waarheid !

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Re: waarheid !

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 11:16

En toch zie ik dat wegdrukken heel erg vaak, zowel IRL als op foto's langs komen. Niet iedereen lijkt zich daarvan bewust, maar dat heeft niets met wel of niet natural te maken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 11:19

ik heb hier ergens nog een aardig artikeltje over de (on)zin van verzamelen
ergens..
misschien moet ik mijn computer eens opruimen... Bloos

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 17:46

sflj schreef:
Correct me if I'm wrong maar loopt een paard van nature niet al meer op z'n voor,- dan op z'n achterhand?
Wat het (extra) gewicht van de ruiter betreft; is het extra gewicht bij een drachtige merrie dan ook zo schadelijk volgens jullie?
Ik vraag me echt af of het echt zo schadelijk is dat paarden op de voorhand lopen.
Zou het niet meer met 'het plaatje' te maken hebben?

Dit soort opmerkingen heb ik vaker gelezen en die storen me mateloos! Het extra gewicht van een veulen in niet schadelijk, maar wel anders dan het gewicht van een ruiter.

Als jij je nog afvraagt of het werkelijk schadelijk is om een paard op de voorhand te laten lopen... *zucht* Huilen

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 18:41

Volgens mij is het extra gewicht van een veulen wel degelijk 'schadelijk' voor een paard. Anders zouden fokmerries niet zo'n doorgezakte rug krijgen...

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 19:01

Ja ben het met callipo eens... ik wilde ook een veulen van mijn haf maar de DA heeft het mij ten strengste afgeraden (spierbevangenheid)

oberon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 21:54

shana schreef:

Rijden zonder hoofdstel kan inderdaad een plezier zijn om naar te kijken indien het paard gereden wordt door een expert, maar een amateur die zo rijdt kan een enorm discomfort en rugpijn bij het paard veroorzaken.

Ditzelfde geldt ook voor paarden die met optoming worden gereden. Persoonlijk zie ik liever een "amateur" zonder hoofdstel en zadel rijden, dan een amateur met bijvoorbeeld een scherp bit en een slecht passend zadel.

shana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 22:10

calippo

over hoeven hebben we een andere mening maar je filmpje met je arabier is gaaf!!!

Roxxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 22:28

Ik vind het een zwart wit verhaal, niet over nagedacht... zomaar een ingeving, totaal onbezonnen, en het doet mij niets.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 22:43

Ik vind het wel meevallen.
Je hebt inderdaad paarden die totaal op de voorhand lopen en helemaal uit elkaar. Maar je hebt er ook bij lopen die uit zichzelf al lekker verzameld gaan lopen.
En dat een teugel belangrijk is, ben ik het niet mee eens.
Ik krijg mijn paard zonder optoming in alle bochten die ik maar wil.
Dit doormiddel van mijn benen en lijf.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 23:31

Esperanza schreef:
sflj schreef:
Correct me if I'm wrong maar loopt een paard van nature niet al meer op z'n voor,- dan op z'n achterhand?
Wat het (extra) gewicht van de ruiter betreft; is het extra gewicht bij een drachtige merrie dan ook zo schadelijk volgens jullie?
Ik vraag me echt af of het echt zo schadelijk is dat paarden op de voorhand lopen.
Zou het niet meer met 'het plaatje' te maken hebben?

Dit soort opmerkingen heb ik vaker gelezen en die storen me mateloos! Het extra gewicht van een veulen in niet schadelijk, maar wel anders dan het gewicht van een ruiter.

Als jij je nog afvraagt of het werkelijk schadelijk is om een paard op de voorhand te laten lopen... *zucht* Huilen

Ja zolang ik alleen maar van dit soort (nietszeggende) antwoorden krijg zal ik altijd onwetend blijven, denk je ook niet?
Dit soort antwoorden (hoezo antwoord? Knipoog) storen mij mateloos!
Leg het deze domkop nog maar es uit dan!

