Bij wie is de join-up al eens misgegaan?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

midgie

Re: Bij wie is de join-up al eens misgegaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 14:06

In een kudde kunnen ze lang of kort uit de groep gezet worden en als wij mensen het doen moet het geen uren duren , want dan is het niet leuk meer voor zo`n dier, het gaat er echt om hoe je het doet e, een paard hoeft niet perse te likken en kauwen en zijn koppie te laten zakken, soms kun je dan wel een uur bezig blijven en dat is niet juist , maar zou wel eens willen weten welke mensen nu echt de cursus hebben gedaan en niet zomaar van iemand geleerd die het boek heeft gelezen, dat zullen er niet veel zijn hier op bokt??

Misschien een idee om een nieuww topic te openen , wie weet het nu echt??
Ik zelf heb de cursus 2 jaar geleden gedaan , ik wil niet zeggen dat ik weet waar ik mee bezig ben , maar heb enorm veel geleerd van de theorie en zeer zeker ook in praktijk.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 14:09

ik heb geen cursus gedaan .. heb het op een freestyle ponykamp geleerd Lachen en tot nu toe ging het bij andere paarden heel goed Ja

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 14:24

khOuuvnnjOuu schreef:
ik heb geen cursus gedaan .. heb het op een freestyle ponykamp geleerd Lachen en tot nu toe ging het bij andere paarden heel goed Ja

Lijkt me sterk dat dat een join-up is geweest, want je leert dat niet zomaar even in een frrestyle weekend, heb je ook het hele verhaal er achetr geleerd??
En als ze kinderen dat leren in een pony kmap vind ik dat ze niet weten waar ze mee bezig zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 14:25

midgie schreef:
Misschien een idee om een nieuww topic te openen , wie weet het nu echt??

Aangezien ieder paard een individu is, en verschillend kan reageren, is er geen kookboek wat je alleen maar te volgen hebt, met garantie op succes. Het ligt aan het vermogen van degene die de join-up uitvoert om het paard te lezen en op grond van de reacties adequaat te kunnen reageren.

Als je namen wilt hebben van de mensen die het echt weten, moet je contact opnemen met Annemariev, Ian VandenBerghe of Monty Roberts zelf. Maar doe ons een lol en bespaar ons alsjeblieft dat nieuwe topic...lees de sticky op dit forum en plaats desnoods daar je reactie bij.

Voor het gemak voor jou nog een keer de link:

viewtopic.php?f=125&t=556025

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 14:26

midgie schreef:
En als ze kinderen dat leren in een ponykamp vind ik dat ze niet weten waar ze mee bezig zijn.

En als ze de echte cursussen geven met goedzakken van manegepaarden ook niet. Die het dan het liefst nog een paar keer per dag moeten ondergaan omdat ze toch allemaal moeten leren.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 14:40

Ik denk niet dat het de echte cursus is geweest , want die word naar mijn weten maar op 1 plek in nederland gegeven

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 14:41

Cassidy schreef:
midgie schreef:
En als ze kinderen dat leren in een ponykamp vind ik dat ze niet weten waar ze mee bezig zijn.

En als ze de echte cursussen geven met goedzakken van manegepaarden ook niet. Die het dan het liefst nog een paar keer per dag moeten ondergaan omdat ze toch allemaal moeten leren.

Heb jij trouwens de echte cursus gedaan??

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 15:01

Nee. Waarom zou ik geld uitgeven om een cursus te doen van een methode waar ik toch niet achter sta? Het geld groeit me ook niet op de rug! Maar ik pas de join-up dan ook niet toe. Ik heb wel de nodige resultaten gezien van de join-up (door Kelly Marks en Monty zelf). In de handen van iemand die er verstand van heeft is het een goede methode, maar hij wordt te vaak verkeerd en onnodig toegepast, door mensen die er geen verstand van hebben.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 15:28

