beenbescherming

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Auky

Re: beenbescherming

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 16:45

Santos_ schreef:
Auky schreef:
Benen zonder bescherming zullen minder warm worden dan benen die ingepakt zijn.
maar met uitstappen kan je ze ook af doen. Lachen

En dan nóg worden de benen onnodig warm tijdens het rijden.
Beter toch als je dat kan voorkomen Knipoog

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 16:47

Witte had eerst (toen ik hem net had) altijd peesbeschermers om. Volgens de vorige eigenaresse had ie die nodig omdat ie anders zijn kogels (of hoe heet het gewricht net boven de hoef) kapot liep. Zijn beschermers hadden ook behoorlijke krassen erop. Op een gegeven moment ben ik ermee gestopt om te kijken hoe het ging... wat denk je... niks aan de hand! Hij kwam gewoon met zijn beschermers tegen elkaar, maar zonder beschermers was er niks aan de hand! Ook met vrijspringen krijgt ie de beschermers niet om, dan kan ie het prima zelf regelen. Als mijn man met hem gaat springen (eens per jaar ofzo) dan krijgt ie de beschermers wel om, omdat ie dan gehinderd wordt in zijn eigen sprong, en het dan nog wel eens mis wilt gaan..

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 18:06

Mijn paard loopt voor altijd met peesbeschermers, heeft nl 2 joekels van schieffels. Deze laten de pees nu nog vrij maar dat kan met een keer goed aantikken veranderen. In het land staat ze wel zonder beenbeschermers.

Mijn pony loopt met dressuur met peesjes, behalve als het heel warm is. Uitstappen doe ik altijd zonder.

Met de cross lopen ze zo ie zo met crossbeschermers. Wel met ventilatiegaatjes, maar ik vind het dan onverantwoord om der zonder beenbeschermers de cross in te sturen.
Ik ben wel zo eerlijk om toe te geven dat de cross voor ons allebei goed is voor een fikse shot adrenaline Clown en dat het (misschien uit mijn egoistisme?) voor mij wel belangrijk is om te crossen.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 22:21

GvdT schreef:
Mijn pony loopt met dressuur met peesjes

Mag ik zo vrij zijn te vragen waarom? Lachen

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 15:46

Ja hoor dat mag.

Mijn pony heeft een zeer ernstige peesblessure gehad. 90% van zijn pees was stuk. Nu mag hij niet zo veel meer doen als voor de blessure en gaat ie dingen zoeken om te klieren.
Niet arrogant bedoeld, maar hij trainde op Z1 / Z2 niveau en daarnaast sprong ie 1 keer per week en in het cross seizoen liep ie naast de wedstrijden ook nog trainingen.

Dit alles is nu verleden tijd en hij is gewoon heel moeilijk aan het werk te houden met een paar grote voltes. Dat is eigenlijk niks voor hem. Als er dan iets gebeurd trekt ie vaak alle registers open, ook een reden dat ik geen jonge bijrijder voor hem kan nemen Tong uitsteken en slaat ie tijdens zijn gespring wel eens de gaten in zijn been. Volgens de DA en de fysio is hij een adrenalinekicker en hij zorgt zelf wel voor zijn shotjes tijdens het rijden. Ook voor de mijne af en toe Haha!
Bij erg warm weer kan ie wel zonder lopen want dan heeft ie de puf niet Clown

Als ie met de merrie meegaat om conditietraining te doen geef ik hem ook peeskappen om. Wel met gaatjes zodat er nog iets van een koelte rond de pezen is. Moet wel zeggen dat ik de benen er nooit meer bezweet onder vandaan haal.

Mijn paard en pony stap ik wel altijd bloot uit, dus ook zonder zadel en hoofdstel.

PrisSyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 21:03

jah peesbeschermers voor strijklappen achter ,,
en ook nog springschoenen om ,,
ben veel te bang dat die zich aantikt(rij dresssuur)

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 21:44

GvdT schreef:
Ja hoor dat mag.

Mijn pony heeft een zeer ernstige peesblessure gehad. 90% van zijn pees was stuk. Nu mag hij niet zo veel meer doen als voor de blessure en gaat ie dingen zoeken om te klieren.
Niet arrogant bedoeld, maar hij trainde op Z1 / Z2 niveau en daarnaast sprong ie 1 keer per week en in het cross seizoen liep ie naast de wedstrijden ook nog trainingen.

Dit alles is nu verleden tijd en hij is gewoon heel moeilijk aan het werk te houden met een paar grote voltes. Dat is eigenlijk niks voor hem. Als er dan iets gebeurd trekt ie vaak alle registers open, ook een reden dat ik geen jonge bijrijder voor hem kan nemen Tong uitsteken en slaat ie tijdens zijn gespring wel eens de gaten in zijn been. Volgens de DA en de fysio is hij een adrenalinekicker en hij zorgt zelf wel voor zijn shotjes tijdens het rijden. Ook voor de mijne af en toe Haha!
Bij erg warm weer kan ie wel zonder lopen want dan heeft ie de puf niet Clown

Als ie met de merrie meegaat om conditietraining te doen geef ik hem ook peeskappen om. Wel met gaatjes zodat er nog iets van een koelte rond de pezen is. Moet wel zeggen dat ik de benen er nooit meer bezweet onder vandaan haal.

Mijn paard en pony stap ik wel altijd bloot uit, dus ook zonder zadel en hoofdstel.

Bedankt voor je uitleg! Dan kan ik me er wel wat bij voorstellen ja, dat je 'm in de bescherming zet.

