Is dit op te lossen???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Is dit op te lossen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 17:56

Ik denk dat hij minder ziet, maar dat ook de spanning van de ruiter in hem terug te vinden is. Ik zou een DA laten kijken, verder niet meer buitenrijden. Grondwerk kan misschien wel helpen om de verhoudingen weer recht te zetten en zijn vertrouwen in je terug te krijgen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 19:00

Het zou me niet verbazen als hij inderdaad met z'n andere oog slecht ziet. De vraag is of je met grondwerk of b.v. clickeren hem kunt laten vertrouwen op jou. Ik blijf bij m'n eerste bericht, dit is geen werk voor beunhazen.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 17:27

Hoe gaat het nu?Weet je al of het een medische oorzaak heeft?

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-06 14:08

Op het moment gaat het wel weer goed met hem.
Maar dat is het hem juist, de ene keer is ie zo mak als een lammetje en op het andere moment kan ie ineens flippen van iets.
Momenteel probeer ik de rust er in te houden, op een rustig tijdstip naar buiten ed.
Aanstaande dinsdag komt de osteopaat en dan weet ik wat meer.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 17:50

En, heeft de osteopaat nog iets geconstateerd?

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 18:31

Drie blokkades...verder niks...
Een in de eerste nekwervel en 2 in z'n rug waarvan 1 onder het zadel en 1 bij de lendenen, niet iets om zo heftig op te reageren iig.

Het enige wat ik nu nog kan bedenken is idd z'n goede oog, dat die minder is.
Maar goed, zoals het nu gaat is het goed, geen problemen verder.
Mocht het alsnog gaan verslechteren, dan heb ik nog maar een optie vrees ik...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 19:07

ik snap het ff niet, waarom wel de osteopaat laten komen maar niet uitzoeken hoe het met z'n andere oog gesteld is?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 19:08

inderdaad, die snap ik ook niet helemaal Haha!

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 19:23

Kinke schreef:
ik snap het ff niet, waarom wel de osteopaat laten komen maar niet uitzoeken hoe het met z'n andere oog gesteld is?

Wat kan ik daar dan aan doen???
Ik heb de dierenarts al laten kijken en die kan zo dus niet zien of het slechter is geworden.
Daarbij bestaan er geen lenzen of brillen voor paarden zodat ze wel weer kunnen zien, dus is z'n oog slechter en zelfs blind, kan niemand daar iets aan doen.

Het is niet zo dat ik niks aan m'n paard wil uitgeven hoor!!
Als er iets is, gaat ie meteen mee naar de kliniek, zo is ie begin dit jaar nog geopereerd aan z'n hoefgewricht terwijl de dierenarts dat eigenlijk onzin vond voor een paard wat alleen maar bosritjes maakt.
Nog geen 6 maanden laten kan ik er wegens andere omstandigheden niet meer mee rijden...
Als jullie nog andere methoden weten om te kijken of het zicht in dat oog wel of niet is verslechterd, laat maar weten, alle tips zijn welkom!!

Overigens was de osteopaat al besteld na het ongeluk met de kar Knipoog

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 20:57

ik bedoel het niet als kritiek hoor Lachen
Het lijkt me alleen de meest logische weg om uit te puzzelen waarom die knapperd zo flipt af en toe. Ik mag toch aannemen dat ze kunnen testen hoe het met het zicht in z'n oog gesteld is? ('k heb er geen ervaring mee) En dan kun je nog gaan uitpuzzelen wat je verder nog wilt/kunt doen om hem eventueel moediger te maken?

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 22:19

Sorry, misverstandje Haha! kan gebeuren he Knipoog

Maar ik wil idd wel verder kijken hoor!
Ga iig wel zoeken wat voor onderzoeken er zijn om dat te checken.
Zoals het nu gaat, is het wel te doen voor hem, op het moment is ie gewoon weer normaal eigenlijk.
Hij heeft genoten van die behandeling van de osteopaat Haha! stond gewoon met z'n ogen dicht te slapen Dromen

Ik heb iig wel besloten om er absoluut niet meer op te gaan of wat dan ook, hij mag echt met pensioen nu, hij heeft heel z'n leven hard moeten werken en hij heeft het wel verdiend vind ik.
Vrijheidsdressuur vind ie wel heel leuk, dus we blijven saampjes wel bezig Knipoog
Misschien is het wel verstandig om op een of andere manier zo'n schrikparcours te doen met hem of om hem op een andere manier toch het vertrouwen te geven dat rare geluiden/dingen niet eng zijn.

