Wij rijden ook al twee jaar met dit tuig. Het is om te beginnen bijzonder gebruiksvriendelijk, beresterk en het weegt nauwelijks iets (wat natuurlijk ook voor de paarden erg fijn is. Ze moeten het toch maar allemaal mee sjouwen). Het 'banketstaaf' schuim is van een speciaal materiaal gemaakt, wat het zweet opneemt, nauwelijks slijt en absoluut niet schuurt en het paard op geen enkele manier belemmert. (Ik ben er zelfs van overtuigd dat onze paarden meer bewegingsvrijheid tonen met dit tuig dan met het leren, waar we eerst mee reden). De touwen zijn ook van een speciaal materiaal, schuren niet, zijn sterk genoeg om een auto mee te verslepen, en wegen desondanks zo goed als niks. De tuigen worden op maat gemaakt en geleverd, maar zijn dan evengoed nog te verstellen. Zoals gezegd, wij rijden er al twee jaar mee en zijn super tevreden. En voor degenen die bang zijn voor 'het belang van het paard': we gebruiken het bij vier van deze edele wezens en geen enkele heeft er schuurplekken of drukkingen door gekregen.
We hebben trekpaarden die we gebruiken om in het bos te werken, waar we marathons en dressuur mee rijden en die onze huifkarren mogen trekken. En om onder het zadel te rijden, maar daar hebben we ander materiaal voor
ik vind dit geen tuig om te zien bij tuig heb ik een ander beeld zoals mooie leren riemen (zelfs kunstof vind ik niks al is het wel handig) Maar ieder zijn smaak
rommulus
En hoe moet je zo'n tuig verstellen dan? gewoon korter knopen? Dat kan nog wel link zijn, er gaat altijd bij iemand een keer zo'n knoop los, en dan zijn de gevolgen niet te overzien (als er een sreng knap in een pinibele situatie). Van de andere kant lijkt t mij ook wel wat als trainingstuig, lekker makkelijk en het tuig niet zo vaak te hoeven poetsen en invetten. Het is interessant!
De tuigen worden op maat geleverd. Als je ze toch wat wil verstellen, schuif je de koorden in of uit elkaar. Even aantrekken en alles zit vast. Voor degenen die naar Paard en Koets gaan: de leverancier heeft daar een standje én een nederlandstalige assistent/gebruiker.