Hoe respect krijgen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kynshiri

Re: Hoe respect krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 21:12

ik heb hier ook een jong paardje dat in het begin de voederbakken uit mijn handen schopte als ik de paddock inkwam en nu (enkele maanden later) ist de aanhankelijste snul van de bende...

moet toegeven dat dat met die voerbakken (lees emmer) opgelost is doordat ik hem ooit eens voor ze het goed en wel besefte tegen haar neusje had gemikt nadat ze mij met voer en al onderuit had gestampt (ik heb er een week blauw van gezien).
lijkt mss grof op het eerste zicht, maar langs de andere kant zijn paarden ook niet altijd lief tegen mekaar...gewoon een korte en snelle reactie moet kunne vind ik... je moet wel zien dat je paard los is op dat moment want ze moeten kunnen gaan lopen als je hen straft of een tik geeft (doen ze in de natuur ook als de leider hen bijt ofzo; om hun onderdanigheid te bevestigen)

ik las hier ergens dat je leiderschap moet verdienen en dat is ook zo. De sterkste is de leider (net fysiek bedoelt!) en zoals het spreekwoord zegt :' de aanhouder wint'.
een leider is consequent en weet wat hij wil en waar hij naartoe wil.
als de join-up lukt met de andere paardjes moet het bij deze ook lukken, maar misschien is hij een taaier mannetje en echt een sterk leiderstype

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 21:27

Cassidy schreef:
Maar hoe eerlijk is het t.o.v een paard als jij hem leert via de friendly game dat hij - om maar een voorbeeld te noemen, niet dat de opa van de TS zo reageert - niet bang hoeft te zijn voor de zweep en je hem overal ermee kunt aanraken zonder dat hij een tik krijgt, en de ander persoon bijv. die zweep juist wel (te pas en te onpas) hanteerd? Hoe verwarrend en hoe eerlijk is dat voor een paard?

Off topic: Ik kan niet vanaf hier beoordelen hoe verschillend de TS en haar opa met het paard omgaan. En hoe opa met het paard omgaat. Misschien heeft opa geen problemen met het paard? Ik weet het niet.
Je noemt hier ook een extreem voorbeeld: iemand die te pas en te onpas de zweep hanteert. Tja zo'n persoon maakt een paard angstig en gestressed. Toch ben ik ervan overtuigd dat het paard onderscheid kan leren maken. Mits men duidelijk, voorspelbaar en consequent is. Consequent is alleen niet wat iemand is die zich een nieuwe methode gaat aanleren, dus in het begin zal het verwarrend kunnen zijn, en dan heb je een punt. Maar het doel is dat het (op termijn) beter wordt, toch?

Eerlijk t.o.v. het paard is: voorspelbaar zijn. Door voorspelbaar te zijn, leert het paard met de situatie om te gaan (coping behaviour) en blijft stess minimaal.

Zolang verschillende mensen (op verschillende manieren) met het paard omgaan beide consequent zijn, kan het paard goed onderscheid maken. Consequent (=voorspelbaar) is het sleutelwoord.

@Cassidy Maar goed, mijn punt was: het feit is nu ook dat ze beide op hun eigen manier met het paard omgaan. Als de één dan een andere manier gaat handhaven, een manier waarop het paard respect voor de begeleider krijgt, dan is er toch in elk geval een probleem minder? Ik begrijp je invalshoek wel en het zijn goede vragen.

De vraag van de TS is:
Citaat:
Hoe kan ik zijn respect krijgen, zodat we weer als maatjes door het leven kunnen?

Door consequent je paard op te voeden. En je te verdiepen in het wezen paard, zodat je zijn gedrag beter kunt interpreteren. Lachen Simpel gezegd he? Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Zelf zou ik het Parelli programma aanraden, als je Engels kunt lezen/verstaan. Het Parelliprogramma legt namelijk heel goed uit hoe het paard in elkaar steekt en wat belangrijk voor hem is. En hoe je je als mens dominant kunt gedragen op een manier die begrijpelijk is voor het paard. En dominantie en respect kun je op verschillende manieren via verschillende wegen verkrijgen: er is helaas geen standaard 'ding' dat je even doet.

Bijten is absoluut nooit toegestaan. Je kunt leren blokken, zoals Armaris al zei:
Armaris schreef:
Terugbijten?Nou,dan moet je best snel zijn.

Als je paard je gebeten heeft kan je niets anders doen dan alleen maar boos worden.

Als je het ziet aankomen,laat hem dan lekker tegen je arm aanknallen dmv met je arm te flapperen(en nee,kakelen moet je niet doen Knipoog )

Kijk daarbij niet (!) naar het paard en toon geen emotie. Laat hem tegen jouw 'blok' lopen. Er zijn verschillende blok-technieken, met je armen en met je benen.
Er zijn vast wel plaatjes te vinden op sites die over Parelli gaan. Succes.