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 11:34

Ik heb je een goed boek aan geraden om te lezen, compleet met plaatjes. In de beperkte ruimte van dit topic kun je niet een heel boek gaan overtypen......
Als je meer wilt weten over paarden (of andere onderwerpen) ga dan ook boeken erover zoeken en lezen, daar wordt je wijzer van dan van de toch incomplete stukjes die je hier op Bokt krijgt.

Overigens zijn er verschillen tussen veulens dragen en ruiters dragen. Om te beginnen is een veulen een heel groot deel van de dracht niet zo zwaar, het ligt ook nog eens verder naar achteren, zodat het wel meer door de achterbenen gedragen wordt. En ja, ook het dragen van veulens is uiteindelijk niet supergezond voor het lijf van de merrie. Moederschap is zwaar.
Tipje voor het lopen op de voorbenen: bedenk eens hoeveel gewicht er op de gewrichten komt en hoeveel oppervlak die gewrichten zijn. Zou het dan misschien niet toch beter zijn om dat gewicht ietsjes te verminderen door het gelijkmatiger over de vier benen te verdelen?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 11:47

een veulen zit 11 maanden lang op dezelfde plek 24/7
een ruiter zit hooguit een paar uur per dag op een plek vlak achter de schoft
precies in het midden van het hele paard, van kop tot staart gerekend

als de voorhand van nature berekend is op het dragen van het meeste gewicht waarom zou je dan ineens het gewicht van het paard en de ruiter meer naar de achterhand moeten brengen??

die ruiters in mongolie hebben zadels die niet net achter de schoft liggen, maar OP de schoft! Als zij rijden ziet het plaatje er heel anders uit dan bij ons. Dit even terzijde.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 13:29

Anouar heeft last van z'n rug gehad.
Waar kwam dat uiteindelijk door, door krachtvoer (en een niet goed passend boomzadel) Maar krachtvoer was de hoofdzakelijke reden.
Met een passend zadel had hij nog regelmatig een dag dat ik niet kon rijden door z'n rug. Sinds hij geen krachtvoer meer krijgt heeft hij geen seconde meer last gehad.
Terwijl hij buiten lekker aan een lang teugeltje op eigen benen loopt

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 20:06

Het is nou net dat aan een lang teugeltje op eigen benen lopen wat zo eng is. Ik heb het ook jaren gedaan en mijn pony daar mee in de soep gereden. Omdat je dus geen aanleuning hebt (ben niet zo heel goed in het uitleggen) train je ook niet goed. Nu zul je het misschien nog niet merken, omdat je nog niet zo ver bent in de endurance, maar hoe meer km's je maakt, des te balengrijker is het dat je paard goed in balans loopt. Het zal ook van je paard afhangen trouwens wanneer je er last van krijgt. Maar door in de bak veel dresuurmatig te rijden ga je het wel weer tegen. Wanneer je paard dressuurmatig goed in balans loopt zal hij wel makkelijker een aantal km's een los teugeltje kunnen lopen. Maar Lenneke, heb jij instructie? Hoe raad die je aan om la die km's te rijden?

En bessie, jij zegt zelfs dat ook 1 peuk per dag slecht is ookal is het er maar 1 per dag. Als je op je paard stapt breng je hem uit balans.

Sorry SLFJ ik kan het niet zo goed onder woorden brengen zonder twee uur te moeten typen.... Maar het lijkt me toch heel verschillend ruitergewicht en veulengewicht. En ook al zit je maar af toe toe op je paard, daarmee neem je de verantwoording die je hebt tegenover je paard toch niet weg? Echt dat boek wat ik geloof Waratje aanraadde is echt interessant.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 20:14

