Hoe longeer ik?
Eerst warm lopen met longelijn door de ringen van het zadel naar het bit en daar vast. Daarna ' werken' door de lijn door de bitringen te halen en deze te bevestigen aan de zijkant van de singel.
de buitenste lijn gaat altijd achter de achterhand langs. Dit omdat ik dan de extra werking tenminste ook mee pik; het bewust worden van de achterhand en deze erder onder plaatsen.
Jammergenoeg heb ik geen foto's.
Ik gebruik overigens een menzweep. dat werkt erg fijn. je kunt ze in verschillende lengtes krijgen... ook even lang als longeerzweep. ze zijn dan echter meestal lichter en bovendien zit er maar een kort touwtje aan.
Wat te doen als het paard de lijn achter de achterhand eng vind?
Oefeningen doen met lijnen acter de kont langs. Bijvoorbeeld;
Naast het hoofd van het paard staan, paard stil laten staan en met de lijn achter het paard langs lopen (de lijn achter de achterhand langs halen) en aan de andere kant schuin voor het paard gaan staan. Nu begin je langzaam druk op de lijn te zetten (de lijn spant dus achter het paard en er komt druk op het halster/hoofdstel). Het paard moet nu de lijn volgen en dus van je af draaien... langzaam aan draait het paard om zijn as en komt weer met het hoofd naar jou. Op deze manier leert het gewoon de druk van de lijn te volgen en er niet tegenin te gaan. Bovendien kun je deze oefening gebruiken om het paard meerte laten verzamelen.