Mocht iemand hier nog tips en ideeen hebben hoor ik het graag!!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 07:09

DE oogexperts zitten net over de grens in Duitsland trouwens...
ik zou zelf proberen om met behulp van een expert in NH eerst zo'n enorme band te kweken dat hij volledig op je gaat vertrouwen, en daarna allerlei oefeningen zoals een schrikparcours etc. gebruiken. Clickeren kan ook heel goed helpen om hem moediger te maken. Inge Teblick is daarin een expert. Ik weet zo eigenlijk niet wie er bij jou in de buurt zit, misschien is Piet Nibbelink (arnhem) een idee?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 07:21

denk dat Kinke daar wel wat heeft, zeker nu je besloten hebt om het paard op pensioen te doen.

De parelli levels zijn heel leuk om te doen, heeft ook een tweedelige werking, paard blijft toch aan het werk (wel heel anders...... althans laat ik het zo zeggen, hij heeft stof tot nadenken) en je bouwt samen een leuke band op, doet leuke dingen samen.....

Stel dat Toronto ooit arbeidsongeschikt wordt, dan ga ik vrijheidsdressuren met hem, parellien met hem en allemaal meer van dat soort dingen Haha!

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 10:57

Ik zou ook werken in de bak eerst, voorlopig eerst werken aan het vertrouwen tussen jullie 2. Die parelli games zijn heel geschikt om een nauwere band te krijgen en zijn aandacht er leren bij te houden. Je kan er ook een beetje schriktraining in steken (met allerhande geluiden en voorwerpen) die je geleidelijk aan laat wennen.. Succes!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 17:30

Ik denk dat je bij dit paard nog verder moet gaan, z'n baasje kan tenslotte niet 24/7 bij hem zijn. Als hij dus van zichzelf moediger wordt is dat alleen maar prettiger voor hem.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 19:14

Het boek van Inge Teblick heb ik al Haha! flink aan het lezen geslagen Knipoog
Verder zal ik op internet eens gaan zoeken naar dat Parelli gebeuren Haha! ben daar helemaal niet in thuis hoor Bloos
Op zich wel leuk om op een andere manier met je paard om te leren gaan, vind ik, alleen de reden ervoor is minder maar goed Knipoog

Allemaal heel erg bedankt voor jullie tips!!
Zal er zeker wat mee gaan doen!!

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 19:29

MysticTinker schreef:
Het is moeilijk maar moet zeker op te lossen zijn.
Ik denk dat hij heel erg reageert op jou, paarden voelen angst gewoon heel goed aan. Je moet er zelf weer wat meer vertrouwen in krijgen.
Ken je niet iemand in de buurt die veel ervaring heeft met natural horsemanship en moeilijke paarden, zo iemand kan waarschijnlijk snel zien waar het probleem ligt.
Ben je in de bak ook bang om ermee te lopen? Anders zou je misschien eens wat schriktraining kunnen doen, zoals over een zeil lopen met hem, om pionnen heen, onder een paraplu staan, overal aanraken met de paraplu.. Zo krijgen jullie allebei weer vertrouwen in elkaar.