Ja maar dat is met zoveel dingen, Je hebt ook van die mensen die Parelli geweldig vinden , ik vind dat je beter een cursus monty kan doen dan parelli leren zonder begeleiding, dus vanuit een boekje.
Ik denk als je Parelli fout doet dat je ook een hoop kan verpesten, zeker met die stick in je handen, erg fijn voor mensen zonder geduld.
Wat spreekt je niet aan aan het Monty gebeuren dan, zo erg naar doet die man toch niet , heb je zijn boeken gelezen??
En dat er mensen zijn die denken in zijn voetsporen te treden dat heb je met alles natuurlijk, er zijn altijd wel een stel rare mensen die denken dat kan ik ook.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 15:38

Lees de sticky even door en alle topics op bokt die in het eerste artikel staan (echt allemaal doorlezen he), dan krijg je een beetje een indruk wat ik van hem heb gelezen, wat ik over hem heb gelezen en hoe ik daarover denk.

Parelli uit een boekje is ook iets wat ik niet zou willen adviseren, maar is nog beter te doen dan de join-up te leren omdat je de aanwijzing doseren kunt. En zijn meer mensen in Nederland die je kunnen helpen met Parelli dan met de join-up.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 15:53

Nou ik heb niet er niet echt zin in om alles door te lezen, zal af en toe wel eens een kijkje nemen .

Zeker zullen er meer mensen Parelli les geven , maar hebben die van Pareeli zelf les gehad, die leren het ook weer via via en dat is met de Join-up dus niet, je krijgt hier in nederland ook les van iemand die speciaal uit engeland komt en uit de naam van Monty les mag geven.

En met Pareeli zul je ook mensen hebben die er helemaal niets van bakken en hun paard helemaal in de stres brengen, en ik vind je kan zoiest niet uit een boekje leren, dat geld t voor Parelli ,Voest maar ook Monty en alle andere methodes, er is overal wel iest voor te zeggen , jij ben een ferm etegenstander van Monty en waarom , omdat je het misschien niet helemaal snapt of dat er een aantal mensen doorslaan, maar dat doen Parelli aanhangers ook , die denken dat als ze level 2 geod hebebn doorlopen heel wat te zijn , maar ik ben er een aantal tegen gekomen, die niet eens op hun eigen paard de straat op durven, nou waar is dat vertrouwen dan??

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 16:02

Als je de moeite niet wilt nemen om de links door te lezen, kan ik je een link geven, waar je online gedeeltes uit een boek kunt lezen (je moet je even registreren, maar het is gratis)

http://www.horsewhispersandlies.com/

En oordeel dan nog maar eens of ik het niet snap, of misschien een andere reden heb iemand die ik voorheen toch wel erg hoog had staan, ineens niet meer zo te mogen.

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 20:53

Ik heb het in Zwitserland gedaan toen ik met een cursus meedeed.
Maar wat moet je er allemaal achter weten dan? Ik heb het boek gelezen van Monty Roberts, en zoveel en heel belangrijke info erover staat er niet in vind ik.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 23:39

Cassidy schreef:
Als je de moeite niet wilt nemen om de links door te lezen, kan ik je een link geven, waar je online gedeeltes uit een boek kunt lezen (je moet je even registreren, maar het is gratis)

http://www.horsewhispersandlies.com/

En oordeel dan nog maar eens of ik het niet snap, of misschien een andere reden heb iemand die ik voorheen toch wel erg hoog had staan, ineens niet meer zo te mogen.

PPff dat is heel veel te lezen, geef me even een aanwijzing welk deel ik kan lezen om jou te gaan snappen waarom je er tegen ben?
Ik begrijp uit de paar dingen die ik lees dat Monty dingen van andere zou hebben gepikt , of heb ik dat verkeerd gelezen?? ik heb niet alles gelezen , want dat i seen dag taak en dan ook nog in het engels Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 11:01

Als je de moeite doet om alles van Monty te lezen, zou je ook de moeite moeten doen om alles over Monty te lezen.

