Zit mijn Bosal goed?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re: Zit mijn Bosal goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 12:06

mexxje schreef:
@Lenneke_ Het maakt niet echt heel veel uit dat het niet een
bosal is. Falka doet het er prima op.

Dus als je paard het prima doet op een hackamore met lange scharen is die ineens ook goed? Want dit lijkt me een even scherpe optoming namelijk.

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 12:52

Bertuss schreef:
34,- is wel weinig voor een bosal.
Zoals Lenneke al zet, je betaalt er minstens rond de 80 euro voor. Als je nog iets meer uitgeeft heb je vaak ook nog betere kwaliteit.

Ik heb net een bosal/hoofstel/mecate gekocht bij de horseman outfitter.
voor rond de 200 euro Bloos
De bosal alleen was al rond de 100 euro.
Een goede mecate is ook duur.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 13:28

Dit is een tie-down:
Afbeelding

en dit is een bosal:
Afbeelding

Zoek de verschillen Haha!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 13:33

Even een beetje offtopic hoor.
Ik vind een bosal zo stoer staan. Maar ik vind ze te duur en na het lezen van deze verhalen wil ik er ook niet zomaar mee gaan rijden.
Nu heb ik bedacht om een stuk touw te kopen dat even dik is als een bosal. Daar een lus van te maken zodat het een beetje de vorm van een bosal heeft en dat dan aan het hoofdstel doen.
Dan ziet het er een beetje uit als een bosal, maar is het toch heel zacht (en goedkoop). Hij werkt dan niet anders dan een touwhalster met een dik touw op de neus (zelfs nog zachter als een touwhalster dus)
Goed idee of onverstandig?

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 14:11

Lenneke_ schreef:

Wat denk je zelf?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 14:12

Mij lijkt het een goed idee, anders zet ik het hier niet neer Knipoog

Kan het kwaad voor m'n paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 14:16

Laten we het zo zeggen dat als er een goed en goedkoop alternatief zou zijn, we die wel vaker zouden zien in de wedstrijdring bij de beginners of juniorpaarden...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 14:17

Een stuk touw kan natuurlijk nooit zo werken als een bosal, maar daat gaat het mij niet om. Anouar loopt zelfs met een stalhalster fijn

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 14:29

Ik zal jullie nog verder uit de droom helpen.... dit is een een easy-stop..... normaal zit er nog een touwtje aan wat fungeert als keelriem... Vrij heftig ding in handen van een beginnende ruiter.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 14:29

Waarom dan niet met een speciaal touwhalster, als die van Parelli bijv. rijden?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 14:42

Cer schreef:
Waarom dan niet met een speciaal touwhalster, als die van Parelli bijv. rijden?

Omdat ik van de crea bea ben Clown
Ik heb al een touwhalster, crosslink, sidepull en een zelfgemaakt ding a la ruitersportshop

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 14:45

Dan is je nieuwe suggestie geen toevoeging hoor Haha!

Hahaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 14:48

Volgens mij is dit een Bosal:
Afbeelding

Soms zie je ze met en soms zonder front- en/of keelriem. Wat de TS heeft lijkt wel iets wat door iemand zelf in elkaar geflanst is... Clown

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 15:08

Cer schreef:
Dit is een tie-down:
Afbeelding

en dit is een bosal:
Afbeelding

Zoek de verschillen Haha!

Een goed voorbeeld Cer

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 15:13

Een bosal is alleen de ring om de neus, wat er als hoofdstel aan vast zit kan bij iedereen verschillen, al zie je op western-wedstrijden vaak alleen de riem achter de oren langs.

@mexxje: het zal ondertussen wel duidelijk zijn dat je geen bosal hebt maar een tie-down. Jammer dat men in de winkel niet de kunde had om je het verschil duidelijk te maken.
Aangezien je geen westernwedstrijden rijdt zal het ook niet uitmaken. Wat wel uitmaakt is dat dit een behoorlijk scherp iets is en dat ie er goed op reageert is dus niet zo verwonderlijk.
Als je met dit ding een beetje met je handen gaat zagen of trekken zul je het vel van zijn neus schrapen, zo scherp is dit materiaal nl.
Afhankelijk van de plek waar hij ligt op de neus kun je zelfs zijn neusbeen breken als je erg hard moet trekken.

Als je paard niet reageerd op normale hulpen zul je je eerst eens af moeten vragen hoe dat technisch (dmv les) op te lossen zonder meteen naar dit soort hulpmiddelen te grijpen.

