan een slechtpassend boomzadel. Maar een goedpassend boomzadel verdeelt de druk weer beter dan een boomloos zadel. Klopt?_angela_ schreef:@ faux: geef jij je paard te eten zodra ie op stal komt?? dan zou het wel eens kunnen zijn dat ie daar zin in heeft... probeer eens om een keer in de wei te voeren, misschien wilt ie dan langer blijven staan? En anders eens kijken of je je paard misschien 2 keer naar buiten kunt doen (als je daar tijd voor hebt), dan kan ie tussendoor ff op stal, en daarna weer lekker naar buiten.
Dat zou het best eens kunnen zijn. Ik ga zoiezo overleggen over een schuilstalletje in de wei en dan indd af en toe daar voeren
Bedankt allemaal, Arabesk ook voor je PB.

_Ella_ schreef:en boomloos is altijd beter dan een slechtpassend boomzadel. Maar een goedpassend boomzadel verdeelt de druk weer beter dan een boomloos zadel. Klopt?
Arabesk schreef:ja ik voer alleen hooi en een half pavo summerfit koekje voor de vitamines en mineralen.