Neem de tijd, lees ALLES door. Ik heb het je al makkelijk gemaakt door je de link naar dat GRATIS boek te geven.
Als je echt een samenvatting hebben wilt, moet je de links doorlezen in het eerste bericht in de sticky. Ik ga het hier niet nog een keer neerzetten.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 12:03

Ik wil best de moeite nemen om alles te lezen , maar heb niet echt veel tij dop het moment om me daar in te verdiepen en elle lange discussie erover te voeren, want jij gaat echt voor parelli begrijp ik uit een aantal dingen en Parelli trekt mij niet zo omdat daar de paarden er helemaal robotjes van gaan worden, tuurlijk zijn er ook positieve dingen in te vinden maar dat is met alle trainingen die je doet, ik vind er moet ook nog iets van een eigen persoonlijkheid in het paard blijven dus ja zo kun je erg lang door gaan, ik vind je moet ook de dingen in de praktijk doen voor je er echt over kan oordelen en er word altijd wel negatief over iemand geschreven, want mensen die beroemd zijn die hebben altijd mensen die enorm jaloers zijn.
En er zijn altijd mensen war het niet bij lukt en dan is het zwart of wit, maar er iets tussen is er vaak niet ,

Ik ben nog steeds bezig met verschillende dingen te doen en ben nog lang niet klaar er zullen nog veel cursessen volgen, omdat ik ook de dingen in praktijk wil leren en dan pas kun je echt oordelen, de mense die de Cursus Join-up hebben gedaan zijn volgens mij allemaal positief daarover , omdat je het gewoon zelf mee moet maken en voelen, maar dat is met alles zo eer je kunt oordelken, dus zou zeggen ga het zelf een keer voelen en meemaken , maar dan door iemand die er echt verstand van heeft en niet door zomaar iemand die het ook denkt door te hebben.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 12:58

Ik volg op dit moment Clinton Anderson, en ik wil hierbij ook een gezegde van hem aanhalen:

Bij de omgang met paarden bestaat alleen zwart en wit, en geen grijstinten. Alles wat grijstinten zijn is niet duidelijk voor het paard.

Jij adviseert de join-up, ik adviseer Anderson, en bij gebrek aan begeleiding in NL iemand wiens omgang er op lijkt, namelijk Parelli. Als je het robotachtige van Parelli oordeelt op de enkele paarden die jij hebt gezien die zo geworden waren en waar de beoefenaars zijn doorgeschoten, zou ik je willen adviseren om het toch zelf een keer te proberen. Hoe ver je er in wilt gaan kun je dan zelf beslissen. Het maakt niet uit welke methode je volgt, iedereen vormt zijn eigen paard. En ook op een andere manier kun je robotachtige reacties krijgen. Ik zie het overigens ook niet als robotreactie, maar onvoorwaardelijke gehoorzaamheid. Ligt er helemaal aan wat voor sticker je er op plakt.

Dat je op dit moment geen tijd hebt om het door te lezen geeft toch niets? Om een gezegde van Parelli aan te halen:

Take the time it takes, so it takes less time. En dat geldt voor alles wat je doet.

biib

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 18:33

midgie schreef:
Ik denk dat heel veel mensen de join-up als iets heiligs zien , omdat een man die heel beroemd is geworden ermee, die toevallig het ook in zich heeft om op een juiste manier met dieren om te gaan in zich heeft, laat zien hoe het ook kan en gelijk wil half paarden nederland ook zo geod als hem wordne, maar helaas gaat dat niet. Maar als je het dan wel wil proberen zoek dan hulp van iemand die het van die man heeft geleerd en niet van iemand die via via omdat een goeie kennis de cursus heeft gedaan , het je wel kan leren of even een boekje erbij.

DE join- up is echt niets bijzonders, maar er gaat heel veel theorie aan vooraf , praten en praten om te leren wat je moet zien en doen , somige mensen pakken dat perfect op , maar andere zullen zonder hulp nooit verder komen en dan zal het juist fout gaan, met paarden omgaan is een natuurlijk gevoel en dan pas kun je op de juiste manier met ze samen werken, je pikt dus ook de mensen er zo uit die dat gevoel hebben of willen leren, dan pas ben je goed bezig, dan pas kun je zeggen ik ga een join- up doen als je het gevoel in je hebt en weet waar je naar moet kijken , je kan uren kijken maar als je het niet ssnapt dan lukt het je niet om het juiste te zien en te volen, en zal je paard je ook nooit begrijpen , dus waarschijnlijk gaat hij dan in de aanval en op de vlucht , logisch want dat is zijn instinct.

