[AR] mennen met hoefschoenen (marathon)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sosha

Re: mennen met hoefschoenen (marathon)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 09:00

Sjoe, er is echt wel iets ergers dat je kan gebeuren met hoefschoenen dan alleen ze verliezen...... zie mijn post hierboven.

En daar is niks van horen zeggen bij...... de foto's staan hier:

http://www.mijnalbum.nl/Album=QY4BSNM3

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 13:02

baudyh schreef:
ik heb er alleen maar slechte ervaringen over gehoord(niet zelf gehad hoor)maar ik zou het niet doen.

Sosha ik bedoel dit soort berichten dus.
Ongelukjes kun je met schoenen krijgen net zo goed als met ijzers zoals ik al in mijn stukje hierboven schreef.
Rot voor je dat je schoen kapot is (ze kosten namelijk nogal wat, ik heb ze namelijk zelf ook voor mijn shetlanders) maar het is rubber en de kans op verwonden van je paard vind ik toch nog steeds veel kleiner dan een ongeluk dat kan gebeuren met een los ijzer.
Ik heb daar namelijk ook heel nare dingen mee zien gebeuren.
Paarden dus die in een nagel trappen van een ijzer dat is gaan schuiven onder de voet of in zón lip van een ijzer.
Dan is het leed ook niet te overzien.
Het is en blijft een afweging die ieder voor zich moet maken, maar na veel ervaring te hebben opgedaan met ijzers en met schoenen is voor mij de keus gevallen op schoenen.

Het is en blijft natuurlijk een hulpmiddel.
Het liefst rijdt ik mijn paarden met blote voeten (dit doe ik ook in 9 van de 10 gevallen) maar soms zijn schoenen handig ivm overmatige slijtage of heel rotte paden (volgestort met puin en scherpe stenen) in dat geval is een schoen in mijn ogen een prima oplossing.
Vooral omat je ze na de rit weer kunt uit doen en je paardje lekker op zijn blote voeten de wei in kan.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 13:11

Mijn probleem is niet dat de schoen kapot gaat...... die is te vervangen. De schade die je paard/pony oploopt en toebrengt als ie volledig in paniek raakt omdat er iets vreemds ineens heel strak om zijn koot heen zit, is niet altijd te herstellen.

Een half los zittend ijzer kan ook enorme schade aan het paard toebrengen, maar heb nog nooit meegemaakt dat een paard in zo'n situatie erg in paniek raakt.

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 16:56

dank dank janine Haha!
dat zijn antwoorden OK dan!
het valt me tegen hoeveel mensen hun ervaringen willen delen
maar jou antwoord heb ik wel wat aan maar wat ik nu afvraag in het e traject maak je korte wendingen kunnen die schoenen dat aan
ik heb een voorkeur naar de marquis schoenen die kan je passend maken met lucht dat lijkt me wel iets Pling
ik hoop op meerdere antwoorden en ga nog rond neuzen op internet maar tot nu toe heel erg bedankt ik hoor van je als joey op schoenen staat Knipoog

en Sosha
tuurlijk kan het wel eens voorkomen dat ze stuk gaan maar volgens mij valt de schade aan het paard dan mee alleen baal je want je moet nieuwe schoenen
en er kan ook altijd iets los knallen aan je tuig of kar dan kunnen de gevolgen ook niet meer te overzien zijn
daarvoor zou ik het niet laten ik heb ook wel eens gehad dat mijn spoorstok dwars door de midden brak en achter tegen d-jee zijn hakken knalde gelukkig raakte hij niet in paniek
een ongeluk kan altijd gebeuren wel balen dat je schoen zo stuk was

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 18:40

2x (verschillende voeten) in een paar maanden tijd. Terwijl ze maar weinig gebruikt werden.

Nee, da's niet een keertje.

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 19:09

nee das dubbel klote
daar zit je niet echt op te wachten
mag ik vragen welk merk had jij ??

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 19:17

Smit uit Rijssen.

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 19:18

oke dank je wel

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 19:37

Ik heb voor ons KWPN tuigpaard al 2 1/2 jaar hoefschoene (Smit) en dat bevalt perfect. Ik rij er geen marathons mee (want die rij ik helemaal niet Lachen ) maar op buitenrit onder de man blijven ze prima zitten. Ik heb niet zoveel verstand van mennen dus ik weet niet hoe wild het er aan toegaat in klasse E(?) maar je kunt altijd even bellen naar Smit. Hij is echt heel vriendelijk en komt op mij ook eerlijk en reeel over. Volgende week krijgt mijn pony ook schoenen, zij loopt wél voor de wagen. Lastig is het wel hè, beslissen of je nu wel/niet overgaat...