Arabesk schreef:
ik heb hier ergens nog een aardig artikeltje over de (on)zin van verzamelen
ergens..
misschien moet ik mijn computer eens opruimen... Bloos

bedoel je dit artikel:
http://www.hoofcareunltd.com/Sense%20an ... ection.htm

Ik denk zelf dat vooral ontspanning van de rug belangrijk is. Goed zadel, lekker ontspannen met het hoofd laag. Dan is je paard redelijk in balans en verdeelt ie z'n gewicht gewoon zelf over 4 benen. Een paard gaat pas bij hogere dressuur echt gewicht overnemen op z'n achterhand, da's tegelijkertijd heel vermoeiend. Zo kan je toch geen buitenrit rijden...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 20:19

Anouar ging vandaag LDR door het weiland, ik zat er niet eens op Clown

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 20:23

sanne83 schreef:
Zo kan je toch geen buitenrit rijden...

Nee, maar een buitenrit rijden is toch ook heel wat anders als 'hogere' dressuur rijden??
Een basis van dressuur is voor iedereen belangrijk, verzamelen dat is meer wat voor mensen die wat meer met dressuur doen.
Als je af en toe een buitenrit maakt, zou ik er voor kiezen dit lekker ontspannen (ook leuk voor het paard) te doen, met los teugeltje ofzo.
Rijdt je alleen maar buiten, dan is dit ook training en zal je voor balans enzo moeten zorgen.

@ Lenneke: altijd leuk he die paarden die hogere dressur doen....maar dan zonder ons Vork

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 20:26

Ik doe wel dressuur in de bak hoor. Maar geen moeilijke oefeningen. Gewoon een beetje gymnasticeren. Tempowisselingen, wendingen, stelling links, stelling rechts, pasje wijken...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 20:27

Arabesk schreef:
een veulen zit 11 maanden lang op dezelfde plek 24/7
een ruiter zit hooguit een paar uur per dag op een plek vlak achter de schoft
precies in het midden van het hele paard, van kop tot staart gerekend

als de voorhand van nature berekend is op het dragen van het meeste gewicht waarom zou je dan ineens het gewicht van het paard en de ruiter meer naar de achterhand moeten brengen??

die ruiters in mongolie hebben zadels die niet net achter de schoft liggen, maar OP de schoft! Als zij rijden ziet het plaatje er heel anders uit dan bij ons. Dit even terzijde.

Wel eens een merrie bekeken die een stuk of tien vuelens heeft gepoept en verder niet getraint of gereden is?? Dat ziet er geweldig uit *not*

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 22:29

Oké als ik weer een paardenboek koop zal ik aan deze denken! Knipoog

sanne83 schreef:

Hmm, grappig stuk!
en
Citaat:
Ik denk zelf dat vooral ontspanning van de rug belangrijk is. Goed zadel, lekker ontspannen met het hoofd laag. Dan is je paard redelijk in balans en verdeelt ie z'n gewicht gewoon zelf over 4 benen. Een paard gaat pas bij hogere dressuur echt gewicht overnemen op z'n achterhand, da's tegelijkertijd heel vermoeiend. Zo kan je toch geen buitenrit rijden...

Met het hoofd laag? breng je dan niet juist nóg meer gewicht op de voorhand?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 22:45

ik geloof ook niet zo in het overbelasten van de voorhand Knipoog
Ik ben meer bezorgd over de rug, hoofd laag= ontspanning, dat vind ik het belangrijkst.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 22:52

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 10:08

ik heb een foto gezien van de deelnemers aan de megaendurance rit ergens in de woestijn. Die arabiertjes lopen met hun kop in de lucht en gaan met die banaan.

Geen paard dat een endurance rit in de aanleuning uitrijdt daar.

Roxxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 10:52

tis ook maar net hoe je paardje gebouwd is... niet alles over 1 kam scheren mensen.....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 22:21

Arabesk schreef:
ik heb een foto gezien van de deelnemers aan de megaendurance rit ergens in de woestijn. Die arabiertjes lopen met hun kop in de lucht en gaan met die banaan.

Geen paard dat een endurance rit in de aanleuning uitrijdt daar.

En daarmee is dat dus ook goed...??