[AR] Gelijk een stang erin bij een onbeleerde Shet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

rensju

Re: Gelijk een stang erin bij een onbeleerde Shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 16:41

Dennis schreef:
rensju schreef:
Ik gebruik een bokkenbitje.. werkt prima... ik heb wel een stang nodig omdat ik er hengsten voor heb, en als zij een merrie zien heb ik toch wat meer te zeggen..

Is dat nodig omdat je hengsten heb?
Mijn hengst heeft altijd op een trensje gelopen (ook voor de wagen) omdat die met een stang verschrikkelijk heftig was. Mijn merries heb ik daardoor juist allemaal vanaf het begin af aan betuigd met een liverpoolstang en onder het zadel ingereden met een trensje en met hun nooit problemen gehad.

Als die van mij een hengstige merrie zien ofzo, of bij het ringrijden bv kan ie zomaar heel onverwachte dingen doen, ik ehb nooit met trens gereden misschien werkt dat ook wel maar ik ben gelijk met een bokkebitje begonnen

merrieveulen

Re: Gelijk een stang erin bij een onbeleerde Shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 23:59

ik ben nu twee weken bezig met mijn merrie. ik had eerst een gewone ongebroken watertrens erin, maar onze trainer (iemand die professioneel ment met Hackneys kleine maat, en er echt heel veel vanaf weet, anders zou ik hem ook niet gevraagd hebben, hihi!) zei dat een bitje met kinketting beter is. zo komen de hulpen duidelijker over, en ga je niet aan de leidsels hijsen. zonder kinketting kan het bit alle kanten op, en als het paard de neus uitdrukt heb je niks meer te vertellen. ik rij nu met een Duits bokkebit met kinketting (niet te strak, geen constante inwerking), en ze loopt er super op! met de 'waterstang' (om het zo maar even te noemen) was ze ook super te besturen, Flicka is erg licht in de hand. maar ze werd soms ook rennerig, vooral toen ze eenmaal gewend was aan de kar, en ik merk nu dat de hulpen voor haar duidelijker zijn. ik heb zelf superzachte handen, soms een beetje té zacht, en Flicka heeft een zachte mond. dat wil ik graag zo houden, dus vandaar wel mijn keuze voor een recht bit met kinketting.

Flicka is trouwens drie jaar. we zijn begonnen met een bitloos hoofdstel aan de lange lijnen, en toen met het ongebroken watertrensje, en nu met de kar dus een Duits bokkebit.