Hebben jullie je paarden ook niet gechipt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

unamie

Re: Hebben jullie je paarden ook niet gechipt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 11:05

mijn hond en 2 katten zijn ook niet gechipt
en ben niet van plan ze over de grens heen te sjouwen

@kinke
een tong nummer doet zeker wel pijn , net als een nummer in de onderlip (bij shetlanders)
ze prikken het erin met een tang met naaltjes en daarna smeren ze het in met inkt
zodat het zichtbaar blijft
die man bedoelt zeker dat hij zelf geen pijn heeft, als ie het doet bij andere... Clown

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 11:13

Bij katten en honden wordt er onder de huid gechipped. Dus niet zoals bij de paarden in een spier die in dit geval bv. noodzakelijk is voor het goed kunnen gebruiken van het voorbeen. Bij honden en katten is er dus veel minder risico op problemen met bewegingen, etc. dan bij de paarden.
Voor het terugvinden van weggelopen honden en katten is het nuttig en zover als ik weet ook veilig om te chippen.
Een gestolen paard krijg je er echter niet mee terug, aangezien de chip en het paspoort geen eigendomsbewijs zijn.

Mijn paard is trouwens ook DNA bepaald. De DA had dat nog nooit bij de hand gehad trouwens, snapte er niks van, maar heeft het toch braaf gedaan.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 17:54

Mijn paarden zijn allebei gechipt en leven ook nog.

Ik zie het probleem er niet zo van in. Behalve dan dat ze in Den Haag weten dat ik nu 2 paarden heb en in de toekomst paarden belasting mag betalen.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 23:08

Mijn paard is gechipt, een formaliteit, meer niet.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 14:52

Mijn paard heeft een tongtatouage en een chip, beiden al gekregen voordat hij bij mij kwam.

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 14:57

Op wedstrijd controleren ze of het paard wel gechipt is dan komt de politie even langs en anders krjg je volgens mij een boete

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 17:03

gett schreef:
Op wedstrijd controleren ze of het paard wel gechipt is dan komt de politie even langs en anders krjg je volgens mij een boete

weer zo'n fabeltje
nogmaals: chippen is helemaal NIET verplicht
als je op en wedstrijd gecontroleerd wordt volstaat een DNA onderzoek (op eigen kosten) net zo goed

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 17:06

had ik nog een vraagje, ik heb gehoord van een kennis met een paard, dat de politie je kan verplichten om te pas en te onpas het dna nogmaals vast te laten stellen ter controle.
op je eigen kosten.
is dat zo? (of weet iemand dat?)
of bedoel je dat Unamie?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 17:15

Marigold schreef:
had ik nog een vraagje, ik heb gehoord van een kennis met een paard, dat de politie je kan verplichten om te pas en te onpas het dna nogmaals vast te laten stellen ter controle.
op je eigen kosten.
is dat zo? (of weet iemand dat?)
of bedoel je dat Unamie?

idd, dat heet een contra expertise
bij twijfel kan dat voorkomen
dan ben je de klos want dan kun je een 2e DNA onderzoek betalen Sigaar
ik ken alleen niemand die dat nog heeft meegemaakt Tong uitsteken

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 17:17

oke dus het gebeurd niet steeds, en ze 'plagen' de DNA ers er ook niet mee?
(zou me kunnen indenken dat ze dat doen)
oke bedankt voor je antwoord!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 19:09

Van diverse wedstrijdmensen in mijn nabije omgeving weet ik dat er zo goed als nooit een chipcontrole plaatsvindt bij wedstrijden.

(Zoals er ook nooit een bittencontrole plaatsvindt, maar dit terzijde Tong uitsteken .)

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 11:08

Mijn oude paard heeft DNA-registratie en mijn nieuwe veulen heeft een chip, dat had hij al voordat ik hem kocht.

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 13:56

Onze beide paarden zijn gechipt, die van mn zus was al en Santos heb ik nog laten chippen. Boeie, ze hebben er toch nooit meer last van, dus waarom geen chip?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 14:02

Santos_ schreef:
Boeie, ze hebben er toch nooit meer last van, dus waarom geen chip?

Lees deze site eens: http://www.invisio.nl/antichip/ en link dan bijv. door naar 'Foto's' en 'Waarom zijn wij tegen?'.

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 14:08

Jovarna schreef:
Santos_ schreef:
Boeie, ze hebben er toch nooit meer last van, dus waarom geen chip?

Lees deze site eens: http://www.invisio.nl/antichip/ en link dan bijv. door naar 'Foto's' en 'Waarom zijn wij tegen?'.