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 19:53

dank je wel ja het is een moeilijke keus
in het e traject maar je snelle korte wendingen dan komt er aardig wat kracht op
opzich bevallen de ijzers heel goed hoor
maar ik heb ze alleen nodig voor lange ritten en de marathon maar ook weer niet altijd want op gras zou hij weer blootvoets kunnen Knipoog
vandaar dat me die hoefschoenen wel wat leek Cool
nu staat hij even zonder ijzers omdat ik geopereerd ben aan mijn schouder en voorlopig niet op de kar zit vandaar dat ik goed aan het informeren ben OK dan!
moeilijk moeilijk het liefst zou ik ze een keer willen proberen maar ik ken niemand die hoefschoenen heeft die mijn tinker past Verdrietig

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 08:26

Hoi Petroes,

Ben ik toch nog een keertje (ik kan het niet laten om te reageren)
Ik heb voor mijn shetlanders ook hoefschoenen van Smit uit Rijssen.
Het voordeel daar ( ik weet niet of dit nog zo is maar je kan er naar vragen) is dat je de schoenen gewoon een maand op proef hebt.
Je hoeft dan ook niet te betalen.
ALs ze na een maand (ik kreeg zelfs 2 maanden proeftijd omdat ik zo twijfelde Haha! net als jij nu Bloos ) bevallen dan betaal je ze, bevallen ze niet dan stuur je ze terug.
Dus welk risico loop je dan? (gewoon in die maand een marathonnetje rijden toch?)
De schoenen van Sanny zijn nu 7 jaar oud (geloof ik) en ik heb ze enkele malen laten verzolen bij de hakkenbar gewoon in het dorp gaat prima en kost maar een paar tientjes.

Voor Joey nu dus de Marquis schoenen, ik heb ze nu 3 keer aangehad alleen in stap (hij moet ze inlopen) dan ga ik echt meters maken in het bos en op de verharde weg en laat ik je weten hoe ze bevallen.
Ik heb bij Joey maat nr. 4 voor zijn voorhoeven en maat 3 voor zijn achterhoeven.
Ik houdt je op de hoogte hoe het gaat oke?

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-06 10:54

dank dank ja inderdaad dat is mooi dat je ze bij smit kan uitproberen dat lijkt me een goede optie
inderdaad zodra ik weer kan rijden dan kan ik dat proberen met een marathonnetje
ik hoor van je hoe die marquis bevallen bij joey
thanks

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 08:06

Volgens mij is dat niet meer zo, dat je ze op proef krijgt. Bij mij iig niet (maar ik ben er niet heel zeker van).

linlovesyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 10:27

Ik heb dus zelf ook deze schoenen, heb al eerder een reactie geplaats maar heb inmiddels weer een paar wedstrijden gestart.

Die schoenen die zo geschuurd zijn, heb ik zelf geen ervaringen mee maar ik heb wel ene vriendinnetje van mij die ook al diverse keren verschillende schoenen had die gescheurd zijn. Nu wil ik het natuurlijk niet goedpraten, maar het model wat gescheurd was bij de foto hierboven ook, is een model wat ze gemaakt hebben, heeeeel veel problemen mee gehad hebben, veel mnsen scheurde het rubber.
De lichte kleur rubber die je namelijk ziet is zachter rubber dan het donkere rubber. Nu hadden ze bij Smit gedacht, we maken de schoen wat zachter. Hier zijn ze inmiddels van teruggekomen en je hebt natuurlijk garantie erop. Mijn vriendin heeft uiteindelijk gewoon 4 nieuwe schoenen gekregen.
Een ander vriendinnetje op stal heeft voor der twee shetjes ook schoenen. Met 6 schoenen ging alles goed maar een shet had last met lopen, elke keer hield zij een beetje in voor de kar en je zag dat als ze ze een tijdje aan had dat het niet lekker meer zat. Nu heeft ze daar ook gewoon twee hele nieuwe schoenen voor gehad.
Ik wil dus zeggen, ja het scheuren kan gebeuren daar ben ik het helemaal mee eens. Maar ze lossen het erg netjes op.

Ik heb zelf gelukig nog nooit problemen gehad. Ik heb een ouder model, inmiddels heb ik ze al bijna 2 jaar en zeker meer dan 1000 km mee gemaakt. Mijn zolen zijn nog niet onwijs gesleten, maar ik denk dat ook ik over een half jaartje naar de hakkenbar moet voor nieuwe zolen.

Ik ben er nog steeds heeeeel erg blij mee. Mijn pony loopt er super op. Ik doe ze af en ze kan lekker door de modder banjeren zonder zorgen.
Ik ben er u ook wedstrijdjes mee gaans tarten, heb nu twee marathons ermee gereden. Allebei de keren hebben we geen problemen gehad. Wel zijn we een keer uitgegleden maar dit was bij de vlietlanden en het was zoooooooo slecht weer, echt gewoon alleeeeeen maar regen. Was dus spekglad. Of dat nou aan die schoenen lag, weet ik dus niet.
Maar er zijn ook mensen met schoenen die gewoon de eerste gedeeltes met schoenen starten en ze uitdoen bij het gedeelte op het gras. Dat kan natuurlijk ook.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.