[discussie] Dressuur meest onnatuurlijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Unexpected_

Re: [discussie] Dressuur meest onnatuurlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 10:01

Dressuur schijnt het meest natuurlijk te zijn.. Terwijl ik ook eerder springen zou zeggen. Maar als ik na zou denken zou ik ook zeggen dat dressuur dan natuurlijk zou zijn.
Ben het eens met Ptries.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 10:06

Wat vinden jullie van endurance?

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 10:08

Mijn paard kan heel goed de piaffe en de passage als ie iets eng ziet hoor.

Douni

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 16:59

Dressuur is het paard gymnatiseren, dus z onnatuurlijk is niet.
Er word verkeerd mee omgegaan, maar dat maakt dressuur zelf nog niet onnatuurlijk.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 17:06

Haha, mijn paard gaat ook in passage als ze is iets engs vind en het viel me vandaag op. Ik zette mijn pony vandaag in de wei, (en ze is nogal een krengetje), ze ging wijkend naar een andere pony toe (met oren plat in de nek) en ging een stukje schouderbinnenwaarts doen (met de kont naar de pony toe om te trappen) dat viel me heel erg op. Erg leuk om te zien. Ik ben overtuigd, dressuur is nog niet zo onnatuurlijk. Maar alle topsport is wel onnatuurlijk. Een paard springt geen 2 m. uit zich zelf, en dressuur op hoog niveau is ook te gefoceerd, ook rennen paarden geen 160 kilometer of breken bijna hun benen over een cross sprong.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 20:20

Een wild paard zal vrijwel altijd proberen te vermijden om te moeten springen. Dat is namelijk een enorm risico, als je je been breekt wordt je opgevreten. Terwijl dressuur in de natuur wel veel voorkomt. Piaffe, passage, keertwending om de achterhand, wijken.
Niet dat ik een fan van dresuur ben hoor, vind er niet zo veel aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 22:36

Ik vind dressuur niet per defenitie de meest onnatuurlijke sport, er zullen dingen bij zitten; die onnatuurlijk zijn, maar die zijn ook op te noemen bij springen, cross, endurance etc.
Zo kan je voor iedere tak van de paardensport iets positiefs en iets negatiefs zeggen.

Wat ik wel echt echt verschrikkelijk vindt, is dat paarden op topsnelheid moeten rennen en dan steeds over van die heggen heen springen, volgensmij is dat tegenwoordig niet meer, vroeger wel. Heb wel eens oude filmpjes gezien, zoveel paarden vielen, braken hun benen, de één na de ander. Nagelbijten / Gniffelen
Weet niet hoe het heet, is in ieder geval gruwelijk.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 00:25

sliding stops...
dat lijkt me veel erger..

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 00:36

Arabesk schreef:
sliding stops...

Ook die zie ik momenteel dagelijks in de wei Haha! net als al die andere kunsten zoals piaffe en passage, halve pirouettes, levade's enz. Verder hebben ze de grootste lol met over een plas springen en donderjagen met een voetbal.

Mijn grasmat is niet zo blij met die sliding-stops.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 07:58

Mijn paard kan niet eens sliding stops maken in de wei op z'n anti slip voeten

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 13:46

Arabesk schreef:
sliding stops...

Ja die vind ik ook vreselijk. Mijn hele weiland gaat ervan naar de haaien. Die knollen maken wel slidingstops van een meter of 7. Cool En dan weer terug rennen (rollback) en dan aan de andere kant van het weiland nog een paar van die stops maken.

Soniador

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 13:59

Dressuur is niet de meest onnatuurlijkste sport denk ik.
De één al meer als de andere natuurlijk.
Neem nu springen,in het wild springt een paard nooit.Een paard zal alleen maar die hindernis proberen te vermijden als het dat kan.
Een mens op de rug van een paard is ook onnatuurlijk.
zo denk ik erover,iedereen zal hier wel een eigen mening over hebben denk ik. Knipoog

XxX

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 01:37

Volgens mij is het ook niet de meest onnatuurlijke sport, maar ik weet heel weinig van dressuur (en zoek verlichting Haha!).

Heeft iemand hier het interview met Nezrovov gelezen? Volgens hem komt dressuur (samengevat) te vaak neer op een paard met martelwerktuigen in een houding dwingen die wij mensen als natuurlijk zien, waardoor een paard zelfs een grote afkeer kan krijgen van verzameld lopen, omdat hij er slechte herinneringen aan heeft (steeds als hij verzameld loopt, voelt hij sporen in z'n zij drukken en een bit aan z'n mond trekken).
Ik denk dat hij echt wel een punt heeft.