Prissyl, ben je alleen maar bang dat hij zich aantikt, of heb je de ervaring dat je paard dit doet??

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-06 16:08

een van mijn paarden heeft ook een peesblesure gehad, maar hij kan super goed springen. dus ik denk dat ik bij hem wel peesbeschermers neem omdat ik geen risico wil nemen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 18:00

met rijden altijd peesje voor.
In de wei nooit. In de wei zit ik er niet op om hem te vertellen waar hij heen moet. Dan moet hij maar om zichzelf denken.
Met rijden vraag ik allemaal 'rare' dingen aan hem (pootje over zus, pootje over zo, beentje meer ondertreden, beentje meer wegzetten, kleine voltes draaien met buiging etc. ect.) dat ik hem graag wat bescherming wil bieden (met steun heeft een peesje trouwens niets te maken)

Paard heeft al eens een peesblessure gehad en als het even kan ga ik daar noooooooit meer naar terug.
Daarnaast is het het type 'lomp met zichzelf' (Ik sta achter de trailer en vraag (met stem) aan hem om er uit te komen, meneer komt terug, ondanks dat ik hem blijbaar niet helemaal los gemaakt had, leren halster op zijn gemakje kapotgetrokken, .......hoezo? ik moets er toch uit komen?)

Met extreem warme dagen laat ik die dingen wel zo veel mogelijk weg.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 14:39

Ik rij nooit met beenbescherming. Wel eens peesjes gehad maar die haalde juist het been open. Ik ben van mening dat als je het paard goed bekapt en goed rijtechnisch rijd (lees: op zijn eigen benen laat lopen) het paard ook niet strijkt. Het topargument voor hier: in het wild, blablabla.
In de marathon ben ik 1 van de weinige die zonder bescherming rijd en ik heb geen problemen

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 14:19

PrisSyl schreef:
jah peesbeschermers voor strijklappen achter ,,
en ook nog springschoenen om ,,
ben veel te bang dat die zich aantikt(rij dresssuur)

En hoe doe je dat dan met wedstrijden? In je onderschrift wek je de indruk wedstrijden te rijden.....

Peesbescherming bij (serieuzer) springen kan ik me goed voorstellen. Je loopt dan toch een groter risico dat een achterhoef een voorpees kan raken bij de landing. Voor de rest heb ik niets met peesbeschermers en andere toestanden voor om een been.
Voorbeen aantikken bij dressuren betekend over het algemeen dat het voorbeen niet snel genoeg weg is en is dus een rijtechnisch punt van aandacht.
Bij strijken zou ik eens een kritisch babbeltje maken met de smid, die kan namelijk best veel doen in dat opzicht.
En als een paard eens struikelt bij een buitenrit dan heb je niet een peesbeschermer nodig maar een kniebeschermer, want als ze dan vallen, vallen ze voorover op hun knieen. Dus zie ik het nut bij een buitenrit ook niet zo (kan aan mij liggen, natuurlijk Haha! ).
Al met al zie ik weinig voordelen aan beenbescherming, terwijl er ook duidelijke nadelen zijn.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 14:47

Als je weleens jonge paarden rijdt, valt je gelijk op dat sommigen meteen coordinatie over hun pootjes hebben en ze handig wegzetten. Terwijl er ook heus wel paarden zijn die nog wat wiebelig in de benen zijn. (Of blijven. Er zijn ook mensen die van nature sneller iets lomps doen)
Die gaan meteen in de beschermers bij mij.
Paarden die meer doorgereden worden, en wat moeilijkere oefeningen lopen, pootje over enz. hebben soms ook wat moeite om te bepalen waar hun beentjes ineens gebleven zijn. Als er aan hun conditie gewerkt wordt, raken ze soms wat moe en dan wordt de coordinatie automatisch minder.
Waarom dan niet de benen beschermen? Een keer echt gemeen aantikken kan een hoop leed veroorzaken.

En nog even over dat op een paard zitten ook niet natuurlijk is: kan wel zijn dat we dat al duizend keer gehoord hebben.
Maar het is wel waar. Als je het gewicht van de gemiddelde amazone met (boomloos *LOL* zadel met dat van het gemiddelde kleinere recreatiepaard vergelijkt, zie je misschien waarom dat voor het paard best een belastende opgaaf is. Waarbij speciale maatregelen, zoals soms beenbescherming, op zijn plaats zijn.

Anders: ik weeg 75 kilo, ben 173 lang, en heel wat dames in mijn omgeving zijn erhm.. mollliger dan ik. Hoeveel zou het zadel wegen? 5 kg?
Mijn stevig gebouwde half-cob is 155 en ik schat 500 kilo.
500:80?
Ik weeg dus een zesde van zijn lichaamsgewicht. (Ik schat dat er heel wat recreatiecombinaties zijn waarbij de verhouding eerder 1 op 5 is.)
Ga zelf maar eens met een zesde van je gewicht op je rug een eind hollen, over ongelijk terrein. Hoe makkelijk is het je benen goed weg te zetten en niet langs je enkels te schampen?

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 17:20

Het gewicht van de ruiter is niet het grootste probleem bij de coördinatie van het paard, dat is de balans van de ruiter. Ik zie toch echt liever een wat zwaardere ruiter, die weet hoe het paard te begeleiden, dan een sprietje dat totaal de bewegingen van het paard verstoort.
Als de ruiter goed z'n werk doet, dan is het risico op aantikken van het paard een fors stuk kleiner.