Ik begrijp best dat er paarden zijn die buiten hun rem vergeten (heb er zelf zo een gehad) en dan is een 'noodrem' handig, maar het is een noodoplossing en je zult altijd moeten werken naar een situatie waarin hij niet meer nodig is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 20:22

Yosan schreef:
PMARENA ZEGT:
Een bosal kanteld als je aan de teugels trekt , waardoor het smalle deel aan de onderkant omhoog komt en strak strekt zeg maar , tegen de kiezen. Gewoon de onderste helft die omhoog kanteld bij druk op de teugels.

jammer dat sommige mensen het klokje wel horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt.
een bosal ligt op de neus van het paard, en door je handen omhoog te brengen geeft dit een druk op de NEUS en zeker niet tegen de KIEZEN.
je trekt de teugels dus ook niet strak, dat doe je ook niet als je paard een bit in heeft.

en mexxje, dit is idd een tie-down, ik zou terug gaan naar de winkel om het terug te brengen.
een echte bosal koop je voor ongeveer €100 of meer.

groetjes van sandra

En ook jammer dat sommige mensen niet een beetje verder nadenken Tong uitsteken

Ik ben het er wel mee eens hoor , dat een bosal tegen de kiezen aan gaat liggen ,
je hoeft alleen maar plaatjes te kijken :

Zie bovenstaande afbeelding , geplaatst door Hahaaatje (mooie duidelijke foto OK dan! ) ,
als je de teugels aanneemt dan komt de onderkant van de bosal naar achteren en kanteld het geheel iets omhoog , waardoor het helemaal ter hoogte van kiezen komt , langs de kiezen omhoog strijkt als het ware. Dus ik kan me zeker wel voorstellen dat het erg onprettig kan zijn als een apard scherpe randen aan de kiezen heeft , waar de wang tegenaan ligt , en dan de bosal tegenaan komt.

Helemaal als je ook zijwaarts gaat vragen , dan komt er nog wat meer druk.

Zie ook voor duidelijke werking :
http://www.paardnatuurlijk.nl/onderzoek/index.htm

Hoe de bosal beweegt , en bedenk dan dat hij op een plek zit waar toch echt al kiezen zitten.

Natuurlijk houdt iedereen in de praktijk de kiezen van z'n paard picobello bij en trekt men nooit aan de teugel , dus laten we het over uitzonderings-gevallen hebben Knipoog

Maar ik kan me dus wel vinden in de uitspraak van jackie , ze is niet voor niets paardentandarts Knipoog

Maar is eigenlijk een beetje off-topic.

Mooie bosal trouwens , op de foto hierboven !

De tie-down of wat het ook is van TS is mij ook wat scherp naar de zin , hoe die eruit ziet.

Een soft-bosal van touw is best leuk , zie je wel vaker. Is natuurlijk weer heel anders dan een echte stijve bosal , maar zal net zoiets werken als een touwhalster.

Yosan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 11:35

Sorry dat ik toch weer reageer het stukje van jou pmarena, maar een bosal geeft door je handen omhoog te brengen druk op de neus.
Het achterste gedeelte(zeg maar wat onder de kaak van het paard zit)gaat dan ook mee omhoog, maar komt niet tegen het paard aan(en ik kan het weten, want ik rijdt mijn paardjes regelmatig met een bosal)
Doordat het paard druk op de neus krijgt, wordt hij/zij nageeflijk.
Een bosal rijdt je dan ook met een hele losse teugel, want het dicht gevlochten leer is heel erg scherp op de neus, en een lichte reactie met je hand heeft al voldoende effect.
(Om het vriendelijker te maken, kun je er een bontje omheen doen)

Groetjes van Sandra

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 11:40

In een perfecte wereld wel ja Knipoog

mexxje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 11:47

@Hahaatje
Daar lijkt mijnes sprekend op.
Maar dan met een ander kwaliteit touw om de neus.

@DubbelDun, jij weet nog niet half wat IJslands vuur is..
Ik doe dit dus echt niet als noodrem..
Ze pakt gewoon het bit vast, dus dan moet heet maar zonder bit.
Ik was helemaal niet van plan om haar mond vol met scherpe bitten te hangen.
Daarom bitloos.
En met bit tölt ze bijna niet, en hiermee hartstikke goed..
Dat doet ze echt niet omdat het haar pijn doet
En ik breek haar neusbeen al helemaal niet
En er zit om het gedeelte wat tegen de neus aan zit, een stuk zacht plastic,
dus ik scheur haar vel er ook niet af...

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 10:45

Lenneke_ schreef:
Even een beetje offtopic hoor.
Ik vind een bosal zo stoer staan. Maar ik vind ze te duur en na het lezen van deze verhalen wil ik er ook niet zomaar mee gaan rijden.
Nu heb ik bedacht om een stuk touw te kopen dat even dik is als een bosal. Daar een lus van te maken zodat het een beetje de vorm van een bosal heeft en dat dan aan het hoofdstel doen.
Dan ziet het er een beetje uit als een bosal, maar is het toch heel zacht (en goedkoop). Hij werkt dan niet anders dan een touwhalster met een dik touw op de neus (zelfs nog zachter als een touwhalster dus)

dat idee had equiplay ook al Knipoog
Afbeelding
Afbeelding