Cassidy schreef:Maar hoe eerlijk is het t.o.v een paard als jij hem leert via de friendly game dat hij - om maar een voorbeeld te noemen, niet dat de opa van de TS zo reageert - niet bang hoeft te zijn voor de zweep en je hem overal ermee kunt aanraken zonder dat hij een tik krijgt, en de ander persoon bijv. die zweep juist wel (te pas en te onpas) hanteerd? Hoe verwarrend en hoe eerlijk is dat voor een paard?
Off topic: Ik kan niet vanaf hier beoordelen hoe verschillend de TS en haar opa met het paard omgaan. En hoe opa met het paard omgaat. Misschien heeft opa geen problemen met het paard? Ik weet het niet.
Je noemt hier ook een extreem voorbeeld: iemand die te pas en te onpas de zweep hanteert. Tja zo'n persoon maakt een paard angstig en gestressed. Toch ben ik ervan overtuigd dat het paard onderscheid kan leren maken. Mits men duidelijk, voorspelbaar en consequent is. Consequent is alleen niet wat iemand is die zich een nieuwe methode gaat aanleren, dus in het begin zal het verwarrend kunnen zijn, en dan heb je een punt. Maar het doel is dat het (op termijn) beter wordt, toch?
Eerlijk t.o.v. het paard is: voorspelbaar zijn. Door voorspelbaar te zijn, leert het paard met de situatie om te gaan (coping behaviour) en blijft stess minimaal.
Zolang verschillende mensen (op verschillende manieren) met het paard omgaan beide consequent zijn, kan het paard goed onderscheid maken. Consequent (=voorspelbaar) is het sleutelwoord.
@Cassidy Maar goed, mijn punt was: het feit is nu ook dat ze beide op hun eigen manier met het paard omgaan. Als de één dan een andere manier gaat handhaven, een manier waarop het paard respect voor de begeleider krijgt, dan is er toch in elk geval een probleem minder? Ik begrijp je invalshoek wel en het zijn goede vragen.
De vraag van de TS is: Citaat:
Hoe kan ik zijn respect krijgen, zodat we weer als maatjes door het leven kunnen?
Door consequent je paard op te voeden. En je te verdiepen in het wezen paard, zodat je zijn gedrag beter kunt interpreteren.
Simpel gezegd he? Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Zelf zou ik het Parelli programma aanraden, als je Engels kunt lezen/verstaan. Het Parelliprogramma legt namelijk heel goed uit hoe het paard in elkaar steekt en wat belangrijk voor hem is. En hoe je je als mens dominant kunt gedragen op een manier die begrijpelijk is voor het paard. En dominantie en respect kun je op verschillende manieren via verschillende wegen verkrijgen: er is helaas geen standaard 'ding' dat je even doet.
Bijten is absoluut nooit toegestaan. Je kunt leren blokken, zoals Armaris al zei:Armaris schreef:Terugbijten?Nou,dan moet je best snel zijn.
Als je paard je gebeten heeft kan je niets anders doen dan alleen maar boos worden.
Als je het ziet aankomen,laat hem dan lekker tegen je arm aanknallen dmv met je arm te flapperen(en nee,kakelen moet je niet doen

)
Kijk daarbij niet (!) naar het paard en toon geen emotie. Laat hem tegen jouw 'blok' lopen. Er zijn verschillende blok-technieken, met je armen en met je benen.
Er zijn vast wel plaatjes te vinden op sites die over Parelli gaan. Succes.
Terugbijten: daar ben je als mens te langzaam voor en het is levensgevaarlijk om met je gezicht zo dicht bij een bijtend paard te willen komen!
Slaan: het paard gaat het als een spelletje zien en het zal erger worden.
Negeren en blokken: goede optie, liefst in combinatie met je eigen persoonlijke circel verdedigen: plat gezegd zorg dat hij niet bij je kan komen omdat hij op respectabele afstand moet blijven staan. Hoe? Tja ik verwijs je dan door naar Parelli: hij heeft het allemaal prachtig verwoord en opgeschreven.