Zonder schuilstal buiten, binnen met slecht weer

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

palmira

Re: Zonder schuilstal buiten, binnen met slecht weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 13:16

Als paarden staan te rillen van de kou kun je ze het beste wat ruwvoer te eten geven. Dan gaat de motor weer aan en krijgen ze het vanzelf weer warm. Als ze gewoon buiten blijven, kunnen ze zichzelf prima van een goede vacht voorzien om de Nederlandse winter probleemloos door te komen. Met het korter worden van de dagen (dus sinds eind juni) zijn ze dat al aan het voorbereiden.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 22:58

Heb je wel garantie dat een stal vrij is bij slecht weer?

Ken overigens aardig wat paarden die ook 's winters dag en nacht buiten staan zonder enige vorm van beschutting, die zijn ook nooit ziek. Veel eten geven doet ook een hoop! En de Nederlandse winters zijn nou niet echt heel streng. Maar ik zou het zelf niet willen, wanneer die garantie van een vrije stal er niet is bij slecht weer (mijn paarden hebben wel een schuilstal + veel beschutting van bomen). Zo ja altijd lekker naar buiten doen als je een weigenootje kunt vinden.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 12:49

dieren s'winters buiten laten zonder enige vorm van beschutting zou verboden moeten worden!!
het is ook onnatuurlijk!
in de natuur zoeken ze graag beschutting bij slechte weersomstandigheden dmv bomen struiken etc.
nu staat een paard op een stukje land waar hij niet uit kan, daar is niks natuurlijks aan
en natuurlijk gaan ze er niet dood van
zelf zou je er ook niet dood van gaan, om bij slecht weer ( snacht's) buiten te blijven,
zeker als je goed bent aangekleed ..maar prettig is het zeker niet!!
onze paarden gaan toch liever schuilen bij regen
ze vinden er geen bal aan en staan op zo'n moment liever binnen

je hoort wel eens verhalen van mensen die zeggen:
het is slecht weer en toch staat mijn pony in regen...
meestal heeft zo'n pony een stal met een kleine doorgang, en daar houden veel paarden niet van
beter is de hele voorkant open laten zodat ze vluchtmogelijkheden hebben
of ze hebben honger en trotseren liever de regen, dan een lege maag hebben
als je hooi in de stal legt, blijven ze toch echt liever binnen om hooi te eten
ook al ze willen gaan liggen is een droge plek toch heerlijk voor ze

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 13:59

Mijn paard heeft samen met een ander paard uit nederland overwinterd Haha! in frankrijk. Helemaal speciaal een schuilstal gebouwd, want ze waren hier in nederland een stal gewent s'nachts. De hele winter (soms met sneeuw, regen en wind) hebben ze geen enkel moment in de schuilstal gestaan. Nog een tijdje gedacht dat ze er niet in durfden ofzo Bloos Expres nog voer in de schuilstal gelegd...
totdat het dus zomer werd en ze constant in die schuilstal gingen staan Clown
Voor mij is het duidelijk dat ik eigenlijk eerder een schuilstal nodig heb in de zomer dan in de winter.
Paarden hadden daar wel altijd hooi tot hun beschikking en geen deken.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 19:04

unamie schreef:
meestal heeft zo'n pony een stal met een kleine doorgang, en daar houden veel paarden niet van

Vind je het gek dat de beesten bij hun voer gaan staan, dat doen ze allemaal! Maar het is onzin dat paarden liever binnen als buiten staan!!!

Ik heb een schuilstal van 6x6 meter, met een dikke laag vlas op de bodem en een staldeur die breder is dan normaal! en toch staan mijn paarden zelden binnen. Behalve dan wanneer ik het voer binnen leg Clown wat ik altijd doe als het slecht weer is. Maar dat is meer mijn eigen gemoedsrust dat de dekens en vachten een beetje rust hebben.
Liggen doen ze ook nooit in de stal, altijd buiten op de droogste plek, desnoods in de regen.
Hoe harder het waait en regent, hoe liever ze buiten staan Clown Dan hebben ze veel beter overzicht!