Je ziet vaak genoeg dat iemand een paard longeert en maar aan het opjagen is , zodat het dier even zijn energie kwijt kan , nou dan kun je beter een slechte join-up doen , want dan kan het dier nog zijn eigen richting bepalen, inplaats van te moeten vluchten aan een touwtje.

Ik vind dat iedereen eens op moet houden om interesant te doen over de join-up.
Join-up is een naam aan iets gegeven maar is geen toverwoord of iets , iets moet een naam hebben , maar het gaat om de bedoeling en dat zien heel veel mensen niet, de boodscap van mr roberts dat je ook anders met een dier om kan gaan, maar als je een join-up doet en je gaat aansluitend je paard rijden met allerlei hulp teugels sporen een scherp bit en ook nog een zweep, waar blijft het vertrouwen dan, jij vraagt vertrouwen aan je paard maar jij vertrouwd hem niet , denk dat dat de bedoeling van de join-up is , wederzijdse vertrouwen , je kan veel meer van je paard leren dan hij van jou, want hij kan niet onze lichaamtaal leren maar wij wel de zijne zo goed mogelijk.

bij mij is het wel degelijk fout gegaan..
mijn paarden ( haflinger en arabier) reageren er nietop.. ze snappen het niet.. en ik doe het egt goed heb dr een paar lesse in gehad..

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 22:55

Dus is eigenlijk hetzelfde verhaal als bij Monty , daar slaan ze soms door , maar dat doen ze met Parelli ook , dus wie maakt dan de fout monty, parelli , of de mensen die denken dat ze het kunnen , maar gewoon echt fout bezig zijn en dat niet durven toegeven.

Ik ben trouwens wel even de sticky`s aan het lezen tussen mijn werk door, maar begrijp dat jij echt een afkeer hebt tegen Monty , maar denk als je de mensen zou sprken die nauw contact met hem hebben dat je misschien toch je mening wel zou bijschaven, er word idd veel geschreven , maar ik ga niet altijd van een geschreven woord uit, want dat hoeft ook niet altijd waarheid te zijn.

Even over het grijsgebiedje,
Ik heb een merrie die alleen wit en zwart kent , ik ben lieverlee dus wel het grijs gebied aan het zoeken bij haar , want dat kun je wel degelijk vinden , want als ik haar wat vraag reageert ze overdreven en als ik dan weer vraag of ze niet zo overdreven wil zijn slaat ze weer precies de andere kant op, du sik ben er van overtuigt dat er wel ergens een grijs gebiedje is en af en toe heb ik dat te pakken, maar het is moeilijk voor haar om dat vast te houden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 10:27

Het vermoed zomaar dat het doorslaan van jou merrie naar de ene of de andere kant komt omdat jij de aanwijzing niet kunt doseren, en niet omdat er paarden zijn die grijs denken. Maar jij kent je merrie beter dan ik.

En het is voor jou misschien makkelijker om je bezig te houden met de link van het GRATIS boek dat ik je gaf, dan alle sticky's door te worstelen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 10:49

biib schreef:
bij mij is het wel degelijk fout gegaan..
mijn paarden ( haflinger en arabier) reageren er nietop.. ze snappen het niet.. en ik doe het egt goed heb dr een paar lesse in gehad..

Weg van de minste weerstand. Ik doe het goed, alleen mijn paard snapt het niet.... vast.
Een paard volgt de aanwijzingen die jij geeft, en als die niet goed zijn (wat ik me goed kan voorstellen als je egt een paar lesse hebt gehad) lukt het dus ook niet.

Compleet ander voorbeeld. Ik heb laatst op een quarter gereden waar alle westernknoppen opzaten. Die knoppen moet je alleen wel goed indrukken, anders doet ie iets heel anders. Het paard deed keurig alles wat ik vroeg, alleen ik vroeg alles verkeerd. Best frustrerend, je denkt dat je best wat kan, en wordt dan even met je neus op de feiten gedrukt.