Terugbijten: daar ben je als mens te langzaam voor en het is levensgevaarlijk om met je gezicht zo dicht bij een bijtend paard te willen komen!
Slaan: het paard gaat het als een spelletje zien en het zal erger worden.

Negeren en blokken: goede optie, liefst in combinatie met je eigen persoonlijke circel verdedigen: plat gezegd zorg dat hij niet bij je kan komen omdat hij op respectabele afstand moet blijven staan. Hoe? Tja ik verwijs je dan door naar Parelli: hij heeft het allemaal prachtig verwoord en opgeschreven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 21:36

Ik sluit me volledig aan bij de vorige reactie Knipoog !

Sap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 19:35

@ PeruaansePas: Mijn opa heeft idd geen problemen met het paard. Al heeft hij hem ooit weleens in zijn arm gebeten.

Maar ik denk ook dat het paard het meer ziet als spelen..
Paarden bijten elkaar ook als ze elkaar krabben.. Ze kunnen ook zichzelf bijten zonder pijn.
Misschien snapt hij niet dat het wel pijn doet als hij mij bijt Scheve mond

Bedankt voor je uitleg..
Ik ga me er toch maar meer in verdiepen..

tiffany_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 21:34

Citaat:
Terugbijten: daar ben je als mens te langzaam voor en het is levensgevaarlijk om met je gezicht zo dicht bij een bijtend paard te willen komen!
Slaan: het paard gaat het als een spelletje zien en het zal erger worden.

dat "bijten" bedoel ik met mijn handen, dus mijn gezicht blijft op afstand Bloos .
Ik heb met verschillende paarden gewerkt die beten, en de terug-bijt techniek werkte eigenlijk altijd. Nou bleven die paarden ook nooit als een gek in het rond happen ofzo, meer speels even de tanden in mijn vel proberen te zetten. En nog voordat hij losliet zat ik dan al te knijpen. Voor mijn gevoel is het een erg duidelijke straf, en ben je er ook snel genoeg bij op die manier.

Lenneke_ schreef:
terugbijten vind ik geen goede manier. Hij mag mij niet bijten, dus dan mag ik hem ook niet bijten.

geen enkel paard mag mij slaan, en ik geef ook wel eens een tik. Dat zie ik dan gewoon als een correctie, net als terug bijten. Het komt ongeveer op hetzelfde neer.
Bij Candy (mijn eigen paard) heb ik dit alles overigens niet nodig, die kent zijn plek, en weet wat mag en wat niet mag. Maar als ik bezig ben met paarden van anderen, moet ik soms streng en snel zijn, en voor mij is dit een goede oplossing.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 21:42

Een paard dat bijt heeft daar altijd een goede reden voor (of dit een goede reden is even daar gelaten). Het punt is dat je de oorzaak onder de loep moet nemen. Het heeft met acceptatie en kuddegedrag te maken (ja, nogal wiedes, denk je dan). Je moet zelf de houding van onbetwiste leider innemen. Wanneer je je anders opstelt wordt een paard daar onzeker of zelfs onwillig van (dan luistert hij dus niet meer). Het terugbijten is een beproefde methode, of je hem wil toepassen of niet is aan jou. Het is zoals tiffany al zegt meestal een kwestie van knijpen. Dan kun je wel zeggen: daar voelt zo'n dier niks van maar dat is niet helemaal waar. Het is ook niet een kwestie van hem pijn doen. Het is een kwestie van aangeven: dit accepteer ik niet, op een voor het dier begrijpelijke wijze. (net zoals een kind het ook niet snapt wanneer je op geschrokken toon zegt: nee, dat mag jij niet.). Ook verschilt het van paard tot paard hoe duidelijk je moet zijn. Als je niet wil dat hij bijt, of het nu uit speelsigheid is of niet: spelen is bij dieren een vorm van aftasten waar ze staan qua rangorde. Blijf dus de baas.

Anoniem27

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 22:41

Ik kan je het boek "een paard liegt niet" van Chris Irwin ook aanraden. Ik ben er momenteel zelf ook in aan 't lezen en 't leest super fijn weg. Het is niet een kant en klare methode wat er beschreven wordt, maar meer zijn visie op het wezen "paard". Je leert te kijken naar het gedrag van een paard en hoe jij je ten aanzien van dat wezen leert op te stellen. Verder natuurlijk altijd consequent blijven. Dat is ook een iets wat Chris Irwin beschrijft. Hij benoemd ook de zin: "Mijn paard was vroeger zo gewillig" of iets in die trend. Daarmee geeft hij aan, dat je dus niet alleen tijdens de opvoeding of alleen tijdens 't grondwerk, maar dus altijd consequent moet blijven. Wat het paard de ene dag niet mag, mag de dag erna ook niet en over een jaar ook niet. Zo weet het paard ook wat hij aan je heeft en voorkomt dit verwarring en zal het de onderlinge verstandhouding tussen jullie versterken.