Maar ik wil wel dat ze de mogelijkheid hebben tot schuilen. Vb van de winter met die enorme sneeuwval was voor het eerst in 6 jaar dat ik Tayga heb dat ik haar uit zichzelf veel binnen zag staan. En dat waren toch behoorlijk extreme omstandigheden voor Nederland. En dan altijd nog met allebei de paarden met het hoofd door de opening of voor het raam.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 19:37

Sanne en Taygalover
iig geven jullie je paard dan toch de mógelijkheid om te schuilen
en wie houdt zijn paard 24 uur per dag in de gaten...
weet jij hoe vaak ze s'nachts binnen staan als jij zelf je oogjes dicht hebt

soms zijn paarden gewoon bang om in de stal te staan
ze voelen zich dan opgesloten, of de stal staat op een plaats die paarden niet prettig/onveilig vinden (denk aan magnetische velden, aardstralen ed)
mijn pony's deden elke middag een dutje in de schuilstal, dan lagen ze heerlijk in het stro Clown
en met regen stonden ze echt vaak binnen
ze mogen gewoon zelf kiezen wat ze willen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 21:10

De paarden van mijn ex-stalgenoot en zijn vriendin hebben een prima weiland , met niet zo heel bijzondere stalletjes erbij waarvan de deuren overdag open blijven. Het is verbazingwekkend hoe vaak ze in de stal staan ! Met goed weer , met slecht weer.....heel vaak staan ze wat te maffen in stal.

Het is gewoon goed als ze de mogelijkheid hebben om naar binnen te kunnen , vooral van de gemoedsrust van het baasje.

Ik vind het in de winter erg vervelend als ik op bed lig of aan het werk ben , en het is al tijden aan 1 stuk door aan het regenen terwijl het nog vies koud is ook.....het is mij om dan te keuze te maken : binnen of buiten.

Ik wil helemaal niet voor haar kiezen...ben altijd bang het foute te kiezen.

Dus dan schipper je maar een beetje tussendoor , want je weet ook niet of het ineens opklaart als je weg bent ofzo....

Maar ik vind het niet prettig als ze buiten staat (misschien is ze wel sielug aan het bibberen bij het hek , moederziel verlaten Clown ) maar op stal vind ik ook sneu , met het idee dat ze graag naar buiten zou willen.

Ik wil gewoon een inloopstal of schuilstal Haha!

Als ze dan buiten staat te verzuipen en te vernikkelen hoef ik er geen rot gevoel bij te hebben OK dan!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 21:14

En wat als er geen schuilstal is?
Dan moet je wel kiezen voor je paard. Kies je dan full time op stal of buiten?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 22:19

Lenneke_ schreef:
En wat als er geen schuilstal is?
Dan moet je wel kiezen voor je paard. Kies je dan full time op stal of buiten?

pfff.. in sommige delen van nederland kan dat idd echt een probleem zijn
en 24 uur per dag binnen staan is echt vreselijk voor een paard Sigaar
toch lukt het met een beetje geluk meestal wel om een stal te vinden, waar ze overdag naar buiten kunnen en s'nachts binnen
dat lijkt me beter dan 24 uur buiten zonder enige vorm van beschutting
en anders kun je in het land een paar (grote) bomen planten
dat is niet verboden en kunnen ook beschutting bieden

en wat pmarena zegt, heb ik ook
ik zou heel slecht slapen, als het noodweer is, en mijn paarden zouden buiten staan...
dat vind ik zielig Clown
Laatst bijgewerkt door unamie op 10-08-06 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 22:21

Was even een vraagje in het algemeen.
Anouar kan zowiezo overdag buiten.
Hij staat nu wel dag en nacht buiten zonder schuilstal

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 22:43

unamie schreef:
Sanne en Taygalover

Ja ik geef ze idd de mogelijkheid, ik vind het ook erg belangrijk dat ze die mogelijkheid hebben! Maar dat betekent niet dat mijn paarden het fijner vinden om binnen te staan.

Ik hou mijn paarden niet 24 uur per dag in de gaten, maar ben er wel op de meest uitlopende tijdstippen te vinden en de mensen waar ze staan controleren ze ook 's nachts voordat ze gaan slapen. Wij zien ze gewoon bijna nooit binnen. Behalve wanneer ik bij regenachtig weer binnen voer.
Ik weet gewoon dat mijn paarden nauwelijks binnen staan, zij hebben een andere vaste plek om te maffen Haha! 's zomers staan ze wel binnen te maffen Knipoog

Ik heb mijn paarden trouwens nog nooit zielig of bibberend in de stromende regen gezien, terwijl ze toch regelmatig in de zeikende regen staan (tot mijn grote ergenis, ik wil dan dat ze lekker in hun stalletje gaan staan Bloos ) Misschien ook wat ze gewend zijn, paarden die 's nachts binnen staan hebben dat toch eerder dan paarden die een schuilstal hebben.