Om terug te komen op de join-up.
Een kennis van mij is een Recomended Associate (toen nog de enige in NL, weet niet of er inmiddels meer zijn) van Kelly marks (= monty)
Ook zij zegt dat het jammer is dat veel mensen maar wat aan rommelen, en vervolgens wordt zij gebeld of ze het even op kan lossen. Gewoon omdat mensen zich niet in de materie verdiepen.
Ik begin er niet aan. We hebben 1x een probleempaard op stal gehad en daar heb ik haar voor gebeld. Ik ga echt niet met een toch al probleempaard maar wat aanklooien

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 12:16

Ik denk dat half nederland aan klooit en de een zoekt hulp als het fout gaat en de ander verkoopt zijn knol omdat het een rot beest is, ik heb dus een aantal paard staan die zo zijn behandelt, is gewoon sneu als je zo`n dier in handen krijgt en de meeste zullen zich nooit helemaal kunnen ontspannen in mensen handen, om de simpelen reden doordat ze door mensen handen zijn verknalt.

Ik heb bij Parelli ook niet echt een fijn gevoel trouwens je hebt een stick in je handen en je kan mij niet wijs maken dat je hem bij tijd en wijlen niet gebruikt om je paard er mee ze meppen, zal jij niet doen , maar er zijn er zat die het wel doen.

IK ken mijn merrie idd beter dan wie dan ook en ik ben al heel ver , maar zijn nog steeds op zoek naar het grijze gebied in mijn ogen , gaat steeds beter en dan kan er een wijs persoon hebben gezegd dat er geen grijs gebied is , maar ik ga er ook niet vanuit dat dat wijze persoon altijd gelijkt heeft, doe jij ook niet denk ik.
Ik kijk erg naar het karakter van mij paardden en elk paard moet je anders benaderen.

Ik heb dus ook Parelli gedaan , maar wat mij daar in tegen spreekt is die stick, je moet er mee naast je paard hard op de grond slaan , jij zou dat ook niet prettig vinden als ze dat bij jou deden , tuurlijk is een kwestie van vertrouwen, maar een paard ziet vertrouwen anders als wij dat doen om de simpelen reden dat wij er over na kunnen denken en zij onze lichaams taal moeten lezen en als je met zo`n stok staat te slaan is dat geen normalen lichaams taal voor een paard, is misschien nog wel erger als een join-up van 3 min.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 12:43

De stok is een verlengde van je arm, en zo moet je hem ook gebruiken. Dus als je de intensiteit van een aanwijzing moet verhogen, is het idd de bedoeling dat je bij fase vier zo duidelijk wordt dat je hem er idd eventueel mee raakt. Alleen moet je hem na het raken wel die rub geven, zodat het paard leert dat de stik er niet alleen is om hem een tik te geven. Doorgaans is het voldoende om een keer door te gaan tot fase vier, de volgende keren zal het paard reageren bij drie, of zelfs nog eerder. Verkeerd hanteren van die stick door de beoefenaar zal door het paard snel genoeg worden afgestrafd. Mocht je een probleem hebben met die fase vier, wil ik je even dit op het hart drukken: het meest funeste is een aanwijzing waar een paard niet op reageert, die had je namelijk net zo goed niet hoeven te geven. En dan ongeacht de methode die je hanteert.

Paardrijden, en omgaan met paarden is desensibiliseren voor bepaalde indrukken (druk van zadel, hoofdstel, accepteren van gewicht van de ruiter, dingen in zijn omgeving) en hem gevoelig maken voor andere (bijv. wijken voor druk, teugels, gewichts- en beenhulpen) Parelli is aangeleerd en geconditioneerd gedrag, maar dat is de hele omgang met paarden. Als je er al over valt dat Parelli niet natuurlijk is, moet je al helemaal niet op een paard gaan zitten, hem op het land gooien en niet meer naar kijken.