Daar ben ik het zeker mee eens. *LOL* Ook zou ik toch maar eens door de dierenarts laten kijken, wat zijn reden hiertoe is. Misschien kan hij dat ontdekken. Ik denk dat het kan komen van doordat hij, zoals hierboven beschreven staat, in paniek raakt omdat jij dit ook doet. Zo vormen jullie dus een kettingreactie en dat lost niks op. Je kunt hier denk ik het beste hulp bij vragen, want in je eentje los je dit niet zo gemakkelijk op, ben ik bang. Ik weet niet of jouw paard slecht tegen drukte kan, dan kan het misschien zo zijn dat er daardoor stress bij hem wordt veroorzaakt waardoor hij dit gedrag vertoont. Ook heeft hij natuurlijk een hengstenkarakter, zo te horen is hij flink fel. Castreren heeft op zijn leeftijd geen nut meer, dat karakter krijg je er in de meeste gevallen toch niet meer uit. Knipoog Ik zou op zoek gaan naar hulp, zodat jullie meer vertrouwen kunnen kweken. Want als hij dan uiteindelijk weer relaxed is, kun je er echt wel weer op rijden. Zo lang hij nog fit is en hij er plezier in heeft, en het voor jullie allebei veilig is, waarom dan niet ? Grijp die kans nu het nog kan !! Pling Straks is hij wél oud en versleten en kan het niet meer. Maarja, die keuze moet je natuurlijk zelf maken. Veel succes met je paard !!

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 21:04

Maxielover schreef:
MysticTinker schreef:
Het is moeilijk maar moet zeker op te lossen zijn.
Ik denk dat hij heel erg reageert op jou, paarden voelen angst gewoon heel goed aan. Je moet er zelf weer wat meer vertrouwen in krijgen.
Ken je niet iemand in de buurt die veel ervaring heeft met natural horsemanship en moeilijke paarden, zo iemand kan waarschijnlijk snel zien waar het probleem ligt.
Ben je in de bak ook bang om ermee te lopen? Anders zou je misschien eens wat schriktraining kunnen doen, zoals over een zeil lopen met hem, om pionnen heen, onder een paraplu staan, overal aanraken met de paraplu.. Zo krijgen jullie allebei weer vertrouwen in elkaar.

Daar ben ik het zeker mee eens. *LOL* Ook zou ik toch maar eens door de dierenarts laten kijken, wat zijn reden hiertoe is. Misschien kan hij dat ontdekken. Ik denk dat het kan komen van doordat hij, zoals hierboven beschreven staat, in paniek raakt omdat jij dit ook doet. Zo vormen jullie dus een kettingreactie en dat lost niks op. Je kunt hier denk ik het beste hulp bij vragen, want in je eentje los je dit niet zo gemakkelijk op, ben ik bang. Ik weet niet of jouw paard slecht tegen drukte kan, dan kan het misschien zo zijn dat er daardoor stress bij hem wordt veroorzaakt waardoor hij dit gedrag vertoont. Ook heeft hij natuurlijk een hengstenkarakter, zo te horen is hij flink fel. Castreren heeft op zijn leeftijd geen nut meer, dat karakter krijg je er in de meeste gevallen toch niet meer uit. Knipoog Ik zou op zoek gaan naar hulp, zodat jullie meer vertrouwen kunnen kweken. Want als hij dan uiteindelijk weer relaxed is, kun je er echt wel weer op rijden. Zo lang hij nog fit is en hij er plezier in heeft, en het voor jullie allebei veilig is, waarom dan niet ? Grijp die kans nu het nog kan !! Pling Straks is hij wél oud en versleten en kan het niet meer. Maarja, die keuze moet je natuurlijk zelf maken. Veel succes met je paard !!

Nadat ik je hele verhaal heb gelezen in je profiel (voor mijn 1e reactie) kom ik erachter dat ik iets te snel geoordeeld heb in mijn 1e reactie, of je nog kunt rijden met hem of niet. Bloos In je profiel beschrijf je duidelijk waarom je er niet meer op gaat en dat is heel begrijpelijk, je kunt het voor de veiligheid van jezelf en Oeds dan beter niet meer doen. Knipoog Zou ik ook niet meer doen, in jouw situatie. Dat is toch best riskant met een hengst met 1 blind oog en wss nog een verslechterend oog. Je kunt het je paard dus ook niet kwalijk nemen dat hij zo wild kan worden van geluiden, hij kan tenslotte niet zien en ik kan me voorstellen dat zoiets behoorlijk angstaanjagend kan zijn voor hem. Ja Wel leuk dat je hem nog lekker bezig houdt met grondwerk en VD, altijd leuk !! Pling Veel plezier met hem namens mij.