‘Ik heb een pony van een fokker gekocht die naar de veiling moet. Ze is door de veulenschetser van het NRPS gechipt. Gisteren is ze gekeurd door de dierenarts en er was nergens een chip te vinden. Hij is nog een nieuwe reader gaan halen en heeft hem echt overal gehouden, de chip is gewoon weg.’

Die is best eng. Nagelbijten / Gniffelen kan gewoon ergens in het paard rondzwerven. Bloos! Nu snap ik het idd ook wel, nu k die foto's heb gezien en wat verhaaltjes heb gelezen. Dan lijkt DNA me een goeie optie. Ja

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 14:13

Heb nu meer op de site bekeken, en toch raar dat het nu alleen maar in Nederland hoeft. Wat heeft het dan voor zin. Verward

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 21:43

Om nog de discussie weer op te vlammen: Als je dan toch weet dat er een grotere kans is op complicaties bij bv entingen of bv kastraties, waarom dan niet chippen maar wel massaal enten en kastreren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 21:54

Riëtte schreef:
Om nog de discussie weer op te vlammen: Als je dan toch weet dat er een grotere kans is op complicaties bij bv entingen of bv kastraties, waarom dan niet chippen maar wel massaal enten en kastreren?

Wie zegt dat mensen die hun paarden niet laten chippen, hun paarden wel massaal laten enten en castreren?

vonnie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 23:19

Ik heb mijn pony bewust niet laten chippen. Haar DNA is vastgelegd en dit is opgenomen in haar paspoort.
Als ik die schrijnende gevallen zie waar het chippen nadelige gevolgen heeft ben ik heel blij dat ik haar niet heb laten chippen.
Ik vind het trouwens niet te vergelijken met enten en castreren.
Naar het chippen en de gevolgen op lange termijn hiervan is geen gedegen onderzoek gedaan en is imo volstrekt onnodig.
Enten en castreren heeft een heel ander doel en wordt al veel langer gedaan, hiervan zijn dus evt. complicaties en bijwerkingen van bekend.
Je kan de gevaren dus mee laten wegen in je keuze om de medische handeling al dan niet te laten uitvoeren.

hafgirl15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 23:28

Mijne is gewoon gechipt en heeft nergens last van Lachen ik denk dat de paarden op die antichip site echt uitzonderingen zijn, want zeg nou zelf: Misgaan kan iets altijd, bij alles. Eigelijk zijn alle paarden die ik ken gechipt en geen een daar van heeft daar problemen mee.

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 23:46

Paard is gechipt, maar die had hij al. Ik controleer wel redelijk regelmatig of de chip nog op de goede plek zit Lachen

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 10:20

marina schreef:
Paard is gechipt, maar die had hij al. Ik controleer wel redelijk regelmatig of de chip nog op de goede plek zit Lachen

Hoe controleer je dat dan? Kun je hem voelen? En chip is maar een rijstekorreltje groot, en zelfs bij honden en katten (waar het idd onder de huid zit) nauwelijks te voelen. Je kunt er met een scanner bij langs gaan, maar dan nog is dat niet echt betrouwbaar.

Overigens ben ik volkomen eens met hafgirl15: het merendeel van de paarden heeft nooit last van de chip.

En als dan mijn stelling: er worden meer paarden ziek van een enting of castratie dan van een chip" wordt afgeketst, dan het volgende: Ik ben van mening (mijn mening dus) dat er meer paarden met slechte hoeven rondlopen (door gebrekkige hoefverzorging) dan dat er last van een chip hebben.

Mag duidelijk zijn dat ik (weer mijn mening) die hele discussie over wel/niet chippen onzin vind, en ik het belangrijker vind dat een paard een goede verzorging krijgt.
Dit zal dan ook mijn laste bericht in dit topic zijn.

Ik snap toch al niet waarom ik er telkens weer intuin....

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 10:29

Ik scan dus regelmatig. De enige manier waarop het te controleren is.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 10:48

Riëtte: ik heb mij ook niet mee laten slepen in die antichipophef, vond ik de moeite niet waard

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 12:46

Mijn paarden zijn ook gechipt. De een was dat al bij aankoop, en de ander heb ik het laten doen omdat dat moest.. (wist toen nog niet dat het ook anders kon, hield ik me ook nog niet mee bezig).

De katten heb ik ook gechipt, dit maakt de kans groter dat ze ooit teruggevonden worden bij het weglopen, en het is verplicht als je met je dieren de grens over gaat (volgens mijn nl-DA).