Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
sflj schreef:Correct me if I'm wrong maar loopt een paard van nature niet al meer op z'n voor,- dan op z'n achterhand?
Wat het (extra) gewicht van de ruiter betreft; is het extra gewicht bij een drachtige merrie dan ook zo schadelijk volgens jullie?
Ik vraag me echt af of het echt zo schadelijk is dat paarden op de voorhand lopen.
Zou het niet meer met 'het plaatje' te maken hebben?
shana schreef:
Rijden zonder hoofdstel kan inderdaad een plezier zijn om naar te kijken indien het paard gereden wordt door een expert, maar een amateur die zo rijdt kan een enorm discomfort en rugpijn bij het paard veroorzaken.
Esperanza schreef:sflj schreef:Correct me if I'm wrong maar loopt een paard van nature niet al meer op z'n voor,- dan op z'n achterhand?
Wat het (extra) gewicht van de ruiter betreft; is het extra gewicht bij een drachtige merrie dan ook zo schadelijk volgens jullie?
Ik vraag me echt af of het echt zo schadelijk is dat paarden op de voorhand lopen.
Zou het niet meer met 'het plaatje' te maken hebben?
Dit soort opmerkingen heb ik vaker gelezen en die storen me mateloos! Het extra gewicht van een veulen in niet schadelijk, maar wel anders dan het gewicht van een ruiter.
Als jij je nog afvraagt of het werkelijk schadelijk is om een paard op de voorhand te laten lopen... *zucht*
Arabesk schreef:ik heb hier ergens nog een aardig artikeltje over de (on)zin van verzamelen
ergens..
misschien moet ik mijn computer eens opruimen...
sanne83 schreef:Zo kan je toch geen buitenrit rijden...
Arabesk schreef:een veulen zit 11 maanden lang op dezelfde plek 24/7
een ruiter zit hooguit een paar uur per dag op een plek vlak achter de schoft
precies in het midden van het hele paard, van kop tot staart gerekend
als de voorhand van nature berekend is op het dragen van het meeste gewicht waarom zou je dan ineens het gewicht van het paard en de ruiter meer naar de achterhand moeten brengen??
die ruiters in mongolie hebben zadels die niet net achter de schoft liggen, maar OP de schoft! Als zij rijden ziet het plaatje er heel anders uit dan bij ons. Dit even terzijde.
sanne83 schreef:
Citaat:Ik denk zelf dat vooral ontspanning van de rug belangrijk is. Goed zadel, lekker ontspannen met het hoofd laag. Dan is je paard redelijk in balans en verdeelt ie z'n gewicht gewoon zelf over 4 benen. Een paard gaat pas bij hogere dressuur echt gewicht overnemen op z'n achterhand, da's tegelijkertijd heel vermoeiend. Zo kan je toch geen buitenrit rijden...
Arabesk schreef:ik heb een foto gezien van de deelnemers aan de megaendurance rit ergens in de woestijn. Die arabiertjes lopen met hun kop in de lucht en gaan met die banaan.
Geen paard dat een endurance rit in de aanleuning uitrijdt daar.