@ Lenneke, liever 24 uur buiten zonder stal dan 24 uur binnen. Eventueel met een goede waterdichte deken + reserve! Je kunt er misschien ook voor kiezen als ze toch een stal vrij moeten laten om ze met mooi weer buiten te laten en bij regenachtig weer 's nachts naar binnen?
Laatst bijgewerkt door Tayga op 10-08-06 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 22:45

Dat was ook mijn bedoeling. Die stal hou ik zowiezo, die betaal ik dan ook gewoon. .

Maar voorlopig hoop ik dat het nog even zomer gaat worden Haha!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 22:56

Als je tussen die 2 uitersten moet kiezen , dan 24 uur buiten.

Op dit moment kies ik dan voor zomers dag en nacht buiten , en in de winter 's nachts op stal. Ook al omdat de anderen hun paard dan op stal wilden hebben altijd , dus dan zou Rena alleen staan Tong uitsteken

En op die echt vieze dagen dat ze maar geen kans krijgen om even op te drogen terwijl het zo koud is , wat vaak nog dagen achter elkaar doorgaat ook , zijn ze stiekum toch wel blij om even op stal bij te komen hoor.

Ik hoop dit jaar voor elkaar te krijgen dat Rena buiten mag blijven in de wei bij stal , en dan de staldeur open.

Stalgebouwtje bestaat uit 4 stallen , 2 naast en tegenover elkaar met gangpaadje ertussen. 2 daarvan hebben een deur naar buiten (onder en boven deur) en de andere 2 hebben alleen een raampje bovenin de muur.

De stallen met deur naar buiten waren tot een half jaar terug in gebruik door de paarden van de staleigenaar. Die zijn nu allebei weg. Vroeger is beloofd dat we door mochten schuiven dus enige overgebleven stalgenoot en ik hopen dat we nu van de winter die stallen krijgen voor onze paardjes.

1 Stal heb ik een maand geleden opengezet voor Rena om in te schuilen omdat het toen zo ontzettend warm was en ze nergens even uit de schaduw kon staan. Stalbaas was toen op vakantie en hij staat nu nog steeds open , dus hij vindt het goed blijkbaar *juich*.

Nu hopen dat ik dat zo door kan laten sudderen naar de winter toe *duim-duim-duim*

Ik kan altijd nog in de strijd werpen dat Rena zo veel minder stro vies zal maken , hij is nogal zunig dus misschien dat ik daarmee wel m'n zin krijg *duim-duim-duimmmmmmmmm*

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 23:14

Ik krijg voor mijn paard ook een groot stuk waar ze in de winter kan buiten kan lopen.
Ze is in mei erg ziek geworden en heeft het aan haar longen.
Ze heeft wel bestutting van een rij bomen andere kant op slag kuil balen 300stuks en dan nog aan nog een zijde strobalen opslag.
dus ik wil wel kijken om haar dag en nacht buiten te laten.
ik heb altijd voor nood haar stal achter de hand.
dus ik kijk het gewoon aan.
ik heb twee regendekens 1 gevoerd 1 ongevoerd en als het moet kopen we er een bij.
moet ik er wel bij zeggen dat ze nu al vanaf april buiten staat en ze een koudbloed is (tinker)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 23:26

Beste tip is om het zonder dekens te proberen , anders maak je je weer zorgen over die stomme dekens....welke erop moet , of het niet te warm of koud is....heb je nog hetzelfde probleem Knipoog

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 23:29

nee oke ik zet er ook geen deken op alleen in extreme gevallen kwa weer misschien hihi