Wat betreft het slaan van de stick aan weerskanten van het paard: dat hoort bij het desensibiliseren, net zoals je hem ook met de leadrope overal moet kunnen aanraken. En wat het aanraken van de leadrope doet, doen paarden onderling ook: als ze kop aan staart staan en elkaar de vliegen van het lijf houden...

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 12:48

Yeah, sure.... Midgie, zoals ik geen uitspraken doe over Roberts omdat ik daar geen verstand van heb, zo kun jij je beter eerst wat meer in Parelli verdiepen voordat je dit soort dingen gaat verkondigen.

Als je je level 1 haalt, dan zit daar nog helemaal geen extreme friendly (jij noemt het "hard op de grond slaan") in, en ik kan me niet voorstellen dat jij direct aan level 2 bent begonnen.

Ik heb één van de meest nerveuze en angstige paarden die je je voor kunt stellen, toch blijft ze tijdens extreme friendly ontspannen en vrolijk staan. Ze vertrouwt me volkomen. En dit doe je natuurlijk niet elke dag, alleen heel af en toe en pas als je hebt laten zien aan je paard dat je dit waard bent. Zoals ik het lees "klooi jij dus ook maar wat aan" bij een andere methode. En néé, ik "sla" nooit met die stick op mijn paard, net zoals ik haar nog nooit met een zweep heb geslagen. Dus dat ga ik je wel degelijk wijs maken Knipoog.

Het is goed dat je meerdere methoden onderzoekt en dat oppakt waar je voorkeur naar uitgaat of die dingen mixt waar je wat mee kan - maar zorg dat je weet waar je over praat als je ergens kritiek op hebt. Net zoals ik inzag dat ik te weinig van een join up wist om dat "even" te doen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 15:08

Ik zeg ook niet dat jij dat doet, maar er zijn er genoeg die het wel doen, geldt hetzelfde voor de join-up , er zijn er di eaan klooien , misschien klooi ik ook wat aan , maar dat kun jij op afstand niet beoordelen , mijn paardjes vertrouwen mij en ik kan er alles mee.
Ik geniet van ze en zit af en toe uren naar ze te kijken hoe ze zich gedragen en daar leer je meer van dan van Mont , Parelli of wie dab ook.
Ik vind Parelli mooi om te zien hoor, heb zijn video gezien en ziet er allemaal super uit , wie wil dat niet met zijn paardje , maar ik staat er niet achter om iemand zo`n stick in de handen te geven en dan vanuit zo`n pakket te leren, er zullen er zijn die het goed doen , maar er zijn er ook genoeg die het verklote en het paard onterecht behandelen.

Ik vind als je serieus ben om dit soort dingen te willen leren , neem dan profesionelen begeleiding als je weet dat je het zelf niet kan of jezelf niet in de hand heb met een stick , maar dat geldt voor alle hulp middelen die somige mensen gebruiken om hun paard voorwaarts te krijgen , of denken dat ze daar de baas mee kunnen worden.
Ik vind ook dat mensen die hun Parelli level 2 gedaan hebben vaak ( niet alle) buiten hun schoenen gaan lopen , en heb er ook gezien die dat hebben gedaan en toch hun paard niet vertrouwen.

Ook denken somige mensen dat elk paard hetzelfde kan en het zelfde is , maar er word vaak vergeten dat elk paard zijn eigen persoonlijkheid heeft maar ook zijn grens en ga dan niet over de top , omdat jij verder wil.
Ik ga niet zeggen dat ik super met mijn paarden omga , maar ik weet wel dat ze me allemaal vertrouwen en respect voor mij hebben, en klooit niet iedereen wat af met zijn paard, dat is toch het mooie ervan , lekker klooien met je paard en weten dat hij gelukkig is en jij ook,
Waarom moet iedereen altijd beter dan een ander willen zijn , dat leeft toch ook niet onder de paarden , behandel ze op hun manier, een paard is geen streber , maar dat wil de mens er wel van maken en dat vind ik vaak het jammere ervan. Het zijn zulke eerlijke dieren en die verdienen ook eerlijkheid toch???