Als (verkeerd uitgevoerde) dressuur het natuurlijke gedrag 'nabootst' en het paard krijgt daardoor een hekel aan natuurlijk gedrag, zou je het wel de meest onnatuurlijke sport kunnen noemen. Want zo zou een dressuur paard dus een hekel krijgen aan de piaffe, passage etc.
Een springpaard krijgt geen hekel aan deze gangen omdat hij er geen slechte herinneringen aan heeft en blijft zo dus natuurlijker.

Haha, dat is maar een stelling die ik hier ter discussie neergooi hoor. Ik weet helemaal niks van topsportpaarden en hoe ze in de wei zijn. Misschien dat Salinero nu buiten hartstikke vrolijk de piaffe aan het doen is en misschien dat alle springpaarden een schurfthekel aan verzameld lopen hebben. Maar ik vraag me af wat anderen er van vinden.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 01:42

Ik ben het er voledig mee eens. Maar denk niet dat het meer kwaad kan dan cross of springen

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 16:42

het is inderdaad onnatuurlijk. maar ik vind dat het eraan ligt hoe je een paard rijd. en of hij/zij het leuk vind. maar ik vind springen en cross persoonlijk ook heel onnatuurlijk. springen is echt drama voor de gewrichten Sigaar

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 22:38

Dressuur is in mijn ogen wel de meest onnatuurlijke manier.
waarom?
Omdat alle bewegingen diet het paard moet doen integenstelling is met wat hij zal doen.
Omdat ze het kunnen wil niet zeggen dat het natuurlijk is.
Een piaffe bijvoorbeeld is een gang die wij hem leren.
Een paard heeft maar 3 gangen van nature,wij maken er meer van en mooier.
En galopspronge om de pas heb ik een paard nog nooit uitzichzelf zien maken.
Een galop is een vlucht manier en een paard zal nooit in een passage vluchten haha.
Maar nogmaals omdat ze het kunnen is het nog niet natuurlijk.
Daarom is dressuur de moeilijkste tak van de paardensport voor een paard.(kwa bewegingen dan)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 10:03

@moniek: Dan heb jij waarschijnlijk te weinig naar een kudde paarden zitten kijken. Galopwissels doen ze allemaal. Misschien niet om de pas, maar ze kunnen het. Een opgefokt paard wat aan het spelen is beheerst ook een passage, piaffe e.d.

@arno: als het paard een hekel krijgt aan het gedrag betekent dat volgens mij gewoon dat het niet goed wordt uitgevoerd, maar niet dat dressuur an sich verkeerd is!

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 10:14

Ja galopwissels kennen ze wel. De eikels. En als je het dan een keer vraagt tijdens het rijden, dan weten ze ineens nergens van Haha!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 10:23

Ik heb ooit een pony gereden die onder het zadel juist veel te makkelijk wisselde. Probeer daar maar eens een contragalop uit te krijgen of een gebroken lijntje in galop Haha!

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 11:41

Wendy schreef:

@arno: als het paard een hekel krijgt aan het gedrag betekent dat volgens mij gewoon dat het niet goed wordt uitgevoerd, maar niet dat dressuur an sich verkeerd is!

Ik zeg ook: verkeerd uitgevoerde dressuur. Maar hoe kun je zien of een paard het vrijwillig doet? Als je ziet dat alle dressuurcracks toch meerdere metalen voorwerpen nodig hebben om hun paarden zo te laten lopen, terwijl Nevzorov het zonder doet, geeft dat toch iets te denken.

daf100

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 12:12

ik vind het ook wel onnatuurlijk, maar de paarden hebben er volgens mij best wel plezier in Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 12:16

ik denk dat crossen en springen veel onnatuurlijker is....... een paard zal uit eigen vrije wil er het liefst langs gaan Haha! Haha! zet een hindernis in het land, en er is er geen een die er uit zichzelf overheen gaat.

terwijl ik wel regelmatig dressuurhoogstandjes zie Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 12:20

Voor sommige paarden is springen ook heel natuurlijk hoor Ja

Voor Kawa hebben we het extra hoog af moeten maken, anders stond om de 5 min ergens anders Haha!

Ook dresuur zijn dingen die ze allemaal zelf ook doen.
Passage met de staart erop, dat zie ik toch echt regelmatig Lachen

En de slidingsstops, ja die ook Ja

Sta altijd met mijn tenen te knijpen, want dat moet altijd net op het laatste nippertje, net voor de draad als het geregend heeft...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 12:21

hihi ik ook, en dan zeg ik tegen mezelf......... NIET kijken.. NIET KIJKEN Haha! Haha! Haha!

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 12:31

Ongeveer net toen ik dacht: ach, hij stopt toch wel op tijd, sprong hij er overheen...