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 23:33

Het is afhankelijk van wat voor paard je hebt, wat je ermee wil doen, etc. Ik vind dat een paard dat dag en nacht buiten staat moet kunnen schuilen, niet alleen voor regen, wind en kou maar ook tegen felle zon. Wij hebben een arabier, lusitano en paint horse en die gaan altijd 's nachts naar binnen en overdag naar buiten.
Dat vinden ze echt geen probleem, sterker nog, bij de felle zon ( en hordes dazen) van deze zomer stonden ze alleen 's ochtends en 's avonds buiten en met heel zware regen ( en sneeuw en hagel) gaan ze ook naar binnen.
Ik vind het niet nodig dat mijn paard staat te rillen, ik heb liever dat hij zijn energie gebruikt voor de prestaties die hij moet leveren.
Paarden moeten zoveel mogelijk naar buiten maar gezien het feit dat ze ook onder het zadel prestaties moeten leveren, vind ik het prettig om ze glad in hun vacht en energiek te houden.
Ik ben absoluut tegen paarden die 24 uur op stal staan, maar prestatiepaarden 24 uur buiten, in weer en wind, zonder schuilmogelijkheid vind ik ook geen optie.
Dus zoek ik de gulden middenweg, ze lopen op een wei met kort gras, zodat ik ook hun voeding goed kan reguleren. Mijn paarden varen er wel bij. Sterker nog, vooral mijn arabier wil met regen en kou graag naar binnen want dan krijgt hij het echt koud, en wordt verkouden. Van mij hoeft hij niet af te harden, het is geen oerpaard, maar hij moet zich zich wel prettig voelen en dat doet hij, en de anderen, op deze manier.
's Winters en in het najaar hebben ze buiten en binnen dekens op, 's zomers lopen ze met vliegendekens en maskers omdat het hier, tussen de eikenbossen, stikt van de dazen en vliegen.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 10:00

misschien kun je winterdag kijken hoe hij zich voelt als hij 's avonds op stal komt te staan. misschien vind hij het ook wel fijn om bij de rest van de paarden te zijn.

ik merkte aan gam dat hij liever bij de kudde binnen stond dan alleen buiten achter bleef.

nu hij de keuze heeft staan ze met héél warm weer, koud weer, harde wind en harde regen vaak binnen Lachen zo stom zijn ze dus nìet hè? Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 10:09

Pellie schreef:
ik merkte aan gam dat hij liever bij de kudde binnen stond dan alleen buiten achter bleef.

ja dat kan ik me voorstellen

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 10:14

Dat had Walter ook op z'n vorige stal. Nu staat hij dus met 2 vriendinnetjes op een wei met schuilstal en ik merk dat dit beter voor hem is Lachen

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 20:09

unamie schreef:
dieren s'winters buiten laten zonder enige vorm van beschutting zou verboden moeten worden!!
het is ook onnatuurlijk!
in de natuur zoeken ze graag beschutting bij slechte weersomstandigheden dmv bomen struiken etc.

No affence, maar paarden zoeken voor een beetje regen echt geen 'beschutting' hoor, geen wilde/half wilde paarden iig. Misschien paarden die niet vaak genoeg met regen buiten staan (doordat er binnen gevoerd word) en het daardoor sneller koud hebben, maar geen gezonde geharde paarden. Sterker, hoe harder het regent hoe meer ze open velden opzoeken, vanwege het slechte zicht en enorme herrie die regen geeft, en de daar bij behorende gevaren.

Citaat:

Stal is veeeel viezer en natter dan een natte grond van regen. Bijv mijn paard ligt nóóit in een stal, op wat voor stal dan ook. (loopstal, box e.d.) Als je haar op de wei zet, hoe nat die ook is, eerste wat ze doet is een kwartier lang languit liggen :p
En het feit dat je hooi voert in de stal is al meteen de uitleg waarom jou paarden binnen staan; je voert ze daar. Paarden zijn instinctief 'lui'; ze pakken het liefst het meest makkelijke eten, hooi in een stal is makkelijker dan lopen naar het grasveld (wat meestal ook wel aardig vertrapt is als ze er langer in staan) dus dat ze binnen blijven heeft niets met hun voorkeuren te maken.

Elcid, mijn paard is toch ook een prestatie paard en staat toch echt 24/7 buiten, prestaties worden er écht niet minder om. Eerder beter.

unamie schreef:

Ik. Aangezien mijn caravan midden in de paardenwei stond merkte ik exact wat ze doen
Citaat:

Ze zijn instinctief snachts júist actiever, dus als je ze dan binnen wilt doe dat dan overdag en niets snachts, gooi ze snachts naar buiten. Stal paarden liggen/slapen snachts omdat ze nou niet echt bepaald keuze hebben in wat ze doen.

Trouwens, als het zo zielig is, kom mij dan maar arresteren, had 40 'prestatie' paarden hele jaar door buiten, ze hadden wat struiken en kleine boompjes (voor wat schaduw) maar daar houd het qua schutting mee op. En dan worden ze nog niets eens echt bijgevoerd ook (behalve soms een zak oudbrood van de bakker); is niet nodig met enorme weides en een goede weide beleid, aparte winterweides e.d.

Overdag zomers staan ze een beetje te suffen met hoofd/staart voor de vliegen, tegen schemer worden ze actief en beginnen te spelen en te rennen en de hele nacht zijn ze druk aan het grazen, hinneken, rennen, en tegen 9 uur sochtend beginnen ze weer een beetje te suffen; vaak duiken ze hun prive vijver sochtends in (om te drenken), vraag me altijd af waarom sochtends, maargoed. Swinters doen ze overdag meer, eten ze langer en meer (minder voedzamer he) en gaan lang niet zo vaak het water meer in, waarschijnlijk omdat er meer vocht in het gras zit.

Paard is idd wel liever bij de kudde, dat is logisch, dat moet je je paard ook altijd gunnen.

Ik zie liever een weiland met natuurlijk schutting (bomen, rij knotwilgen, struiken e.d.), een stukje zand, een 'drinkvijver' en de ingang verhard. Daar hebben ze naar mijn idee veeeel meer aan dan een onnatuurlijke (paarden zullen in het wild, NOOIT, maar dan ook NOOIT, een 'hol' in gaan) vieze (verzamelplaats bacteriën, hoe vaak je het ook uitmest, immers, als jij een hele nacht, zeg 12 uur niet komt, ligt het paard ondertussen in zijn eigen uitwerpselen, als we het bij mensen zou doen valt het onder ernstige mishandeling..) stal...

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 22:13

Toydoll wij zijn het duidelijk niet eens Haha!
mijn stallen zijn trouwens altijd brandschoon en altijd voorzien van een laag vers stro
w.s. heb ik "hol" paarden want ze staan en liggen er erg graag in Tong uitsteken

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 00:00

unamie schreef:
Sanne en Taygalover

In frankrijk woonde m'n zus naast het weiland. Ze hebben de paarden geen enkele keer in de schuilstal gezien, zelfs geen sporen in de sneeuw naar de schuilstal Haha!. Zwaar gefrustreerd was ze omdat ze helemaal speciaal een schuilstal had gebouwd Knipoog gelukkig hebben ze er in de zomer veel gebruik van gemaakt..
Ik had altijd het gevoel dat m'n paard absoluut een schuilstal nodig had in de winter, ik heb hierdoor gewoon beseft dat het veel minder belangrijk is dan ik dacht, én veel belangrijker in de zomer!
Dit is trouwens een kwpn-er die altijd s'nachts op stal stond en jarenlang helemaal geschoren is... Waarschijnlijk zou het bij andere paarden totaal anders zijn (dit is ook een paard dat het liefst half in een plas slaapt Clown ), ik weet alleen wat dit paard kiest. Ze krijgt trouwens hier ook gewoon een schuilstal, midden in de randstad nog wel Bloos

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 00:31

@ Toydol, jou waarnemingen zijn exact hetzelfde als die van mij! Alleen jij laat je paarden nog een stukje natuurlijker leven dan ik.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 01:14

Citaat:
Ze zijn instinctief snachts júist actiever, dus als je ze dan binnen wilt doe dat dan overdag en niets snachts, gooi ze snachts naar buiten. Stal paarden liggen/slapen snachts omdat ze nou niet echt bepaald keuze hebben in wat ze doen.

mwoaaah... ik merk dat ze hier, vooral winterdag 's nachts veel binnen staan/liggen te slapen. hoe ik dat weet? we willen soms zelf nog wel eens laat thuiskomen uit werk, of met stappen, en mijn vriend moest winterdag wel eens om 5 uur naar zijn werk. die checkte het hooi dan ff maar ze stonden lekker binnen Ja